Hoe kan ik normaal galoperen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 16:28

Ik laat me toch niet express vallen. Ik zeg toch ook dat ik weinig ervaring heb en ik kan dan nou eenmaal niet blijven zitten. Ff goed lezen zou helpen. Niet direct dingen zeggen! Ik kan er vrij weinig aan doen, misschien kunnen jullie wel blijven zitten. Nou ik niet! En heb je daar problemen mee? Reageer dan niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:30

Wij minder dan jij gezien jij steeds de grond op gaat.
Echt TS, kijk of er een paard is met een hele langzame, vlakke Galop zodat je op een vertrouwde manier het ritme kan vinden en de spieren kan op bouwen die nodig zijn voor de balans op het paard. :)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:38

EBulder schreef:
Ik laat me toch niet express vallen. Ik zeg toch ook dat ik weinig ervaring heb en ik kan dan nou eenmaal niet blijven zitten. Ff goed lezen zou helpen. Niet direct dingen zeggen! Ik kan er vrij weinig aan doen, misschien kunnen jullie wel blijven zitten. Nou ik niet! En heb je daar problemen mee? Reageer dan niet.



In één van je Insta posts staat dat je je maar hebt laten vallen. Daar komt denk ik de aanname vandaan dat je je expres laat vallen.

Ik denk dat er in dit topic al veel is gezegd waar je wat aan hebt en waar je mee verder kan.
Zo het lijkt heb je een geweldig lief en braaf paard en komen jullie er uiteindelijk wel!

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:50

Probeer goed op je billen te blijven zitten, hierbij wel contact houden met de mond maar niet gaan hangen. Misschien is het ook wel heel leerzaam om een keer een zitles te nemen? Dit heeft mij enorm geholpen :)
Ook het helpt het misschien als je in de hulpen iets duidelijker bent naar je paard. Vooral blijven oefenen! Jullie komen er wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:56

EBulder schreef:
Ik laat me toch niet express vallen. Ik zeg toch ook dat ik weinig ervaring heb en ik kan dan nou eenmaal niet blijven zitten. Ff goed lezen zou helpen. Niet direct dingen zeggen! Ik kan er vrij weinig aan doen, misschien kunnen jullie wel blijven zitten. Nou ik niet! En heb je daar problemen mee? Reageer dan niet.


Hee je hoeft niet zo boos te reageren hoor. Iedereen hier denkt mee en probeert je te helpen.
Ik zie ook een braaf paard en een meisje die misschien onzeker is maar echt in ieder geval in draf heel netjes rijd.
In galop is er niet veel te zien enkel een paard wat echt niet hard galoppeert en jij die voorover ligt en dan valt.
En ja eerlijk is eerlijk het lijkt alsof je door je angst je vast wil klampen aan je paard daardoor voorover gaat (wat voor je paard een signaal geeft dat ie harder mag gaan) en dat als ie daarna harder gaat je valt/je laat vallen.
Ik snap eigenlijk niet zo goed als je zo onzeker bent en nog maar net rijd en de galop zo moeilijk gaat waarom je instructrice je niet even aan een longeerlijn vast zet om op die manier je er door te begeleiden. Dat heeft bij mij wel geholpen en ik had echt een paard die hard ging wat ik niet kon uitzitten.
Ook zou ik echt een andere instructrice zoeken, ik weet niet of het je eigen of een manege paard is maar ook aan het eind van je eerste filmpje klinkt het voor mij een beetje alsof ze zucht dat je (weer?) valt, vind ik erg minachtend en respectloos over komen.. Daarnaast vind ik niet op je omgeving letten en achterover zitten niet echt de beste tips ooit.

Edit : ik heb je eerste filmpje nog 2 keer bekeken en heb ook het idee dat op het moment dat je paard aanspringt je (per ongeluk) je teugels laat vieren. Denk dat je daar ook een stuk mist, je hoeft je teugels niet super kort te hebben maar als je contact hebt voel je je denk ik wel ook veiliger dan met zo'n "waslijn" en heb je zelf ook meer controle daarin. Zelf reed ik altijd met een lange teugel maar ik wist als ik ging galopperen dat ze vurig werd en hard wou gaan, ik niet dus daar pakte ik de teugels kort genoeg om goed contact te hebben maar niet m'n paard in de mond te trekken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-19 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:03

Ik zie ook iemand die zich laat vallen, pony springt braaf aan en lijkt ook niet enorm hard te gaan. Dat kan natuurlijk wel zo voelen als je nog beginner bent.
Ik zou goede instructie zoeken en niet zelf blijven rommelen, door er telkens af te glijden na het aanspringen leer je je pony straks iets aan wat erg ongewenst is :=

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:11

EBulder schreef:
Ik laat me toch niet express vallen. Ik zeg toch ook dat ik weinig ervaring heb en ik kan dan nou eenmaal niet blijven zitten. Ff goed lezen zou helpen. Niet direct dingen zeggen! Ik kan er vrij weinig aan doen, misschien kunnen jullie wel blijven zitten. Nou ik niet! En heb je daar problemen mee? Reageer dan niet.


Hoooo dame, even dimmen. Je hebt als ik even snel kijk een stuk of 15-16 topics op bokt geopend met allerlei vragen, waarop je net als hier allemaal serieuze tips krijgt en waar je nooit meer op reageert.
Ik had mijn -serieuze, inhoudelijke-
reactie al gepost voor ik zag dat jij de topicstarter was. En eerlijk gezegd, toen ik het wél zag dacht ik: ok, zonde van mijn tijd..
Je zou ook eens kunnen beginnen met iedereen bedanken voor de zinnige tips die genoemd zijn -niet klemmen, zitles, andere instructeur, etc- voor je valt (..) over een paar opmerkingen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:13

Ik hoop dat je je geen pijn hebt gedaan! Altijd naar om te vallen.
Maar ik denk echt dat je het kan leren en ook dat je een heel leuk paard hebt :).

Wat ik als tip wil meegeven, is om eerst te oefenen met het doorzitten en ontspannen. Ik denk dat het daarmee al een heel eind opgelost is.
Een beetje hulp van iemand met een longeerlijn kan daarbij best fijn zijn, omdat die dan eigenlijk het stuur en noodrem kan overnemen. Zo kan jij je goed op dit ene ding focussen en hoef je niet bang te zijn dat je de controle kwijt raakt.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:16

Mars schreef:
Ik zie ook iemand die zich laat vallen, pony springt braaf aan en lijkt ook niet enorm hard te gaan. Dat kan natuurlijk wel zo voelen als je nog beginner bent.
Ik zou goede instructie zoeken en niet zelf blijven rommelen, door er telkens af te glijden na het aanspringen leer je je pony straks iets aan wat erg ongewenst is :=


Ik zag het ook, maar ik denk niet dat ze het bewust doet. Ergens (buiten beeld) verliest ze haar balans, waarschijnlijk doordat ze een beugel verliest, dan trekt ze haar benen op en grijpt ze de pony om de hals, met het gevolg dat ze er af valt. Het lijkt bijna alsof ze zich laat vallen, maar ik denk dat het vallen meer een gevolg is van een opeenstapeling van verkeerde handelingen met een oorsprong van spanning bij de ruiter.

Die pony is trouwens zoooooo braaf, niet bokken of iets, ik vind dat je de pony niets kwalijk kunt nemen.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:24

Die pony is inderdaad knetterbraaf om zo netjes aan te springen onder een ruiter met zo weinig balans. Vandaar dat beiden gebaat zijn bij goede begeleiding. Desnoods alleen galopperen aan de longe bvb zodat de TS eerst haar eigen houding kan verbeteren.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:35

TS, hoelang rij je dan paard?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:39

EBulder schreef:
Ik laat me toch niet express vallen. Ik zeg toch ook dat ik weinig ervaring heb en ik kan dan nou eenmaal niet blijven zitten. Ff goed lezen zou helpen. Niet direct dingen zeggen! Ik kan er vrij weinig aan doen, misschien kunnen jullie wel blijven zitten. Nou ik niet! En heb je daar problemen mee? Reageer dan niet.

