een eigen pony

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:43

Ik denk dat ik dit topic nu maar ga verlaten.... ik kom wel weer als ze de pony heeft. Dan wordt het interessanter :j

@reactie op iemand die zei dat we rekening moesten houden met de leeftijden van TS:
Ik ben jonger dan TS, 11 jaar. Dus ik moet rekening houden met haar leeftijd terwijl ik jonger ben? _O-
(Ik weet wel dat dit laatste voor de oudere was, maar ik geef een zelfde soort reactie en dat mag dan wel? En de reacties van de oudere niet?)

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 19:26

mirna6308 schreef:
ts word dit je eerste pony <3 ?

nope, mijn tweede! het is de moeder van mijn eerste

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:08

sallinara schreef:
mirna6308 schreef:
ts word dit je eerste pony <3 ?

nope, mijn tweede! het is de moeder van mijn eerste

Ow wat leuk/grappig!
Zelf heeft mijn opa 30 jaar gelden een pony gekocht en daar een veulentje mee gefokt. Dat veulentje heb ik nu! Toevallige toen op ons pat gekomen !

Veel plezier met haar, leuke boefjes dat ze kunnen zijn! Stuur je een update als je haar hebt?
Ben benieuwd ! <3

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 20:21

Zal ik doen mirna!

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:26

Oftewel een heleboel "aaaaahh wat leuk!"

Bizar.

TS, nogmaals veel succes en wijsheid toegewenst, ik houd mijn hart vast.

Luca_Arpana
Berichten: 69
Geregistreerd: 09-12-20

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:01

TS Mag ik vragen waarom je de pony zou willen beleren als je er echt veel te groot voor bent?

veel succes met je nieuwe pony!

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:56

Kerst1234 schreef:
Ik denk dat ik dit topic nu maar ga verlaten.... ik kom wel weer als ze de pony heeft. Dan wordt het interessanter :j

@reactie op iemand die zei dat we rekening moesten houden met de leeftijden van TS:
Ik ben jonger dan TS, 11 jaar. Dus ik moet rekening houden met haar leeftijd terwijl ik jonger ben? _O-
(Ik weet wel dat dit laatste voor de oudere was, maar ik geef een zelfde soort reactie en dat mag dan wel? En de reacties van de oudere niet?)

Jij bent te jong om dit te snappen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:59

_Mir schreef:
Kerst1234 schreef:
Ik denk dat ik dit topic nu maar ga verlaten.... ik kom wel weer als ze de pony heeft. Dan wordt het interessanter :j

@reactie op iemand die zei dat we rekening moesten houden met de leeftijden van TS:
Ik ben jonger dan TS, 11 jaar. Dus ik moet rekening houden met haar leeftijd terwijl ik jonger ben? _O-
(Ik weet wel dat dit laatste voor de oudere was, maar ik geef een zelfde soort reactie en dat mag dan wel? En de reacties van de oudere niet?)

Jij bent te jong om dit te snappen.


Wat een nare opmerking op een meisje dat het alleen maar goed bedoelt en niets onaardigs heeft gezegd. Dit hoefde nu ook echt niet.

Daarbij... ze heeft idd wel een goed punt.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 02-04-21 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 11:59

Luca_Arpana schreef:
TS Mag ik vragen waarom je de pony zou willen beleren als je er echt veel te groot voor bent?

veel succes met je nieuwe pony!

Ik wil heel graag kleinere kinderen leren rijden aangezien ik hier wel ervaring mee heb :)
Verder ga ik niet rijden, alleen het beleren

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:04

sallinara schreef:
Ik wil heel graag kleinere kinderen leren rijden aangezien ik hier wel ervaring mee heb :)
Verder ga ik niet rijden, alleen het beleren

Maar met een alleen beleerde pony kun je geen kinderen leren rijden, daarvoor zal de pony wel doorgereden moeten worden (wat ikzelf veel moeilijker vind dan beleren).

Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:08

sallinara schreef:
mirna6308 schreef:
ts word dit je eerste pony <3 ?

nope, mijn tweede! het is de moeder van mijn eerste


Ik ken je toevallig van een ander platform.
Die bruinbonte was toch van je oom?

Heel veel succes met je pony, ik hoop dat je verstandige keuzes maakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:19

sallinara schreef:
Luca_Arpana schreef:
TS Mag ik vragen waarom je de pony zou willen beleren als je er echt veel te groot voor bent?

veel succes met je nieuwe pony!

Ik wil heel graag kleinere kinderen leren rijden aangezien ik hier wel ervaring mee heb :)
Verder ga ik niet rijden, alleen het beleren


Om iemand te leren rijden, moet je zelf heel goed kunnen rijden en je geeft in een ander topic van je aan dat je zelf niet alle gangen vlot beheerst. Daarnaast blijkt uit al je topics dat je gewoon heel erg onervaren bent. Ik heb zelf de 1ste 6 jaar les gehad op een manege waar er niet echt op een goede manier lesgegeven werd, heb pas fatsoenlijk leren rijden op manege nr 2. Begin aub niet aan les geven aan beginnelingen met een groene pony die niet doorgereden is met jou beperkte kennis en ervaring. Dit komt echt niet goed.

En echt mods, ik begrijp niet waarom jullie alleen maar oehs en ahs richting TS verwachten terwijl ze hier de meest wilde, onverantwoordelijke en onveilige plannen post. Dat ze maar 14 is, wil niet zeggen dat we alleen maar lief moeten zijn en haar er niet op mogen wijzen dat ze echt compleet fout bezig is.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:20

sallinara schreef:
Luca_Arpana schreef:
TS Mag ik vragen waarom je de pony zou willen beleren als je er echt veel te groot voor bent?

veel succes met je nieuwe pony!

Ik wil heel graag kleinere kinderen leren rijden aangezien ik hier wel ervaring mee heb :)
Verder ga ik niet rijden, alleen het beleren

Daar zijn maneges voor. Die hebben alles beter op orde

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:26

SVRL schreef:
sallinara schreef:
Luca_Arpana schreef:
TS Mag ik vragen waarom je de pony zou willen beleren als je er echt veel te groot voor bent?

veel succes met je nieuwe pony!

Ik wil heel graag kleinere kinderen leren rijden aangezien ik hier wel ervaring mee heb :)
Verder ga ik niet rijden, alleen het beleren


Om iemand te leren rijden, moet je zelf heel goed kunnen rijden en je geeft in een ander topic van je aan dat je zelf niet alle gangen vlot beheerst. Daarnaast blijkt uit al je topics dat je gewoon heel erg onervaren bent. Ik heb zelf de 1ste 6 jaar les gehad op een manege waar er niet echt op een goede manier lesgegeven werd, heb pas fatsoenlijk leren rijden op manege nr 2. Begin aub niet aan les geven aan beginnelingen met een groene pony die niet doorgereden is met jou beperkte kennis en ervaring. Dit komt echt niet goed.

En echt mods, ik begrijp niet waarom jullie alleen maar oehs en ahs richting TS verwachten terwijl ze hier de meest wilde, onverantwoordelijke en onveilige plannen post. Dat ze maar 14 is, wil niet zeggen dat we alleen maar lief moeten zijn en haar er niet op mogen wijzen dat ze echt compleet fout bezig is.


Als dit je conclusie is uit mijn modopmerkingen dan praten we niet op dezelfde frequentie. Ik zeg nergens dat je niet mag waarschuwen. De manier waarop is waar het hier over gaat. Je kunt iets aangeven en je kunt het herhalen maar je hoeft niet tot in den treure je mening te verkondigen. Dan is het namelijk geen discussie of gesprek meer maar drammen. En drammen draagt niks bij op een forum. Bovenstaande reactie vind ik netjes geformuleerd en kan dus blijven staan.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:37

Nee Ymor, ik denk dat we idd niet op dezelfde golflengte zitten. Ik kan hier echt geen positief woord over kwijt. Noch over de acties van de TS, noch over de manier waarop gemodereerd wordt in dit topic.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:53

Mijn pony’s waren ook niet onder het zadel beleerd en ik ben ook geen enorm ervaren ruiter echter heb ik ook enkele kindjes de eerste stapjes van het rijden kunnen leren zoals het uitzitten van de verschillende gangen, halthouden en sturen. Met een Shetlander kan je geen topruiters en toppony’s op hoog niveau verwachten maar ik denk dat TS best wel een kind kan helpen met de eerste basis van het ponyrijden. Daar is niks mis mee.

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:06

Ik kon het niet houden om me in het gesprek te mengen.


TS, je kan niet zomaar jonge kinderen leren rijden. Iemand hier zei dat ze in andere topics aangegeven had dat ze niet alle gangen beheerste. Dan moet je het al helemaal niet doen. Wat als het kindje valt en krijgt bijv een gebroken arm? Dan is het jouw verantwoordelijkheid.

Ik wil niet onaardig zijn maar als je op die manier een pony wilt behandelen (lees; fokken terwijl de pony op 4 jaar 2 veulens heeft gehad en met haar 1.65(?) op een 1.15 pony wilt stappen) vond ik echt van mezelf dat ik daar even mijn mening/advies over wil geven.

En juist voor het inrijden is een te groot/zwaar iemand het slechtst. Want de pony heeft nog helemaal geen spierkracht.

En je kan iemand anders laten beleren die heel licht en heel klein is, maar dan kan je geen advies/tips geven bij het rijden, want je weet niet hoe de pony rijdt.

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:11

@Reactie op _Mir
Waar ben ik te jong voor om iets te snappen? Ben ik te jong om te snappen dat de oudere mensen fellere reacties geven dan mij omdat zei ouder zijn maar we toch dezelfde reactie geven? Dan ben ik daar inderdaad te jong voor want dat begrijp ik dus niet.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:17

ik denk dat volwassenen op dit topic te snel denken dat iedereen onder 15 niet rationeel kan denken en een pennymeisje is (wat ik wel erg bijzonder vind om te horen).

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:23

itsjustme593 schreef:
ik denk dat volwassenen op dit topic te snel denken dat iedereen onder 15 niet rationeel kan denken en een pennymeisje is (wat ik wel erg bijzonder vind om te horen).


Nee hoor.
Maar je ziet wel een groot verschil in de reacties van jou en kerst123 tov de reacties van TS. Jullie twee zijn heel netjes :)
(Eigelijk veel netter dan ikzelf nog kan opbrengen := )

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:24

Poekkie schreef:
itsjustme593 schreef:
ik denk dat volwassenen op dit topic te snel denken dat iedereen onder 15 niet rationeel kan denken en een pennymeisje is (wat ik wel erg bijzonder vind om te horen).


Nee hoor.
Maar je ziet wel een groot verschil in de reacties van jou en kerst123 tov de reacties van TS. Jullie twee zijn heel netjes :)
(Eigelijk veel netter dan ikzelf nog kan opbrengen := )


haha, bedankt! :') _/-\o_ :D

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:34

Kerst ben jij echt 11?
Dat kan ik niet geloven en zie dat maar als een compliment. :)

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:40

[~] voelt zich gevleid door DuoPenotti [~]

@DuoPenotti
Bedankt! Ja ik ben echt 11 jaar. Ik ben ook erg lang voor mijn leeftijd 1.70 zegmaar.. :o. (Of meer)

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:49

Er zijn veel jongeren die andere kinderen willen leren rijden. En ook redelijk wat jongeren die dat vervolgens doen.
Ik heb het op vraag van ouders ook wel ooit gedaan met een kleutertje (enkel stappen, beetje sturen). Een paar jaar later heb ik opleidingen gevolgd tot instructeur. Zou ik het nog opnieuw doen, op jonge leeftijd met relatief weinig ervaring anderen leren rijden? Nee. Je overziet de risico's niet als tiener. En inderdaad, bij een ongeval ben je wel verantwoordelijk. Bovendien heb ik geleerd dat zeker lesgeven aan beginners niet zo gemakkelijk is. Het lijkt gemakkelijk, maar het moeilijke is dat je het ook moet kunnen uitleggen en moet kunnen overbrengen. Ik heb toen ik begin 20 was als vrijwilliger les gegeven aan kinderen die nauwelijks / geen ervaring hadden met paarden. Ik had toen mijn instructeursopleidilg al achter de rug, maar als enige. De les die we uitgewerkt hadden mochten we niet geven. Er werd ons opgedragen een heel andere les te geven. De kinderen waren daar niet aan toe, waren te onervaren en wij konden als lesgevers onvoldoende overzicht houden. Resultaat: pony ging liggen met kind erop om te gaan rollen. We hebben maar net kunnen voorkomen dat de pony rolde met kind (dat niet wist wat er gebeurde) erop. Dat was niet alleen gevaarlijk, maar heeft ook al het werk van de voorbije lessen teniet gedaan. Moraal van het verhaal: lesgeven (zeker aan beginners) is veel meer dan zeggen welke kant ze op moeten sturen of dat ze eens been moeten geven om vooruit te gaan.
Daarnaast denk ik dat het ook belangrijk is om in het achterhoofd te houden dat niet alle pony's als ze beleerd zijn, geschikt zijn om les mee te geven aan beginners / kinderen. Ik heb zelf een goed getrainde pony die geen vlieg kwaad doet, maar die kan echt niets met beginners op z'n rug en heeft ook echt iemand nodig die zelfverzekerd is en al kan rijden.
Anderzijds ben ik wel ook van mening dat het ook aan ouders van potentiële leskindjes is om in te schatten of zij het wel of niet een goed idee vinden dat TS hun zoon/dochter leert rijden. Het is imo ook verantwoordelijkheid van ouders om na te gaan hoe bekwaam TS hiertoe is en hoe veilig het met andere woorden is.

TS: ik dacht dat je ook voor een weidemaatje ging zorgen? Zou het misschien geen optie zijn om als weidemaatje een pony te zoeken die al beleerd / ingereden is en waarvan je nu al kan beoordelen dat hij/zij geschikt is als beginnerspony?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:56

pateeke schreef:
Anderzijds ben ik wel ook van mening dat het ook aan ouders van potentiële leskindjes is om in te schatten of zij het wel of niet een goed idee vinden dat TS hun zoon/dochter leert rijden. Het is imo ook verantwoordelijkheid van ouders om na te gaan hoe bekwaam TS hiertoe is en hoe veilig het met andere woorden is.

Ik ben het werkelijk met alles eens wat je schrijft, ook dit gedeelte. Maar een puntje: ik denk dat menig ouder die zelf geen ervaring met paarden heeft, vaak denkt dat dit wel kan omdat iemand in hun ogen veel ervaring heeft, of mogelijk zien ze het gevaar gewoonweg niet in.

Ik denk wel dat ouders daar ook verantwoordelijkheid voor moeten nemen, maar als ik met mensen spreek die geen ervaring of kennis hebben met/van paarden, merk ik toch dat ze vaak echt geen flauw benul hebben wat er allemaal wel niet bij komt kijken. Veel mensen onderschatten het denk ik toch.