Pony wil niet stilstaan

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ticketyboo

Berichten: 30
Geregistreerd: 11-03-21

Pony wil niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 14:29

Heyy
Mijn pony is 3 jaar en is nu in de pubertijd :')
Ze wilt echt totaal niet stilstaan :roll:
Dus misschien hebben jullie tips om te oefenen met:
- aan de hand stilstaan
- aan de muur vast stil staan
- als ik zegmaar de deur van de stal open doe dan wil ze er gelijk uitlopen.

Ik hoop dat jullie goede tips hebben ;)

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Pony wil niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:34

Wat is jouw reactie in deze situaties?
Want het enige wat werkt is zéér consequent zijn en steeds corrigeren.
Bij goed gedrag belonen, door of iets anders te doen of een voedselbeloning. Afhankelijk van de situatie.
Bvb bij de staldeur opendoen is het wachten. Wanneer paard duidelijk wacht , dan mag ze eruit.

Ticketyboo

Berichten: 30
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 14:42

LoveBodin schreef:
Wat is jouw reactie in deze situaties?
Want het enige wat werkt is zéér consequent zijn en steeds corrigeren.
Bij goed gedrag belonen, door of iets anders te doen of een voedselbeloning. Afhankelijk van de situatie.
Bvb bij de staldeur opendoen is het wachten. Wanneer paard duidelijk wacht , dan mag ze eruit.


Aan de hand bijv als we naar de trailer lopen dan rent ze terug naar de stallen en dan kan ik eigenlijk niks anders doen dan trekken en dan loslaten als het echt niet meer kan... daarna geef ik haar wel een tik op dr neus. Maar nu houd mn vader haar altijd vast als we naar de trailer lopen.

En aan de muur stilstaan: als ze dan gaat draaien dan duw ik haar Zeg Maar bij dat stukje waar het haar naar boven gaat (weet ff niet meer hoe het heet 8)7 ) of op dr achterhand terug alleen dan gaat ze HELEMAAL om staan _O-

Bedankt voor de tip bij de stal <3
Alleen ik bedoel meer van hoe ik dr dan moet tegenhouden /3

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Pony wil niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:45

Er gaat dus niet alleen iets mis bij stilstaan, maar ook bij dat ze niet goed reageert op je hulp wanneer je haar wil stoppen, ze loopt dus dwars door je hulpen heen. Dat is stap 1: dat je samen met haar gaat leren dat jij de hulpen goed geeft en dat zij daar op reageert. Ik zou je aanraden om daar een keer een grondwerklesje voor te nemen, want dat is lastig zo uit te leggen via een computer, omdat het qua timing best nauw komt om dat goed op te lossen.

Ik zou haar in ieder geval niet een tik op de neus geven als je haar weer pakt nadat ze zich heeft losgetrokken. Dat kan ze namelijk niet meer koppelen aan het lostrekken, dat koppelt ze aan het weer gepakt worden. Zo wordt het alleen maar moeilijker om haar weer te pakken.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:46

Volgens mij is zij hardstikke slim. Zij trekt, jij laat los en zij kan weg. Ze is nog erg jong, maar dat betekend niet dat zij geen ontspanning kan zoeken. Met slaan los je vrij weinig op, zij kan hier reageren in angst ook als je dat niet zo aan haar ziet. Negeer haar gedrag op de poetsplaats, mijn 3jarige was ook erg druk, schrapen, hinniken, ik heb dit genegeert en hij staat nu prima stil. Verwacht niet dat zij 15+ minuten stil kan staan, die concentratie heeft zij simpelweg nog niet.
Aan de hand stilstaan daarin moet je duidelijk voor haar zijn, druk op het halster houden tot zij stilstaat, dan alle druk eraf. Verdiep is in Parelli of andere grondwerk oefeningen, neem hier les in, het scheelt zo veel gedoe en onbegrip van beide kanten.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:47

Sadira schreef:
Ik zou haar in ieder geval niet een tik op de neus geven als je haar weer pakt nadat ze zich heeft losgetrokken. Dat kan ze namelijk niet meer koppelen aan het lostrekken, dat koppelt ze aan het weer gepakt worden. Zo wordt het alleen maar moeilijker om haar weer te pakken.


Dit. Die tik op de neus geef je op het moment dat ze uit wil breken. Het kan lastig zijn dat te herkennen als je er geen ervaring mee hebt. Een paar grondwerklessen zouden je al erg goed kunnen helpen!

Ticketyboo

Berichten: 30
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Pony wil niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 14:57

Heel erg bedankt allemaal voor de goede tips <3

Ik zal eens gaan kijken voor een grondwerklesje

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Pony wil niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:00

In welke regio zit je? Misschien ken ik wat mensen in je regio die je zouden kunnen helpen.

Ticketyboo

Berichten: 30
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 15:01

Sadira schreef:
In welke regio zit je? Misschien ken ik wat mensen in je regio die je zouden kunnen helpen.



Gelderland ;) en dan in Ederveen (ligt dichtbij lunteren en veenendaal)

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:13

Ik heb deze problemen ook gehad met mijn jonge pony van toen 3. Uit de stal rennen, uit de paddock rennen, niet stilstaan etc. Na een les grondwerk was het rennen uit de stal opgelost en had ik goede handvaten om aan de slag te gaan met de rest

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:15

Ik moet meteen denken aan Canisia Romani van Sporthorse Dynamics. Die zit in jouw buurt, en zij is erg kundig.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:16

Grondwerkles zou inderdaad een goed idee zijn, voor zowel jezelf als de pony. Zo groei je samen als team en kan jij ook makkelijker leiderschap tonen.
Ze lijkt namelijk nu niet heel veel respect voor je te hebben, en zolang dat er niet in zit, dan wordt oefenen ook niet wat.

