Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Goede berekening kosten paard?

 
Profiel   

Ik was 2 jaar geleden al bezig met de kosten schatten van een paard (per maand). En vorig jaar had ik weer een nieuwe schatting gemaakt met alleen stalling, hoefsmid, tandarts, osteopaat, voer, zadelpasser en les.
Maar ik kwam er achter dat dit waarschijnlijk niet alles zou zijn. Dus heb ik dit jaar weer een nieuwe schatting gemaakt. Met de zelfde dingen als net + trailerhuur, ?verzekering?, ?preventieve gezondsheidszorg? (https://dierenkliniekdenham.nl/paarden/ ... org-paard/), ?knhs abonnoment?.

Maar wat heb je nou echt nodig?
En hoeveel kost dat ongeveer.

En hoe vraag je je ouders om een paard? Ik ben bang dat het niet mag....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:15 



 
Profiel   

Ik kwam trouwens uit op ongeveer 350 per maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:16 



 
Profiel   

mijn paard kost me 150euro per maand :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:19 



 
Profiel   

Hier staat alles wat je nodig hebt:

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:24 



 
Profiel   

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Lees bovenstaand topic anders even door! De meeste mensen zitten hoger dan jouw schatting maar het verschilt natuurlijk heel erg de verschillende wensen die je hebt.

Wat je echt nodig hebt hangt ook van je wensen af. Een paard heeft niet veel meer nodig dan een weide of paddock en een (schuil)stal. En dan moet je bedenken wat je zelf wilt. Welke discipline spreekt je aan en welke voorzieningen heb je daar voor nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:27 



 
Profiel   

De verschillen zijn best groot inderdaad. Hoe houd je ze, wat heeft je paard nodig en wat wil je zelf. In bovengenoemd topic zie je hoe het op kan lopen. Naast de standaard kosten komt er best veel bij op jaar basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:30 



 
Profiel   

Het ligt er vreselijk aan welke regio, wat je allemaal zelf wil doen, hoe gezond je paard blijft en nog wel meer.

Mijn paard kost mij ongeveer 150 per maand, maar ik doe eigenlijk alles zelf, heb geen luxe voor mezelf en mijn paard is gelukkig erg gezond. Op pension met een (binnen)bak ben je snel al 300 euro kwijt per maand aan stalling alleen en dan red je het niet met 350 per maand met een beetje pech.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:34 



 
Profiel   

Het paard zelf kopen als je ouder bent en niet meer afhankelijk van je ouders.

Ik ben gemiddeld 500+ euro kwijt voor één paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:46 



 
Profiel   

Bij mij was ik rond de 500+ per maand kwijt. En dat was zonder startkaart en inschrijfgelden..
Stond wel op een professionele stal, en mijn paard ging elke 6 weken naar de smid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:48 



 

Het is ook maar net hoe het met je paard gaat. Het ene jaar heb ik geen extra kosten en dit jaar heb ik beide paarden veel vaker de veearts nodig gehad en dan lopen de kosten aardig op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:52 



 
Profiel   

Is ook maar net hoe gek je zelf maakt. Als voorbeeld zit heel veel prijs verschil tot zover een Fjord die altijd buiten kan staan, geen dekens nodig heeft en een boomloze zadel en af toe hoefsmid die enkel bekapt of een sport paard die op stal moet, ijzers, duur zadel, dekens, enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 15:59 



 
Profiel   

Blussem schreef
Is ook maar net hoe gek je zelf maakt. Als voorbeeld zit heel veel prijs verschil tot zover een Fjord die altijd buiten kan staan, geen dekens nodig heeft en een boomloze zadel en af toe hoefsmid die enkel bekapt of een sport paard die op stal moet, ijzers, duur zadel, dekens, enz.

Dat is wel heel kort door de bocht.

Ook een fjord kan dekens en een duur zadel nodig hebben als je hem serieus in dressuurmatige training hebt staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 16:56 



 
Profiel   

Mindim schreef
Het is ook maar net hoe het met je paard gaat. Het ene jaar heb ik geen extra kosten en dit jaar heb ik beide paarden veel vaker de veearts nodig gehad en dan lopen de kosten aardig op.

Dit. Qua basis zit ik voor de ene op ca €250 per maand als er niks geks is, de andere zit door extra voer (oude pony met gebreken en gebruiksaanwijzing) hoger. Komt nog bij dat de ene bijv 1 keer paar jaar naar de tandarts moet en de andere twee keer (waarbij de tweede keer ook kiesextracties en een nachtje slapen op de praktijk). Medische kosten waren bij mij dit jaar het hoogst in 15 jaar eigen pony’s....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:22 



 
Profiel   

Het ligt aan zo veel factoren... Ik heb ze nu aan huis staan en ben voor 3 nu tussen de €300 en de €400 per maand kwijt (Ik moet mijn berekening nog even updaten met nieuwe lessen). Voorheen was ik dat al alleen aan stalling kwijt voor eentje :+
Ik heb ook een hele 'dure' pony staan met ppid die daarvoor medicatie krijgt. Hij is ook de enige op ijzers. Al met al verbruikt hij toch zeker het grootste deel van mijn maandlasten

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:27 



 
Profiel   

Ja je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Ik ben nog geen 100 euro per maand kwijt voor 6 paarden en dan reken ik echt heel erg ruim want in de zomer kosten ze helemaal bijna niks (staan wel aan huis)
Ik denk dat je de kosten als zadel en hoofdstel enz even apart moet nemen als startkapitaal en daarna pas een maandelijks bedrag gaan uitrekenen voor de terugkomende kosten

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:57 



 
Profiel   

Ligt idd aan veel factoren! Ik bedoel, de meeste mensen hier staan lekker goedkoop. Maar als je eenmaal in de randstad woont, heb je stalling voor 400 euro per maand of meer. En dan moeten andere kosten erbij. En vergeet niet dat kosten altijd zomaar stukken hoger kunnen worden door incidentele uitgaven. Waar ik woon betaal je met gemak 500/600 per maand per paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:58 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Ja je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Ik ben nog geen 100 euro per maand kwijt voor 6 paarden en dan reken ik echt heel erg ruim want in de zomer kosten ze helemaal bijna niks (staan wel aan huis)
Ik denk dat je de kosten als zadel en hoofdstel enz even apart moet nemen als startkapitaal en daarna pas een maandelijks bedrag gaan uitrekenen voor de terugkomende kosten

Maar dan heb je wel vreselijk veel grond en bekap je zelf?

Ik ben 100 euro alleen al kwijt aan (ruw)voer denk ik :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 18:59 



 
Profiel   

Is maar net hoe je ze stalt en welke luxe je paard geeft.

Mijn paarden staan aan huis, naja bij mijn ouders waar ik zelf niet meer woon.
Ik heb mijn hooi en stro kosten, hoefsmid, ontwormen.

Zadelmaker, fysio, dierenarts, en weet ik veel wat je er nog meer bij kunt halen maak ik amper gebruik van. Zeker niet jaarlijks :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:01 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Ja je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Ik ben nog geen 100 euro per maand kwijt voor 6 paarden en dan reken ik echt heel erg ruim want in de zomer kosten ze helemaal bijna niks (staan wel aan huis)
Ik denk dat je de kosten als zadel en hoofdstel enz even apart moet nemen als startkapitaal en daarna pas een maandelijks bedrag gaan uitrekenen voor de terugkomende kosten

HOE DAN?
Wij hebben onze paarden ook thuis, maar alleen al aan vlas, stro en hooi zijn we per paard zo'n 90 euro kwijt... En ze lopen ook nog volop in de weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:02 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:05 



 
Profiel   

24/7 buiten met inloopstal, ik gebruik geen vlas of stro. En ik heb veel hooi van eigen land. Daarmee bespaar ik ook heel veel kosten

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:06 



 
Profiel   

Nicky1963 schreef
Dorine92 schreef
Ja je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Ik ben nog geen 100 euro per maand kwijt voor 6 paarden en dan reken ik echt heel erg ruim want in de zomer kosten ze helemaal bijna niks (staan wel aan huis)
Ik denk dat je de kosten als zadel en hoofdstel enz even apart moet nemen als startkapitaal en daarna pas een maandelijks bedrag gaan uitrekenen voor de terugkomende kosten

HOE DAN?
Wij hebben onze paarden ook thuis, maar alleen al aan vlas, stro en hooi zijn we per paard zo'n 90 euro kwijt... En ze lopen ook nog volop in de weide.

Nou ten eerste dus geen vlas en geen stro
Ik voer graszaadhooi als buikvulling onbeperkt (maar dat vinden ze niet mega lekker dus ze stoppen dan vanzelf met eten) en grote balen voordroog voor 35 euro per baal en daar doe ik wel een best tijdje mee.
Idd hoeven zelf even rondvijlen en het asfalt doet de rest. Geen poespas verder, uiteraard wel gewoon ontwormen enz

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:07 



 
Profiel   

Ik heb 2 paarden en 2 pony's aan huis en ben alleen al € 500,- per maand kwijt aan hooi, stro en voer. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:13 



 
Profiel   

Ik ben voor 1 paard 235 kwijt voor stalling, 35 voor hoefsmid maar dan om de 6 tot 8 weken, 80 voor lessen, 30 voor slobber die ik bij voer.

Dan komen daar jaarlijks nog osteopaat van 120 euro bij en meer als het nodig is dat ze vaker moet worden behandeld.
Tandarts a 150 euro
4 keer per jaar ontwormen bij elkaar ongeveer 80 euro
1 keer per jaar entingen 80 euro
1 keer per jaar zadelmaker kosten verschillen.
En dan nog tuig wat kapot gaat, dekens, smeer spul voor eczeem, en alle spullen die ik aanschaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:14 



 
Profiel   

Het scheelt heel erg. Vooral welke stalling je neemt.

Ik zit op een 30 euro medische kosten per maand per paard.
Dit is 1 x vaccinaties en tanden. 1 x osteo. 6 x hoefsmid per jaar.

Alle luxe dingen (materiaal) heb je zelf in de hand.
En je stalling kan enorm verschillen. Als je all in neemt heb je wel een idee, op doe het zelf basis kan je het vaak ook eo duur maken als je wil.
Ik zit gemiddeld aan 60 a 100 euro hooi per paard (als ze jaarrond geen gras krijgen).Stalling erbij en reken 100 euro extra als reserve en dan heb je wel een idee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen