Longeren

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 12:24

Hoi, ik heb een vraag. Veel mensen gebruiken met longeren bijvoorbeeld een longeerhulp, of touwtjes aan de longeersingel om bij te zetten, of een dubbele longe.

Wat is het nut van al die dingen en wat is jullie mening daarover? Meningen zijn daar erg verdeeld over, vooral bij de longeerhulpen

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:44

Ga je beginnen met longeren of heb je het al een paar keer gedaan? (Ik neem aan het eerste)
Als je nog niet bent begonnen zou ik gewoon beginnen met de gewone spullen: longeertouw,longeerzweep, misschien een hoofdstel, of als je dat niet wilt een leadrope met touwhalster, maar het kan ook met een gewone halster.
Als je eenmaal met de basis longeerspullen bezig bent en je ziet je paard, zou je kunnen denken aan de volgende dingen. Heb je al die spullen wel nodig, of doet je pony het er goed op? Vind je dat je pony iets niet goed doet in het lopen en daarom die spullen nodig heeft? Wat wil jij zelf graag en wat vind jij fijn?

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:57

Als je in het zoekveld rechtsboven longeren invult kom je verschillende topics hierover tegen met al heel veel informatie:)

Er is net een nieuw boek uit Longeren met Takt. Dit gaat over longeren zonder hulpteugels. Als je op de link klikt kun je mijn boekbeschrijving daarover lezen.

Ik lees nu pas dat dit topic in Young Rider Talk staat. Daarvoor zijn genoemde topics en dit boek misschien wat te technisch maar ik kan mijn post niet meer verwijderen.
Laatst bijgewerkt door jetm op 04-02-21 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:06

Nooit bijzetten. Is bij een shet totaal niet nodig. Ga werken in vrijheid, op communicatie, lichaamstaal. Is zoveel leuker en gezelliger dan al dat andere gedoe. :)

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:08

Lindsey_99 Jaa! Precies!
Isa06x, zou je willen reageren op mijn topic “Verzorgpony?”
Het gaat er zegmaar over dat ik graag een Shetlander verzorgpony wil, of iets in die richting

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:41

De mensen die bijzetteugels gebruiken doen dat in de overtuiging dat het hun paard op een goede manier laat lopen. Het 'dwingt' het paard om in de 'juiste' houding te lopen en dus de goede spieren te gebruiken en ontwikkelen. Helaas is dat dus niet wat gebeurt. Omdat het paard in een houding gedwongen wordt, spant het vaak juist niet de goede spieren aan, maar in plaats daarvan de spieren die we ontspannen willen hebben in een goed getraind dressuurpaard.
In mijn mening is de 'juiste houding' het gevolg van een goed door het lijf lopend, ontspannen paard, niet het doel dat bereikt moet worden, zeker niet met longeren. De mensen die bijzetteugels gebruiken halen dit nogal eens door de war.