Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een verzorgpony?

 
Profiel   

Hoi allemaal
Ik ben nieuw op Bokt dus ik hoop dat ik goed doe met deze topic plaatsen.
Maar ik heb een vraag, waar moet je op letten als je een verzorg pony wilt?
Wanneer zou je een verzorgpony aanschaffen? Wat is handig als het je eerste (verzorg) pony is?
Ik zit met veel vragen over verzorgpony’s, zouden jullie mij willen helpen met deze vragen? En mij wat tips of aanraders willen geven? (Als jullie in mijn profiel kijken zie je mijn leeftijd, maar verzorgpony is voor als ik ouder ben)





Ps: het liefst heb ik een Shetlander dus het zou heel fijn zijn als iemand shetlander(s) als (verzorg) pony heeft (maar vragen over het algemeen over verzorgpaarden/pony’s zijn helemaal welkom!! :j )
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 17:14 



 
Profiel   

Ik heb geen verzorgpony, ook nooit een verzorgpony gehad, maar ik denk dat het belangrijk is als je op zoek bent naar een verzorgpony kennis te gaan maken met mogelijke kandidaat-verzorgpony's en hun baasjes. Voel je een klik met de pony? Voel je een klik met het baasje? Hoe wordt er omgegaan met de pony en kan je je daarin vinden? Wat wil je gaan doen met de pony en komt dat overeen met de verwachtingen die het baasje heeft voor een verzorger? ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 17:21 



 
Profiel   

Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 17:27 



 
Profiel   

Als eerste lijkt het me belangrijk dat je goed kennis maakt met de eigenaar. Neem je ouders mee. En daarbij is het altijd goed te weten dat wanneer je je niet fijn voelt bij de situatie je altijd een volwassene om hulp vragen. Plekken waar ouders niet welkom zijn om te komen kennismaken, mag je rustig overslaan.

Dus goed contact is altijd heel fijn en belangrijk.

Let er ook op waar je gaat kijken. Wil je er op de fiets naar toe, bedenk dan dat je ook bepaalde regels meekrijgt van je ouders qua tijden en wat je alleen mag fietsen. Dus ook hier moet je goed overleggen met je ouders. En kom je ook in de winter en regen?



Verder zou elk paardje geschikt kunnen zijn. Maar bedenk wel dat eigenaren mogelijk toch wat regeltjes hebben. Vraag daar bijvoorbeeld naar. Maar het is ook leuk om te vertellen wat jij graag zou willen. Wie weet kan er heel veel.
Soms verwacht men dat je wat klusjes doet, vraag er eens naar. Als ze geld vragen, wat wel eens voorkomt.. dan overleg je dit eerst met je ouders. Maar soms is het doen van een klusje ook oké.


Dus gewoon lekker zoeken. Maar vergeet niet goed met je ouders en de eigenaar te overleggen. Dan is er vaak heel veel mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 17:41 



 
Profiel   

Oké, bedankt voor de tips, heel fijn!
Maar het zou ook fijn zijn als er iemand is met een verzorgpony?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 17:47 



 
Profiel   

Ik zou in de buurt of op bijvoorbeeld Facebook rondvragen of een advertentie plaatsen of mensen nog een verzorger voor hun paard/pony zoeken. Ik heb zelf via Facebook 2 verzorgpaarden gevonden waar ik nu al een aantal maanden met veel plezier rijd!

Wat je in de advertentie kunt zetten:
- Je naam, leeftijd & omgeving waar je een pony zoekt
- Wat voor pony je zoekt
- Jouw ervaring met paarden
- Of je bereid bent om een bijdrage te betalen of klusjes te doen

Veel succes met het zoeken naar een leuk paardje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 17:52 



 
Profiel   

Dankjewel, heel veel handige tips!
Maar ik zou ook graag willen weten hoe het werken gaat met jullie verzorgpony’s/paarden, als jullie dat dan willen hè. En oh ja, ben ik wel erg specifiek bezig als ik zeg dat ik graag een wat ervaring (oudere?) Shetlander wil die lief is??


Laatst bijgewerkt door Appel_Pony op 04-02-21 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 17:55 



 
Profiel   

Ik heb 2 shets waar wel iemand mee zou mogen komen spelen :). Wandelen, poetsen, etc. Ze kennen geen zadel of kar. Maar zonder de regio te weten is het nogal moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 17:56 



 
Profiel   

Sorry als ik nu een beetje onbeleefd klink, maar ik word helemaal gek nu ik jouw berichtje lees!, waar woon je als ik vragen mag?? (Geen adres maar stad/provincie natuurlijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 17:58 



 
Profiel   

Zijn ze een beetje vriendelijk? :) *knipoogje* (kan de emoji niet vinden :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 18:00 



 
Profiel   

Oh, ik lees nu jouw woonplaats, niet echt dicht bij de mijne om maar zo te zeggen, ik woon in groningn

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 18:01 



 
Profiel   

Kerst1234 schreef
Dankjewel, heel veel handige tips!
Maar ik zou ook graag willen weten hoe het werken gaat met jullie verzorgpony’s/paarden, als jullie dat dan willen hè. En oh ja, ben ik wel erg specifiek bezig als ik zeg dat ik graag een wat ervaring (oudere?) Shetlander wil die lief is??


Nee hoor, dat is helemaal niet gek. Ik had ook 'eisen'. Het liefst een paard, of een stevige pony, braaf en absoluut niet sensibel. En dat is zeker gelukt :D

Hoe bedoel je het werken? Wat ik ermee doe?

Ik ga nu 4/5 dagen naar stal. Dan rijd ik de Tinker in elk geval. En 1 dag rijd ik de Fries er ook nog bij. Verder mag ik er mee doen wat ik wil, springen, dressuur, grondwerk, vrijheidsdressuur. Ik mag er gewoon altijd heen wanneer ik wil, om te rijden maar ook om lekker te poetsen en te knuffelen. 1x in de week ga ik met de eigenaresse op buitenrit, en verder zorg ik dat ik altijd uitgemest, gevoerd, en alles netjes achtergelaten heb als ik weer weg ga.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 18:02 



 
Profiel   

Aha, ja zoiets bedoelde ik inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 18:05 



 
Profiel   

Ik heb ooit toen ik 12/13 was de vraag gekregen of ik iemand paard wilden gaan verzorgen/rijden. Eigenaresse durfde er niet meer op. Ik stapte op die leeftijd juist nog overal op :+

Later via een advertentie een groot, slechtziend tuigpaard verzorgd.

Beide paarden had ik enorm veel vrijheid mee. Deed bij de eerste ook uitmesten en verdee poetsen en rijden. Bij de tweede voornamelijk poetsen, wandelen en rijden.

Heb je specifieke vragen?
Denk dat het vooral belangrijk is dat je het goed kunt vinden met de eigenaar van een pony

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 18:07 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties en tips!! Hier kan ik echt super blij mee zijn!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 18:09 



 
Profiel   

Mijn ervaring met verzorgpaarden/pony's leert dat een klik met de eigenaar en duidelijke communicatie echt heel belangrijk is, om het leuk te houden. Daarnaast is een klik met de pony ook heel fijn uiteraard.

Bedenk van tevoren goed wat je zoekt en wat je kunt bieden voor je de advertentie plaatst en bespreek dat ook met je ouders, laat hen je ook helpen bij het opstellen van de advertentie en kiezen van de reacties. Wees vooral heel eerlijk in wat je wil, kan en mag, dan houd je het het langst leuk voor de eigenaar, het paardje en jouzelf.

Ik kreeg zelf mijn eerste verzorgpony toen ik 10 was, een leuk welsh ruintje. Deze heb ik lekker verzorgd, tot hij een paar maand later verkocht werd. Toen mocht ik over op de Friezen die daar stonden samen met een paar andere meiden. In de jaren daarna heb ik nog een tweetal verzorgpaardjes gehad, maar in beide gevallen klikte het niet zo goed met de eigenaar, waardoor ik dat niet heel lang volgehouden heb. Intussen heb ik bijna een halfjaar een bijrijdpaardje, het klikt met het paard, maar ook met de eigenaresse. Ik mag eigenlijk alles doen wat ik wil, krijg veel kansen en ben ook de enige die hem rijd. Zo kende hij al wat vrijheidsdressuur, waar ik mee verder gegaan ben. Longeren vind hij niet leuk, dus ben ik bezig gegaan met lange lijnen, mag allemaal.

Ik ga zo'n 4x per week naar stal om met hem te werken. Hou er wel rekening mee, dat een verzorgpony heel leuk is, maar niet geheel vrijblijvend. Het kan soms slecht weer zijn, je kunt eens een vervelende dag gehad hebben op school, maar ook dan hoort de verzorgpony erbij (als je een vaste dag hebt). De pony kan ook eens z'n dag niet hebben waardoor het ineens ook minder leuk lijkt bijvoorbeeld. Ik heb soms ook echt wel eens dagen ertussen zitten dat ik eigenlijk niet zo'n zin heb, maar als ik er eenmaal ben, is het altijd weer leuk.

Hopelijk kun je hier wat mee en veel plezier in je zoektocht, laat je niet ontmoedigen als je niet gelijk reacties krijgt. Bij mij heeft het ook een poos geduurd voordat ik iets gevonden had :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 18:44 



 
Profiel   

Bedankt voor de grote, maar fijne tip!!
Zelf bedenk ik me dat ik, tenzij diegene wel heel dichtbij woont, nu geen verzorgpony mag/kan hebben.
Als ik wat ouder ben en wat meer ervaring heb met paarden, kan het wel.
Dan ga ik ook in volle toeren een pagina aanmaken, mits mijn ouders het goed vinden natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 18:55 



 
Profiel   

Kerst1234 schreef
Oh, ik lees nu jouw woonplaats, niet echt dicht bij de mijne om maar zo te zeggen, ik woon in groningn


Hmmm ja midden belgie hier...
Veel succes met de zoektocht :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 19:08 



 
Profiel   

Dankjewel! Wel jammer dat ik niet dichtbij woon -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 19:32 



 
Profiel   

Trouwens, kent iemand hier ook ‘ponyverhuur Stadspark’?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 16:50 



 
Profiel   

En mag ik een topic openen met de ‘oproep’: Alles met Shetlanders!
Of zoiets dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 19:40 



 
Profiel   

Als ik jou was zou ik samen met een ouder is een advertentie gaan plaatsen op Marktplaats of hier op de bokt markt.
Als jij helemaal geen ervaring hebt kun je misschien eerst wat lessen nemen op de manege? En dan bedoel ik niet rijden maar vragen of je daar een pony uit de stal kunt halen en even een uurtje kan gaan poetsen, over het terrein wandelen? Vragen of ze je willen helpen en tips kunnen geven.
Goed dat je op zoek wilt gaan naar een al wat ervaren shetlander, die zijn wat meer gewend.

Meestal vinden eigenaren het fijn als er een ouder bij blijft de eerste keren. Stel elkaar netjes voor en houd je ook natuurlijk aan de regels als je bijvoorbeeld niet op de shetlander kunt rijden. Jouw ''eisen'' zijn helemaal niet zo raar. Veel succes als je besluit voor een verzorg pony te gaan kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 19:50 



 
Profiel   

Ik ga mee met bovenstaande tips. Een advertentie op marktplaats of Facebook zetten werkt vaak wel goed. Vraag aan een volwassene om deze advertentie te controleren zodat je zeker weet dat alles er in staat en het netjes overkomt.
Verder contact met de eigenaar van de pony is ook goed om met een volwassene te controleren. Soms kan er namelijk miscommunicatie komen.

Voor eerste ontmoeting ook weer die volwassene meenemen. Een extra paar ogen zien vaak net wat meer.
Leuk dat je opzoek gaat naar een verzorgpony, ik hoop dat je wat vind

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 19:28 



 
Profiel   

Heel erg bedankt allemaal! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 15:02 



 
Profiel   

Mijn zoon begon met het verzorgen en bijrijden van een Shetlander toen hij 10 was. Ik ging er toen 2x per week met hem naar toe. Veel eigenaren vinden dat zeker bij jongere kinderen wel fijn, als er een volwassene bij is die de verantwoordelijkheid heeft.
Intussen is die pony alweer 2 jaar van ons, staat ie hier aan huis en hebben we zelf 3 bijrijders/verzorgers voor hem omdat mijn zoon er te groot voor is :-)
Wat hij met hem deed: borstelen, rijden, lekker knuffelen, aan de hand wandelen, enz. We waren per keer zo 2-3 uur kwijt, omdat hij het ook leuk vond om lang met hem bezig te zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 15:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen