Kinderen alleen op stal

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XEquestrianx
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-08-19

Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:50

Hey allemaal, ik heb dus een vraagje. Binnenkort krijgen ik en mijn zus een eigen pony en gaan we die stallen bij een pensionstalling. Onze papa kan ons elke avond brengen maar voor zijn werk reist hij veel en mijn mama is elke dag laat thuis dus kan ons niet zo vaak brengen. Nu is mijn vraag of jullie vinden dat iemand van 14 en 11 alleen op stal mogen zijn. We hebben al drie jaar ervaring met paarden en verzorgpony’s en ik vind van mezelf en mijn zus dat we best verantwoordlijk zijn: we laten geen spullen slingeren, weten dat je niet mag rennen,roepen achter een paard lopen enz en we zullen er nooit helemaal alleen zijn (de eigenaar is er ook altijd) we weten ook wat we moeten doen als er eens iets gebeurt. Zouden jullie ons dan ook alleen laten rijden of bijv alleen longeren
Laat jullie mening maar horen :)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:52

Zo in deze post kom je erg volwassen over en volgens mij heb je ook dondersgoed door wat evt gevaren kunnrn zijn. Als de staleigenaar ook gewoon op stal is en af en toe even een keer komt spieken lijkt het mij geen probleem :)
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 30-09-19 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:52

Dat verschilt per kind. Daarvoor zou ik je moeten kennen. Ik zou sowieso dan samen met jouw zusje rijden. Dan kunnen jullie elkaar in de gaten houden en helpen.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:56

Maar in je andere topic zeg je dat je ouders erover nadenken of jullie over een jaar een pony mogen?

Ontopic: ik ken jou niet dus ik ken je daar niet goed genoeg voor. Waarom vraag je dat soort dingen niet aan je ouders? Die kennen jullie beter dan wij vanachter een scherm

XEquestrianx
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:01

Ja ik weet het, ze hebben ondertussen na een paar goede gesprekken ja gezegd op een eigen pony En mijn ouders weten het ook niet goed, van mijn vader mag het maar mijn moeder is meer van het overbezorgde type en is bang dat er iets gebeurt ook al hebben we elkaar en de staleigenaar om te helpen als er dan echt iets gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:03

omgang met paarden is altijd een risico, ook op alle leeftijden. of er nou iemand bij is op stal of niet. je kan gaan rijden met iemand langs de bakrand of zonder, als je valt val je toch wel..?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:06

Ik zou jullie niet alleen laten rijden. Als je samen aanwezig bent (dus jij en je zusje), wel, maar alleen als jullie een telefoon hebben.

Vallen kan altijd en een ongeluk zit in een klein hoekje, maar het is wel handig als iemand nog om hulp kan roepen of bellen, mocht degene die gevallen is bewusteloos zijn of te veel pijn hebben om op te staan.

Angelaa2
Berichten: 4225
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:11

XEquestrianx schreef:
Ja ik weet het, ze hebben ondertussen na een paar goede gesprekken ja gezegd op een eigen pony En mijn ouders weten het ook niet goed, van mijn vader mag het maar mijn moeder is meer van het overbezorgde type en is bang dat er iets gebeurt ook al hebben we elkaar en de staleigenaar om te helpen als er dan echt iets gebeurt


Ik denk dat dat wel kan. Ik reed op die leeftijd ook alleen. Vaak was er wel iemand in de buurt.
En altijd ervoor zorgen dat je een telefoon mee hebt (opgeladen). Je kan ook afspreken dat je je moeder even een berichtje stuurt voordat jullie gaan en als jullie weer thuis zijn?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:12

Denk dat Bokt er weinig over kan zeggen. De stalhouder zal moeten zeggen of hij het goed vindt dat jullie alleen met de pony bezig zijn.
Jullie betalen stalgeld maar daarbij is hij dan natuurlijk geen ‘oppas ‘.
Sommige stalhouders zijn daar best streng in geen kinderen zonder begeleiding op stal.
Kan ik mij ook iets bij voorstellen want soms wordt een stal als veredelde oppas gebruikt . Zaterdag morgen om 9 uur de kids dumpen en eind van de middag weer ophalen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:14

Ik kreeg op mijn 14e een verzorgpony en ging daarmee alleen de bossen in. Dat is nog in de tijd van voor de mobieltjes. Dus ik zeg, kan prima :j . Zeker op een pension stal waar 9 van de 10 keer ook andere mensen aanwezig zijn.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:19

Het ligt erg aan je opvoeding en je eigen mentaliteit; Als jullie de verantwoordelijkheid voelen en je niemand in de weg loopt, je goed kunt gedragen etc. lijkt het mij geen enkel probleem als dat van je stalhouder mag.
Zelf liep ik vanaf dat 6 a 7 jaar was ook al op de boerderij tussen de koeien en paarden, óók als de boer weg was mocht dat. Heerlijk vond ik het! En vanaf 9 met een vriendinnetje hele middagen op de manege om te kijken naar mensen die les kregen en helpen als dat kon.

Wordt je alleen maar beter van en het is goed voor je weerstand :D :)

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:39

Ik liep vanaf een jaar of 13/14 alleen tussen de paarden, soms alleen op de fiets er heen maar vaak werd ik wel gebracht. Ik vind dus dat dit makkelijk zou moeten kunnen

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:48

Met die leeftijd was ik al alleen met paarden bezig.
Met slecht weer wouden m’n ouders me nog wel eens brengen, maar anders ging ik toch elke dag op t fietsje naar stal.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:28

Nee, als ik staleigenaar zou zijn zou ik dit niet willen hebben. Onverantwoord. Poetsen tot daar aan toe maar ik zou niet de hele tijd op kinderen van een ander willen letten. (Tijdens training paard)
Als er iets gebeurt hoort de ouder er gewoon bij te zijn.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:30

Ook hier op stal mag het niet, onder 16 altijd met volwassene.
En ik zou het zelf op stal ook nooit willen, heb zelf al vaak wel eens een situatie met paarden meegemaakt waarvan ik het gevaarlijk vond en wil dat zeker niet met een minderjarige hebben.

Maar op een grote manege waar er altijd iemand is, lijkt het mij wel te kunnen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:43

Tja, ik zie het probleem niet zo. Zeker met een eigen paard. Verzorgpaard is wellicht wat anders. Maar op die leeftijd reed ik ook gewoon alleen buiten. Dus op eigen terrein rijden zie ik het probleem niet. Maar dit is iets wat je met ouders en stalhouder zal moeten bespreken. Iedere situatie is toch anders. En ook het paard en andere paarden spelen daarin een rol.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:50

Tigra_ schreef:
Tja, ik zie het probleem niet zo. Zeker met een eigen paard. Verzorgpaard is wellicht wat anders. Maar op die leeftijd reed ik ook gewoon alleen buiten. Dus op eigen terrein rijden zie ik het probleem niet. Maar dit is iets wat je met ouders en stalhouder zal moeten bespreken. Iedere situatie is toch anders. En ook het paard en andere paarden spelen daarin een rol.

Ik heb ook mijn hele leven pony's en paarden gehad en vanaf die leeftijd waren mijn ouders daar echt niet meer bij aanwezig. Vanaf 12 jaar maakte ik ook al grote buitenritten met mijn vriendinnetjes.

Maar ik ga geheel met jou mee. Het is afhankelijk van je paard, van jezelf, je ouders en de staleigenaren.

toesekie
Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-19

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:52

Ik geloof dat kinderen zich prima kunnen gedragen op stal, zeker als de regels duidelijk zijn :)

Ik liep zelf op mijn 9e ook al zonder moeder op stal rond, altijd prima gegaan.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 00:34

Ik verplaats dit topic naar Young Riders Talk ivm leeftijd van de topic starter

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 02:31

Ik was 7-8 en ging alleen op m'n fietsje naar de manege. Op m'n 12e kreeg ik mijn eigen paard en ga nog steeds altijd alleen naar stal. Nou ben ik enorm beschaafd, maar ik kon mij vroeger aardig irriteren aan leeftijdsgenoten, dus let wel een beetje op inderdaad met geren, geschreeuw etc. Maar het lijkt me dat je dat wel weet. :)

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:12

Ikzelf reed op die leeftijd ook alleen en volgens mij had ik toen ook al 1 of 2 zelf beleerd. Eigenaar is veel te makkelijk en ouders hadden er geen verstand van. Ik was wel redelijk verstandig en zelfstandig Nu ikzelf volwassen ben en kinderen heb, zou ik het denk ik niet doen. Zeker niet alleen of in mijn geval beleren met vriendin. Waren geen shetlanders. Mijn kinderen zijn zowizo te jong nog en oudste heeft geen intresse in dieren.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:36

Ik reed rond mijn 12e altijd al alleen en ging alleen naar mijn pony's. Ging prima hoor :j
En ja, natuurlijk is er weleens iets gebeurd. Maar dan belde ik mijn ouders op die een paar straten verder woonde of iemand uit de buurt die ik goed kende van de ponyclub.

Als je verantwoord omgaat met je paard, je spullen en met jezelf komt dat wel goed hoor. Gewoon je mobiel meenemen voor het geval dat. En wat iemand anders hier ook al aanhaalt: Als er iets gebeurd dan gebeurd het toch wel. Jou papa kan op dat moment in principe niet meer doen dan jou zusje zou kunnen doen.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:52

Ik had de paarden aan huis tot mijn 10e. Toen naar een pensionstal. Moest er niet aan denken dat mijn moeder dan ineens wel mee moest helpen/kijken. Heb mij altijd prima gered alleen toen ze aan het werk was. En vanaf mijn 16e stonden ze weer aan huis.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:56

Als 14-jarige was ik al verantwoordelijk voor de hele manege als de stagair vrij was op zondag en de bedrijfsleider op dagtocht. En er waren ook jongere kinderen die gewoon met hun pony's bezig waren, gingen rijden, meehielpen met hooi voeren etc. Natuurlijk hebben we ook hutten gebouwd in de hooiberg e.d. dat hoort er bij op die leeftijd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:57

De meeste paardenkinderen werden 's ochtends afgezet door hun ouders en 's avonds weer opgehaald.