Een paard/pony leasen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Een paard/pony leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:48

Hoi!! Zoals sommige ook in een andere forum zagen, ik wil stoppen met op een manege rijden.
Nee niet omdat ik er "te goed" voor ben of wat dan ook.
Ik rij al ongeveer vanaf mijn 10e op een manege, ben een keer van manege gewisseld maar helaas, hier ook. Ik heb er geen plezier meer in. Wel in het rijden hoor, absoluut!! De lessen zijn saai en ik wil gewoon graag buitenritten maken, sprongetjes doen en van alles en nog wat!! Dit kan dus niet in een les zeg maar want de groepen zijn stuk of 3 a 4 jaar jonger dan ik.

Is een paard/pony leasen handig hiervoor en zal dit ook beter zijn?
Vertel graag ook jouw ervaringen met een leaser!


*Het kan zijn dat ik sommige dingen verkeerd zeg, alstublieft wees netjes dankuwel*

Zertab

Berichten: 12220
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een paard/pony leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:53

Als je een paard/pony least heb je over het algemeen meer vrijheden, maar ook meer verantwoordelijkheden dan op een manege. Denk aan mogelijk klusjes doen en een x aantal keer per week komen. Ik weet niet hoeveel je nu maandelijks betaald voor een les, maar het leasen van een paard/pony kost meestal ook geld. Wat ik voorbij heb zien komen zijn bedragen tussen de 100-200 euro per maand. En dan is het afhankelijk van de eigenaar hoeveel x per week je mag komen.

Maar, ik heb heel lang een verzorgpaard gehad (gratis) en heb daar véél meer van geleerd dan op de manege! Dus ik zou het zeker doen als je de middelen hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:14

Zertab schreef:
Als je een paard/pony least heb je over het algemeen meer vrijheden, maar ook meer verantwoordelijkheden dan op een manege. Denk aan mogelijk klusjes doen en een x aantal keer per week komen. Ik weet niet hoeveel je nu maandelijks betaald voor een les, maar het leasen van een paard/pony kost meestal ook geld. Wat ik voorbij heb zien komen zijn bedragen tussen de 100-200 euro per maand. En dan is het afhankelijk van de eigenaar hoeveel x per week je mag komen.

Maar, ik heb heel lang een verzorgpaard gehad (gratis) en heb daar véél meer van geleerd dan op de manege! Dus ik zou het zeker doen als je de middelen hebt :)

Ja het leasen kost inderdaad geld, maar de rijlessen ook en dat is ook rond de 100 euro per maand ongeveer. Meer vrijheid wil ik graag, ik wil zo veel meer leren en doen.

Zertab

Berichten: 12220
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een paard/pony leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:32

Bij ons in de buurt is leasen van een paard rond de 160 euro voor drie dagen. (Sommige eigenaren willen ook dat je les neemt, die kosten komen er dan nog bij)

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Een paard/pony leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:14

Hoi,

Ik zou, als ik eerlijk ben, eerst een paardje vinden die je gewoon verzorgt. Een paard leasen is heel wat anders dan even wat rijden en alle leuke dingen. Er is een hoop verantwoordelijkheid.
Het kan wel, je leert er veel van.
Het lijkt mij wel handig om dan ook lessen te nemen. Privé bijv. Zo leer je jezelf niet verkeerde dingen aan en je bent nooit uitgeleerd.

Ik zou gaan voor een verzorgpaard. Daar help je de eigenaren echt. Als je bijv een paard least van de manege, help je hun alleen aan geld te komen.

Succes! :)

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Re: Een paard/pony leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:19

Je kan op mp kijken naar verzorgpaardjes. Daar worden er met regelmaat verzorgsters gevraagd.
Dan kun je met de eigenaar bespreken, wat je kan en mag doen. Dit is misschien fijner dan direct te gaan leasen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:23

LoveWithJoy schreef:
Je kan op mp kijken naar verzorgpaardjes. Daar worden er met regelmaat verzorgsters gevraagd.
Dan kun je met de eigenaar bespreken, wat je kan en mag doen. Dit is misschien fijner dan direct te gaan leasen.


Dit zal financieel voordeliger zijn dan leasen :)

Let je wel op: je zegt dat je wil springen en buiten rijden. Dit is iets dat veel eigenaars niet toestaan, zeker het buiten rijden ivm verzekering/aansprakelijkheid. Moest je toch van de manege leasen, bespreek deze zaken dan van tevoren. Zou jammer zijn als je er erg naar uit kijkt en het dan toch niet mag.

