Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat mag een shetlander dragen of trekken?

 
Profiel   

Beestje ziet er trouwens prima uit
een groter rij paard zoeken lijkt me eerlijker als je al 17 bent :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 12:54 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Hoe lang / zwaar ben je TS? Want het kan ook zijn dat hij gewoon moeite heeft met jou dragen.

Denk dat dit een heel goed punt is om toch even over na te denken. Hoe erg ik ook mn best doe, ik kan me moeilijk voorstellen dat je niet in verhouding misschien toch iets zwaarder/langer bent dan voor hem prettig is. Shetlanders zijn gewoon kleine paardjes, en zoals hiervoor al aangegeven, vooral geschikt voor kleine kindjes omdat die in verhouding zijn met het lijfje van de pony.

Neemt niet weg dat je dan niets met een shetlander kunt, ze zijn extreem veelzijdig en leergierig. Ze vinden het vaak ook erg leuk om nieuwe dingen te leren. Ipv rijden zou je dan bijvoorbeeld in menpositie kunnen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 13:03 



 
Profiel   

Ik had gemist dat de ts 17 is. Dan lijkt me de kans erg klein dat het een passende combi is idd. Zo groot oogt de shet niet.

Ik heb zelf 2 jaar een bijrijdster voor mijn shetten gehad. Ze was erg klein voor haar leeftijd maar met 14 jaar was ze toch echt te groot geworden. Voor inrijden is ietsjes te lang niet perse een ramp, maar bedenk wel dat zo'n jonge pony sowieso al naar balans moet zoeken en kracht moet opbouwen. Dan is te groot zijn niet handig

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 13:08 



 
Profiel   

brokjes schreef
niet ontwormd? staat hij verder wel samen met een andere pony?



Ja met z’n zusje

Popstra schreef
Beestje ziet er trouwens prima uit
een groter rij paard zoeken lijkt me eerlijker als je al 17 bent :)



Tja ben 17 en ben 1.54 en Weeg echt niet veel maar is niet zo makkelijk om hier een paard te vinden aangezien iedereen 18/21+ zoekt



Laatst bijgewerkt door C_arola op 01-12-19 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 13:25 



 
Profiel   

Dan ben je echt te lang TS, behalve als die pony 1.20 of groter is... Dus lekker mee longeren / wandelen / fietsen etc. Maar er niet meer op gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 13:28 



 
Profiel   

Kinke schreef
Tja, dat is dan wel een probleem. Denk je dat je de eigenaar kunt overhalen om te gaan ontwormen?


Ik ga me best Doen ! Dat kun je toch ook zelf Doen ? Zonder dierenarts

Popstra schreef
Dit is een mini Shetlander en is helemaal niet stijf. Zo lopen ze
Dit zijn geen pony’s om dagelijks op te rijden. Kan hooguit een kindje van 5 op
Worden meest gehouden voor de leuk om een graslanden kort te houden


Is zeker geen kleine shetlander hij is 1.15 laatst gemeten ! Zijn ouders waren erg klein vind raar dat hij en z’n zusje heel erg groot zijn voor een shet

Serenity350 schreef
MarlindeRooz schreef
Hoe lang / zwaar ben je TS? Want het kan ook zijn dat hij gewoon moeite heeft met jou dragen.

Denk dat dit een heel goed punt is om toch even over na te denken. Hoe erg ik ook mn best doe, ik kan me moeilijk voorstellen dat je niet in verhouding misschien toch iets zwaarder/langer bent dan voor hem prettig is. Shetlanders zijn gewoon kleine paardjes, en zoals hiervoor al aangegeven, vooral geschikt voor kleine kindjes omdat die in verhouding zijn met het lijfje van de pony.

Neemt niet weg dat je dan niets met een shetlander kunt, ze zijn extreem veelzijdig en leergierig. Ze vinden het vaak ook erg leuk om nieuwe dingen te leren. Ipv rijden zou je dan bijvoorbeeld in menpositie kunnen werken.



Idd maar ben niet zo van mennen en zeker niet van vrijheidsdressuur dat vind ik gevaarlijk ben meer een wedstrijd ruiter en sport gericht hier voor had ik altijd wedstrijden gereden. :) het liefst wil in dat hij uiteindelijk een top dressuur paardje nog word met uiteindelijk een jonge ruiter! Maar hij zeker nog niet klaar voor een kleine ruiter daar is hij meestal te enthousiast voor met z’n bokjes :)



Laatst bijgewerkt door C_arola op 01-12-19 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 13:29 



 
Profiel   

Benieuwd hoe hij gemeten is. Want hij oogt qua verhoudingen en ten opzichte van jou veel kleiner.

Maar je kunt ook lekker vanaf de grond trainen, ook dresuurmatig. Neem eens een paar lessen in de dubbele longe. Dan kun je hem vanaf de grond alles leren en soepeler maken. Dan zoek je daarna een passende ruiter en die rijdt er dan zo op weg. Zo heb ik mijn shetten beleerd (onder het zadel en voor de wagen).

En je kunt ook dressuur aan de lange teugel gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 14:16 



 
Profiel   

Heroxjuna20 schreef
Is zeker geen kleine shetlander hij is 1.15 laatst gemeten ! Zijn ouders waren erg klein vind raar dat hij en z’n zusje heel erg groot zijn voor een shet

Ik heb een shetlander van 1.15 en dat is echt groot kan ik je wel vertellen met lange passen.
Dus sorry, deze gaat dat niet halen.

Bevangen lopen vind ik hem niet op het filmpje.
Waarom ga je niet gewoon lekker met hem aan de lange teugel werken?
Kun je dressuurmatig een heel eind komen.
Om op te rijden, en zeker als je wedstrijdgericht bent, kun je echt beter andere pony zoeken.
Anders gaat deze straks rugproblemen krijgen (of nog erger) en wil hij helemaal niet meer lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 14:27 



 
Profiel   

Heroxjuna20 schreef
Idd maar ben niet zo van mennen en zeker niet van vrijheidsdressuur dat vind ik gevaarlijk ben meer een wedstrijd ruiter en sport gericht hier voor had ik altijd wedstrijden gereden. :) het liefst wil in dat hij uiteindelijk een top dressuur paardje nog word met uiteindelijk een jonge ruiter! Maar hij zeker nog niet klaar voor een kleine ruiter daar is hij meestal te enthousiast voor met z’n bokjes :)


Zoals Capopjekop als beschrijft kun je ook heel goed dressuurmatig vanaf de grond trainen. Lange lijnen is echt niet iets wat enkel simpel hoeft te zijn. En inderdaad, het is ook een hele mooie opbouw naar het rijden zelf. Niet voor niks is het een essentieel onderdeel in de training van bijvoorbeeld de paarden van de Spaanse Rijschool. Menpositie roept misschien niet meteen die associatie op, maar het is dus veel meer dan "alleen" mennen.

Ook al is hij groot voor een shetlander, ik vrees dat jij toch echt te lang bent. Het gaat ook om de verhoudingen, en dat jij met je benen niet zijn beweging in de weg zit. Vind het wel leuk om te lezen dat je zo ambitieus bent, dat is leuk want mensen vergeten wel eens dat shetlanders toch tot heel gave dingen in staat zijn. Ik denk dat je heel wat leuks met hem kunt bereiken als je lekker met hem aan de slag gaat en een kleiner ruitertje vindt dat hem via het rijden ook verder wil en kan opleiden. Zelf inrijden zou misschien nog net kunnen, maar dan heb je het dus echt enkel over het "wennen aan een ruiter op de rug". En wat ik begrijp zit dat inmiddels wel snor.

Wat betreft het andere besproken in het topic geven van kuurtjes of middelen tegen de buikpijn. Lief van je dat je zo goed voor hem wil zorgen! Maar ik wil je eigenlijk wel op het hart drukken dat je dat toch wel het beste in overleg met de eigenaar moet doen. Een zandweg-kuurtje kan weinig kwaad, maar vind het wel netjes om het even te bespreken. Zelf als eigenaar van twee paardjes zou ik het echt niet waarderen als ik erachter kom dat een eventuele verzorger dingen geeft zonder mijn medeweten, ook al kan het weinig kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 14:30 



 
Profiel   

Wat een leuke pony!

