Jong paard kopen? verstandig of niet?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponydreamsxx

Berichten: 18
Geregistreerd: 28-03-15

Jong paard kopen? verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 18:01

Halloo,

na 4 jaar inactief te zijn geweest ben ik eindelijk weer eens terug op bokt.
Over 2 dagen (vrijdag) wordt mijn pony ingeslapen vanwege haar artrose die te snel te erg wordt. Omdat ik absoluut niet wil stoppen met rijden en graag toch wel weer verder wil met een eigen paardje, wil ik een paard gaan kopen.
Ik zit heel erg te denken aan een wat jonger dressuurpaardje (daarmee bedoel ik 4/5 jaar). Dit omdat ik graag nog wel een aantal jaren vooruit wil met het paard en omdat ik dan mijn eigen knopjes er een beetje op kan zetten. Waar ik wel mee zit is of het allemaal wel zo slim is voor mij om een 4/5jarige te nemen. Dus wil ik aan jullie graag advies en ervaringen vragen hierover.

Ik zal eventjes wat vertellen over mijn rijervaring:
Ik begon op mijn 5e met paardrijden op de manege en kreeg op mijn 8e een 8-jarige D-pony (die nu dus wordt ingeslapen). Met deze pony heb ik in het begin veel problemen mee gehad door haar felle gedrag, maar uiteindelijk toch fijn kunnen rijden tot het M1 dressuur. Ik ben nu 15 jaar en sinds dat mijn pony niet meer goed liep (nu 9 maanden geleden) heb ik een bijrijdpaardje gehad. Daar ben ik een maandje geleden mee gestopt en nu rijd ik nog 1x per week op de manege.

Alvast bedankt voor de reacties <3 <3

Anoniem

Re: Jong paard kopen? verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:07

Ik zou niet zo zeer naar leeftijd kijken, maar naar wat jij graag wil doen. Je wil dressuur rijden, wil je wedstrijden? Wil je een paard opleiden? Stel jezelf wag van die vragen en kom er achter wat je nou echt graag wil

ponydreamsxx

Berichten: 18
Geregistreerd: 28-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 18:11

Marije_1997 schreef:
Ik zou niet zo zeer naar leeftijd kijken, maar naar wat jij graag wil doen. Je wil dressuur rijden, wil je wedstrijden? Wil je een paard opleiden? Stel jezelf wag van die vragen en kom er achter wat je nou echt graag wil


Ik wil best graag verder komen in de dressuur, dat lijkt me erg leuk. Een paard zelf helemaal opleiden zie ik niet zo zitten, ik wil graag een paardje wat al minimaal 4-6 maand zadelmak is, maar wat nog niet 'alles' kan, snap je?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Jong paard kopen? verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:14

Als je een jong paard kan vinden met een correcte basis en je leidt die verder op onder goede begeleiding, dan is dat een ideaal scenario.
Ik zou wel vermijden om een paard te kopen te kort nadat je pony ingeslapen is. Je bent dan emotioneel toch nog een beetje gevoelig en dan maak je meestal niet de beste keuzes.

ponydreamsxx

Berichten: 18
Geregistreerd: 28-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 18:29

Sclimpre schreef:
Als je een jong paard kan vinden met een correcte basis en je leidt die verder op onder goede begeleiding, dan is dat een ideaal scenario.
Ik zou wel vermijden om een paard te kopen te kort nadat je pony ingeslapen is. Je bent dan emotioneel toch nog een beetje gevoelig en dan maak je meestal niet de beste keuzes.

Het heeft ook zeker weten geen haast. Ik wacht sowieso nog een tijdje voordat ik echt actief opzoek ga. Ik ben namelijk bang dat ik nu elk paard zal gaan vergelijken met mijn pony en dat uiteindelijk niks goed genoeg is.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:30

Ik zou inderdaad ook nog even wachten tot het verdriet van het overlijden van je andere paardje wat is gezakt. Want als je al heel snel weer een ander (jong) paard koopt wat ook nog een hoop moet leren en zelf bv nog heel veel verdriet/emotioneel zal zijn dan denk ik niet dat het een makkelijke opgave zal zijn. Ik kan er natuurlijk ook naast zitten. In ieder geval sterkte de komende tijd met het in laten slapen van je pony! Y;(


Edit; ik zie nu net dat je er ook inderdaad nog even mee gaat wachten :)

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jong paard kopen? verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:37

Sowieso inderdaad even wachten tot het verdriet een beetje gezakt is, dat kan er namelijk voor zorgen dat je misschien een verkeerd paard/pony koopt. Sterkte dus met je pony. :(:) Y;(

Verder hangt het heel erg veel af van wat je wil, ik kijk bijvoorbeeld specifiek enkel naar jonge paarden omdat ik wel terug een projectje wil die ik zelf op niveau kan brengen en omdat ik wel een paard wil "voor de rest van mijn leven". Mijn ander paard was 11 toen ik hem kocht en stond met 15,5 al op pensioen, ja het kan altijd mis gaan maar ja. Wil je een braaf paard? De kans is natuurlijk groter dat je een paard van 10 koopt die braver is dan een 4-jarige. Maar niet alle 10-jarige zijn braaf, net zoals dat niet alle 4-jarige speels en actief zijn.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Jong paard kopen? verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:58

