Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vraag over mijn shetlanderveulen

 
Profiel   

Hallo! Ik heb een shetlanderveulentje, en die staat bij een vriendin van me. Zij heeft zelf ook een shetlander allen die is nog al eigenwijs en bijt nog wel eens. Maar elke keer als die maar 1 beweging maakt en die vriendin van mij denkt dat die iets doet, dan geeft ze hem klappen, niet 1 maar soms wel 4! En niet eens zacht maar best wel hard!! Ik ben dus heel erg bang dat als ze dat bij mijn shetlander veulentje ook gaat doen dat die super bang word!( mijn shetlandertje heet roeby) ze heeft wel eens gezegd: ja roeby was een beetje hyper en toen stootte die met zn kontje tegen me aan, en toen heb ik hem een klap op zn kop gegeven want dat mag die niet doen..... Wat moet ik daar nou mee? Ik vind het super zielig voor haar shetlander want je hoeft alleen maar je hand op te steken en hij is al bang dat je hem slaat! Maar ik vind het super moeilijk om tegen haar te zeggen dat ze van mijn shetlander af moet blijven, heeft iemand tips voor mij?
Groetjes xx



Laatst bijgewerkt door Pistasche op 15-02-21 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Titel verduidelijkt

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:08 



 
Profiel   

Je pony met een enorme noodgang ergens anders wegzetten. Zo iemand hoort echt geen paarden te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:12 



 
Profiel   

Weghalen is het enige goede antwoord

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:15 



 
Profiel   

Andere stalling zoeken. Zo iemand zou ik nooit 100 procent vertrouwen met mijn pony, ook na een gesprek niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:17 



 
Profiel   

Inderdaad weghalen en zeker bij de ouders melden. Ik mag toch hopen dat die hun kind op hun flikker geven voor dit gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:17 



 
Profiel   

Oei,, als je vriendin zulke streken blijft uithalen (waar ik ergens wel vanuit zou gaan, als jij al ziet dat ze klappen geeft als je er bij ben(?) laat staan wat ze doet als je er niet bij bent), is dat wel degelijk schadelijk voor je veulen, zéker in deze fase. En ook al ga jij wel goed met je veulen om, zoals je al zegt merk je nu al het effect in de omgang (dat hij ook bang is voor jou).

Heb je al weleens heel duidelijk(!) aangegeven dat je NIET wil hebben dat ze aan je pony komt?
Oh ik zie nu in de openingspost dat je dat moeilijk vind om aan te geven. Wat is daar precies de reden van? :) Als ze een vriendin is zou je in principe alles tegen elkaar kunnen en mogen zeggen. En anders hulp van iemand anders die je vertrouwt of je eigen ouders inschakelen als je het moeilijk vind om in gesprek te gaan of bang ben dat het je niet goed lukt, of inderdaad haar ouders erbij halen. Dit is een serieuze zaak wat je best serieus mag aanpakken!

Ik snap de optie van het weghalen, en kan er ook zeker wel inkomen, maar ik zou het in ieder geval eerst eens zeggen wat je er van vind. Dat is voor jezelf sowieso goed om te leren grenzen aangeven :)
Hoe gek ook, misschien denkt zij oprecht wel dat het niet zo erg is. En zou ze als je het oprecht laat weten dat je hier NIET van gediend bent, wel laten.


Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 14-02-21 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:19 



 
Profiel   

Verhuizen. Maar ook oppassen dat je zelf wel voldoende grenzen aangeeft en geen onopgevoed stuk vreten krijgt, want ik proef ook een beetje een ‘extreme softness’ doorheen je post.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:19 



 

Gezien je nog best jong bent zou ik dit om te beginnen met je ouders bespreken, onnodig en herhaaldelijk een dier slaan is natuurlijk gewoon dierenmishandeling ook nog eens. Dan zou ook ik zorgen dat dit of bespreekbaar gemaakt word, eventueel via jullie ouders en als er niks veranderd zou ik heel snel een andere plek zoeken voor je pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:25 



 
Profiel   

Verhuizen of praten met de ouders van je vriendin. Een paard zonder een reden een klap te geven is natuurlijk absoluut niet de bedoeling. Maar je moet wel weten als je paard je bijt dat hij toch enigszins wat terug moet verwachten, dan wel geen 4 klappen maar toch even een corrigerende tik.

Maar maakt dit bespreekbaar. Desnoods geef je het aan bij jou ouders en zeg dat je het moeilijk vind om het aan te geven. Misschien dat je dan samen met je ouders en met haar en haar ouders om de tafel gaat. En als je er niet uit komt met z'n allen dat er toch maar 1 ding op zit en dat is verhuizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:30 



 
Profiel   

Ik neem aan dat je nog heel jong bent, en jij niet verantwoordelijk bent voor het veulentje.
Bespreek het met je ouders om een oplossing te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:34 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor de tips!


Laatst bijgewerkt door ritadejong1 op 14-02-21 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:37 



 
Profiel   

Barbet schreef
Ik neem aan dat je nog heel jong bent, en jij niet verantwoordelijk bent voor het veulentje.
Bespreek het met je ouders om een oplossing te zoeken.

Ik kan prima een veulentje opvoeden! Ik en mijn zus hebben allebei genoeg ervaring om een shetlander veulentje op te voeden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:39 



 
Profiel   

Naaoommii schreef
Verhuizen of praten met de ouders van je vriendin. Een paard zonder een reden een klap te geven is natuurlijk absoluut niet de bedoeling. Maar je moet wel weten als je paard je bijt dat hij toch enigszins wat terug moet verwachten, dan wel geen 4 klappen maar toch even een corrigerende tik.

Maar maakt dit bespreekbaar. Desnoods geef je het aan bij jou ouders en zeg dat je het moeilijk vind om het aan te geven. Misschien dat je dan samen met je ouders en met haar en haar ouders om de tafel gaat. En als je er niet uit komt met z'n allen dat er toch maar 1 ding op zit en dat is verhuizen.

Het shetlandertje van haar is heel erg dominant!! Heeft het eerste jaar van zn leven alleen maar in het weiland gestaan en is verder niks mee gedaan! Ze probeert het beestje op te voeden alleen hij word alleen maar bang van haar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:41 



 
Profiel   

ritadejong1 schreef
Barbet schreef
Ik neem aan dat je nog heel jong bent, en jij niet verantwoordelijk bent voor het veulentje.
Bespreek het met je ouders om een oplossing te zoeken.

Ik kan prima een veulentje opvoeden! Ik en mijn zus hebben allebei genoeg ervaring om een shetlander veulentje op te voeden!

Dat bedoeld ze niet. Ze bedoeld dat je nog te jong bent om deze situatie alleen op te lossen en daarbij hulp in te schakelen van een volwassene om het probleem met die 'vriendin' op te lossen. Heeft niks te maken met het niet kunnen opvoeden van een veulentje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:42 



 
Profiel   

ritadejong1 schreef
Barbet schreef
Ik neem aan dat je nog heel jong bent, en jij niet verantwoordelijk bent voor het veulentje.
Bespreek het met je ouders om een oplossing te zoeken.

Ik kan prima een veulentje opvoeden! Ik en mijn zus hebben allebei genoeg ervaring om een shetlander veulentje op te voeden!



Inderdaad wat iemand al schreef.
Ik bedoel niet dat je geen veulentje op kan voeden, dat staat er los van.
Maar je maakt dit topic toch niet voor niets, je weet niet hoe je met deze situatie om moet gaan.
Dan kun je toch beter hulp vragen aan je ouders, misschien kunnen ze je helpen met het bespreekbaar maken met je vriendin of een andere stalling zoeken voor je veulentje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:44 



 
Profiel   

Trouwens sorry allemaal ik ben nog nieuw op deze site dus het antwoorden gaat niet helemaal vlekkeloos hahahha

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:47 



 
Profiel   

Dat bedoeld ze niet. Ze bedoeld dat je nog te jong bent om deze situatie alleen op te lossen en daarbij hulp in te schakelen van een volwassene om het probleem met die 'vriendin' op te lossen. Heeft niks te maken met het niet kunnen opvoeden van een veulentje.[/quote]
ooh sorry mijn fout!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 23:53 



 
Profiel   

Waar zijn de ouders van beide in dit verhaal.
Wat zeggen die erover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 06:18 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [YRT] Young Rider Talk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 09:15 



 
Profiel   

ritadejong1 schreef
Naaoommii schreef
Verhuizen of praten met de ouders van je vriendin. Een paard zonder een reden een klap te geven is natuurlijk absoluut niet de bedoeling. Maar je moet wel weten als je paard je bijt dat hij toch enigszins wat terug moet verwachten, dan wel geen 4 klappen maar toch even een corrigerende tik.

Maar maakt dit bespreekbaar. Desnoods geef je het aan bij jou ouders en zeg dat je het moeilijk vind om het aan te geven. Misschien dat je dan samen met je ouders en met haar en haar ouders om de tafel gaat. En als je er niet uit komt met z'n allen dat er toch maar 1 ding op zit en dat is verhuizen.

Het shetlandertje van haar is heel erg dominant!! Heeft het eerste jaar van zn leven alleen maar in het weiland gestaan en is verder niks mee gedaan! Ze probeert het beestje op te voeden alleen hij word alleen maar bang van haar!


Zo gaat het bij onze IJslanders ook, ze lopen tot hun 4e in het land en daar word verder niks mee gedaan. Enkel de nodige dingen natuurlijk. Maar het "opvoeden" moet gewoon juist en kundig gebeuren. Maar in dit geval gaat het niet hoe zij der paard opvoed maar dat ze niet aan die van jou komt.

En de vraag word door meerdere bokkers gesteld en heb het idee dat de vraag een beetje ontweken word.

Waar zijn de ouders van je vriendin in dit hele verhaal? En waarom word er dus niet daar mee gepraat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 11:42 



 
Profiel   

Met je ouders praten en dan met de ouders van je “vriendin” praten. Praat dan een heel verhaal over de opvoeding die zij geeft en wat de gevolgen ervan kunnen zijn als de Shetlander volwassen is. (is waarschijnlijk het fijnst met je eigen ouders erbij. Als de ouders van dat meisje er niks aan doen de dierenbescherming bellen.

Of als je een minder botte actie wilt ondernemen: zeg maar tegen haar dat een veulen erg gevoelig kan zijn en je niet mag slaan, ook al bijt hij. Zeg ook tegen haar dat ze hulp moet inschakelen van iemand die bekend is met veulens opvoeden.

Geef haar tips! Dan kan ze het misschien (een beetje) goedmaken.

Vertel haar heel duidelijk dat ze niet in de buurt van je veulen mag komen of als je dat spannend vind met je ouders erbij.


Ik hoop dat het goed komt! En veel succes! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 14:55 



 
Profiel   

Kerst1234 schreef
Met je ouders praten en dan met de ouders van je “vriendin” praten. Praat dan een heel verhaal over de opvoeding die zij geeft en wat de gevolgen ervan kunnen zijn als de Shetlander volwassen is. (is waarschijnlijk het fijnst met je eigen ouders erbij. Als de ouders van dat meisje er niks aan doen de dierenbescherming bellen.

Of als je een minder botte actie wilt ondernemen: zeg maar tegen haar dat een veulen erg gevoelig kan zijn en je niet mag slaan, ook al bijt hij. Zeg ook tegen haar dat ze hulp moet inschakelen van iemand die bekend is met veulens opvoeden.

Geef haar tips! Dan kan ze het misschien (een beetje) goedmaken.

Vertel haar heel duidelijk dat ze niet in de buurt van je veulen mag komen of als je dat spannend vind met je ouders erbij.


Ik hoop dat het goed komt! En veel succes! :j


Nou juist wel een afstraffen als die bijt. Naar de andere kant doorslaan levert je minstens even veel problemen op.

Dierenbescherming bellen... howdoe die zullen lachen als ze een perfecte shet in de wei zien staan.

Daarnaast staat veulen bij de pony van dat meisje. Dus zeggen ‘je mag niet in de buurt van mijn veulen zijn’ is hetzelfde als zeggen dat dat meisje niet naar haar pony mag. Als je dat tegen mij zou zeggen, lach ik je lekker uit hoor.

Hier kan je dus helemaal niets mee.
Verhuis gewoon, want er komt toch ruzie van op deze manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 15:30 



 
Profiel   

Annet_Dottie schreef
Gezien je nog best jong bent zou ik dit om te beginnen met je ouders bespreken, onnodig en herhaaldelijk een dier slaan is natuurlijk gewoon dierenmishandeling ook nog eens. Dan zou ook ik zorgen dat dit of bespreekbaar gemaakt word, eventueel via jullie ouders en als er niks veranderd zou ik heel snel een andere plek zoeken voor je pony.


Heel goed advies. En laat je ouders ook met de ouders van dat meisje praten want ze is stelselmatig de pony aan het mishandelen. Het wordt hoog tijd dat er ingegrepen wordt en ze heeft een aantal goede lessen horsemanship nodig.
En een flinke schop onder haar....
Pas zodra ze zich kan gedragen zou ik overwegen een veulen daar te plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 16:02 



 
Profiel   

Poekkie
Nou sorry hoor, was gewoon een idee .....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 14:28 



 
Profiel   

Kerst1234 schreef
Poekkie
Nou sorry hoor, was gewoon een idee .....


Een jong meisje met dat soort fantasies naar mensen sturen is dus duidelijk geen goed idee en maakt alleen maar meer brokken. Beetje realistisch zijn wel :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 14:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen