een eigen pony

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:34

Nou eerst maar afwachten of je ouders inderdaad echt de pony willen kopen!
Staan die wel achter je plannen met wat je allemaal wil?
Als jij kleine kinderen op de pony wilt laten, en er gebeuren ongelukken, ook al hou jij de pony vast.
En zo'n kindje raakt gewond of wat dan ook, wie is daarvoor verzekerd?
Je kan er best door in de problemen raken, het klinkt leuk maar met kleine kinderen wil je geen ongelukken krijgen.

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 19:43

Ik betaal zelf de pony trouwens....

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:52

sallinara schreef:
Ik betaal zelf de pony trouwens....


Dat is heel goed hoor!
Maar koop een pony waar je echt wat mee kan.
Het is zonde als je een pony koopt waar je alleen buurtkinderen of kleine kinderen uit de familie op kan laten rijden. (wat dus ook niet zonder risico is).

Maar als dat jouw doel ook was, voor je zelf een poets pony en misschien ooit mennen.
En verder voor de peuters en kleuters uit de buurt.
Een pony om over een paar jaar nog eens een veulentje te fokken.
Dan heb je er natuurlijk wel een prima pony aan :)

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:53

Ga kijken voor een grote D pony, pas je nu op en als je bent uitgegroeid hoogstwaarschijnlijk ook. Uiteindelijk ga je namelijk gewoon vaak willen rijden en dat kan niet op zo een kleintje.

Je koopt toch geen pony om een ander op te laten rijden terwijl je dat zelf eigenlijk ook wilt?

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:56

sallinara schreef:
Ik betaal zelf de pony trouwens....


Dan zou ik niet voor een kleine pony gaan. Je bent er snel uitgeroeid en dan moet ie weer weg, dan heb je net een goede band en dan is ie weg. Ga dan gelijk voor een grote. Ik zou zeggen minimaal een c pony. Ik ben zelf altijd de kleinste geweest van de klas, was met mijn 10e er al op uitgegroeid... een kindje van 2 kan ook niet op zo'n shet! Die weet niet veel wat hij/zij moet doen als ze op hol gaan. Het blijven kleie boefjes :+

Ga direct voor een grote, op mp vind je leuke en ook in de handelwereld. Zo heb ik mijn pony kunnen redden van de slacht.
Denk goed na, met een grotere heb je langer plezier!

Wel veel plezier toegewenst.het zijn leuke maatjes maatjes!
Ps. Ga mischien boeken leren over beleren, ik lees ze gewoon voor de fun. Ik hoef niemand te bekeren maar het is leuk om te lezen!

Groetjes mirna

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:59

Hoi TS
Ik heb je pb gelezen....
Ik zou nog steeds een ervaren instructeur of zo iemand erbij halen bij het inrijden.

Ik zou het veulen(s) fokken nog gewoon laten liggen. Deze merrie heeft inderdaad op erg jonge leeftijd veulens gekregen. Heb je ervaring met fokken of ken je iemand die veel ervaring heeft met fokken?

Ik zou gewoon lekker je Shetlander poetsen, knuffelen, wandelen en misschien mennen. Je moet er trouwens ook nóg een pony bij kopen omdat ie anders alleen staat.

Weer kosten erbij. Ik lees dat je de pony’s zelf betaald... is dat wel erg handig op die leeftijd? (Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar de meeste mensen van jou leeftijd hebben bij lange na niet genoeg.
Laat staan als je dan 2 pony’s moet kopen)

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:00

Verder ga ik mee met het bovenstaande bericht van Mirna

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:04

Kleine kinderen op een jonge onervaren pony "leren" rijden, ronduit gevaarlijk. Dat buiten iemand die te groot is (jij die wil "inrijden voor de zekerheid") ook nog extra erop laten bonken door echte beginners. Jouw vrienden en vriendinnetjes zullen vaak ook rond dezelfde leeftijd zijn en ook in de groei zitten.

Die arme merrie heeft al te vroeg veulen gehad en je was ook al op zoek naar een hengst...


Deze pony lief vinden staat niet gelijk aan het lief zijn voor de pony.


Dat is wat veel mensen hier aan je proberen te zeggen.

* Mirna geeft goede tips in haar post

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:15

sallinara schreef:
kerst waarom denk je dat? uit een tekst kun je dat niet aflezen he?

Uit jouw teksten kunnen we vrij weinig aflezen, want de vragen worden gewoon genegeerd en ontweken. En nu ga ik echt ontstippen, ik hoop oprecht dat je uiteindelijk wel de goede keuze voor die pony gaat maken, maar ik betwijfel het. Heel veel succes en wijsheid toegewenst.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:45

Arme pony :(:)

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:52

Pepperrr schreef:
Arme pony :(:)

En ook arme ouders als een van de kinderen eraf valt met letsel tot gevolg.

TS denk alsjeblieft goed na over enige vorm van consequenties als een van lesklantjes eraf kukelt... Want als dat gebeurd en jij bent niet minderjarig word de schade op jouw ouders verhaalt

_Mir
Berichten: 1362
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:14

sallinara schreef:
Ik betaal zelf de pony trouwens....


Ook de verdere onderhoud?
Dat is knap hoor op deze leeftijd, paarden houden is echt duur.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:28

TS ik hoop oprecht dat je ouders zich er iets meer mee gaan bemoeien dan je nu doet lijken in dit topic.
Ik ga ook ontstippen want ik merk dat ik me wat zorgen maak om de pony.

Ik hoop maar dat je je de adviezen van hier aantrekt en vooral denkt aan wat goed is voor de pony en dat is wat mij betreft niet er op gaan zitten als je eigenlijk al te groot bent, geen kleine kinderen les gaan geven als je zelf nog niet goed kunt galopperen en niet met een bit gaan rotzooien als je er geen verstand van hebt.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:50

Ik lees/volg dit en andere topics van je.
En mij bekruipt ontzettend het gevoel van gebrek aan kennis en ervaring zowel bij jou als ook bij je ouders die zoals je zegt akkoord gaan met de aanschaf.
Spaar flink door en schaf dan een ervaren D pony aan.
Dit is vele malen veiliger en beter ook dan voor deze kleine pony te gaan.

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:53

Ja ik wil haar graag beleren samen met 2 18+ ers met beleer en dressuur ervaring, maar ik kan er als enigste nog op omdat die al te groot zijn. (ik pas er ook nog net op)

dit lees ik in je andere topic. je past er net op en je wil beleren met 18+ ers? dit gaat een beetje tegen alles in dat je zegt denk ik

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:46

Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar waarom denk je dat je nog op de pony past qua lengte?

Ik wil niet zeggen dat 14-jarige geen ervaring kunnen hebben voor een eigen pony, maar ik ben wel van mening dat jij die niet hebt. Je weet niet hoe je een pony moet laten wennen aan een bit, je wilt de pony weer laten dekken terwijl zij op haar 4e (!!!) al 2 veulens gehad heeft..... Wilt de pony voor de zekerheid inrijden, ondanks dat je volgens je eigen woorden er nog net oppast. Ik twijfel hieraan.

Ik hoop bijna dat het een grap is...

KittyDylan

Berichten: 8897
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:48

_Mir schreef:
sallinara schreef:
Ik betaal zelf de pony trouwens....


Ook de verdere onderhoud?
Dat is knap hoor op deze leeftijd, paarden houden is echt duur.


Ik was net 14 toen ik van mijn eigen centen een pony kocht, en 15 bij de tweede. Deze betaalde ik ook zelf in onderhoud (op heel wat dierenarts rekeningen na, want dat liep in de duizenden)
Inmiddels bijna 20 en heb deze ponys nog steeds.

Goed, ze staan wel aan huis, dus ik heb al geen stallingskosten
Maar als TS gewoon werkt, dan is het echt wel te doen :)

En daarnaast, TS, ga ik wel mee in het kopen van een grotere pony, als je wilt rijden. Ik heb destijds ook een A pony gekocht, maar ik wilde dan ook zeker niet kunnen rijden.
Genoeg leuke (en beleerde!) pony's te koop!

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 09:13

Mijn plan was om een pony te hebben voor eventueel mennen en later vrijheidsdressuur,
ik ga echt niet rijden ofzo, alleen inrijden en heb hulp van mensen bven de 18 met ervaring.
niet bang zijn dat ik er geen verstand van heb

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:28

een jonge pony inrijden is heel fijn, maar dan moet je dat wel blijven onderhouden. Je kan bvb niet 6 maanden inrijden en een beetje doorrijden, dan beestje stilzetten of 1 x per 2 weken berijden en daarna van zo’n jong beestje verwachten dat die braaf is met kindjes. Dus ik adviseer om toch even goed na te denken over je plan en te overleggen met je instructrice of anderen die er wat van kennen over wat je juist wil en of Kiki je dat kan bieden :)

P.s. hebben die mensen van boven de 18 wel ervaring met dit soort ponies? Want hier staat bvb iemand van 30+ die al 20 jaar ‘rijdt’ en haar wil ik zelfs niet eens in de buurt van mijn paard hebben met touw en halster... heeft zelfs aan een shet geen drol te zeggen

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:06

Poekkie schreef:
P.s. hebben die mensen van boven de 18 wel ervaring met dit soort ponies? Want hier staat bvb iemand van 30+ die al 20 jaar ‘rijdt’ en haar wil ik zelfs niet eens in de buurt van mijn paard hebben met touw en halster... heeft zelfs aan een shet geen drol te zeggen


_O-


Als je het over mij hebt, ik bedoelde enkel maar te zeggen dat je nooit uitgeleerd bent.
Ook al heb je jaren ervaring met paarden/ rijden enz.
En ik durf er best voor uit te komen dat ik mij onzeker voel bij paarden die ik niet ken.

Mijn shetlanders zijn trouwens keurig netjes opgevoed ;)


Jonge mensen zoals TS zeggen altijd dat ze ervaren zijn, maar dat kan helemaal niet.
Je bent te jong voor het aantal jaar ervaring, je overziet veel dingen niet omdat je hersenen de capaciteit nog niet hebben en de ervaring met veel verschillende dieren mis je gewoon.

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:12

Onali schreef:
Poekkie schreef:
P.s. hebben die mensen van boven de 18 wel ervaring met dit soort ponies? Want hier staat bvb iemand van 30+ die al 20 jaar ‘rijdt’ en haar wil ik zelfs niet eens in de buurt van mijn paard hebben met touw en halster... heeft zelfs aan een shet geen drol te zeggen


_O-


Als je het over mij hebt, ik bedoelde enkel maar te zeggen dat je nooit uitgeleerd bent.
Ook al heb je jaren ervaring met paarden/ rijden enz.
En ik durf er best voor uit te komen dat ik mij onzeker voel bij paarden die ik niet ken.

Mijn shetlanders zijn trouwens keurig netjes opgevoed ;)


Jonge mensen zoals TS zeggen altijd dat ze ervaren zijn, maar dat kan helemaal niet.
Je bent te jong voor het aantal jaar ervaring, je overziet veel dingen niet omdat je hersenen de capaciteit nog niet hebben en de ervaring met veel verschillende dieren mis je gewoon.


Huh? Nee sorry, ik heb het echt over iemand van bij ons op stal. Als voorbeeld dat er veel mensen zogezegd ‘ervaring’ hebben maar eigelijk een omgang hebben om van te huilen.

Ik doe echt geen uitspraken over jou (ken je ook niet) en begrijp niet wat hier lachwekkend aan is? Ikzelf vind het vooral triest om te zien als ze naar haar pony komt, durf zelf nooit naar huis gaan als zij er nog is omdat ik telkens vrees dat het eens compleet mis zal gaan.

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 11:05

Onali schreef:
Poekkie schreef:
P.s. hebben die mensen van boven de 18 wel ervaring met dit soort ponies? Want hier staat bvb iemand van 30+ die al 20 jaar ‘rijdt’ en haar wil ik zelfs niet eens in de buurt van mijn paard hebben met touw en halster... heeft zelfs aan een shet geen drol te zeggen


_O-


Als je het over mij hebt, ik bedoelde enkel maar te zeggen dat je nooit uitgeleerd bent.
Ook al heb je jaren ervaring met paarden/ rijden enz.
En ik durf er best voor uit te komen dat ik mij onzeker voel bij paarden die ik niet ken.

Mijn shetlanders zijn trouwens keurig netjes opgevoed ;)


Jonge mensen zoals TS zeggen altijd dat ze ervaren zijn, maar dat kan helemaal niet.
Je bent te jong voor het aantal jaar ervaring, je overziet veel dingen niet omdat je hersenen de capaciteit nog niet hebben en de ervaring met veel verschillende dieren mis je gewoon.
dus net andere woorden je zegt dat ik geen ervaring heb? je kent me geen eens...

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:34

Dat is ook niet nodig, TS. Onali merkt heel terecht op dat je op jouw leeftijd geen ervaring kan hebben. Dat is niets persoonlijks.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:10

Poekkie schreef:
Huh? Nee sorry, ik heb het echt over iemand van bij ons op stal. Als voorbeeld dat er veel mensen zogezegd ‘ervaring’ hebben maar eigelijk een omgang hebben om van te huilen.

Ik doe echt geen uitspraken over jou (ken je ook niet) en begrijp niet wat hier lachwekkend aan is? Ikzelf vind het vooral triest om te zien als ze naar haar pony komt, durf zelf nooit naar huis gaan als zij er nog is omdat ik telkens vrees dat het eens compleet mis zal gaan.



Excuses, ik dacht dat het over mij ging.

Ik had een aantal posts geleden namelijk wat geschreven over ervaring.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:40

Dat is dus niet waar, een meisje van 14 (of hoe oud was ze) kan best wat ervaring ermee hebben, maar er niet ervaren mee zijn, dat is iets heel anders.