Ben ik er klaar voor?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sofiepaard

Berichten: 16
Geregistreerd: 06-02-21
Woonplaats: Noord-Brabant

Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 18:26

Hallo ik ben Sofie en ik ben 13
Zoals heel veel andere paardenmeisjes droom ik al jaren van een paard. Maar ik was er nooit echt klaar voor. Nu vraag ik me af: wat vinden jullie?
Ik heb een lijstje gemaakt met alle kosten en heb ook naar dierenarts, hoefsmid en stalling gezocht. Geld heb ik ook al geregeld. Ik rijd al 8 jaar paard op een goede manege en heb nu ook al een tijdje 4 verzorgpaarden in de buurt. Denken jullie dat ik klaar ben voor een paard?
P.s. Ik weet niet of deze vraag hier goed staat. Dit is mijn eerste vraag zegmaar.

Alvast bedankt xx

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:30

Ik lees dat je 13 bent? Gaan je ouders het paard voor je kopen? Willen ze dat? En de maandelijkse kosten?
Je hebt 4 verzorgpaarden, dat is super tof! Daar ben je net zo druk mee (al dan niet drukker misschien) dan met 1 eigen paard.

Of je er klaar voor bent weet ik niet maar er zijn genoeg Bokkers die op jou leeftijd een paard of pony hebben gekregen/gekocht.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:32

Als je ouders bereidt zijn te betalen en bij te springen waar nodig dan kan het prima. Zeker als je op een goede stalling staat waar je paardenmensen om je heen hebt die je kunnen helpen.

Zonder hulp van je ouders is het als 13 jarige niet te doen. Daar zijn paarden td duur voor

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:44

Ga uit dat je elke maand wel minimaal tussen de 200 a 500 euro kwijt bent.
Dit hangt van veel dingen af hoeveel je werkelijk kwijt bent, maar een paard kost nu eenmaal veel geld.
Ik neem aan dat je dit niet allemaal zelf kan betalen.
Dus als je ouders dit voor je willen betalen en ook voor alle ander bijkomende kosten ben je zeker klaar voor een eigen paard!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:53

sofiepaard schreef:
Hallo ik ben Sofie en ik ben 13
Zoals heel veel andere paardenmeisjes droom ik al jaren van een paard. Maar ik was er nooit echt klaar voor. Nu vraag ik me af: wat vinden jullie?
Ik heb een lijstje gemaakt met alle kosten en heb ook naar dierenarts, hoefsmid en stalling gezocht. Geld heb ik ook al geregeld. Ik rijd al 8 jaar paard op een goede manege en heb nu ook al een tijdje 4 verzorgpaarden in de buurt. Denken jullie dat ik klaar ben voor een paard?
P.s. Ik weet niet of deze vraag hier goed staat. Dit is mijn eerste vraag zegmaar.

Alvast bedankt xx


Geld heb je geregeld? Als je ouders het betalen ben je er klaar voor, anders niet. Een paard kost veel geld en daar is de aanschaf nog maar een schijntje bij.

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:39

Denk dat als 13 jarige belangrijk is dat je een volwassene achter je hebt staan die financieel mee helpt bij de stalling, verzorging etc.
Dat je er nu al zo over nadenkt met een lijstje en met al die verzorgpaarden klinkt alsof je goed gemotiveerd bent om een eigen paard te krijgen :)

sofiepaard

Berichten: 16
Geregistreerd: 06-02-21
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 23:47

bedankt voor jullie antwoorden. ik had er misschien nog bij moeten zetten dat ik graag een shetje wil kopen

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:49

sofiepaard schreef:
bedankt voor jullie antwoorden. ik had er misschien nog bij moeten zetten dat ik graag een shetje wil kopen


Dan nog heb je je ouders hierbij nodig. Een shetje kost in aanschaf niet zoveel maar het onderhoud komt elke maand terug en vooral eventuele veeartskosten kunnen hoog oplopen. Die zijn even hoog als bij een groot paard.

Wat vinden je ouders van jouw plan om een shetje te kopen?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31308
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:28

Het topic gaat niet om wedstrijdvragen, het wordt daarom verplaatst:

WD-V -> YRT

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:32

Hoi TS
Leuk dat je een eigen paard(je) wilt.
Op jouw leeftijd is het misschien leuker om op zoek te gaan naar een verzorgpaardje.
Soms is het gratis (helemaal als je een shet gaat verzorgen) en soms moet je wat bijbetalen (als je er ook mag rijden).
Zo kun je veel leren hoe het is om een soort van eigen paardje te hebben zonder kans te hebben op grote (dierenarts) kosten.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:47

Zoals meerdere inderdaad zeggen. Zolang je ouders er 100% achter staan en dit ook kunnen opbrengen zodra er kosten bij komen kijken, zou ik zeker onder begeleiding van iemand met veel kennis een paard kopen.

Helaas omdat je nog maar 13 bent en je ouder staan niet achter jou plan dan houd het helaas op. Ik zie dat je al 4 verzorg paardjes hebt, ga daar lekker mee door en blijf dan nog lekker door sparen.

En zo lang jij nog geniet van de paarden dag in dag uit komt die eigen pony vanzelf :)

Ik zelf heb mijn eerste paard gekocht toen ik 23 was. Toen was ik er pas financieel klaar voor en dat is toch denk ik wel het belangrijkste.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 01:08

Inderdaad, als je ouders er niet achter staan houd het echt op. Zelf werken is gewoon niet te doen. Mocht jij ze over kunnen halen door een goed gesprek met ze te voeren, zou dit natuurlijk fijn zijn!
Je hebt 4 verzorgpaarden, daar moet je je wel gelukkig mee prijzen hoor. En of je er klaar voor bent, dat is per persoon verschillend.
Misschien een idee dat je doormiddel van bijvoorbeeld jouw verzorgpaarden aan jouw ouders kunt laten zien dat je elke dag gaat, door weer en wind en je er veel plezier uit haalt. Zo kun je zelf ook bekijken of je er klaar voor bent, of toch die verantwoordelijkheid nog niet wilt, zo jong.
Het is een flinke kostenplaatje, ook voor een shetlander ben je wat geld kwijt per maand. Je ouders zullen hier niet licht over denken dus probeer daarin mee te denken!

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:07

Een shet of een pony maakt niet zoveel uit. Shetten zijn mss iets goedkoper omdat ze langer met een zak brok/baal hooi en een wormenkuur doen, maar in de overige kosten zijn ze even duur. De hoefsmid en dierenarts bijvoorbeeld. Als de pony ziek wordt kunnen de kosten snel oplopen. Mijn Shetlander werd hoefbevangen en kreeg ppid. Dat heeft me duizenden euro's gekost aan medicatie, speciaal beslag, hoefschoenen en dierenarts/kliniekbezoeken. Als je geluk hebt blijft je pony lang gezond maar dat weet je van te voren niet. En als de pony er is kun je die zorg niet ontzeggen als hij ziek wordt

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:09

Een klein shetje betekend niet minder kosten en wat moet je nou met een shetje ..... ga jij alleen maar wandelen?

Spaar maar lekker door tot je jaartje of 17 ben en koop je fatsoenlijke pony of paard

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:11

Zo minderwaardig over shetten doen is ook weer niet nodig. Het zijn geweldige ponys met veel karakter en humor en je kunt genoeg dingen met ze doen buiten het rijden om.

sofiepaard

Berichten: 16
Geregistreerd: 06-02-21
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 09:59

Bedankt voor jullie tips
Het gaat mij niet per se om het rijden dus daarom zou ik een shetje ook echt geweldig vinden. Ik zeg ook niet dat ik binnen nu en twee maanden een paard ga kopen maar dat ik er wel alvast goed over nadenk en alles regel. Mijn ouders vinden het ook goed dat ik er al zo serieus mee bezig ben.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:13

capopjekop schreef:
Zo minderwaardig over shetten doen is ook weer niet nodig. Het zijn geweldige ponys met veel karakter en humor en je kunt genoeg dingen met ze doen buiten het rijden om.


Maar de vraag is of ze dat nog leuk vind als de pony ergens gestald staat waar vriendinnejes dan wel gaan paardrijden.

Verder niks mis met een shetlander maar kinderen willen gewoon rijden.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:15

Zoals jij het neerpent komt het heel anders over dan 'ga voor een fatsoenlijk paard of pony'. Het is de toon die de muziek maakt

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:34

sofiepaard schreef:
Bedankt voor jullie tips
Het gaat mij niet per se om het rijden dus daarom zou ik een shetje ook echt geweldig vinden. Ik zeg ook niet dat ik binnen nu en twee maanden een paard ga kopen maar dat ik er wel alvast goed over nadenk en alles regel. Mijn ouders vinden het ook goed dat ik er al zo serieus mee bezig ben.


Het is ook goed dat je er al zo mee bezig bent en fijn dat jouw ouders dit ook zien.
Mij is vroeger ook verteld dat je soms vaak wat jonger een paard kan hebben omdat je op de middelbare vaak meer tijd hebt dan als je studeert (is voor iedereen anders natuurlijk).

Blijf lekker onderzoeken wat je wilt en waar etc. Dan kan je met een PowerPoint etc naar je ouders toe gaan en met hun een goed gesprek hebben over de kosten en hoe hun daarin staan.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:26

Ga niet voor een shet maar een brave(!) en volwassen (10+) pony die voor nu aan de grote kant is. Shet is nu misschien leuk maar straks wil je ook kunnen rijden :) ook met grotere paarden kan je niet-rijden. Laat ook iemand mee gaan met echt verstand, je instructeur van de manege bijvoorbeeld. Kijk uit dat je niet in de Penny valkuil trapt van onervaren eigenaar + onervaren paard (8 jaar lijkt veel maar eigen paarden zijn een hele andere tak van sport) verder; als je ouders er achter staan; veel succes!

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:18

Hoi Sofie
Wat fijn dat je ouders hier 100% achter staan, ik ie dat je ook al 4 verzorgpaarden hebt.
Let er wel op dat als je je eigen pony hebt je een hele drukke week krijgt met alle andere paarden.
Op de middelbare lijkt mij dit onverstandig, omdat deze tijd van het leren afgaat.
Dus dan zou je er voor kunnen kiezen om (bijna) niet meer naar je verzorgpaarden te gaan, anders word het moeilijk. Dit is omdat je elke dag naar de pony toe moet, welke omstandigheden dan ook.


Wat wil je graag doen als je die Shetlander hebt? Wil je gaan mennen, vrijheidsdressur of misschien iets anders? Je moet wel zeker weten dat je niet wil gaan rijden, want dat kan natuurlijk niet op een shet.
Als je dan een Shetlander gaat kopen zou ik een shet van minimaal 7 jaar kopen. Meestal zijn deze pony’s meer ervaren, en dus minder snel boos als er iets mis gaat.

Het is een goed idee om een advertentie te maken waar jij op staat, je woonplaats, je ervaring met paarden, mocht er iemand gereageerd hebben, maak dan een afspraak waar jij de pony(s) en eigenaar(en) ontmoet, kijk of je een klik hebt, is die er, dan zou je kunnen kijken of dié pony iets voor jou is.


Veel succes met je zoektocht!

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:59

Waar ik benieuwd naar ben, als je 4 verzorgpony's hebt, waarom wil je dan een eigen paard?

Begrijp me niet verkeerd, een eigen paard is leuk, maar kost gigantisch veel.

Wat vind je nu niet leuk bij je verzorgpaarden waarom je een eigen paard zou willen?
Misschien geeft dat wat meer inzicht over waar je naar op zoek bent.
Wellicht is er een ander verzorgpaard in de buurt die wel aan je wensen voldoet, zonder dat je al die kosten en andere verantwoordelijkheden hebt.

Ook niet alle stallen nemen Shetlanders aan omdat ze super goed zijn in ontsnappen. De stal moet dus "shetlander proof" zijn. Die stallen die daar aan voldoen, voldoen die ook aan jouw wensen? Vriendinnen om samen mee te rijden/grondwerken? Een bak waar in je bezig kan zijn ipv van alleen een wei? Heeft je pony genoeg vriendjes?

In dit topic kan je meer terug vinden over de kosten van een paard
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Sommige hebben hun paarden aan huis, anderen huren een stukje grond waar ze alles moeten doen, weer andere staan op vol pension. En dan heb je ook nog verschil tussen mensen die veel met lessen of wedstrijden bezig zijn, of dit juist helemaal niet doen.

Als voorbeeld, ik heb een jong paard, we moeten allebei nog veel leren. In training was ik gemiddeld ongeveer €1000 per maand kwijt.
Normaliter zitten wij rond de €500 voor stalling, lessen, vitaminebrokjes, dingen die stuk gaan, zadelcontroles, inentingen, hoefsmid etc.

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:28

Ik ga helemaal mee met het bovenstaande.
Vooral met de vraag ‘waarom wil je een eigen paard als je al 4 verzorgpaarden hebt?’
Het is juist heel handig als je een verzorgpony hebt, geen échte verantwoordelijkheid maar toch nog wel voldoende verantwoordelijkheid om een beetje je ‘eigen’ paard te hebben, toch?


Het enige dat verschilt van een eigen paard en verzorgpaard zijn: als ie ziek word of een medische klacht krijgt gaat al het geld naar de eigenaar (soms moet je wel een (klein) bedrag betalen als je een paard verzorgd), je mag zelf bepalen waar je paard staat en hoe je paard staat, en wat je doet met je paard. Maar er is vast wel een paard die aan jouw eisen voldoet!


Begrijp me niet verkeerd, ik wil je er echt niet van weerhouden om een pony te kopen, maar ik vertel je wel wat ook mogelijkheden zijn die jij bij nader inzien toch fijner vind

katinka_shet
Berichten: 17
Geregistreerd: 04-02-21

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:09

Ik wil nog even iets toevoegen,

Sofie, wat leuk dat je dit plan hebt! Ik wil even delen dat dit zeker wél kan, maar met een goed management eromheen. Ik heb ook mijn eigen Shetlander gekocht op mijn 13de en heb zelfs het geluk dat ik 2 andere pony's kan trainen.

Hoe kan ik dit zelf betalen? Komt mijn shetlander dan nooit bij de tandarts hoefsmid zullen er vele denken. Nee zeker niet! Ze krijgt alles wat een ander paard zou hebben, gaat ook naar de osteopaat en alles wat ze maar nodig heeft. Vergis je dan ook zeker niet dat deze kosten hetzelfde zijn als ieder ander paard!

Hoe heb ik dit dan aangepakt? Eerst goed gekeken naar mijn doel, waarom niet lekker door werken met mijn training pony's. Mijn grootste reden was hiervoor dat ik gewoon lekker mijn gang kon gaan. Na school lekker naar de paardjes, lekker werken met ze trainen naar een doel helemaal op jouw manier.

Dan de wel bekende vraag waarom een shetlander? Ik wil en kan op dit moment nog niet voor 100 procent alle zorg dragen voor een rijpaard, want als ik dat zou doen doe ik het direct ''goed''. dus niet met een 2de hands zadel maar een aangemeten zadel, wekelijks les, wellicht trailer voor uitsapjes, wedstrijden en ga zo maar door. Heb ik dan ''maar'' een shetje gekocht omdat ik een rijpaard niet kan betalen? nee ook zeker niet, we zijn naar het mennen aan het toe werken, ik heb haar groen gekocht en leer haar nu alles zelf aan! Ik zie zeker niet dat je met een shetlander alleen maar kan wandelen, we zijn dagelijks fanatiek aan het trainen net zoals elk ander paard alleen het rijden niet,

hoe heb ik dit financieel gedaan? De aanschaf zal het probleem niet worden, dat is even goed sparen noem even een bedrag 400 voor een gezonde 10 jarige shetlander. (ik roep maar iets). daarnaast heb ik !voordat! ik haar kocht een bedrag van +-400 voor onvoorziene dierenarts kosten, maar zonder spoed. Denk aan een hoest drankje, oogdruppels medisch beslag etc. Voor de spoed dingen, grote wonden koliek etc moet je dit met je ouders doorgesproken hebben en in het fijnte geval zetten ze 1000-2000 opzij voor dit soort gevallen zodat jij tot die tijd dit zelf kan opsparen. Vergis je niet in de kosten van het harnachement bij 1 halster blijft het niet :') zeker als je door wilt naar het mennen moet je al rekenen op zo'n 500 sulky + 200 tuig, grofweg. Dan nog belangrijk de stalling zoek een lekkere wei oid waar ze ook in de zomer wat gras hebben zodat je niet ellendig veel hooi hoeft te kopen, het liefst in de buurt van je school of op de route zodat je er dagelijks langskomt.

Ik heb hier een beetje mijn redenen en ervaring gedeeld misschien kan dit helpen om te zoeken wat jij nu precies zoekt. Als je nog vragen hebt roep je maar ik heb precies hetzelfde gedacht als jij dus kan je wellicht goed helpen.

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Ben ik er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:14

Het shetje komt toch niet alleen te staan?