Het probleem zit hem bij je zelf,je kan nog niet voldoende goed rijden.Dus begin met goed te leren rijden .
Prive lessen aan een longe ,waarbij je leert zitten met je handen los zodat je gaat leren je balans te vinden.Zolang je die balans niet hebt,ga je problemen blijven houden.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:56

Probeer een stap terug te doen. Probeer te ontspannen in stap en draf. Laat de galop voorlopig voor wat het is. Wil je wel graag galopperen? Probeer vooral te ontspannen.

Ik zie eigenlijk niks wat ernstig fout gaat, alleen dat je op dit moment wat balans mist. Probeer anders eens aan te springen, 3 galopsprongen en rustig terug.

Dit is een probleem wat je wel degelijk op kan lossen door o.a. Een goede instructrice!

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:51

Ik denk dat t meeste nu wel gezegd is, als ik naar je filmpjes kijk zie ik een onervaren ruiter
begin lekker met lessen bij een goede instructrice
Die galop komt wel
Werk eerst aan je balans

En tis moelijk uit te leggen als je t leest het is iets waar je een feeling voor moet hebben

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:24

EBulder schreef:
Ik laat me toch niet express vallen. Ik zeg toch ook dat ik weinig ervaring heb en ik kan dan nou eenmaal niet blijven zitten. Ff goed lezen zou helpen. Niet direct dingen zeggen! Ik kan er vrij weinig aan doen, misschien kunnen jullie wel blijven zitten. Nou ik niet! En heb je daar problemen mee? Reageer dan niet.



Niet zo boos. Natuurlijk kan ook jij zitten in galop. Alleen lukt dat nu nog even niet. Dat komt vanzelf. Het is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en oefenen. Goed leren rijden is keihard werken. En dat is ook leuk. Zoek goede instructie en ga aan de slag met de tips die je gekregen hebt. :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:31

Ik denk dat je al heel veel winst hebt als je echt kan doorzitten in draf. Pony lijkt inderdaad heel braaf te doen wat er gevraagd word :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:50

Helaas doen de filmpjes het niet bij mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:52

Bellatrix schreef:
Helaas doen de filmpjes het niet bij mij...


Bij mij ook niet meer..

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:59

Denk dat TS de filmpjes heeft verwijderd, blijkbaar valt al het goedbedoelde advies niet in goede aarde....jammer van de tijd en moeite die iedereen heeft genomen om uitgebreid te reageren....

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:05

jansje73 schreef:
TS, hoelang rij je dan paard?

Ergens in dit topic staat dat ze 1 jaar rijdt en net een eigen paard heeft.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:14

Lughnassadh schreef:
jansje73 schreef:
TS, hoelang rij je dan paard?

Ergens in dit topic staat dat ze 1 jaar rijdt en net een eigen paard heeft.

Denk dat je mijn post in het begin van het topic bedoeld. Dus wel goed om te vermelden dat ik dat uit de eerdere posts van TS heb gehaald en ze dat hier dus niet zelf heeft geschreven.

TS, ik snap wel dat het misschien wat heftig voelt, alle reacties die je filmjes oproepen. Iedereen verwoordt het op zn eigen wijze en ik snap dat het niet altijd even fijn is om te lezen. Maar er zitten heel nuttige tips in en hoewel het misschien niet altijd zo voelt, is het vooral bedoeld om je verder op weg te helpen.

Zoals ik eerder al schreef, haal ik uit je eerdere posts dat je nog maar kort rijd en ook nog maar kort met dit paardje werkt. Verwacht dus ook vooral nog geen topdressuur van jezelf, iedereen heeft het moeten leren en iedereen heeft daarbij ook wel eens met zn snufferd in het zand gelegen. Nog veel moeten leren en je eigen maken is geen zonde, maar zeker wanneer je het vergelijkt met al die foto's en filmpjes van mensen die moeiteloos een sprongetje maken of een rengalopje over het strand trekken is het logisch dat je je wellicht wat onzeker voelt. Maar ook die mensen hebben in het begin rondjes op een paard gehobbeld zich afvragende hoe je in hemelsnaam "stil" kunt zitten met zoveel beweging onder je. Belangrijkste is dat het leuk blijft, dan leer je ook het meest. Zitles, ander paardje, andere instructrice, allemaal super goed maar het werkt alleen als je er ook plezier in houdt en kunt ontspannen. Vraag niet teveel van jezelf en van je paardje, en begin bij het begin. Mijn eerste jaren op een paardenrug deed ik bij de voltigevereniging, veel lol, veel zandhappen, en heel goed geleerd hoe balans en evenwicht voelt. Dat is een optie, en zo zijn er veel meer, ook te lezen in de reacties in dit topic. Ik hoop dat je er wat mee kunt allemaal, veel succes!

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:22

EBulder schreef:
Ik laat me toch niet express vallen. Ik zeg toch ook dat ik weinig ervaring heb en ik kan dan nou eenmaal niet blijven zitten. Ff goed lezen zou helpen. Niet direct dingen zeggen! Ik kan er vrij weinig aan doen, misschien kunnen jullie wel blijven zitten. Nou ik niet! En heb je daar problemen mee? Reageer dan niet.


Joejoe, rustig aan!

Bij een van je beschrijvingen op Instagram geef je zelf aan “ik liet mij vallen”. En eerlijk gezegd toont het vallen in de filmpjes hetzelfde. Komt het door je angst dat je eigenlijk liever valt dan dat je blijft zitten? Dat, wanneer jij de balans verliest, je het blijven zitten eigenlijk al opgeeft? Dus niet meer probeert te blijven zitten maar het vallen eigenlijk maar over je heen laat komen?

Mijn advies blijft overigens hetzelfde. Balans zoeken in het doorzitten (oefenen, kleine stukjes). Pas bij balans in het doorzitten het aanspringen (aan de longe) oefenen. Wederom kleine stukjes. Drie/vier galopsprongen en weer terug.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:39

marije1109 schreef:
Denk dat TS de filmpjes heeft verwijderd, blijkbaar valt al het goedbedoelde advies niet in goede aarde....jammer van de tijd en moeite die iedereen heeft genomen om uitgebreid te reageren....


Yep. Ik zei al eerder in dit topic; toen ik zag wie TS was (had ik niet op gelet) was mijn eerste gedachte echt 'zonde van mijn tijd '. Ze opent voortdurend topics en reageert daar totaal niet op.
Sorry hoor TS, maar als je net zo slecht naar de gemiddelde instructeur luistert, snap ik dat je na een jaar nog niet kan galopperen..

Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 21:46

De reden dat ik het heb verwijderd is omdat sommige mensen het als schokkend ervaarden. Sorry hoor, maar waar maak je uit op dat ik niet naar de tips luister? Dat ik niet reageer? Ik ben vandaag al begonnen met op mijn zit te letten, dus ik neem alles heus wel aan. En als je hier ruzie komt zoeken, doe t dan graag even via iets anders. Heb al genoeg aan m'n hoofd. Maar geloof me, alle adviezen neem ik aan. Ik reageer op de meeste adviezen privé. Vandaar.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:49

Meid, mensen komen hier om je te helpen. Zo je stekels op zetten en onaardig reageren op mensen die tijd steken in het kijken van je filmpjes en het typen van een advies, is totaal niet nodig.

Kijk eerst naar jezelf, lijkt wel alsof je boos op de hele wereld bent.