Ik vind hem ook zeker niet stijf lopen.
Als je van dressuur houdt, zou je inderdaad dressuur aan de lange teugel kunnen oefenen.
Ik train mijn menpony's met langeteugelen erbij, zodat ze hun lijf fijn gaan gebruiken!
Het is niet 'alleen maar er achter lopen en rondsturen' :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 14:37 



 
Profiel   

Serenity350 schreef
Heroxjuna20 schreef
Idd maar ben niet zo van mennen en zeker niet van vrijheidsdressuur dat vind ik gevaarlijk ben meer een wedstrijd ruiter en sport gericht hier voor had ik altijd wedstrijden gereden. :) het liefst wil in dat hij uiteindelijk een top dressuur paardje nog word met uiteindelijk een jonge ruiter! Maar hij zeker nog niet klaar voor een kleine ruiter daar is hij meestal te enthousiast voor met z’n bokjes :)


Zoals Capopjekop als beschrijft kun je ook heel goed dressuurmatig vanaf de grond trainen. Lange lijnen is echt niet iets wat enkel simpel hoeft te zijn. En inderdaad, het is ook een hele mooie opbouw naar het rijden zelf. Niet voor niks is het een essentieel onderdeel in de training van bijvoorbeeld de paarden van de Spaanse Rijschool. Menpositie roept misschien niet meteen die associatie op, maar het is dus veel meer dan "alleen" mennen.

Ook al is hij groot voor een shetlander, ik vrees dat jij toch echt te lang bent. Het gaat ook om de verhoudingen, en dat jij met je benen niet zijn beweging in de weg zit. Vind het wel leuk om te lezen dat je zo ambitieus bent, dat is leuk want mensen vergeten wel eens dat shetlanders toch tot heel gave dingen in staat zijn. Ik denk dat je heel wat leuks met hem kunt bereiken als je lekker met hem aan de slag gaat en een kleiner ruitertje vindt dat hem via het rijden ook verder wil en kan opleiden. Zelf inrijden zou misschien nog net kunnen, maar dan heb je het dus echt enkel over het "wennen aan een ruiter op de rug". En wat ik begrijp zit dat inmiddels wel snor.

Wat betreft het andere besproken in het topic geven van kuurtjes of middelen tegen de buikpijn. Lief van je dat je zo goed voor hem wil zorgen! Maar ik wil je eigenlijk wel op het hart drukken dat je dat toch wel het beste in overleg met de eigenaar moet doen. Een zandweg-kuurtje kan weinig kwaad, maar vind het wel netjes om het even te bespreken. Zelf als eigenaar van twee paardjes zou ik het echt niet waarderen als ik erachter kom dat een eventuele verzorger dingen geeft zonder mijn medeweten, ook al kan het weinig kwaad.


Nee dat snap ik drm zei ik ook ik ga hem proberen over te halen de boer aangezien hij eig. Niks wilt

Alvast heel erg bedankt allemaal ! Ik ga de boer overhalen om hun te ontwormen en iets tegen zandkoliek te halen ! Hopelijk komt het goed en word hij Beter onder het zadel ! Alvast heel erg bedankt ! Fijne weekend nog :)



Laatst bijgewerkt door C_arola op 01-12-19 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 15:12 



 
Profiel   

Wanneer je 17 bent dan is het een wonder wanneer je hier nog op past . Ga hem beleren voor de kar maar er niet meer op, dit dier is zeker geen 1.15 misschien tot het topje van zijn oor dus echt veel te klein om op te rijden. Verder ziet hij prima uit dus goed bezig. Ontwormen aanpakken , alle twee en een zandkuur kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 15:33 



 
Profiel   

Maar aub niet met jou op zijn rug. Tenzij je moedwillig een paard kapot wil maken voor je eigen plezier! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 15:34 



 
Profiel   

Dat is het nadeel met boeren vind ik. Prima mensen maar over sommige dingen denken ze wel makkelijk is mijn ervaring

Ik mocht vroeger ook op een pony rijden. Zadel was veel te groot voor het beestje en ik ook. Na 1x ben ik er mee gestopt, al vond de eigenaar dat het makkelijk kon.

Voor een wormenkuur moet je tegenwoordig bij de dierenarts zijn. Als je de eigenaar overgehaald krijgt, laat hem dan goed advies vragen aan de dierenarts. Als de dieren nooit ontwormd zijn en een flinke besmetting hebben dan kan het gevaarlijk zijn als alle wormen in een keer dood gaan. Dan komt ontwormen heel nauw

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 15:41 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Dat is het nadeel met boeren vind ik. Prima mensen maar over sommige dingen denken ze wel makkelijk is mijn ervaring

Ik mocht vroeger ook op een pony rijden. Zadel was veel te groot voor het beestje en ik ook. Na 1x ben ik er mee gestopt, al vond de eigenaar dat het makkelijk kon.

Voor een wormenkuur moet je tegenwoordig bij de dierenarts zijn. Als je de eigenaar overgehaald krijgt, laat hem dan goed advies vragen aan de dierenarts. Als de dieren nooit ontwormd zijn en een flinke besmetting hebben dan kan het gevaarlijk zijn als alle wormen in een keer dood gaan. Dan komt ontwormen heel nauw



Dat heb ik ! Ik wil niet stoppen Want dan staan ze daar onverzorgd zielig en nu zijn ze vrolijk als ze mij zien. Ook omdat ik vaak discussie heb omdat hij te makkelijk denkt over dingen wat ik niet goed vind Maarja ik ben hun Baasje nie en heb eig. Niks over te zeggen :( ook heb ik gevraagd of ik xe mag overkopen en dat vond hij niet goed . Ik snap het wel die 2 shetties staan daar Hele leven ! ze zijn daar geboren

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 15:46 



 
Profiel   

En ze zien er goed uit maar niet op gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 17:11 



 
Profiel   

het wormgebeuren bij koeien is totaal anders dan bij paarden. Is niet altijd onwil maar vaak onwetendheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 18:20 



 
Profiel   

Heroxjuna20 schreef
Dat heb ik ! Ik wil niet stoppen Want dan staan ze daar onverzorgd zielig en nu zijn ze vrolijk als ze mij zien. Ook omdat ik vaak discussie heb omdat hij te makkelijk denkt over dingen wat ik niet goed vind Maarja ik ben hun Baasje nie en heb eig. Niks over te zeggen :( ook heb ik gevraagd of ik xe mag overkopen en dat vond hij niet goed . Ik snap het wel die 2 shetties staan daar Hele leven ! ze zijn daar geboren

Je wilt niet weten hoe mij shet er momenteel uit ziet, een wandelende modderpoel.

Misschien dat de boer inderdaad wat makkelijk denkt, dat ligt niet perse aan het boer zijn, sommige mensen denken gewoon zo. Maar soms kunnen mensen ook te overbezorgd zijn wanneer het op dieren aankomt. Probeer dus ook bij jezelf na te gaan wat nu meer persoonlijke voorkeur is, en wat nu echt nalatige verzorging is. Ontwormen is inderdaad wel belangrijk, of de vacht nu wel of niet schoon is meer voorkeur (excessen daargelaten). Zeker met de winter in aantocht borstel ik die van mij veel minder en enkel oppervlakkig, die van mij staan ook 24/7 buiten en het vet in de wintervacht hebben ze nodig om er een fijne waterdichte jas van te maken. Zou ik het dagelijks borstelen en poetsen dan haal ik die vetlaag weg en functioneert de vacht niet meer zoals het moet. Dan moet ik wel met dekens gaan slepen om ze warm te houden. Dit beleid kan bij mij omdat ik ze niet meeneem naar wedstrijden en dergelijken, ze hoeven er dus ook niet vaak tiptop uit te zien.

En leuk dat ze laten merken dat ze het fijn vinden dat je er weer bent! Vrolijke paardjes maken gelukkig. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 18:27 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd naar een foto van ts op deze shet. Ik kan me niet voorstellen dat ze nog past, maar ontdek graag dat ik me vergis!

Als ts te groot is is het logisch dat het diertje stijvig loopt.

Op het longeerfilmpje zie ik trouwens een normaal lopende shet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 22:59 



 
Profiel   

bigone schreef
En ze zien er goed uit maar niet op gaan zitten.



Ik heb het opgezocht toevallig was er een discussie ook op bokt. Heb beetje gelezen over een meid die 1.72 was en woog rond de 62 kilo ze deed alles met haar shet wedstrijden enzo. Haar shet was rond de 98 cm. En de meeste mensen vonden dat je het eig. Best kan Doen als je nr ze verleden kijkt. Dus opzich zie ik geen probleem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 23:31 



 
Profiel   

Ik denk dat als je er op gaat dat hij eigenlijk alleen maar stijver word, maar ik kan natuurlijk niet oordelen zonder foto's of ander bewijsmateriaal. Ik snap dat het lastig is met het ontwormen & dierenarts etc. agz boeren meestal er anders tegenover staan als 'echte paarden mensen' als je snapt wat ik bedoel. Als ik hem was zal ik gewoon even het hele riedeltje af gaan van de tandarts, fysio etc. gewoon voor de zekerheid. maar ja.. ik heb weinig inspraak hierop. ik denk ook dat je gewoon dressuurmatig vanaf de grond moet gaan werken en dan kijken hoe het verder gaat. Succes nog! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 23:34 



