Manege pony overkopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:08

Het komt natuurlijk omdat dit ts haar eerste paard is en zij helemaal geen ervaring heeft met hoe het er op een pensionstalling aan toe gaat of liever gezegd aan toe hoort te gaan!Want er zijn wel meer stallingen waar je vrijwel niets meer te zeggen hebt over je eigen paard. Maar dat je er vrijwel niets mee mag doen terwijl het een gezonde rijpony is,dat klopt niet.De pony is nu genoeg uitgerust en gewend vind ik. Maar goed, het is ts haar pony en als zij tevreden is met deze situatie dan is het goed natuurlijk.

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:02

Ik volg al even vanonder mijn leessteen en moet zeggen...ik heb ook nog maar sinds een jaar en een half mijn eerste paardje. In het begin voelde ik me ook zo onzeker moet ik zeggen. Er komt inderdaad heel vaak goedbedoeld advies van alle kanten (ah ja, want zij hebben allen meer ervaring) en soms wist ik ook niet wat er allemaal van te denken (en ik ben een volwassene). Ik wilde alleen maar goed doen en de ene zei dit en de andere zei dat...In het begin doe je je stinkende best en soms merk je dat het goed gaat, maar even vaak werkt het niet, ga je op je bek en moet je terugkomen op je stappen. Het gaat met vallen en opstaan...veel vallen en vaak moeilijk opkrabbelen...geef het tijd! Leer je pony kennen, zoek uit waar je pony en jij je prettig bij voelen. En neem je tijd ervoor.

Ik hoorde termen van dat heeft een jaar geduurd...ik dacht...yeagh right dat kan sneller...wel, het heeft meer dan een jaar geduurd tegen dat ik me een beetje sterker in mijn schoenen begon te voelen en het begon te lukken! En de adviezen zijn ook al een pak geminderd omdat de stalgenoten ook merken dat het steeds beter gaat. Heb ik hulp nodig, dan moet ik mijn mond open trekken en voor de rest laten ze me nu meer en meer met rust.

Wat ik wel gemerkt hebt...je stalhouder weet meestal wel wat hij/zij zegt. Achteraf is het vaak wel goed advies. Hoewel ik dat van mijn dierenarts wel nog daarboven stel! :D

Maar volg ook je gevoel...als je met tegenzin naar je pony moet, dan gaat die daar ook last van hebben. Ook al doe je het niet meteen "perfect", samen komen jullie er wel. *\o/*

En nu kruip ik terug onder mijn leessteen (ik heb nog te weinig ervaring om advies te geven). :wave:

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:04

Paard staat daar pas sinds een maand, en staat pas ruim 10 dagen in de groep.....
Ts heeft er al wat wandelingetjes mee gemaakt. Lijkt mij allemaal prima en met rust aangepakt.

Een ervaren staleigenaar die het wennen en inschatten van de groepsdynamiek goed aanpakt is goud waard.
Ik vind dat het erg goed aangepakt wordt. Op deze manier te werk gaan geeft een veel duurzamer resultaat. Continue een paard in en uit de groep halen te snel geeft ontzettend veel stress.

Ik vind het wat vervelend dat ts een beetje opgehitst wordt terwijl dit niet nodig is. Het verbaast mij eerder dat mensen dus een dier dat zo weinig gewend is, en waar altijd over grenzen heengegaan is, van jullie al direct onder het zadel van alles moet gaan doen.
Juist dat getuigt een beetje van weinig kennis en compassie. Je moet je eigen allergie niet projecteren op een situatie die zo te lezen en te zien echt heel goed is.

Dus lekker blijven, lekker babbelen met de staleigenaar wanneer je iets wil, en gewoon overleggen. Het klinkt als iemand waar je juist veel van kunt leren. Wanneer je zelf weinig ervaring hebt, is het fijn dat een ervaren iemand je op weg kan helpen.
Dat een staleigenaar dekens op en af doet, en foto's van je paard stuurt... en dat er met zoveel beleid wordt ingeschaard, dat ga je bijna nergens vinden.

De tijd nemen voor alles werkt nu eenmaal altijd het beste..... dan kunnen jullie nog een leven lang plezier hebben samen!!!

