Manege pony overkopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:37

Dit is een moeilijke
Een prijs erop plakken kunnen wij sowieso niet, imo is dit een dier dat voor slachtprijs (max 300-500 euro) verkocht zou moeten worden, maar kans in dat de eigenaar er veel meer voor vraagt. Zeker als hij ziet dat er emotionele waarde is.

Betreft het gedrag: zet dit paardje 24/7 (met een vriendje of in groep) buiten met onbeperkt ruwvoer, aangepast krachtvoer (liefst graanvrij), neem goede begeleiding en tuig, en heel veel kans dat het grootste probleemgedrag zo al opgelost wordt.
Echter kan het ook zijn dat het paardje dit gedrag toont omdat het niet enkel ongemak heeft (slecht tuig,verschillende ruiters, ongeschikte stalling) maar echt pijn heeft (bijvoorbeeld kissing spines).
Ik zou dus wel aanraden om het dier te keuren om grote gebreken uit te sluit (zeker als de prijs een stuk hoger is dan die 500 euro en je zou bereidt zijn om dat te betalen).
Voor een prijs tussen de 300-500 euro zou ik het wel aandurven om het zo te kopen, leefomstandigheden te verbeteren en van daaruit te kijken of het gedrag zo moeilijk blijft.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:41

Toen ik jonger was ( lees ongeveer 15 jaar terug ) hadden mijn ouders ook bedacht dat we een pony konden nemen. Ik was dol op een pony van de manege, nog steeds ligt mijn hart bij haar en heb ik een pony die sprekend op haar lijkt.

De pony was schrikkerig en wat druk maar eigenlijk kon iedereen er wel op. Ze was toen 12 jaar en was een kruising van 1,45 ongeveer. De beste man zei dat ze niet te koop was, maar alles had een prijs. Voor 6000 ( gulden ) wou hij er wel over denken.

We hebben toen een bomproef braaf paardje gekocht dat op haar leek maar dus onwijs makkelijk en braaf was voor minder dan de helft en een geweldig papier. Ik heb nu nog haar kleindochter.

Als een manege aan de pony kan verdienen que lessen, dan willen ze vaak niet verkopen en als ze verkopen is het onwijs duur. Wel kan ik erbij zeggen dat ik met mijn oude pony onwijs veel meer kon dan ik met de manege pony had gekund gezien haar karakter. Bedenk of je het echt wel wilt. Je kunt ook een leuke brave pony kopen waar je mee kan rijden op buitenrit, wedstrijdjes en natuurlijk ook het wandelen. Als je alleen wilt wandelen en lange lijnen zijn er goedkopere paardjes die niet gereden mogen worden of leuke shetten. Ik ben bang dat ze flink wat gaan vragen. Het is vooral wat de oude eigenaar haar waard vind, niet of ze dat ook echt is.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:55

_AAASCHAAA_ schreef:
Toen ik jonger was ( lees ongeveer 15 jaar terug ) hadden mijn ouders ook bedacht dat we een pony konden nemen. Ik was dol op een pony van de manege, nog steeds ligt mijn hart bij haar en heb ik een pony die sprekend op haar lijkt.

De pony was schrikkerig en wat druk maar eigenlijk kon iedereen er wel op. Ze was toen 12 jaar en was een kruising van 1,45 ongeveer. De beste man zei dat ze niet te koop was, maar alles had een prijs. Voor 6000 ( gulden ) wou hij er wel over denken.

We hebben toen een bomproef braaf paardje gekocht dat op haar leek maar dus onwijs makkelijk en braaf was voor minder dan de helft en een geweldig papier. Ik heb nu nog haar kleindochter.

Als een manege aan de pony kan verdienen que lessen, dan willen ze vaak niet verkopen en als ze verkopen is het onwijs duur. Wel kan ik erbij zeggen dat ik met mijn oude pony onwijs veel meer kon dan ik met de manege pony had gekund gezien haar karakter. Bedenk of je het echt wel wilt. Je kunt ook een leuke brave pony kopen waar je mee kan rijden op buitenrit, wedstrijdjes en natuurlijk ook het wandelen. Als je alleen wilt wandelen en lange lijnen zijn er goedkopere paardjes die niet gereden mogen worden of leuke shetten. Ik ben bang dat ze flink wat gaan vragen. Het is vooral wat de oude eigenaar haar waard vind, niet of ze dat ook echt is.

6000 gulden is zo'n 2800 euro denk ik? Zo heel veel voor een nog vrij jonge goede manegepony in D-maat is dat momenteel niet. Vroeger was dat wel best duur. Toen waren ze goedkoper dan nu.Maar als je een paard wilt hebben wat niet te koop staat moet je altijd veel meer betalen dan de gewone handelswaarde.

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:59

Hoi TS,

Ik vind dat je er super goed over na hebt gedacht, ik zou willen dat ik de pony waar ik verliefd op werd had kunnen kopen!

Aangezien de pony best een vervelende manegepony is zou ik echt niet hoger gaan dan 1500. De pony verdient nu niet veel geld voor de manege en bijna niemand kan met Shelby overweg.
Ik zou zo laag mogelijk proberen te gaan, dus zoals al eerder is gezegd, de slachtprijs + 300 euro!

Verder vind ik dat er een hoop denigrerende en onaardige reacties hier tussen staan... -O-

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:05

Ik denk dat je nog wel groeit, ik zou als ik jou was den grotere pony kopen..
Het is zonde als je niet meer kan rijden en alleen maar een pony hebt om te poetsen en te lopen..daar ga je echt spijt van krijgen..
Nu denk je nog niet zo..maar later wel...

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:21

01San schreef:
Ik denk dat je nog wel groeit, ik zou als ik jou was den grotere pony kopen..
Het is zonde als je niet meer kan rijden en alleen maar een pony hebt om te poetsen en te lopen..daar ga je echt spijt van krijgen..
Nu denk je nog niet zo..maar later wel...

Hier ben ik het niet mee eens. Een pony is niet alleen iets om op te rijden. Stel dat je nu een topfitte goedgekeurde rijpony koopt in grote maat, dan kan hij na 1 dag al een ernstige blessure oplopen waardoor je er nooit meer op kunt rijden.Als het iemand echt alleen om het rijden gaat is leasen of huren een veel betere optie dan kopen.Want rijgarantie heb je nooit bij paarden.Maar ts wilde dit paardje toch omdat ze er aan gehecht is,mag dat dan niet?Ze heeft groot gelijk vind ik.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:27

@anjali: tuurlijk niet. Maar het is wel zonde om 3000 euro uit te geven voor een pony waarvan je nu al weet dat je niet kan rijden, terwijl je voor hetzelfde geld een goede rijpony kan hebben (of de niet rij-pony voor 500-600 euro, max).
De pony van ts is gewoon een leuk dier, als de prijs ernaar is.

HxSunlight

Berichten: 1942
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Groningen

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:32

Volg!

Ik ben wel benieuwd wat de manege gaat vragen voor deze pony.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:40

Duhelo schreef:
@anjali: tuurlijk niet. Maar het is wel zonde om 3000 euro uit te geven voor een pony waarvan je nu al weet dat je niet kan rijden, terwijl je voor hetzelfde geld een goede rijpony kan hebben (of de niet rij-pony voor 500-600 euro, max).
De pony van ts is gewoon een leuk dier, als de prijs ernaar is.

Maar de pony kan toch bereden worden. Ts plaatst een foto dat ze er zelf op zit,en hij zou ook nog manegelessen lopen.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:57

anjali schreef:
Duhelo schreef:
@anjali: tuurlijk niet. Maar het is wel zonde om 3000 euro uit te geven voor een pony waarvan je nu al weet dat je niet kan rijden, terwijl je voor hetzelfde geld een goede rijpony kan hebben (of de niet rij-pony voor 500-600 euro, max).
De pony van ts is gewoon een leuk dier, als de prijs ernaar is.

Maar de pony kan toch bereden worden. Ts plaatst een foto dat ze er zelf op zit,en hij zou ook nog manegelessen lopen.

En als TS zo gek is op de pony, zou ik niet alleen naar het geld kijken. Voor minder geld zou je misschien eenzelfde type pony kunnen kopen om te poetsen en te wandelen, maar dat is niet dezelfde pony waar TS zo gehecht aan is. Dus dat is denk ik niet helemaal te vergelijken.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:07

Heerlijk al "geneuzel" hier :o :D

Er is maar 1 manier om achter te komen
Ten eerst moet je vragen of Shelby wel te koop is, zo nee dan ben je vast erg teleurgesteld maar dan kan je op zoek naar een ander paard die je soulmate kan zijn.
Ten tweede is een manege paard vaak zijn gewicht in goud waard (al zit hier natuurlijk wel een verhaal aan, maar zolang het paard nog braaf meeloopt in de lessen en het veilig om er kinderen op te zetten zal het paard niet voor slachtprijs + paar honderd euro weggaan lijkt mij)

Ben erg benieuwd wanneer je met je ouders in gesprek gaat met de manege houder/eigenaar van Shelby

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:35

Ja TS, schiet op, wij willen weten hoe het afloopt :D

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:06

TS, hoe staat het ervoor? :D Ik ben benieuwd!

