Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

misverstanden over Voltige

 
Profiel   

Hoi, ik weet dat er een topic is met "voltige is mishandeling" waar (vroeger) veel op werd gereageerd. Hierbij een topic om de misverstanden over voltige de wereld uit te helpen.

Als het hier niet mag zal ik het weer verwijderen!

Als je vragen hebt kan je ze gerust stellen en dan kunnen we zo de misverstanden de wereld uit helpen.
Discussies mogen, maar houd het wel vriendelijk!! :)

Groetjes TS *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 16:37 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 19:07 



 
Profiel   

... ik zou het toejuichen als het ook rechtsom werd gedaan - en verplicht voor iedereen die wil leren rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 14:34 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
... ik zou het toejuichen als het ook rechtsom werd gedaan - en verplicht voor iedereen die wil leren rijden.


Op wedstrijd heb je het recht om rechtsom te starten. Onze vereniging heeft dat ook gedaan, de pony liep makkelijker rechtsom en daarom hebben we toen dat gekozen.

Trainen gebeurt ook wel rechtsom alleen, maar idd over het algemeen wordt het vooral linksom gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 14:40 



 
Profiel   

Stomme vraag misschien maar ik ben al een tijdje opzoek maar wat is voltige nu juist???
Want is het echt erg ofzo voor je paard???

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-19 12:32 



 
Profiel   

Maar waarom hetzij 'trainen alleen linksom' hetzij 'trainen alleen rechtsom'...?

Een dier soepel maken doe je juist door af te wisselen.

Prima dat het ook qua wedstrijden kan!
(Dat is toch waar veel mensen zich op richten als in 'dat het zo moet'. )

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-19 13:54 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Maar waarom hetzij 'trainen alleen linksom' hetzij 'trainen alleen rechtsom'...?

Een dier soepel maken doe je juist door af te wisselen.

Prima dat het ook qua wedstrijden kan!
(Dat is toch waar veel mensen zich op richten als in 'dat het zo moet'. )


Er wordt ook afgewisseld. Dingen in draf gebeuren vaak rechtsom en af en toe ook in galop rechtsom! Wij trainen 40% rechtsom in training met afwisselend linksom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 11:30 



 
Profiel   

Horses06 schreef
Stomme vraag misschien maar ik ben al een tijdje opzoek maar wat is voltige nu juist???
Want is het echt erg ofzo voor je paard???


Absoluut geen stomme vraag! Voltige is turnen (met acro en beetje dans) alleen dan op een paard. Het is voor jongens/meiden van elke leeftijd. Voltige is heel goed voor je balans (ook voor het dressuur/springen etc). Ik zal even een linkje opzoeken met meer info.

http://www.voltigekennis.nl/links/#cont ... tent-inner

Op deze sites zijn wat linkjes en boeken in Nl te vinden.

Het is niet slecht voor je paard. Er ligt een dikke pad op de rug die het gewicht over de hele rug verdeeld, waardoor de druk niet op een plek ligt. Linksom en rechtsom wordt afgewisseld en een van de eerste dingen die nieuwe kinderen leren zijn. Rustig en zacht werken, en hier wordt altijd op gelet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 11:35 



 
Profiel   

Hoe wordt het paard buiten de voltige zelf getraind? Paard wordt tijdens de voltige bijgezet in eigenlijk best wel gedwongen houding: hoe houd je een voltige paard blij en heel?

En hoe houd je de ruiters heel? In alle disciplines is cap verplicht, en hier staat een kind zo'n 3 meter hoog boven de grond zonder :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 12:08 



 
Profiel   

Juut schreef
Hoe wordt het paard buiten de voltige zelf getraind? Paard wordt tijdens de voltige bijgezet in eigenlijk best wel gedwongen houding: hoe houd je een voltige paard blij en heel?

En hoe houd je de ruiters heel? In alle disciplines is cap verplicht, en hier staat een kind zo'n 3 meter hoog boven de grond zonder :')


Buiten de voltige gewoon zoals elk ander paard lekker op de wei en dressuur af en toe een sprong, op buitenrit. Ze lopen met bijzet, maar niet een volle les lang. Meestal in de galop en stukjes draf en stap vrijwel altijd los. En we beginnen met touwtjes, zodat ze even lang en laag kunnen lopen.

Met een cap is het nog veel gevaarlijker. Je loopt grote risico's, je hangt namelijk snel vast en met bijvoorbeeld een rolletje af is het absoluut niet fijn voor jou des al niet te min voor het paard. Net als zacht werken leren kinderen ook om te vallen, dus op 3m hoogte weten kinderen wat ze moeten doen als ze dreigen te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 19:18 



 
Profiel   

Ik heb van ca mijn 10e tot mijn 15e ofzo voltige gedaan, destijds bij de beyard (catrin kiela(??) ), voordeel: paarden moesten later aardig stuiteren om me eraf te krijgen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-19 19:22 



 
Profiel   

Horses06 schreef
Stomme vraag misschien maar ik ben al een tijdje opzoek maar wat is voltige nu juist???
Want is het echt erg ofzo voor je paard???

Kunstjes op je paard doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 12:56 



 
Profiel   

horseminn schreef
Horses06 schreef
Stomme vraag misschien maar ik ben al een tijdje opzoek maar wat is voltige nu juist???
Want is het echt erg ofzo voor je paard???

Kunstjes op je paard doen :)

Is erg vet

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 13:05 



 
Profiel   

Ik wilde vroeger (en nog steeds) voltige doen. Mijn jongste zusje doet het nu en ze had laatst haar eerste wedstrijd. Ik ben wel eens bij trainingen geweest en iedere keer dat ik er was, liepen de pony's linksom. Maar bij de wedstrijd liep de pony van mijn zusje rechtsom. Dat was me nooit opgevallen tot het hier ter sprake kwam. Het ziet er altijd wel leuk uit. Het jammere was dat ik op de video van mijn zusje's wedstrijd al ruim van tevoren zag dat de pony uit de draf ging vallen en de persoon met de longe deed hier niks aan, waardoor het extra lastig werd voor mijn zusje. Volgens mij ben je best afhankelijk van de persoon in het midden bij longeren als het op tempo aankomt, of zie ik dat verkeerd?

Ik volg in ieder geval, dit ziet er interessant uit.
Ik ben wel benieuwd waarom mensen zouden beweren dat het dierenmishandeling is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 13:46 



 
Profiel   

“Ons” paard (maar dan heb ik het over 25 jaar geleden) werd overigens gewoon dressuurmatig getraind en gestart (onder het zadel)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 14:24 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
“Ons” paard (maar dan heb ik het over 25 jaar geleden) werd overigens gewoon dressuurmatig getraind en gestart (onder het zadel)


Wij hebben er 2 (van de 4)thuis staan en lopen gewoon dressuur/springen en worden gestart/voor de 1e start getraind. Er wordt zoveel met ze gedaan ook leren ze nog m'n nichtje van 6 rijden! Er is voor hun genoeg afwisseling

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 23:38 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Maar waarom hetzij 'trainen alleen linksom' hetzij 'trainen alleen rechtsom'...?

Een dier soepel maken doe je juist door af te wisselen.

Prima dat het ook qua wedstrijden kan!
(Dat is toch waar veel mensen zich op richten als in 'dat het zo moet'. )



Ik vind dit wel een goede opmerking. Veel interessanter voor de discussie ook. In plaats van de vraag "Is voltige goed of slecht", kun je ook vragen: wat kunnen we verbeteren. Dan denk ik aan dingen als goed rechtrichten, zowel linksom als rechtsom voltigeren (evenveel!), goed trainen zodat het paard niet aan touwtjes hoeft om lang en laag te lopen. Oh, en naar maximaal gewicht kijken bij meer dan 1 gymnast.

De cap-discussie vind ik ook interessant. Veiligheidsnormen veranderen vaak naargelang het inzicht voortschrijdt. Is het niet mogelijk om een voltige-proof model hoofdbescherming te bedenken dat ook de hersens beschermt?

Vind het er vaak absoluut erg knap uitzien, wat de voltigeurs allemaal kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 13:24 



 
Profiel   

Het is niet zo vreemd dat de voorkeur bij linksom ligt. De meeste paarden zijn namelijk iets links gebogen en verkiezen daarom ook in vrijheid bijna altijd de linkergalop.
Zo is dat dus feitelijk het minst belastend voor het voltige paard, hoewel het natuurlijk altijd goed is voor elk paard om een en ander af te wisselen, maar dat gebeurt ook.
Maar feitelijk is linksom gaan in de linker galop het prettigst voor het voltige paard, dus ook het makkelijkse vol te houden, en dus niet iets dat gezien moet worden als slecht of zielig.

Betreffende cap: Het is geen paardensport in de zin dat de controle zit bij degene die er op zit.
De controle is van buitenaf en lgt bij de longeerder.
Het paard is ook bijgezet en voltige wordt alleen op een zachte bodem beoefend.
Daarbij houd je in veel gevallen jezelf vast met handen en/of voeten aan de singel of een ander.
Het tempo ligt, ondanks dat er gegaloppeerd wordt, laag en er worden geen onverwachte bewegingen gemaakt, wat de valkans heel klein maakt. Daarbij ben je ook nog eens juist getrained in het van het paard afspringen.
De kans op ongelukkig vallen en hersenletsel is daarom enorm klein.

Een gymnast draagt ook geen helm....


Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-12-19 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 13:35 



 
Profiel   

In het circus in Frankrijk waaraan ik verbonden ben (zie: [ITP] [FOTO] Circus Pagnozoo) doen ze onder andere een ietwat andere vorm van voltige. Er zijn geen verplichte of voorgeschreven figuren). Bij de training, ook bij gevaarlijker nummers en zeker als de kinderen optreden wordt er altijd met een veiligheidslijn gewerkt (vastgehouden door een sterk persoon) die je opvangt (eigenlijk: je val verzacht). Dit is bij volwassenen met een gordel om je middel en bij de kinderen met een soort van tuigje).
We doen ook Kozak, want vaak als trickriding wordt aangeduid. Dt is met een zadel,

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 13:36 



 
Profiel   

Ik ben er met voltige nooit afgevallen, met gewoon rijden wel.
Het zijn ook mega brave paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 13:41 



 
Profiel   

Ik ben absoluut voor capgebruik in elke vorm van paardensport, zeker voor kinderen. Maar in het geval van voltige kies ik toch liever voor geen cap ipv de mogelijkheid met je kinbandje ergens aan te blijven hangen. Voltigeurs hebben hun hoofd nou eenmaal niet standaard ongeveer een meter boven hun paard, die hangen er ook naast, vlak bij het tuig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 13:54 



 
Profiel   

Een cap bij voltige levert alleen maar gevaarlijke situaties op! Zoals tjaakje ook schrijft. Zonder cap is voltige veiliger(al zouden de meeste mensen het niet zo willen zien). Bij de voltige zijn de meeste letsels armen en benen (polsen en enkels vooral). Er zijn bijna geen voltigeurs die hersenletsel hebben opgelopen tijdens de sport...

Het is inderdaad zo dat de meeste paarden linksom fijner lopen. Bij de dressuur is er ook nooit een gelijk evenwicht in L en R.

De ruiters onder ons: Hoevaak heb jij het aantal rondjes linksom en rechtsom geteld? En hoevaak hebben jullie het paspoort moeten laten zien, om de entingen te laten controleren?


Hier even een paar foto's uit het regelement.


[ img ]

[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Adjepatatje8 op 20-12-19 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 13:58 



 
Profiel   

Adjepatatje8 schreef
De ruiters onder ons: Hoevaak heb jij het aantal rondjes linksom en rechtsom geteld?

Om eerlijk te zijn houd ik dat dus wel precies bij. Alles dat ik linksom doe, doe ik ook rechtsom.

Maar waar het om gaat is dat je bij een voltige paard de comfortzone opzoekt zodat het lang volgehouden kan worden, en dat is gewoon meestal linksom.
Bij een paard in een andere tak van sport is het heel belangrijk dat het niet eenzijdig wordt omdat oefeningen nu eenmaal twee kanten op gevraagd worden en is het belang van het gymnastiseren van ook de stijvere rechter kant veel belangrijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 14:03 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Adjepatatje8 schreef
De ruiters onder ons: Hoevaak heb jij het aantal rondjes linksom en rechtsom geteld?

Om eerlijk te zijn houd ik dat dus wel precies bij. Alles dat ik linksom doe, doe ik ook rechtsom.

Maar waar het om gaat is dat je bij een voltige paard de comfortzone opzoekt zodat het lang volgehouden kan worden, en dat is gewoon meestal linksom.
Bij een paard in een andere tak van sport is het heel belangrijk dat het niet eenzijdig wordt omdat oefeningen nu eenmaal twee kanten op gevraagd worden en is het belang van het gymnastiseren van ook de stijvere rechter kant veel belangrijker.



Dat wordt zeker ook wel gedaan. De voltige paarden worden ook gereden en dan wordt de andere kant wat meer meegepakt. En alsnog wordt er afgewisseld alleen ieder paard houd zijn voorkeur hand. Hetzelfde als jij Rechts bent en ik zeg van: vanaf nu moet je met Links schrijven en net zo goed als je met rechts deed, dan zal dat ook niet zo makkelijk gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 14:11 



 
Profiel   

Adjepatatje8 schreef
Hier even een paar foto's uit het regelement.


[ [url=m/CJvt06.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9UGq6d.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hXLN4x.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, het lijkt de belastingdienst wel. Die zijn tegenwoordig ook goed in weglakken... :(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-19 15:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen