een eigen pony

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:13

Ik zou, als je kinderen wilt leren rijden, even contact opnemen met je verzekering. :')

Ouders zien vaak het gevaar niet, zeker bij een pony.

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:49

Dat klopt,
Want ik zie echt veel ouders zeggen dat een kind een jonger kindje “eventjes een lesje kan geven”, terwijl ze hun ogen sluiten voor wat voor een gevaar dat eigenlijk kan zijn.

De situatie van TS is perfect om uit te leggen waarom lesgeven geen goed idee is (mits je je diploma hebt gehaald enz.). Ze beheerst de gangen niet. Dus, als ze iemand lesgeeft en per ongeluk iets verkeerd zegt wat ze moet doen, zal het veel lastiger zijn dit af te leren. Plus dat diegene dit dan waarschijnlijk al vaker heeft gedaan, want de “instructrice” zei dat het zo moest dus het zal wel goed zijn.


TS, wil je alsjeblieft nadenken en ons advies opvolgen? Want volgens mij besef je nog niet wat voor een gevaren dit kan opleveren. Ik wil je niet dwingen ofzo, en ik kan niks tegenhouden wat je met de pony doet. Ik hoop en wil gewoon voor zorgen dat jij een leuke tijd beleeft met de pony en de pony met jou.

PS ben een paar centimeter kleiner dan 1.70
(Lees; 1.68-1.69, sorry was off-topic)

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:54

princequillo schreef:
pateeke schreef:
Anderzijds ben ik wel ook van mening dat het ook aan ouders van potentiële leskindjes is om in te schatten of zij het wel of niet een goed idee vinden dat TS hun zoon/dochter leert rijden. Het is imo ook verantwoordelijkheid van ouders om na te gaan hoe bekwaam TS hiertoe is en hoe veilig het met andere woorden is.

Ik ben het werkelijk met alles eens wat je schrijft, ook dit gedeelte. Maar een puntje: ik denk dat menig ouder die zelf geen ervaring met paarden heeft, vaak denkt dat dit wel kan omdat iemand in hun ogen veel ervaring heeft, of mogelijk zien ze het gevaar gewoonweg niet in.

Ik denk wel dat ouders daar ook verantwoordelijkheid voor moeten nemen, maar als ik met mensen spreek die geen ervaring of kennis hebben met/van paarden, merk ik toch dat ze vaak echt geen flauw benul hebben wat er allemaal wel niet bij komt kijken. Veel mensen onderschatten het denk ik toch.


Daar ben ik het mee eens hoor. Zeker ouders die zelf niets met paarden hebben zien er inderdaad niet echt graten in, is ook mijn ervaring. En verzekeringstechnisch blijft TS (of haar ouders) verantwoordelijk, maar moreel gezien ben ik wel van mening dat ouders wel hun gezond verstand moeten gebruiken en zouden moeten weten dat iemand van TS haar leeftijd gewoon niet alle risico's kan inschatten. Dat is niet alleen zo bij paardrijden, maar bij veel dingen. Dat hoort gewoon bij de ontwikkelingsfase waarin TS zich bevindt. Daar kunnen volwassenen, ouders (ook de ouders van TS) zich wel bewust van zijn.
Wij kunnen nu wel met z'n allen zeggen dat lesgeven op de pony die TS gekocht heeft van haar oom geen goed idee is, maar de impact die wij via bokt hebben is minimaal lijkt mij. Volwassenen uit de omgeving van TS zullen haar moeten begeleiden om dit in goede banen te leiden.

TS: ik zou je nog willen meegeven om zeker met je ouders te praten over je plannen met je pony. Ze moeten ervan op de hoogte zijn, voor het geval er iets gebeurt. Laat hen misschien ook dit topic eens lezen. Ze kunnen jou ook helpen er de voor jou / jullie belangrijke informatie uit te halen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:01

pateeke schreef:
princequillo schreef:
Ik ben het werkelijk met alles eens wat je schrijft, ook dit gedeelte. Maar een puntje: ik denk dat menig ouder die zelf geen ervaring met paarden heeft, vaak denkt dat dit wel kan omdat iemand in hun ogen veel ervaring heeft, of mogelijk zien ze het gevaar gewoonweg niet in.

Ik denk wel dat ouders daar ook verantwoordelijkheid voor moeten nemen, maar als ik met mensen spreek die geen ervaring of kennis hebben met/van paarden, merk ik toch dat ze vaak echt geen flauw benul hebben wat er allemaal wel niet bij komt kijken. Veel mensen onderschatten het denk ik toch.


Daar ben ik het mee eens hoor. Zeker ouders die zelf niets met paarden hebben zien er inderdaad niet echt graten in, is ook mijn ervaring. En verzekeringstechnisch blijft TS (of haar ouders) verantwoordelijk, maar moreel gezien ben ik wel van mening dat ouders wel hun gezond verstand moeten gebruiken en zouden moeten weten dat iemand van TS haar leeftijd gewoon niet alle risico's kan inschatten. Dat is niet alleen zo bij paardrijden, maar bij veel dingen. Dat hoort gewoon bij de ontwikkelingsfase waarin TS zich bevindt. Daar kunnen volwassenen, ouders (ook de ouders van TS) zich wel bewust van zijn.
Wij kunnen nu wel met z'n allen zeggen dat lesgeven op de pony die TS gekocht heeft van haar oom geen goed idee is, maar de impact die wij via bokt hebben is minimaal lijkt mij. Volwassenen uit de omgeving van TS zullen haar moeten begeleiden om dit in goede banen te leiden.

TS: ik zou je nog willen meegeven om zeker met je ouders te praten over je plannen met je pony. Ze moeten ervan op de hoogte zijn, voor het geval er iets gebeurt. Laat hen misschien ook dit topic eens lezen. Ze kunnen jou ook helpen er de voor jou / jullie belangrijke informatie uit te halen.


Eens :j

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:52

Inderdaad, ben ik het ook mee eens. Wat vinden jouw ouders hiervan TS? Staan ze achter jou als je opeens onverwachte kosten moet betalen? Weten zij van jouw plannen?

Ook moet je een weide maatje vinden

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 20:13

Sommige reacties vat ik echt op als haat eigenlijk als ik heel eerlijk ben.

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 20:14

Kerst1234 schreef:
Inderdaad, ben ik het ook mee eens. Wat vinden jouw ouders hiervan TS? Staan ze achter jou als je opeens onverwachte kosten moet betalen? Weten zij van jouw plannen?

Ook moet je een weide maatje vinden

dit heb ik al!

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:16

Maar wat vinden je ouders van je plannen om onverzekerd kinderen les te gaan geven?

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:51

sallinara schreef:
Sommige reacties vat ik echt op als haat eigenlijk als ik heel eerlijk ben.

Geen haatreacties, wel logische reacties die afentoe ongenuanceerd overkomen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:00

sallinara schreef:
Sommige reacties vat ik echt op als haat eigenlijk als ik heel eerlijk ben.


Niet haat, wel oprecht medelijden met die pony.
Je wil ook niets aannemen he? Dan is het logisch dat mensen er wel klaar mee zijn en feller worden. Nogmaals hoop ik dat dit hele topic een grap is.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:27

Poekkie schreef:
sallinara schreef:
Sommige reacties vat ik echt op als haat eigenlijk als ik heel eerlijk ben.


Niet haat, wel oprecht medelijden met die pony.
Je wil ook niets aannemen he? Dan is het logisch dat mensen er wel klaar mee zijn en feller worden. Nogmaals hoop ik dat dit hele topic een grap is.


Dit. En niet dat wij er ook maar iets over te zeggen hebben wat jij met je (toekomstige) pony gaat doen, maar het wil wel wat zeggen dat eigenlijk iedereen dezelfde mening heeft -> Dat wat jij zegt van plan te zijn, écht niet eerlijk is tegenover zowel jezelf als de pony. Ik ga ook niet op een welsh van 1,15m hoog zitten, want dan zou ik "ponypletter" genoemd worden.
Je krijgt geen leuke reacties als je een 4-jarige merrie wéér wilt laten dekken, nadat ze op belachelijk jonge leeftijd al veulens heeft gehad. En je krijgt óók geen leuke reacties als je zegt zo lang te zijn en haar dan zelf onder het zadel wilt gaan beleren. Dat kan je als haat opvatten, je kan ook even bedenken dat je zo echt niet slim bezig bent.

En ik dacht in een ander topic van je te lezen dat er een kans is dat ze wél weer drachtig is, nu ze nog in de wei van je oom loopt?

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:44

sallinara schreef:
Sommige reacties vat ik echt op als haat eigenlijk als ik heel eerlijk ben.


Maar je schreef dat je morgen gaat kijken en maandag de pony al komt.
Veel plezier alvast en we zien je foto's wel :)

beert
Berichten: 2441
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:04

sallinara schreef:
Sommige reacties vat ik echt op als haat eigenlijk als ik heel eerlijk ben.

Dat snap ik. Wat een naar topic is het om te lezen.

Prima en alleen maar goed dat mensen bezorgd zijn, maar het beestje is nog niet eens gekocht en er is niks gebeurd. Ik lees hier een topic van een enthousiaste 14-jarige die allerlei plannen heeft. En waarom zou je als puber geen Welsh kunnen houden zonder erop te willen rijden, maar wel mee bezig te willen zijn? Al die adviezen om een ander dier te zoeken, terwijl een paard niet enkel en alleen bedoeld is om op te zitten.

Ja oké, ze wil het dier beleren. Maar er is een verschil tussen er een zz-dressuurpony van maken of er een keer haar jonge nichtje ofzo op te willen zetten.

En ja oké, ze was op zoek naar een hengst. Maar er is nog een hele wereld tussen een topic openen op Bokt en daadwerkelijk naar een hengst rijden met je pony. Daar heeft ze overigens ook medewerking van haar ouders voor nodig.

Dus geef haar even, het beestje is er nog niet eens en er is niks gebeurd nog. Dus "oprecht medelijden met de pony" is wat voorbarig.

Ts, veel plezier maandag!

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:23

beert schreef:
sallinara schreef:
Sommige reacties vat ik echt op als haat eigenlijk als ik heel eerlijk ben.


Ja oké, ze wil het dier beleren. Maar er is een verschil tussen er een zz-dressuurpony van maken of er een keer haar jonge nichtje ofzo op te willen zetten.




Euhm nee echt niet. Beleren is beleren. En in het geval van TS is beide echt compleet fout. Dus ‘voorbarig’ vind ik het echt niet.

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:57

Dit topic heeft nu eigenlijk niet zo veel zin....

Wij vinden iets heel anders dan TS, en daardoor komt er alleen maar conflict. Zelf vind ik dat de ideeën van TS niet erg realistisch en goed doordacht zijn. Je ideeën zijn heel leuk, maar wees eens eerlijk. Vind je jou ideeën ook eerlijk tegenover de pony?

Ik hoop dat TS begrijpt dat het niet erg goed is voor de pony om er met haar lengte op te rijden en er nog meer veulentjes mee te fokken.

Maar dat is mijn mening.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:22

Maar zeg, wat is dit uit de hand gelopen!. :x

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:44

beert schreef:
sallinara schreef:
Sommige reacties vat ik echt op als haat eigenlijk als ik heel eerlijk ben.

Dat snap ik. Wat een naar topic is het om te lezen.

Prima en alleen maar goed dat mensen bezorgd zijn, maar het beestje is nog niet eens gekocht en er is niks gebeurd. Ik lees hier een topic van een enthousiaste 14-jarige die allerlei plannen heeft. En waarom zou je als puber geen Welsh kunnen houden zonder erop te willen rijden, maar wel mee bezig te willen zijn? Al die adviezen om een ander dier te zoeken, terwijl een paard niet enkel en alleen bedoeld is om op te zitten.

Ja oké, ze wil het dier beleren. Maar er is een verschil tussen er een zz-dressuurpony van maken of er een keer haar jonge nichtje ofzo op te willen zetten.

En ja oké, ze was op zoek naar een hengst. Maar er is nog een hele wereld tussen een topic openen op Bokt en daadwerkelijk naar een hengst rijden met je pony. Daar heeft ze overigens ook medewerking van haar ouders voor nodig.

Dus geef haar even, het beestje is er nog niet eens en er is niks gebeurd nog. Dus "oprecht medelijden met de pony" is wat voorbarig.

Ts, veel plezier maandag!


Ik ben het deels met je eens. Ook ik ben jong geweest op Bokt en het kan erg naar zijn om een topic te openen waar je enthousiast over bent, en er eigenlijk weinig positieve reacties op komen. Ook ik heb ooit mijn eerste paard gehad en alle grootste plannen die ik daarmee had (waarvan serieus bijna geen enkele is waargenomen). Ik kan mij dus voorstellen dat dit dus niet prettig leest voor TS en ook niet is wat zij had gehoopt te horen.

Nu snap ik dat het naar is, en ik ben het er ook mee eens dat sommige reacties nu niet bepaald vriendelijk klinken. Je kunt het ook op een andere manier brengen natuurlijk. Toch vind ik het geen haat, maar het is spijtig dat TS dit zo ervaart.

Toch is er naar mijn mening wel een goede reden voor de zorg. Het gaat natuurlijk niet alleen om de acties. Ik denk dat een aantal Bokkers meer doelen op de TS iets leren. Ten eerste, dat een eigen pony wel een grote verantwoordelijkheid is. Dat weet TS vast al wel. Ten tweede dat haar plannen leuk en begrijpelijk zijn maar in de praktijk niet zo verantwoord.

Je noemt het enkel beleren, maar het gaat niet om enkel beleren. De TS heeft ook plannen om kinderen les te geven op een (enkel beleerde) pony. Dat is een leuk idee, dit had ik ook ooit. Maar TS is jong en ideeën werken nu eenmaal niet altijd uit zoals wij ze in gedachten hebben. Dus ik vind het ook niet zo vreemd dat mensen, die overigens wellicht al ervaringen hebben gehad met soortgelijke situaties, hun zorgen uiten en TS hiervoor waarschuwen. Het kan namelijk erg grote gevolgen hebben voor TS waar zij niet over nagedacht had. En dit is natuurlijk normaal, want we zijn allemaal jong geweest en hebben allen iets moeten leren. :)

Mijn persoonlijke ervaring met Bokt (die is niet universeel) is dat je hier érg veel kunt opsteken van mede Bokkers die vaak uit ervaring spreken. Ik kwam hier als 9-jarige en was toen zelf eigenlijk niet zo goed in advies nemen, helaas. :') Maar inmiddels als 24-jarige had ik gehoopt dat ik dit wel had gedaan. :+ Mijn paarden zouden mij misschien wel dankbaar zijn geweest.

Mijn advies voor TS is dus om in ieder geval open te staan voor advies en er over na te denken. Soms gaan dingen niet zoals je had gehoopt en dat is niet leuk. Wel bedoelen mensen het vaak goed en hebben zij alleen maar het beste met je pony voor. En sinds je natuurlijk erg verzot bent op je pony, heb jij dat ook. Het is daarom altijd waard om advies tot je te nemen en er goed over na te denken. Misschien kom je tot een andere conclusie, of idee. Of misschien zie je er uiteindelijk toch iets in. Het helpt in ieder geval om open te staan voor hulp en advies.

Wel denk ik dat er ook wel iets positiefs gezegd mag worden... TS, ik hoop dat alles goed gaat met de verhuizing van je merrie en dat je veel plezier mag hebben met je pony. Ook gewoon poetsen, knuffelen en grondwerk is erg leuk. ;) maak je ook foto’s als ze er is?

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 12:39

zeker zal ik fotos maken! als ik de kans krijg want als kiki ook maar 1x mijn telefoon ziet gaat ze er al aan likken/ruiken :D

7ofhearts

Berichten: 2844
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:42

Kerst1234 schreef:
Dit topic heeft nu eigenlijk niet zo veel zin....

Wij vinden iets heel anders dan TS, en daardoor komt er alleen maar conflict. Zelf vind ik dat de ideeën van TS niet erg realistisch en goed doordacht zijn. Je ideeën zijn heel leuk, maar wees eens eerlijk. Vind je jou ideeën ook eerlijk tegenover de pony?

Ik hoop dat TS begrijpt dat het niet erg goed is voor de pony om er met haar lengte op te rijden en er nog meer veulentjes mee te fokken.

Maar dat is mijn mening.


Dan is er niet meer op reageren misschien beter.
Verder denk ik over all het zelfde als jij

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:10

Je kan natuurlijk wel reageren, maar het heeft niet zo veel zin. Want TS heeft haar pony’s natuurlijk nog niet.

Je mag van mij een heel conflict maken maar daar wordt het topic niet beter van. Het wordt eigenlijk pas interessant als TS de pony’s ook echt heeft.

Ik denk dat we eigenlijk beter kunnen afwachten tot TS de pony’s heeft, en dan pas reageren. Want wat TS hier nu eigenlijk heeft geschreven zijn alleen maar ideeën, niet conclusies. Wie weet gaat ze de pony’s alleen maar poetsen en wandelen. Maar ik denk dat onze boodschap naar TS nu wel duidelijk is.

Ben trouwens erg benieuwd naar de pony’s.

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 17:49

Kerst ik ook! de tweede die erbij komt, haar weide maatje, is nog een verassing!

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:01

Verassing als in: we hebben er 1 gevonden, maar dat laten we later zien, of verassing als in: we moeten er nog een zoeken?

Heb je al een datum wanneer ze komt of heb ik daar overheen gelezen? :o

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:28

Citaat:
En ik dacht in een ander topic van je te lezen dat er een kans is dat ze wél weer drachtig is, nu ze nog in de wei van je oom loopt?

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 18:37

Kerst1234 schreef:
Verassing als in: we hebben er 1 gevonden, maar dat laten we later zien, of verassing als in: we moeten er nog een zoeken?

Heb je al een datum wanneer ze komt of heb ik daar overheen gelezen? :o


Ik geloof morgen? Las ik ergens

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:42

TS, zorg je ervoor dat de andere pony zo snel mogelijk bij Kiki komt? Vind ze waarschijnlijk iets minder spannend door :j