 
Profiel   

VRoetgering schreef
Ik denk dat als je er op gaat dat hij eigenlijk alleen maar stijver word, maar ik kan natuurlijk niet oordelen zonder foto's of ander bewijsmateriaal. Ik snap dat het lastig is met het ontwormen & dierenarts etc. agz boeren meestal er anders tegenover staan als 'echte paarden mensen' als je snapt wat ik bedoel. Als ik hem was zal ik gewoon even het hele riedeltje af gaan van de tandarts, fysio etc. gewoon voor de zekerheid. maar ja.. ik heb weinig inspraak hierop. ik denk ook dat je gewoon dressuurmatig vanaf de grond moet gaan werken en dan kijken hoe het verder gaat. Succes nog! :D



Dankje ! En ben met u eens ! :) natuurlijk heb je discussie die ene vind da je wel der op mag en de ander weer niet Maarja hij was toen ik hem eerst longerde was hij echt stijver dan nu ook begon hij hard te draven en toen ik me longeer zweep der bij wou halen was het helemaal een ramp! Hij werd geleerd dat hij alleen moest rennen aan een stuk touw en als iemand met een stok sloeg moest hij harder. Nu kan ik veel met hen Doen en is hij rustiger moet nu wel eerlijk zeggen dat hij nu sxhrikt als hij het zweepje voelt( zweep oefeningen zodat hij minder bang word ) maar gaat steeds Beter !

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 23:43 



 
Profiel   

Heroxjuna20 schreef
bigone schreef
En ze zien er goed uit maar niet op gaan zitten.



Ik heb het opgezocht toevallig was er een discussie ook op bokt. Heb beetje gelezen over een meid die 1.72 was en woog rond de 62 kilo ze deed alles met haar shet wedstrijden enzo. Haar shet was rond de 98 cm. En de meeste mensen vonden dat je het eig. Best kan Doen als je nr ze verleden kijkt. Dus opzich zie ik geen probleem :)


Met 1.72 ga je echt never nooit op een shet van 98 cm passen hoor. Met mijn 170 was ik al aan de lange kant voor mijn breed gebouwde welsh van 136. Ik denk dat je je flink vergist in de verschillende maten. Want jouw verzorgshet haalt denk ik ook de 1.15 niet.

Tegenwoordig gaat men ervan uit dat een pony of paard gemiddeld 15 tot 20 procent van zijn gezonde gewicht kan dragen. Dit is inclusief tuig. Is de pony te dik dan gaat dit percentage naar beneden. Een gemiddelde shet zal rond de 200 kilo wegen gok ik. Dat zou betekenen dat de pony tussen de 30 en 40 kilo kan dragen.

En dat een ander het doet, betekent niet dat je zelf ook op een te kleine pony moet gaan zitten toch? Er zijn genoeg andere manieren om te trainen, zoals al benoemd is in dit topic. Overigens ben ik ook wel benieuwd naar een foto van jou op de shet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 23:50 



 
Profiel   

Ben wel met de mensen eens die vinden dat je op een shet mag rijden. Ook al ga ik da niet lang meer Doen wil hem graag klaar maken voor ieder ruiter voor een beginnende het liefst. Ik ken geen ander manier om in te rijden, en ja je voeten steken sws uit maar je mag niet vergeten dat een shet soms een kar moet dragen met 2/4 Man op en vroeger moest ie ook veel gewicht mee sleuren ! Ik snap niet wrm ze nu dan iemand van 36 kilo der op niet zouden mogen. Ook Heb ik gezien dat er een rensport was met Shetlanders en ook met grote kinderen der op. Toevallig hem ik dan weer een grote en Brede shet ik zie niet echt een groot probleem aangezien ik nie eens 1.60 ben. Natuurlijk hebben mensen verschillende meningen over en er komen waarschijnlijk veel discussie aan waar ik niet overal op ga reageren omdat ik al antwoord heb op mijn vraag die ik eig. stelde. maar ik vind da je gwn der op kan zeker voor het inrijden. Dat is mijn mening natuurlijk ! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 00:07 



 
Profiel   

Een kar dragen ze niet maar trekken ze. Paarden kunnen meer gewicht trekken dan dragen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 00:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 114 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen