Voor het eerst inrijden?!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Voor het eerst inrijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 18:38

Hey iedereen,

Ik heb leuk nieuws! Ik kreeg net een update van de eigenaresse van mijn verzorgpony's! En ook foto's van de jonge pony's.
En oh, wat zit ik in een wolk nu. Ze heeft verteld dat ik waarschijnlijk een van pony's mag inrijden! *\o/*
Ze staan nu ergens anders, maar een van de jonge pony's komt ergens dit jaar hierheen. Zij zelf is te groot en de persoon die het normaal doet ook. Dus... Daar komt een klusje voor mij! *D
Natuurlijk doen we het samen. En misschien gebeurt het helemaal niet. Er is een grote kans van wel, dus laten we het maar de voordeel van de twijfel geven. :D

Misschien willen jullie het proces volgen, zeg het dan maar even.

Het is voor mij de eerste keer. Het inrijden. Wel op jonge pony's gezeten, maar niet op eentje die er nog niemand op heeft gehad. Spannend dus!

Ik ben benieuwd wat er met de pony gaat gebeuren na het inrijden. Het kan zo zijn dat ze de pony na het inrijden verkoopt, omdat ze er zelf niks mee kan. Als de pony het goed doet voor de wagen, blijft ze. Anders gaat ze weg naar een lieve eigenaar -O-
Ik snap het, maar ik zou wel verdrietig zijn als ze verkocht wordt...


Ik blijf nog even lekker in mijn roze wolk, voordat ik elke week appeltaart zit te bakken :+ ;)


Groetjes!

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Voor het eerst inrijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 10:04

Heeft iemand misschien tips? Ik wil het graag goed doen en het fijn maken voor de pony. Haar moeder is een heethoofdje, ik ben benieuwd. ;)

Heeft iemand ervaringen en/of tips? :)

Kookaburra

Berichten: 5389
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:06

Luister goed naar jezelf ;) Als je begint te twijfelen, niet opstappen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Voor het eerst inrijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:08

Eerst lekker de tijd nemen om het dier te laten wennen.
Veel poetsen en wandelen e.d. zodat er een goede vertrouwensbasis is.
Vervolgens alles stapje voor stapje leren, neem de tijd, ook als ze heel braaf zijn.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voor het eerst inrijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:11

De enige tip die ik heb is dat je goede begeleiding moet hebben. Als die persoon met ervaring de pony eerst alles met de dubbele longe leert vanaf de grond dan heeft de pony al een goede basis. Jij kunt dan de beenhulpen aanleren samen met de persoon die op de grond de pony begeleidt

Ibbel

Berichten: 49122
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:41

Ik hoop dat ik het goed begrijp dat jij degene bent die er als eerste op zal moeten/mogen, en dat de hele voorbereiding door iemand gedaan wordt die daar verstand van heeft en dat jij daar geen rol in speelt.

Het enige wat jij dus moet doen is luisteren naar degene die het werk doet.

En dan is het helemaal niks bijzonders: je mag op een gegeven moment een keer hangen, en weer wat later helemaal voorovergebogen zitten, dan een keer rechtop gaan zitten, eens een keer een rondje stappen aan de longe. Kortom: stel je er niets van voor, als het goed gedaan wordt ben jij als 'eerste ruiter' niet meer dan 'levend gewicht', of een pop en is dat je enige rol.

Als je ervan uit gaat dat je wekelijks appeltaart moet bakken omdat je eraf valt dan gaat er iets niet goed. Inrijden betekent niet je leven wagen/rodeo rijden/eraf vallen tot de pony het opgeeft.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Voor het eerst inrijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 12:34

Dat begrijp ik best.
Wel doen we de hele voorbereiding hier ook. Er is al wat mee gedaan, maar we gaan haar eerst longeren etc voordat er verder iets gebeurt. Sws is er altijd iemand bij.
Een grote rol speel ik er niet in, nee. Maar het deel die ik mag doen vind ik al ontzettend leuk.
Ik vind het wel bijzonder. Misschien jij niet. Maar ik heb het nog niet gedaan en ik vind het ontzettend leuk dat de eigenaresse mij toewijst daarin.
En ja we doen het samen en ik besluit niks zelf. So what? Het gaat om de ervaring en het plezier erin. Als ik er plezier in heb, is dat juist goed. Ik denk dat ze liever iemand heeft die het hartstikke leuk vindt dan iemand die alleen zegt:"hier is niks aan."

Ik denk niet dat ik er wekelijks af val. Dan is het ook niet meer leuk. Ik maakte een grapje. Ik doe het met alle respect en geduld van de wereld. Als de pony echt niet in te rijden is door mij met begeleiding, gaat er natuurlijk iemand anders op.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Voor het eerst inrijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:39

Belangrijkste tip is vooral luister naar de grondpersoon. Maak samen oogcontact. En door blijven ademen

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:40

Super leuk en leerzaam!
Goed de kunst afkijken tijdens het voortraject, en wie weet kun je over een aantal jaar je eigen paard inrijden.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:45

Mijn tip is: zorg dat er niks misgaat. Dus al je bewegingen rustig uitvoeren, in het begin zorgen dat alles een positieve ervaring is. En dat stapje voor stapje.
Dus goed aansingelen, rustig hangen/gaan zitten, niet met zwepen wapperen. Maar als het goed is weet de begeleiding dat wel.
Overigens kan je, als het begin bevestigd is, wel eens expres wat 'foutjes' maken, maar altijd bewust en gecontroleerd. En weer goed afsluiten.

Ps: superleuk dat je dit mag doen! Kan me voorstellen dat je er naar uitkijkt. Het beleren/inrijden van een pony is een prachtig proces.

Zebrastreep

Berichten: 9751
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:53

Ik ga mijn eigen Fjord inrijden , tot zover ik dat zelf aandurf. Ik neem overal lekker de tijd voor en heb absoluut geen haast. Als ik er dit jaar niet op zit , gebeurd dat volgend jaar. Ik wil dingen doen die goed voelen voor zowel het paard als voor mij. Soms doen we een weekje niks , en soms 2 keer in de week. Het is wel lastig te plannen met school merk ik , en helemaal nu ik bijna ga afstuderen. Over 2 a 3 weken kan ik gewoon veel meer bezig en heb ik ook meer tijd.

Ik ben nu vooral bezig met grondwerk , longeren , poetsen en de basis dingen aan te leren. Ze pakt het ontzettend goed op! Het scheelt dat ze al wat verkeersmak is en zich weinig aantrekt van auto's , fietsers enz.

Ik heb wel les van een stalgenoot , en wil met het doorrijden ook les hebben zodat dat op een goede en juiste manier gebeurd.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 13:23

Zebrastreep schreef:
Ik ga mijn eigen Fjord inrijden , tot zover ik dat zelf aandurf. Ik neem overal lekker de tijd voor en heb absoluut geen haast. Als ik er dit jaar niet op zit , gebeurd dat volgend jaar. Ik wil dingen doen die goed voelen voor zowel het paard als voor mij. Soms doen we een weekje niks , en soms 2 keer in de week. Het is wel lastig te plannen met school merk ik , en helemaal nu ik bijna ga afstuderen. Over 2 a 3 weken kan ik gewoon veel meer bezig en heb ik ook meer tijd.

Ik ben nu vooral bezig met grondwerk , longeren , poetsen en de basis dingen aan te leren. Ze pakt het ontzettend goed op! Het scheelt dat ze al wat verkeersmak is en zich weinig aantrekt van auto's , fietsers enz.

Ik heb wel les van een stalgenoot , en wil met het doorrijden ook les hebben zodat dat op een goede en juiste manier gebeurd.


Wat leuk!! Veel succes +:)+

Bedankt voor alle goede tips, als je er meer hebt hoor ik ze graag. :) Ik ga ze allemaal gebruiken :j

Ik ben benieuwd wanneer ze komt! O:)
Mochten jullie op de hoogte willen blijven van de proces, laat het weten! :o