Wat voor pony 13 jarig meisje?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mylovies
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-10-19

Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 16:21

Ha bokkers,
Mijn vriendin is opzoek naar een pony voor haar dochters verjaardag. Zelf heeft ze 2 kwpners. Ze woont op een opgeknapte paardenboerderij, waar ze soms ook lesjes geeft. Dus genoeg plek & ervaring. Haar dochter rijd ook heel vaak paard, en heeft de tijd voor een eigen pony.

Mn vriendin heeft alleen geen bokt, dus vraag ik
het namens haar:
Wat voor soort pony is geschikt voor haar dochter?

Zelf dacht ze aan een new forest of een welsh cob.

Alvast bedankt.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:22

Wat wil ze?
Voor buitenritjes zou ik zeggen... haflinger of fjord. Voor sport dan weer duitse rijpony ofzo.
Maar je kijkt beter naar het karakter dan naar het ras.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:23

Dat ligt er aan, wat zijn de doelen van dochter? Wat wilt ze met de pony bereiken?

Als ze alleen maar een beetje rond wilt hobbelen in de polder zou ik voor een andere pony gaan dan wanneer ze echt hoog in de wedstrijdsport wilt komen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:23

Ik zou niet zozeer kijken naar een ras. Maar gewoon kijken wat voor stokmaat en leeftijd ze zoekt. En of ze eventueel wedstrijden wil rijden, verkeersmak. En het ras zou ik loslaten. Gewoon een betrouwbare pony.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:28

Wat is het doel? Lol met je knol en buitenritjes: dan maakt het ras minder uit en zullen ze opzoek moeten gaan naar een braaf bomproof guitig beest die het wel aan kan om na een week niet veel doen 10 km door mulle zand te lopen. Is het doel wedstrijd rijden dan is het verstandig voor een ''chiquere'' pony te gaan die er meer voor gebouwd is wedstrijden te lopen.

Ik zou sowieso een pony op de groei kopen, dus D of E maat (bij een fjord of haflinger maakt dit al iets minder uit).

Zelf zou ik het ook een must vinden dat de pony ervaring heeft. Daar bedoel ik niet mee een oude bok maar een jaar of 9 zou voor mij ideaal zijn. Het blijft toch een eerste pony en het is voor het meisje fijn om gewoon zelf van alles uit te kunnen zoeken (in plaats van dat de ervaren moeder bij ieder ritje moet helpen omdat het dier te jong of onervaren is).
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 08-10-19 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:30

Neen iig geen pony waar ze op dit moment perfect op past, maar een grote/stevige pony of anders een klein paard waar ze ook nog mee vooruit kan als ze groter/zwaarder wordt!

Een D pony zou ik persoonlijk al te klein vinden. Op mijn 13e was ik namelijk zelf ook al aan de te grote kant voor een grote D. Zat op randje ondrrgewicht dus daar lag het niet aan en was nou ook niet enorm groot (1,65m)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:34

voor een 13 jarige zou ik een paardje vanaf 1.50 al geschikt vinden, dan heb je ook direct een maat waar ze mee verder kan. Verder afhankelijk van de doelen en ervaring van het meisje, hoe beter ze al kan rijden hoe meer potentieel je kan zoeken in het paardje. Is het meisje wat angstiger en wil ze liever buitenritjes maken of recreatief rijden dan zou ik niet zoeken achter een specifiek dier maar gewoon een leuk bomproof paard zoeken.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:36


mylovies
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-10-19

Re: Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 16:41

Ze wil recreatief gaan rijden in het begin, daarna wil ze een paar springwedstrijdjes doen

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:43

NadjaNadja schreef:
Wie weet hebben jullie iets aan elkaar: [PP] prijs kruising fries


Hmm paard schiet er wel vandoor in het veld staat er. Misschien niet zo prettig voor een 13 jarig meisje.

Ik zou zelf inderdaad bij wat grotere pony's gaan kijken, dan kan ze nog starten bij de pony's als ze wedstrijden wilt rijden. Ik weet niet hoe lang ze nu is?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:44

Hoe goed kan het meisje rijden? Wat wil het meisje met paard?
Als meisje onervaren een redelijk lang optie om pony te kopen die moeders kan bijrijden?
Als meisje niet ervaren doodbrave van jaar of 10 met voldoende wereld kennis,als meisje handifer is is lastigere pony of minder ervaren een optie.

Ras zou bij mij op plaats 2 staan braaf en makkelijk te rijden op 1.

NF zijn wel leuke paarden gemiddeld genomen, Welsh vaak net iets pittiger, maar in elk ras heb je natuurlijk hele brave of juist stoute.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:48

Mijn zus en ik kregen op ons 12e en 14e een vrij groene maar brave e-pony die daarna nog net de paardengrens over is gegaan. Ze was vier toen we haar kregen maar een hart van goud. Heeft toen we haar hebben moeten verkopen op haar 10e nog twee tienermeisjes gelukkig gemaakt.

Ik zou naar zo'n paard kijken. Niet te jong, netjes geleerd en goud eerlijk. Een maatje van 1.55 is mooi imo.

Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:51

Waarom wilt ze niet dat het meisje meebeslist in de keuze? Snap dat het een cadeau is, maar ik zou graag wel mee hebben besloten in de keuze welk paard ik zou willen hebben.

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:53

En ook of het klikt tussen pony/paard en het meisje :)

Ik was 10 jaar toen ik mijn E pony kreeg, volbloed Arabier volgens papier maar zo mak als een schaap en Z2 dressuur opgeleid, kon alleen niet springen :+ Was een fantastische pony, ik was zelf ook alleen al wat lang voor mijn leeftijd.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:02

Toen ik 13 was, was ik al 1.75 en al uitgegroeid. Ik zou dus kijken voor een paardje waar ze in principe altijd op blijft passen.
Verder zou ik in elk geval een braaf en gezond dier kiezen. Geen idee wat de ambities van het meisje verder zijn, maar iets dat daarbij aansluit.

Horses06
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:40

Hey,

Ik zou gewoon kijken naar de doelen dat ze wil bereiken, welk ras ze zelf leuk vindt. En of het goed klikt tussen meisje en paard.

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:57

Je kunt ook eens kijken bij connemara pony’s.
Vaak erg veelzijdig (springen , dressuur, crossen, bossen) en robuuster gebouwd.
Wij hebben er 1 van rond de 1.50 en daar past onze 14 jarige dochter van 1,75m nog prima op. Succes met de zoektocht!

VRoetgering

Berichten: 54
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:58

Ik zou inderdaad gewoon kijken naar een Bomproof E pony, waar ze veel ervaring van kan opdoen, ik zou geen top wedstrijdpony doen als het vooral recreatief is, ik zou namelijk gewoon opzoek gaan naar een brave pony met een leuk sprongetje en die bekend is met parcours maar dus geen Z springpony, ( heb ik namelijk een keer meegemaakt) maar vooral naar haar kijken, wat haar doelen echt zijn en wat zij in gedachte heeft
Veel succes met de zoektocht!

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:17

Zou niet persee naar een ras kijken.
Maar belangrijkste, een braaf beesie.
Klein paard rond de 1.60.
Kan ze lekker altijd mee blijven rijden.
Een paarden zijn “vaak” net even iets minder eigenwijs dan een pony.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 12-12-19 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:19

Niet gaan zoeken op ras maar gewoon wat bij het meisje past en wat ze graag wil.

Zelf zei ik altijd nee ik zal nooit een Fjord kopen 3x raadden wat ik had gekocht :') Past achteraf ook precies bij mij.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:46

Ras maakt niet uit zoals hier boven beschreven. Ligt echt puur aan het karakter. Vaak is het wel zo dat new forest rustig zijn.

horseminn
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-12-19

Re: Wat voor pony 13 jarig meisje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:06

Ras maakt niks uit