Bereid je vast voor op een moeilijke markt. Zorg voor een ruim budget want wat jij wil, wil iedereen. De paarden rond 4 a 5 jaar, braaf en netjes rond te rijden en zonder op of aanmerkingen wordt echt de hoofdprijs gevraagd. Goed zoeken, vooral via kennissen, zou je nog wel mazzel kunnen hebben.

ponydreamsxx

Berichten: 18
Geregistreerd: 28-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 19:00

Charmaine schreef:
Bereid je vast voor op een moeilijke markt. Zorg voor een ruim budget want wat jij wil, wil iedereen. De paarden rond 4 a 5 jaar, braaf en netjes rond te rijden en zonder op of aanmerkingen wordt echt de hoofdprijs gevraagd. Goed zoeken, vooral via kennissen, zou je nog wel mazzel kunnen hebben.

Mijn budget ligt rond de 10.000/11.000. Is dat ongeveer realistisch voor wat ik zoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:05

ponydreamsxx schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik zou niet zo zeer naar leeftijd kijken, maar naar wat jij graag wil doen. Je wil dressuur rijden, wil je wedstrijden? Wil je een paard opleiden? Stel jezelf wag van die vragen en kom er achter wat je nou echt graag wil


Ik wil best graag verder komen in de dressuur, dat lijkt me erg leuk. Een paard zelf helemaal opleiden zie ik niet zo zitten, ik wil graag een paardje wat al minimaal 4-6 maand zadelmak is, maar wat nog niet 'alles' kan, snap je?



Dan moet je hier naar gaan kijken, licht je omgeving in van wat je zoekt en of ze mee willen kijken. Struin zo nu en dan marktplaats/Facebook af en gewoon veel reageren.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:05

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:06

ponydreamsxx schreef:
Charmaine schreef:
Bereid je vast voor op een moeilijke markt. Zorg voor een ruim budget want wat jij wil, wil iedereen. De paarden rond 4 a 5 jaar, braaf en netjes rond te rijden en zonder op of aanmerkingen wordt echt de hoofdprijs gevraagd. Goed zoeken, vooral via kennissen, zou je nog wel mazzel kunnen hebben.

Mijn budget ligt rond de 10.000/11.000. Is dat ongeveer realistisch voor wat ik zoek?



Voor dat geld kun je hele goede jonge paarden vinden. Is een vrij ruim budget, dus je vind vast wel een die goed bij je past :)

L1nda_91
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:06

ponydreamsxx schreef:
Charmaine schreef:
Bereid je vast voor op een moeilijke markt. Zorg voor een ruim budget want wat jij wil, wil iedereen. De paarden rond 4 a 5 jaar, braaf en netjes rond te rijden en zonder op of aanmerkingen wordt echt de hoofdprijs gevraagd. Goed zoeken, vooral via kennissen, zou je nog wel mazzel kunnen hebben.

Mijn budget ligt rond de 10.000/11.000. Is dat ongeveer realistisch voor wat ik zoek?


Dat lijkt mij een prima budget als je een paard zoekt met een goede basis om de basissport mee door te komen.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Jong paard kopen? verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 23:01

Sorry mensen, het is een normaal budget op dit moment. Ts kan zeker slagen voor dit budget, maar een makkie of ruim is het zeker niet. Onder de 10 wordt het echt lastiger of zul je concessies moeten doen.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 01:14

Charmaine schreef:
Sorry mensen, het is een normaal budget op dit moment. Ts kan zeker slagen voor dit budget, maar een makkie of ruim is het zeker niet. Onder de 10 wordt het echt lastiger of zul je concessies moeten doen.

Iedereen zegt toch dat ze met dat budget een goed paard kan kopen, er is niemand die zegt dat dat niet gaat. :+

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Jong paard kopen? verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 01:32

Mijn wensen waren hetzelfde met hetzelfde budget, heb er 8 maanden over gedaan..En heb er uiteindelijk eentje ongezien gekocht,, Een goed paard voor dat bedrag zijn zo weg, is bij mij 3x gebeurd dat ik bijna in de auto zat en gebeld werd dat het paard ongezien verkocht was..

Is gelukkig goed uitgepakt voor mij, maar is wel een totaal ander paard geworden dan waar ik naar op zoek was.
Wilde een ruin, dressuur, 4 t/m 6jaar, minimaal 1.68, gekeurd geen bemerkingen, goed karakter met een go voor Z en hoger.

Heb nu een merrie, springpaard, 6 jaar, 1.70, geen bemerkingen, gekeurd, goed karakter, heel sensibel en heeeel veel go.En binnen mijn budget.

Met dit soort wensen en budget moet je af en toe heel snel handelen anders zijn ze weg.
De meeste beginnen rond de 15.000.
Heb ook bij paarden gekeken die allemaal wat mankeerde en zogenaamd top gezond waren voor dat geld.

Succes met je zoektocht, zal niet makkelijk zijn