Catfish

Berichten: 108
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Een paard/pony leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:47

Ik heb een aantal jaar een paard geleased bij een manege. Ik betaalde iets van €150 per maand, exclusief lessen en wedstrijden. Ik mocht dan 4 keer per week op vaste tijden een uurtje rijden, waarvan minimaal 1 keer verplicht les. Ik mocht niet het terrein af. Ik ben gestopt omdat ik het zat was dat paard tijdens de leasedagen ook in de lessen liep (kon soms zelfs nieteens zelf op- of afzadelen) en omdat er opeens een regel was dat alle paarden met elastieken moesten lopen. Achteraf zie ik in dat het veel te veel geld voor veel te weinig was. Als ik jou was zou ik gewoon lekker op zoek gaan naar een verzorgpaard. Leasen van een manege, daar zou ik überhaupt niet aan beginnen, tenzij ze garanderen dat het paard op de leasedagen ook echt voor jou is.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:59

Catfish schreef:
Ik heb een aantal jaar een paard geleased bij een manege. Ik betaalde iets van €150 per maand, exclusief lessen en wedstrijden. Ik mocht dan 4 keer per week op vaste tijden een uurtje rijden, waarvan minimaal 1 keer verplicht les. Ik mocht niet het terrein af. Ik ben gestopt omdat ik het zat was dat paard tijdens de leasedagen ook in de lessen liep (kon soms zelfs nieteens zelf op- of afzadelen) en omdat er opeens een regel was dat alle paarden met elastieken moesten lopen. Achteraf zie ik in dat het veel te veel geld voor veel te weinig was. Als ik jou was zou ik gewoon lekker op zoek gaan naar een verzorgpaard. Leasen van een manege, daar zou ik überhaupt niet aan beginnen, tenzij ze garanderen dat het paard op de leasedagen ook echt voor jou is.


Wat jij zegt.
Er zijn veel maneges waar niet veel vrijheid is. Je least ze dan om wat extra te kunnen rijden, meer niet.

Ik zou gewoon naar een verzorgpony gaan kijken. Jouw leeftijd komt vrij voordelig uit. Je bent al wat ouder, dus je zal wrs ook wat meer vrijheid krijgen.

Anoniem

Re: Een paard/pony leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:57

Dankje voor jullie reacties! Op het moment zijn er in de buurt geen advertenties met verzorgers gezocht, dat wordt dan even doorzoeken. :o

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Een paard/pony leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:01

Staan er geen pensionklanten op de manege? Dat je daar een briefje ophangt dat je een verzorgpaard zoekt?

Mijn verzorgster mocht eerst ook van mij niet alleen naar buiten, dan ging ik altijd mee op de fiets. Maar goed, daar moet je als eigenaar wel zin en tijd voor hebben natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:22

MarliesV schreef:
Staan er geen pensionklanten op de manege? Dat je daar een briefje ophangt dat je een verzorgpaard zoekt?

Mijn verzorgster mocht eerst ook van mij niet alleen naar buiten, dan ging ik altijd mee op de fiets. Maar goed, daar moet je als eigenaar wel zin en tijd voor hebben natuurlijk.

Er staan wel klanten maar een briefje ophangen lijkt me vrij brutaal eigenlijk

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Een paard/pony leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:53

Ik betaal hartstikke veel voor ons leasepaard ( van de manege), maar mijn dochter mag dan ook "alles". Wedstrijden (eventueel ook op andere plekken), buitenritten ( moest wel eerst ruiterbewijs halen ivm verzekering), springen noem maar op. Ik vind het wel fijn dat het een zakelijke overeenkomst is, dat valt de evoluties er een beetje uit, maar daar betaal je ook voor. Het paard is 4 dagen per week van haar en rijdt dan ook niet in de lessen.

cynthy56
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:53

Ik heb eerst ook op een manege gelst, maar wilde ook graag een verzorgpaard. Ik kwam via marktplaats met iemand in contact die hulp nodig had op stal met arabieren. Ik ben daar gaan helpen twee keer in de week en mocht in ruil rijden op 1 van de paarden. Mocht er alles mee zonder zadel en touwhalster naar buiten etc. (was al een ouder en super braaf paard). Dit heb ik een paar jaar gedaan en kreeg toen zelf werk en wilde echt leasen, zodat ik 1 vaste dag gewoon haar mocht rijden en verzorgen. Dit heb ik dan nog 2 jaar gedaan en daarna wilde ik meer uitdaging en ben ik overgegaan op haar kleindochter.

Inmiddels verzorg ik haar nu 3 jaar en de eigenaar gaat verhuizen naar Limburg. Gelukkig mag ik haar hier houden en hoef ik alleen stalling geld te betalen en de eigenaar blijft zelf hoefsmid en inentingen betalen en ze betaald mee aan de tandarts. En ik sta nu vlakbij het duin en ze is echt mijn maatje. Dit is alleen omdat ik de eigenaar al zo lang ken en dat zij mij volledig vertrouwt. Je moet daar geluk mee hebben.