Succes!

Ticketyboo

Berichten: 30
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 17:06

Sadira schreef:
Ik moet meteen denken aan Canisia Romani van Sporthorse Dynamics. Die zit in jouw buurt, en zij is erg kundig.



Oké bedankt ik zal eens kijken <3 ;)

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Pony wil niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:11

Ja wat goed dat je ermee aan de slag gaat!
En Canisia kan je zeker goed helpen. :j
Dan heb je straks een leuke pony in plaats van een monstertje! :D

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:10

Ticketyboo schreef:
Sadira schreef:
In welke regio zit je? Misschien ken ik wat mensen in je regio die je zouden kunnen helpen.



Gelderland ;) en dan in Ederveen (ligt dichtbij lunteren en veenendaal)


Rianne Top van Tophorses zit in Lunteren. Zij zou je hier ook goed mee kunnen helpen. :)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:31

Ticketyboo schreef:
En aan de muur stilstaan: als ze dan gaat draaien dan duw ik haar Zeg Maar bij dat stukje waar het haar naar boven gaat (weet ff niet meer hoe het heet 8)7 ) of op dr achterhand terug alleen dan gaat ze HELEMAAL om staan _O-


Over die tik is al wat gezegd, maar bij dit onderdeel: belonen als ze op jouw aanwijzing reageert (ook als dat groter is dan nodig is) en dan weer terug zetten, zodat ze uiteindelijk weer staat waar ze stond (en dat dan ook weer belonen.) Geen gedoe van maken, maar wel volhouden.

Als dat een beetje goed gaat kan het ook helpen om iets meer op haar lichaamstaal te letten: meestal draaien paarden bv als ze met hun aandacht ergens anders zijn (en soms om dingen te ontwijken.) En meestal zie je dat al in een aantal dingen opbouwen, of kun je het begrijpen. (Voerkarren en andere paarden zijn bijna altijd aanleiding voor een reactie of beweging van je paard.) Maar ook als je ziet dat ze bv haar oren spitst, haar hoofd omhoog doet en duidelijk totaal ergens anders op let dan op wat jij aan het doen bent, is de kans heel groot dat ze daarna gaat draaien.
Dat kun je dan vaak voor zijn door de aandacht weer naar je toe te trekken. Hoe je dat doet is een beetje uitproberen. Soms is haar naam zeggen en daarna een kriebeltje genoeg. Soms is het ook juist een prima moment om iets van haar te vragen waarin ze wel beweegt maar op wat jij vraagt. (Juist wel een stapje opzij maar niet omdat zij ineens besluit te draaien maar juist omdat jij het vraagt.) Voetje geven. Even het halster pakken en haar naar jou laten kijken. En dit gaat allemaal niet om straffen - gewoon weer even een herinnering: dit is nu waar we mee bezig zijn. En daarna steeds weer belonen omdat ze meewerkt.

Ticketyboo

Berichten: 30
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 13:02

Shadow0 schreef:
Ticketyboo schreef:
En aan de muur stilstaan: als ze dan gaat draaien dan duw ik haar Zeg Maar bij dat stukje waar het haar naar boven gaat (weet ff niet meer hoe het heet 8)7 ) of op dr achterhand terug alleen dan gaat ze HELEMAAL om staan _O-


Over die tik is al wat gezegd, maar bij dit onderdeel: belonen als ze op jouw aanwijzing reageert (ook als dat groter is dan nodig is) en dan weer terug zetten, zodat ze uiteindelijk weer staat waar ze stond (en dat dan ook weer belonen.) Geen gedoe van maken, maar wel volhouden.

Als dat een beetje goed gaat kan het ook helpen om iets meer op haar lichaamstaal te letten: meestal draaien paarden bv als ze met hun aandacht ergens anders zijn (en soms om dingen te ontwijken.) En meestal zie je dat al in een aantal dingen opbouwen, of kun je het begrijpen. (Voerkarren en andere paarden zijn bijna altijd aanleiding voor een reactie of beweging van je paard.) Maar ook als je ziet dat ze bv haar oren spitst, haar hoofd omhoog doet en duidelijk totaal ergens anders op let dan op wat jij aan het doen bent, is de kans heel groot dat ze daarna gaat draaien.
Dat kun je dan vaak voor zijn door de aandacht weer naar je toe te trekken. Hoe je dat doet is een beetje uitproberen. Soms is haar naam zeggen en daarna een kriebeltje genoeg. Soms is het ook juist een prima moment om iets van haar te vragen waarin ze wel beweegt maar op wat jij vraagt. (Juist wel een stapje opzij maar niet omdat zij ineens besluit te draaien maar juist omdat jij het vraagt.) Voetje geven. Even het halster pakken en haar naar jou laten kijken. En dit gaat allemaal niet om straffen - gewoon weer even een herinnering: dit is nu waar we mee bezig zijn. En daarna steeds weer belonen omdat ze meewerkt.



Oké heel erg bedankt <3
Ik zit nu even in quarantaine omdat heel veel mensen uit mijn klas corona hebben maar als ik uit quarantaine mag dan ga ik er zeker mee werken +:)+

Ticketyboo

Berichten: 30
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 22:12

Sadira schreef:
In welke regio zit je? Misschien ken ik wat mensen in je regio die je zouden kunnen helpen.



Gelderland ;) en dan in Ederveen (ligt dichtbij lunteren en veenendaal)[/quote]

Rianne Top van Tophorses zit in Lunteren. Zij zou je hier ook goed mee kunnen helpen. :)[/quote]


O ja dat is wel wat dichterbij :))
Ik zal even kijken ;)