Bixie rijden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoiho
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-05-21

Bixie rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 12:03

Hoiii,

Ik heb net een verzorgpaard en wil graag met dressuur wedstrijdjes beginnen. Ik wil graag met de Bixie beginnen maar als een 12-jarige met een groot paard aan te komen bij de Bixie...

Wat vinden jullie? Kan ik nog aan de Bixie wedstrijden beginnen of moet ik gewoon op wedstrijd gaan?

Mijn verzorgpaard staat altijd wel te stuiteren op wedstrijd en gaat het liefst de bak door met een tempo. Ik kan hem aan. Het gaat de afgelopen tijd ook heel erg goed dus dat is goed. ik kan ook alleen al met hem op buitenrit enzo :)
Laatst bijgewerkt door hoiho op 26-05-21 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Bixie rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:17

Lastig. Ik zou inderdaad niet als 12-jarige met een paard in de Bixie willen, maar het alternatief is als 12-jarige gup starten tussen de paarden. Ik zou voor de wedstrijden gaan denk ik. Maar als je het paard net verzorgt, zou ik eerst nog lekker wat kilometers met hem maken en hem goed leren kennen voordat je wedstrijden gaat rijden. Je hebt nog tijd zat toch, zorg eerst dat je een fijne combinatie wordt.
Heb je les met het paard?

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Re: Bixie rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:19

Ik vraag mij af of je bixie mag starten met een paard ondanks je leeftijd. Je hebt ook BB wedstrijdjes tegenwoordig. Dit is vergelijkbaar met de B1 van de bixie.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Bixie rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:21

Ik zou eerst trainen. Het is niet de bedoeling dat het paard de leiding over jou heeft en zomaar door de bak kan galloperen terwijl jij dat niet wilt...
Als je alles onder controle hebt, zou ik misschien toch echte weedstrijden doen.
Zoals rocky_1995 zegt, je hebt ook lage klasses

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:24

Je mag Bixie starten tot en met je 13e. Jureren is allemaal vriendelijker en opbouwender als wanneer je meteen KNHS proeven start. Maar als ik jou zo hoor zou ik even wachten voor je op westrijd gaat. Hoe denkt je lesgever erover? En de eigenaar van het paard? Je ouders?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Bixie rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:26

Kun je anders niet met je verzorgpaard meedoen met de onderlinge (F-)wedstrijden op een manege in de buurt?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Bixie rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:29

Is ook een goed idee ja. Dochter is ook zo begonnen. Eerst met leasepony, daarna verzorgpony en met eigen pony KNHS gestart.
Moet alleen wel kunnen. Niet alle maneges laten mensen “van buiten” toe.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:11

Zou ik toch eerder voor Bixie kiezen dan voor F proeven. Bixie is veel meer een opstap naar gewone KNHS proeven. Bovendien krijg je veel meer feedback bij Bixie dan bij F proeven.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:15

Ik zou het gewoon doen TS.
Mijn dochter reed een paar jaar geleden Bixie met een grote D pony. (toen was ze ook 12) Dat vonden veel ouders en kinderen al heeel groot :D. Wij zijn ook wel eens kinderen met grote E pony's tegen gekomen hoor.
Het leuke van Bixie is, dat je veel opbouwende feedback krijgt en het vaak erg gemoedelijk en gezellig is.
Als moeder mis ik het nog wel eens hoor :+

Het starten van BB wedstrijdjes is inderdaad ook een goede optie. Ik zou je iig niet laten weerhouden om eens een Bixie wedstrijd te proberen hoor.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:39

SusanH schreef:
Zou ik toch eerder voor Bixie kiezen dan voor F proeven. Bixie is veel meer een opstap naar gewone KNHS proeven. Bovendien krijg je veel meer feedback bij Bixie dan bij F proeven.


Dat ligt natuurlijk helemaal aan de jury.
Ik zou ook zeggen F-proefjes.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:53

SusanH schreef:
Zou ik toch eerder voor Bixie kiezen dan voor F proeven. Bixie is veel meer een opstap naar gewone KNHS proeven. Bovendien krijg je veel meer feedback bij Bixie dan bij F proeven.


Ik ben een jaar of 10 schrijver geweest bij F-proeven en die feedback kregen ze zeker wel hoor. De ene jury wat meer dan de ander, maar dat geldt net zo goed voor KNHS juryleden. We hadden zelfs een jurylid dat alle kinderen na afloop naar de bak riep en een hele uitleg gaf over haar commentaar en het rijden van figuren.
Dochter is van F10 naar de B gegaan. Enorm veel verschil was er niet, behalve dan dat er in de B wel van haar verwacht werd dat ze pony rond reed.
Maar TO kan natuurlijk prima Bixie gaan rijden als ze dat graag wil. Ik neem aan dat dat ook mag met een paard en niet per se een pony.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:37

Dan verschilt dat misschien per manege. Waar mijn dochter reed kreeg je alleen je protocol met commentaar en dat was het. Meestal ook geen mogelijkheid om nog met de jury te praten zoals je bij een KNHS wedstrijd wel altijd hebt.

Wat hoiho betreft, starten kan natuurlijk als de eigenaar het ok vindt. Ik vraag me alleen af of het slim is, als er nog onvoldoende controle is. Er rijden ook hele jonge kinderen rond bij de Bixie, ik kan me voorstellen dat het voor die kinderen en de begeleiders minder fijn is als er een groot paard op hoge snelheid voorbij komt. Maar dat is aan de eigenaar en evt de lesgever/ouders om in te schatten of het verantwoord is.