Paard kopen met onervaren ouders

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoukdhgt8
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-12-18
Woonplaats: Oss

Paard kopen met onervaren ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 18:02

Hoi,
Ik ben Anouk en ik ben 13 jaar oud ik rij nu ongeveer 2,5 jaar en ik wil heel erg graag een eigen paard hebben. Met de verzorging van paarden heb ik best veel ervaring, ik heb een Shetlander zelf opgeleid. Mijn ouders weten alleen helemaal niks van paarden. En ze vinden het hebben van een paard kopen nogal een grote verantwoordelijkheid. Natuurlijk zou ik bij een paard ook de juiste begeleiding willen hebben. Ik was benieuwd wat jullie zouden doen of wat jullie hebben gedaan in een soortgelijke situatie?

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard kopen met onervaren ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:08

Ik raad je aan om eerst een lease pony te nemen. Zo heb je wel een “ eigen” pony, maar dan zonder de echte aankoop en kun je ervaring opdoen hoe het echt is om de zorg te hebben van een pony. Daarnaast kunnen je ouders ook wat meer te weten komen wat het werkelijk inhoud.

Ook kom je zo te weten of je het red qua tijd naast je school, want een paard kost veel tijd en dat is ook zo als je ziek bent, slecht weer is of je geen zin hebt.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard kopen met onervaren ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:12

Ik heb ook altijd een eigen pony gehad en ouders die niks van paarden afwisten. Om die reden wilden zij er ook nooit aan beginnen en heb ik nu, op 25 jarige leeftijd, sinds een week mijn eerste pony. Ik zou ook aanraden om eerst een lease- of bijrijdpaard te nemen, zodat je goed kan leren wat er allemaal bij komt kijken. Zelf heb ik ook 6 jaar een bijrijdpaard gehad waarvan de laatste twee jaar in bruikleen voordat ik vond dat ik klaar was voor een eigen

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:14

Hulp inschakelen. Een instructeur bijvoorbeeld, iemand die jou kent, weet wat je kan en wat je zoekt en die voor en met jou op zoek gaat. Liever daar wat aan uitgeven dan ellende achteraf omdat je iets hebt gekocht dat niet passend blijkt te zijn.
Ook daarna, ga op een stalling staan waar je begeleid word door iemand die je vertrouwd en die ook echt energie wil steken in je. Ik denk dan eerder richting een kleinschalige trainingsstal waar je in ieder geval de eerste maanden intensief begeleid word ipv een grote pensionstalling.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard kopen met onervaren ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:19

Hangt er van af, komt hij op een stalling te staan en heb jij totaal geen wetstrijd ambitie dan kan het prima. Anders heb je wel een probleem.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard kopen met onervaren ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:23

Zorg dat je paard op een stal komt te staan waar je veel begeleiding hebt en hulp kunt krijgen. En schakel je instructrice in of een andere kenner die je vertrouwt bij het kopen van je paard.
Mijn ouders wisten ook niets van paarden maar hierdoor is het allemaal super gegaan. Ook al heb je misschien al een verzorgpaard gehad, bij een eigen paard komt toch nog wat meer kijken.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard kopen met onervaren ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:30

Ik heb op mijn 18e tijdens mijn examens een paard gekocht. Ouders hadden er niks mee. Vonden het wel heel leuk maar daar bleef het bij.
Ik heb er geen problemen mee gehad. Kon hulp vragen aan stalgenootjes en veel op internet gelezen :)

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Paard kopen met onervaren ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:07

Mijn ouders hadden er ook niets mee. Enige wat ze wisten was dat het veel geld kostte (mijn nicht reed serieus wedstrijden op fancy paarden e.d.). Op mijn 15e verzorgpaarden gekregen met een erg lieve en betrokken eigenaar. Dat heeft mij zo veel geleerd en toen ik 18 was (en eigen beslissingen mocht nemen) is mijn eerste paard gekomen als veulen. Die kon bij mijn verzorgpaarden staan waardoor ik een goede begeleiding had.

Door mijn veulen zijn zij zelf een veulen gaan fokken met hun merrie. Het was zo leuk! Haha iedereen blij!

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard kopen met onervaren ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:17

Mijn ouders hadden ook niets met paarden. Vanaf ik begon, schreeuwden ze thuis ook dat ik NOOIT een paard zou krijgen. Lang verhaal kort, op mijn 15e/16e heb ik toch mijn eerste paard gekregen. Dat bleek uiteindelijk geen geschikt paard te zijn (te weinig ervaring bij de aankoop enz). Door omstandigheden is hij weer verkocht en heb ik enkele maanden terug op de manege gereden. Daarna mocht ik terug op zoek gaan naar een eigen pony. Dit keer heel anders aangepakt, hulp gevraagd bij het uitzoeken van de juiste pony, mij ingelezen, ... Ik ben maar naar 1 pony gaan kijken toen en dat bleek echt de juiste te zijn! Nu, na 13,5 jaar is hij nog steeds bij mij.

Zoals anderen al gezegd hebben: doe ervaring op met bv een verzorgpaard of leasepaard. Zo kunnen je ouders ook zien wat het inhoudt en kunnen jullie samen bekijken of het ook haalbaar is voor jou/jullie, want er komt echt wel veel kijken bij een eigen paard. Veel succes!

Anoukdhgt8
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-12-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 22:16

bigone schreef:
Hangt er van af, komt hij op een stalling te staan en heb jij totaal geen wetstrijd ambitie dan kan het prima. Anders heb je wel een probleem.

Ja mijn paard komt op een stal te staan waar ik altijd hulp kan vragen en ik ben ook niet van plan wedstrijden te gaan rijden met mijn paard

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard kopen met onervaren ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:54

Op die jonge leeftijd zou ik er nog wel goed over nadenken. Een paard (of pony) hebben kost ontzettend veel geld en tijd. Het is denk ik handig om eerst een lease-/verzorgpony te zoeken.

Ik wilde het toen ik klein was heel graag maar ben blij dat ik heb gewacht tot ik wat ouder was. Het is echt een hele verantwoordelijkheid!!

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 06:41

Veraaaaah schreef:
Op die jonge leeftijd zou ik er nog wel goed over nadenken. Een paard (of pony) hebben kost ontzettend veel geld en tijd. Het is denk ik handig om eerst een lease-/verzorgpony te zoeken.

Ik wilde het toen ik klein was heel graag maar ben blij dat ik heb gewacht tot ik wat ouder was. Het is echt een hele verantwoordelijkheid!!


Eens! elke dag erheen, zorgen als er iets medisch is. Juiste voer- en weide management (doet de pensionstal, maar weet jij precies wat een paard nodig heeft, qua voeding, beweging?)
Ik wilde ook en mocht ook nooit... Uiteindelijk eerste paard gekocht op mijn 32e, toen ik zelf alles op de rit had.