Wat mag een shetlander dragen of trekken?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamer_16
Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 13:53

Isapaardje schreef:
Dreamer_16 schreef:
Nou ik kan u vertellen dat mijn shetlanders echt groot zijn dat zegt iedereen ze moeten a Pony maat dingen dragen ander passen ze het niet ! Als u het niet geloof dan niet heb het vanmorgen opgemeten en vanaf de grond tot z’n schoft is hero 1.07 m en juna 1.05 m ! Zoals ik al zei hun ouders waren klein dus snap het niet! Ze zijn echt groot voor shetties en idk of het niet vaak voorkomt maar ze zijn groot als je het niet gelooft dan is het u probleem.


Nou gelukkig is het niet mijn probleem :)
Bij mij kwam je niet op mijn pony's namelijk.

Maar goed, 1.05 is toch 10 cm kleiner dat wat je eerder aangaf en dat is bij een shetlander erg veel.

En verder laat ik het hierbij, want het is allang duidelijk dat jij van mening bent dat je prima op deze pony's kunt blijven dressuurrijden, dus is het beetje zinloos om daar verder op in te gaan.
Succes met je carrière


Leest u wel alles ? Zo niet zou ik even paar berichtjes terug lezen :)

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:16

Dreamer_16 schreef:
Isapaardje schreef:
Echt grote shetlanders boven de 1.05 m komen weinig voor.
En omdat ik al 2 jaar ernaar op zoek ben en bij velen ben geweest die ook 1.10 of groter werden aangegeven in de advertentie kan ik uit ervaring spreken dat men de pony echt vaak te groot inschat.

Ik heb er zelf dus eentje van 1.15 en die is in alles gewoon groot. Dekenmaat 147, hoofdstel en halster maat cob.

TS sorry, maar dat haalt jouw pony echt niet allemaal.
Boven de meter zou hij nog net kunnen halen, maar groter dan 1.05 m zeker niet.

Mijn pony van 1.03 m woog in haar goede jaren 220 kg op latere leeftijd 190.
Dus hou het op 200 kg.

Nou 20% van dat gewicht (inclusief!! zadel) kunnen ze dragen.
Reken dan zelf maar uit of je er nog op past of niet.

Maar zo wat bij lezend in dit topic, denk ik dat alles wat wij hier zeggen wat verloren energie is, want je wilt nu eenmaal dolgraag op deze pony blijven rijden en dus ga je ook enkel dat zien wat je graag wilt zien.

Dan is het fijn dat je een boer hebt die het allemaal niet zo nauw ziet en niet zo zorgzaam is voor zijn pony en het daarom wel best vindt dat er een veel te grote ruiter op zijn ponnieke zit.


Nou ik kan u vertellen dat mijn shetlanders echt groot zijn dat zegt iedereen ze moeten a Pony maat dingen dragen ander passen ze het niet ! Als u het niet geloof dan niet heb het vanmorgen opgemeten en vanaf de grond tot z’n schoft is hero 1.07 m en juna 1.05 m ! Zoals ik al zei hun ouders waren klein dus snap het niet! Ze zijn echt groot voor shetties en idk of het niet vaak voorkomt maar ze zijn groot als je het niet gelooft dan is het u probleem.


Ook dat halen ze niet +/-95 en dan houd het op.
Je ziet dit al aan de hele bouw van de pony
Heb je foto met meetlint erlangs of een persoon erlangs.
Heb dagelijks shetten in de hand ook voor verkoop en die hoogtes zie je zo. Deze is absoluut niet boven de meter

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 15:05

Hoewel ik wel een beetje snap waar het vandaan komt, kan ik me niet voorstellen dat het gaat helpen als er benoemd blijft worden dat men ervanuit gaat dat TS toch niet zal luisteren of soortgelijke opmerkingen. Herken het gevoel wel, maar ik lees op de laatste pagina ook zeker de nieuwsgierigheid en bereidheid om verder te kijken. En verder, los van of de bereidheid er wel of niet kan/zou zijn, denk ik dat het alleen maar verdediging en afstand schept wanneer het negatieve gevoel herhaald blijft worden. :)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:00

Dreamer_16 schreef:
Leest u wel alles ? Zo niet zou ik even paar berichtjes terug lezen :)

Ja gelezen, maar vrijheidsdressuur, lange teugelen en dat soort dingen heb ik al direct aangegeven en iedere reactie die terug kwam, was dat je best op die pony's kon rijden met de uitleg waarom.

Dus fijn dat je nu eindelijk door hebt dat andere dingen met een pony doen ook erg leuk kan zijn.

Ga je alleen maar meer plezier van hebben in de toekomst.

Dreamer_16
Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 19:10

Ook dat halen ze niet +/-95 en dan houd het op.
Je ziet dit al aan de hele bouw van de pony
Heb je foto met meetlint erlangs of een persoon erlangs.
Heb dagelijks shetten in de hand ook voor verkoop en die hoogtes zie je zo. Deze is absoluut niet boven de meter[/quote]

Ej dan gelooft u het niet he ! Ik heb ze zelf persoonlijk gemeten en ze zijn erg dik omdat ze veel grazen en gwn zo zijn dat js hun bouw eer zijn kleine shetties maar deze zijn groot en er zijn genoeg grote shetties hier in de buurt dus snap niet wrm niemand me gelooft

Dreamer_16
Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 19:11

Isapaardje schreef:
Dreamer_16 schreef:
Leest u wel alles ? Zo niet zou ik even paar berichtjes terug lezen :)

Ja gelezen, maar vrijheidsdressuur, lange teugelen en dat soort dingen heb ik al direct aangegeven en iedere reactie die terug kwam, was dat je best op die pony's kon rijden met de uitleg waarom.

Dus fijn dat je nu eindelijk door hebt dat andere dingen met een pony doen ook erg leuk kan zijn.

Ga je alleen maar meer plezier van hebben in de toekomst.


Dat hoop ik ook heb een beginnende ruitertje gevonden maar eerst moet ze de basis leren

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: stijve shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:14

Pony is niks te dik hoor en dat staat los van hoe groot ie is.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:26

StalNollie schreef:
Pony is niks te dik hoor en dat staat los van hoe groot ie is.

Ligt er aan hoe je dat wilt bekijken.
In deze context kan ik mij indenken dat hoe dikker de pony, hoe zwaarder hij zal zijn en hoe meer hij dus volgens onze aangegeven rekensommen aan gewicht mag dragen. :+

Dus kan dan zomaar zijn dat een pony van 95 cm met overgewicht theoretisch meer kan dragen dan een pony van 105 die in normale conditie is.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:22

Dat word dan veel groente soep voeren dan :D

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:35

Dreamer_16 schreef:
vanaf de grond tot z’n schoft is hero 1.07 m en juna 1.05 m !


Dat maakt nog steeds geen 1.15m

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:38

Isapaardje schreef:
StalNollie schreef:
Pony is niks te dik hoor en dat staat los van hoe groot ie is.

Ligt er aan hoe je dat wilt bekijken.
In deze context kan ik mij indenken dat hoe dikker de pony, hoe zwaarder hij zal zijn en hoe meer hij dus volgens onze aangegeven rekensommen aan gewicht mag dragen. :+

Dus kan dan zomaar zijn dat een pony van 95 cm met overgewicht theoretisch meer kan dragen dan een pony van 105 die in normale conditie is.

In zo’n berekening moet je bij overgewicht rekening houden met het overgewicht. De “gewicht x percentage” is niet klakkeloos over te nemen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:49

Hilary schreef:
In zo’n berekening moet je bij overgewicht rekening houden met het overgewicht. De “gewicht x percentage” is niet klakkeloos over te nemen.

Nee dat snap ik, maar ik denk dat er genoeg zijn die geen rekening houden met overgewicht en dus niet uitgaan in zulke berekening van het gewicht dat het paard eigenlijk zou moeten hebben.

Ik zie het niet alleen hier hoor, maar ook in topics waar het gaat over hoeveel gewicht ze mogen trekken.
Te dikke minipony die dan op 200 kg wordt geschat en 'dus' 600 kg zou mogen trekken, terwijl in werkelijkheid de pony 150 kg zou moeten wegen en je met 300 kg trekkracht op een beter spoor zou zitten gezien foto's of informatie van kar en wegen.

Ik zou ze in ieder geval de kost niet willen geven die dit soort dingen (stokmaat, gewicht, draag-/trekkracht) overschatten :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: stijve shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:12

Eens :j

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Wat mag een shetlander dragen of trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 13:09

MD --> YRT. Gezien het verloop van het topic verplaatst naar dit forum.