Nyaleti

Berichten: 6277
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:05

TS, hoeveel ervaring hebben je ouders met paarden? Misschien kun je ze de adviezen uit dit topic laten lezen en hebben ze daar wat aan om in gesprek te gaan met de stal eigenaar.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:06

casperzazoe schreef:
TS, hoeveel ervaring hebben je ouders met paarden? Misschien kun je ze de adviezen uit dit topic laten lezen en hebben ze daar wat aan om in gesprek te gaan met de stal eigenaar.


Want? Wat moeten ze anders doen dan? Het gaat toch erg goed?

Gini
Berichten: 17948
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:24

Maarja, die staleigenaar is van goud. Iedereen kijkt naar de situatie vanuit zijn eigen standpunt. En ja, als volwassene met voldoende ervaring moet je mij ook niet constant vertellen wat ik wel of niet moet doen. Al vind ik goed advies nog steeds heel waardevol.
Maar als 14-jarige met alleen maar manege-ervaring (no offence TS, want je doet het goed), dan is het juist fijn om die begeleiding te hebben bij je allereerste pony.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:36

Ninx schreef:
casperzazoe schreef:
TS, hoeveel ervaring hebben je ouders met paarden? Misschien kun je ze de adviezen uit dit topic laten lezen en hebben ze daar wat aan om in gesprek te gaan met de stal eigenaar.


Want? Wat moeten ze anders doen dan? Het gaat toch erg goed?

Ze heeft een pony gekocht en mag nu niet gaan rijden .Terwijl die pony niets mankeert.Maar zoals ik al zei,als ts de situatie goed vindt dan is het ook goed. Al vind ik het wat ongebruikelijk.Straks krijgt hij een blessure op de wei,of zoiets, en dan heeft ze er nog niet eens een keer op kunnen zitten.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 13:13

Hoi allemaal, ik heb net even alles gelezen. Eigenlijk gaat alles nu goed! De staleigenaresse laat nu gewoon ons ding doen. Ik heb gisteren ook even op Shelby gestapt (zonder zadel want aansingelen vindt ze niet fijn dus dat levert misschien meer stress op). Mijn moeder had haar nog wel vast en we zijn een stuk over de weg geweest! Daar komen niet veel auto’s hoor dus we dachten we proberen het gewoon. Shelby deed het zo goed als er een auto voorbij kwam! Ze is geen een keer geschrokken.

Ik snap jullie wel hoor want ik had dit gevoel in het begin, maar nu niet meer omdat we zelf kijken wat Shelby aankan etc. en dit gaat heel goed. Ik denk dat de eigenaresse zich misschien een beetje zorgen maakte omdat ze niet wist hoe wij dingen aanpakken. Maar dit zijn mijn gedachtes natuurlijk.

Shelby staat trouwens nu 5 weken op de nieuwe stal en 3 weken in de kudde. Je merkt wel dat de paddock haar vertrouwde plek is. Er is alleen een paard die Shelby ‘aanvalt’ als wij haar aan het poetsen zijn. Maar dat doet ze niet alleen bij Shelby ook als we bij een ander paard zijn (dat is een Shetlander) verder durft ze het niet tegen andere paarden te doen. Dus dat vind ik wel irritant. Maar ik ga zeker niet met geen plezier naar Shelby toe hoor. Sorry als dit wel zo overkwam.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:49

Er is meestal wel een paard wat andere paarden ‘aanvalt’ deze wil waarschijnlijk hoger in de rang komen dan dat hij nu staat, en als er een nieuwe pony bij komt moet dit weer even bepaald worden. Die van mij is er ook zo een :') de rest moet niet bij haar in de beurt komen of staan waar zij wil staan want dan bijt ze wel van zich af, behalve bij 1 want daar is ze vrienden mee :Y)
Poetsen in de kudde vind ik overigens best gevaarlijk.

Maar Fijn dat het goed gaat en dat je al wat hebt gereden. Je eerste paard is altijd lastig en wennen, vooral als je van de manege af komt. Ik heb sinds 1 jaar ook een pony en in het begin was het ook zoeken, ookal kwam ik al bijna een jaar op stal daar. Doe wat goed voelt maar neem ook adviezen aan van anderen is mijn ervaring. Je zal merken dat iedereen een andere mening heeft dus het is lastig.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 14:14

Knabbel1070 schreef:
Er is meestal wel een paard wat andere paarden ‘aanvalt’ deze wil waarschijnlijk hoger in de rang komen dan dat hij nu staat, en als er een nieuwe pony bij komt moet dit weer even bepaald worden. Die van mij is er ook zo een :') de rest moet niet bij haar in de beurt komen of staan waar zij wil staan want dan bijt ze wel van zich af, behalve bij 1 want daar is ze vrienden mee :Y)
Poetsen in de kudde vind ik overigens best gevaarlijk.

Maar Fijn dat het goed gaat en dat je al wat hebt gereden. Je eerste paard is altijd lastig en wennen, vooral als je van de manege af komt. Ik heb sinds 1 jaar ook een pony en in het begin was het ook zoeken, ookal kwam ik al bijna een jaar op stal daar. Doe wat goed voelt maar neem ook adviezen aan van anderen is mijn ervaring. Je zal merken dat iedereen een andere mening heeft dus het is lastig.


Jaa alleen er is geen poetsplaats dus dan zouden we haar uit de kudde moeten halen en dat is ook weer zo’n ‘gedoe’ om alleen te poetsen :)

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:18

Ik blijf er bij dat ik het helemaal niets vind dat ie in een 'kudde' staat en jij daar als jong meisje door heen moet om bij je pony te komen. Ook dat je niet direct naar je pony kan omdat een shetlander achter je aan loopt die jaloers is, een ander paard wat haar aanvalt als jij aan het poetsen bent.

Als ik mijn ongezouten mening mag geven? Ik denk dat je met die pony naar een pensionstal / manege met pensionstal moet gaan, waar allemaal meiden van jou leeftijd zijn. Zodat jullie lekker samen met die ponys kunnen tutten, wandelen, rijden (evt met ouders begeleiding), foto's en filmpjes maken. Alles wat de meiden groepjes bij mij op de manege ook doen. Ze hebben zoveel plezier, ook zonder het rijden. Dat ze op een middag de ponys invlechten of met glittershampoo wassen, of glitterspray. Dat soort dingen. Plezier hebben met elkaar. Overdag staat je pony dan in de wei en savonds in zn stalletje. Ik weet dat de meningen hierover verdeelt zijn, maar eerlijk is eerlijk: die pony heeft zijn hele leven in een stal geslapen snachts. Ik vraag me ook af of je die ooit gelukkig maakt hele dagen buiten in een kudde.

Maar dit is gewoon mijn ongezouten mening.

Ik deel jou mening helaas niet Minx.

Onverstandig om uit de kudde te halen? Wat voor plezier heeft dat meisje er dan aan. Nu heeft ze hem dan uit de wei maar de eerste weken? Ze heeft nu na 5 wkn pas voor het eerst er op gezeten zonder zadel? Ik vind 5 wkn echt te lang... vind ook onverstandig dat een pony die eerst zoveel beweging had, ineens zonder afbouw stil te zetten. En naar mijn mening komt dat niet door TS, maar omdat haar werd afgeraden haar pony uit de wei te halen. En dat is iets wat mij botst. Ik moet eerlijk bekennen dat je berichten een beetje neigen naar het schrijven over iemand die je kent en hand boven het hoofd houden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:54

Dagmar11 schreef:
Ik blijf er bij dat ik het helemaal niets vind dat ie in een 'kudde' staat en jij daar als jong meisje door heen moet om bij je pony te komen. Ook dat je niet direct naar je pony kan omdat een shetlander achter je aan loopt die jaloers is, een ander paard wat haar aanvalt als jij aan het poetsen bent.

Als ik mijn ongezouten mening mag geven? Ik denk dat je met die pony naar een pensionstal / manege met pensionstal moet gaan, waar allemaal meiden van jou leeftijd zijn. Zodat jullie lekker samen met die ponys kunnen tutten, wandelen, rijden (evt met ouders begeleiding), foto's en filmpjes maken. Alles wat de meiden groepjes bij mij op de manege ook doen. Ze hebben zoveel plezier, ook zonder het rijden. Dat ze op een middag de ponys invlechten of met glittershampoo wassen, of glitterspray. Dat soort dingen. Plezier hebben met elkaar. Overdag staat je pony dan in de wei en savonds in zn stalletje. Ik weet dat de meningen hierover verdeelt zijn, maar eerlijk is eerlijk: die pony heeft zijn hele leven in een stal geslapen snachts. Ik vraag me ook af of je die ooit gelukkig maakt hele dagen buiten in een kudde.

Maar dit is gewoon mijn ongezouten mening.

Ik deel jou mening helaas niet Minx.

Onverstandig om uit de kudde te halen? Wat voor plezier heeft dat meisje er dan aan. Nu heeft ze hem dan uit de wei maar de eerste weken? Ze heeft nu na 5 wkn pas voor het eerst er op gezeten zonder zadel? Ik vind 5 wkn echt te lang... vind ook onverstandig dat een pony die eerst zoveel beweging had, ineens zonder afbouw stil te zetten. En naar mijn mening komt dat niet door TS, maar omdat haar werd afgeraden haar pony uit de wei te halen. En dat is iets wat mij botst. Ik moet eerlijk bekennen dat je berichten een beetje neigen naar het schrijven over iemand die je kent en hand boven het hoofd houden.



Het verschil is misschien dat ik een volwassene ben en al een leven lang paarden heb en goed begrijp waarom je als ervaren stalhouder paard & eigenaar in bescherming neemt door even rustig aan te doen.

Volgens mij is alles ook koek & ei nu.... dus waar zouden we nog over steggelen?

Wat jouw stukje betreft..... prima dat jij zo'n keuze maakt en daar hartstikke blij mee bent. Een ander maakt een andere keuze, en is blijkbaar net zo gelukkig!
En het paard, die heeft geluk met zo'n baasje, zo'n stalhouder en een plek waar hij altijd kan bewegen en altijd contact heeft met andere paarden. Een paard is gelukkiger en evenwichtiger in zo'n situatie, en ook daar mag je vast glitters in z'n haar smeren als je daar dolgelukkig van wordt.
Ts boft maar :-)

Misschien nu niet meer piepen en haar lekker alle plezier van de wereld gunnen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:54

DaimysHorses schreef:
Hoi allemaal, ik heb net even alles gelezen. Eigenlijk gaat alles nu goed! De staleigenaresse laat nu gewoon ons ding doen. Ik heb gisteren ook even op Shelby gestapt (zonder zadel want aansingelen vindt ze niet fijn dus dat levert misschien meer stress op). Mijn moeder had haar nog wel vast en we zijn een stuk over de weg geweest! Daar komen niet veel auto’s hoor dus we dachten we proberen het gewoon. Shelby deed het zo goed als er een auto voorbij kwam! Ze is geen een keer geschrokken.

Ik snap jullie wel hoor want ik had dit gevoel in het begin, maar nu niet meer omdat we zelf kijken wat Shelby aankan etc. en dit gaat heel goed. Ik denk dat de eigenaresse zich misschien een beetje zorgen maakte omdat ze niet wist hoe wij dingen aanpakken. Maar dit zijn mijn gedachtes natuurlijk.

Shelby staat trouwens nu 5 weken op de nieuwe stal en 3 weken in de kudde. Je merkt wel dat de paddock haar vertrouwde plek is. Er is alleen een paard die Shelby ‘aanvalt’ als wij haar aan het poetsen zijn. Maar dat doet ze niet alleen bij Shelby ook als we bij een ander paard zijn (dat is een Shetlander) verder durft ze het niet tegen andere paarden te doen. Dus dat vind ik wel irritant. Maar ik ga zeker niet met geen plezier naar Shelby toe hoor. Sorry als dit wel zo overkwam.




Leuk ts!! Wat ontzettend fijn dat alles zo goed gaat.
Lekker genieten!

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 15:23

Ninx schreef:
DaimysHorses schreef:
Hoi allemaal, ik heb net even alles gelezen. Eigenlijk gaat alles nu goed! De staleigenaresse laat nu gewoon ons ding doen. Ik heb gisteren ook even op Shelby gestapt (zonder zadel want aansingelen vindt ze niet fijn dus dat levert misschien meer stress op). Mijn moeder had haar nog wel vast en we zijn een stuk over de weg geweest! Daar komen niet veel auto’s hoor dus we dachten we proberen het gewoon. Shelby deed het zo goed als er een auto voorbij kwam! Ze is geen een keer geschrokken.

Ik snap jullie wel hoor want ik had dit gevoel in het begin, maar nu niet meer omdat we zelf kijken wat Shelby aankan etc. en dit gaat heel goed. Ik denk dat de eigenaresse zich misschien een beetje zorgen maakte omdat ze niet wist hoe wij dingen aanpakken. Maar dit zijn mijn gedachtes natuurlijk.

Shelby staat trouwens nu 5 weken op de nieuwe stal en 3 weken in de kudde. Je merkt wel dat de paddock haar vertrouwde plek is. Er is alleen een paard die Shelby ‘aanvalt’ als wij haar aan het poetsen zijn. Maar dat doet ze niet alleen bij Shelby ook als we bij een ander paard zijn (dat is een Shetlander) verder durft ze het niet tegen andere paarden te doen. Dus dat vind ik wel irritant. Maar ik ga zeker niet met geen plezier naar Shelby toe hoor. Sorry als dit wel zo overkwam.




Leuk ts!! Wat ontzettend fijn dat alles zo goed gaat.
Lekker genieten!

Dankjewel! :)

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:50

Ik sluit me aan bij Ninx.
Ik denk dat je op een geweldige paardvriendelijke plek staat.
En volgens mij vind je dat zelf inmiddels ook.

Ik zou me niet druk maken om de terug val in beweging. Ze staat gelukkig niet op stal en beweegt de hele dag door.
Daarbij krijgen manege paard en ook een paar weken een welverdiende vakantie ;)

Ts, ik vind het super dat je zoveel geduld hebt. Dit komt jullie vertrouwensband uiteindelijk ten goede.
Zelf heb ik ook ook meerdere maanden gewacht voordat ik er op ging. Eerst lekker vertrouwen vanaf de grond opbouwen.

Heel eerlijk zou ik zelf ook de neiging hebben om een jonge meid opweg te helpen en advies te geven.
Desondanks heb ik zelf soms ook nog advies nodig, vaak vraag ik het aan mijn instructrice omdat ik haar de volle 100% geloof en achter haar sta. Soms denk ik dat ze kan toveren met paarden :')

Het duurt even voordat je jezelf zeker genoeg vind om over bepaalde dingen te beslissen. Maar zo te horen doen jij en je moeder dit nu meer.
Heeft je moeder veel ervaring in de paarden?

Als de stalbaas je advies geeft, en je begrijpt niet helemaal waarom ze dat zegt. Vraag dan vooral "waarom". Met alleen al de waarom vraag heb ik zo ontzettend veel geleerd.
De waarom vraag zorgt ervoor dat je voor jezelf kan beslissen "dit is duidelijk en klinkt heel logisch, hier moet wat in zitten" of "dit slaat nergens op. Ik knik ja en amen en ga verder waar ik mee bezig was".

Een tip over de aanvallende pony:
Neem een zweep mee de wei in.
Mijn paard werd in het begin lastig gevallen en mocht niet weg. Ik heb meerdere malen een paar ijzers langs mij zien gaan. Sinds die tijd nam ik altijd een zweep mee.

Gewoon in de lucht zwiepen had vaak al het gewenste resultaat. Kwam ze toch door mijn ruimte heen, dan kreeg ze een kleine tik, maar voldoende om te schrikken en bij me weg te gaan.

Je kan haar om te poetsen natuurlijk wel gewoon achter het lijntje zetten als er toch geen poetsplaatst is. Ben je klaar, gooi het lijntje open, en ze loopt zelf wel weer terug naar de kudde. (Die van mij doet het meestal in volle galop). En dan sta je zelf wel rustiger en veiliger.

XxLMMxX
Berichten: 3127
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:42

Hoi TS,
Ik zou niet direct aanraden om in de kudde te gaan poetsen. Dat is vaak zo opletten geblazen. Je zou niet de eerste zijn die even met haar rug naar de rest toestaat en een trap ontvangt. Ik wil je ook niet bang maken. Maar ik wilde je wel waarschuwen. Meestal gaat het goed, maar blijf alert.

Het voelt misschien als gedoe om je pony uit het land te halen. Maar als je dit regelmatig doet. En je hebt je moeder mee die helpen kan met draadjes open houden/paarden op afstand houden. Dan gaat het op een gegeven moment een makkie voor je worden.

Verder lees ik vooral dat jij super je best doet voor Shelby en ik wil je heel veel plezier wensen.

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:05

Ninx schreef:
Dagmar11 schreef:
Ik blijf er bij dat ik het helemaal niets vind dat ie in een 'kudde' staat en jij daar als jong meisje door heen moet om bij je pony te komen. Ook dat je niet direct naar je pony kan omdat een shetlander achter je aan loopt die jaloers is, een ander paard wat haar aanvalt als jij aan het poetsen bent.

Als ik mijn ongezouten mening mag geven? Ik denk dat je met die pony naar een pensionstal / manege met pensionstal moet gaan, waar allemaal meiden van jou leeftijd zijn. Zodat jullie lekker samen met die ponys kunnen tutten, wandelen, rijden (evt met ouders begeleiding), foto's en filmpjes maken. Alles wat de meiden groepjes bij mij op de manege ook doen. Ze hebben zoveel plezier, ook zonder het rijden. Dat ze op een middag de ponys invlechten of met glittershampoo wassen, of glitterspray. Dat soort dingen. Plezier hebben met elkaar. Overdag staat je pony dan in de wei en savonds in zn stalletje. Ik weet dat de meningen hierover verdeelt zijn, maar eerlijk is eerlijk: die pony heeft zijn hele leven in een stal geslapen snachts. Ik vraag me ook af of je die ooit gelukkig maakt hele dagen buiten in een kudde.

Maar dit is gewoon mijn ongezouten mening.

Ik deel jou mening helaas niet Minx.

Onverstandig om uit de kudde te halen? Wat voor plezier heeft dat meisje er dan aan. Nu heeft ze hem dan uit de wei maar de eerste weken? Ze heeft nu na 5 wkn pas voor het eerst er op gezeten zonder zadel? Ik vind 5 wkn echt te lang... vind ook onverstandig dat een pony die eerst zoveel beweging had, ineens zonder afbouw stil te zetten. En naar mijn mening komt dat niet door TS, maar omdat haar werd afgeraden haar pony uit de wei te halen. En dat is iets wat mij botst. Ik moet eerlijk bekennen dat je berichten een beetje neigen naar het schrijven over iemand die je kent en hand boven het hoofd houden.



Het verschil is misschien dat ik een volwassene ben en al een leven lang paarden heb en goed begrijp waarom je als ervaren stalhouder paard & eigenaar in bescherming neemt door even rustig aan te doen.

Volgens mij is alles ook koek & ei nu.... dus waar zouden we nog over steggelen?

Wat jouw stukje betreft..... prima dat jij zo'n keuze maakt en daar hartstikke blij mee bent. Een ander maakt een andere keuze, en is blijkbaar net zo gelukkig!
En het paard, die heeft geluk met zo'n baasje, zo'n stalhouder en een plek waar hij altijd kan bewegen en altijd contact heeft met andere paarden. Een paard is gelukkiger en evenwichtiger in zo'n situatie, en ook daar mag je vast glitters in z'n haar smeren als je daar dolgelukkig van wordt.
Ts boft maar :-)

Misschien nu niet meer piepen en haar lekker alle plezier van de wereld gunnen?


Inderdaad ik ben niet volwassen vandaar mijn reactie... heb zelf 3 kids en reageer uit mijn gevoel hoe ik het voor mijn kinderen zou willen.

Nevermind ik zal er over ophouden, ieder doet het op zijn manier. Ik hoop alleen dat (ondanks haar eigen berichten) TS niet het gevoel krijgt dat ze niets mag met haar pony.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:27

Ik vind het ook echt gevaarlijk om een (nieuwe) pony in de kudde te poetsen en dan lees ik ook nog dat de pony aangevallen wordt. Voor je het weet heb je een hoef tussen je ribben; het is zo gebeurd. En dan wordt er ook nog een zweep geadviseerd..

Juist ook omdat het uit de groep halen "zo'n gedoe" is. Hoe vaker je het doet, hoe normaler het wordt en hoe makkelijker het gaat.

TS; het kwam op mij inderdaad over alsof je met minder plezier naar stal ging. Gelukkig is dat dus niet zo. Wat fijn dat het zo goed ging vandaag!

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:38

@Dagmar: Ik ben 66 en vanaf mijn 14 tussen de paarden,op allerlei verschillende stallingen.Ik ben het dus helemaal met jou eens. Maar, er zijn veel verschillende soorten van paarden,van mensen,en van wat ze willen.Het leuke van een eigen paard is dat je zelf mag kiezen wat je ermee gaat doen etc. Ik zou dus meer jouw stijl kiezen. Uiteraard is men ook afhankelijk van de mogelijkheden in de eigen omgeving,volmaakt is het nooit.

Gini
Berichten: 17948
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:13

Dagmar11, ik begrijp je wel en ben het tot op een bepaald punt met je eens. Voor een kind is niets beter dan de eerste stappen in de paardenwereld te zetten op een manege. Lekker fun, gewoon leuke dingen doen met pony's die het allemaal al een keertje meegemaakt hebben. Spelenderwijs vertrouwen en ervaring krijgen rondom doodmakke pony's. Dat zou het begin moeten zijn voor ieder kind.

Maar daarbij vind ik ook wel dat naarmate het kind ouder wordt een evolutie mag plaatsvinden en dat er ergens wel een verdere stap in de educatie van het kind mag plaatsvinden. Zeker als het kind een eigen pony krijgt, moet er een heel ander soort kennis aangeleerd worden. Een paard opvoeden, de dagelijkse verantwoordelijkheid en zorg dragen, inzicht krijgen in hoe een paard is en hoe een paard leert, beseffen dat een paard hebben en rijden meer is dan er achterstevoren opzitten en kijken hoe snel die kan. :D Dat wilt niet zeggen dat ze geen plezier meer mag hebben, maar simpelweg haar ervaring en paardenkennis uitbreidt. En 14-15 jaar vind ik daar persoonlijk de ideale leeftijd voor.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:48

Maar dames, heeft ze die eerste stap niet al gehad op een manege? Ze heeft immers een pony gekocht van een manege. Ze is geen 6 jarig meisje meer die dat wellicht nog allemaal leuk vind. Natuurlijk zijn leeftijds- genootjes leuk, maar ook niet altijd. Zij hebben ervoor gekozen om naar die stal te gaan, en zij voelen zich daar fijn en thuis. Dat is hun keuze.

Ik ben helemaal pro 24/7 stallen. Ik hoef niet alle luxe, ik ga voor luxe voor mijn paard, met voorkeur minimaal 12 uur buiten in een kudde en onbeperkt ruwvoer.

Ik rijd sinds ik 5 a 6 jaar ben op een manege, ik heb er nog nooit voor gevoeld om een paard in de glitters te spuiten, aan te kleden als een eenhoorn etc. Dit werd overigens ook nergens aangeboden. Het borstelen vind ik geweldig om te doen en nog steeds. Maar ik denk dat het veel belangrijker is om juiste kennis op te doen, dan om te weten hoe je een paard in de glitterspray zet. Hoe zit een paard van top tot teen in elkaar, wat vind jij de juiste manier om te rijden.

Zoals we nu ook zien, iedereen heeft een verschillend idee over paarden houden. Denk aan het paard op stal en 8 uur naar buiten, een all in stal of een 24/7 stal.
De een heeft een idee over een hoefsmid of een natuurlijk bekapper. Weer de ander kiest voor een grote stal, terwijl de ander voor een prive stal/ kleinschalige stal kiest.

Dat maakt ons allemaal uniek. En het heeft dan ook helemaal geen zin om daar een discussie over te gaan voeren. Het is nog altijd haar paard. Zij kunnen, en dat lijkt me ook haar ouders taak, het er met de stal eigenaresse over hebben.

Bedenk daarbij ook dat haar ouders wellicht geen paarden ervaring hebben, dit is haar eerste paard. Iedereen maakt "fouten" (TS, het is niet perse een fout, lees het even oppervlakkig) Zoals ik zei, iedereen maakt andere keuzes en wellicht kijk je er later op terug en denk je, dit had ik anders moeten aanpakken.

We leren allemaal, nog steeds. Ik vind dat je het top doet en daar blijf ik bij.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:04

Ts,laat je ons weten hoe het verder gaat?

Ineke2

Berichten: 33159
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:09

anjali schreef:
Ts,laat je ons weten hoe het verder gaat?

Dat doet ze toch al steeds. Ts heeft gisteren nog iets geschreven.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 23:13

anjali schreef:
Ts,laat je ons weten hoe het verder gaat?

Ja natuurlijk! Ik vind het ook leuk om te doen. De afgelopen dagen ben ik alleen niet geweest door wat omstandigheden.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Manege pony overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:48

Hee TS, hopelijk ben je niet weggejaagd door de discussie die gaande was? Ik vond het altijd leuk om te zien hoe je bezig was met je pony en jullie verhaal te volgen, en ik denk dat daar meer mensen mee eens zijn. Laat je niet klein maken! Je doet niks verkeerd. :)