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:37

ik vrees dat het stil blijft... de vakantie is over _-:(

jeromyxx

Berichten: 234
Geregistreerd: 27-11-12
Woonplaats: Den Dungen

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:09

ik heb mijn paard ook van de manege , hier stond ze ook bekend als gevaarlijk paard...
bleek dat ze gewoon rust en een vast persoon nodig had ze is nu super lief en zit geen kwaad in !!

ik zou wel het zadel en de rug na laten kijken als ik zo lees hoe die is met opzadelen en rijden..

melanie0906

Berichten: 1137
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:38

Tja Jose staat er een beetje om bekend he om lastige manegeponys te hebben. Ik heb er JAAAREN geleden Mickey gereden toen ze nog zo heet was dat als je je been aanlegde ze compleet ontplofde.

Ik persoonlijk zou het niet doen. Ik ken de manege heb er zelf ook 3 a 4 jaar gereden met veel plezier maar ik zou nooit een manegepony willen. Puur omdat ze meestal helemaal onder de problemen zitten door het vele rijden e.d.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:23

melanie0906 schreef:
Tja Jose staat er een beetje om bekend he om lastige manegeponys te hebben. Ik heb er JAAAREN geleden Mickey gereden toen ze nog zo heet was dat als je je been aanlegde ze compleet ontplofde.

Ik persoonlijk zou het niet doen. Ik ken de manege heb er zelf ook 3 a 4 jaar gereden met veel plezier maar ik zou nooit een manegepony willen. Puur omdat ze meestal helemaal onder de problemen zitten door het vele rijden e.d.

Een paard wordt niet als manegepony geboren. Ze belanden daar vaak vanuit de handel. Ik vind dat het qua karakter en tolerantie bovengemiddeld goede paarden zijn. Bijna iedereen heeft toch ook dankzij hen leren rijden?

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 10:17

Nou hier ben ik dan weer. :)
Het spijt me echt heeeeel erg dat ik niets meer geplaatst had. Maar hier komt het hele verhaal.

De eigenaresse van de manege was overleden in augustus. Dit vind ik heel erg. |(
Ik was al bij een andere manege gaan rijden in september omdat ik bij mijn vorige manege eigenlijk een beetje uitgeleerd was. Je leerde helemaal niks nieuws.

Wij hoorde in februari dat de manege waar ik reed ging stoppen met lesgeven en alleen een pensionstal werd. Alle pony’s en paarden werden ook verkocht.

Ik had al een heel leuk plekje gevonden voor Shelby. Namelijk bij iemand aan huis waar ze dan 24/7 buiten kan staan op een paddock paradise met onbeperkt hooi.

Mijn ouders gingen samen overleggen en kwamen er op uit dat ze het goed vinden.
Toen gingen wij naar de manege bellen dat we interesse hebben in een pony. Shelby stond gelukkig nog te koop *\o/*. Eigenlijk werden de pony’s en paarden pas vanaf 1 mei verkocht maar door het coronavirus worden ze nu al verkocht.

Dus het komt er op neer dat wij dinsdag het contract getekend hebben en Shelby nu dus van mij is *\o/* <3 . Wij hebben haar uiteindelijk voor een veeel hogere prijs gekocht dan dat hier gezegd werd. Dit wel met al haar toebehoren. We hebben haar uiteindelijk gekocht voor €1750.

libert
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:27

Verrassende wending, gefeliciteerd!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:30

Gefeliciteerd! Dit is een nette prijs hoor,zeker met de toebehoren erbij.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:45

Wat super leuk!!! Ik zou het leuk vinden om wat fotos te zien als dat kan :j :)

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:55

Gefeliciteerd Meis veel plezier met elkaar

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:03

Wat leuk heel veel plezier samen, foto update zou leuk zijn!

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:08

Dankjewel voor de lieve reacties! Ik zet er wat foto’s op

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding