Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Eigen paard en school

 
Profiel   

Volgend schooljaar ga ik naar havo 5 en dat is dus mijn examenjaar. Ik vroeg me af of het dan wel handig is om dan een paard te nemen. Ik heb nu een leasepony waar ik 3x per week heen ga, maar ik merk dat ik toch liever een eigen paard zou willen waar ik vaker naar toe kan.
Ik werk ook, tot nu toe geen tijdtekort erdoor ofzo.

Ik ben dan wel sowieso van plan om een verzorger te nemen als ik een eigen paard zou kopen.

Voor de rest heb ik alles al uitgezocht zoals de kosten.

Ik twijfel al een paar jaar wanneer ik een eigen paard zou nemen, maar ik denk nu dat ik er echt klaar voor ben. Alleen twijfel ik er dus over of havo 5 niet te druk wordt.

Wat denken jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:04 



 
Profiel   

Ik zou het doen als je examen hebt gedaan. Examen jaar is best stressvol en druk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:15 



 
Profiel   

Ik zou het nog even uitstellen. Niet alleen vanwege havo5, maar ook vanwege het jaar er na. Weet je al naar welke vervolg school je wil? En hoeveel tijd en reistijd je dat gaat kosten?

Dat eigen paard is erg leuk, maar die droom loopt niet weg. 3x in de week is voor nu en de komende tijd helemaal niet zo verkeerd, in sommige drukke periodes ben je blij als je dat al red!

Goed dat je er zo over nadenkt, voor je een beslissing neemt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:15 



 
Profiel   

Je middelbareschooltijd is nog het rustigst. Straks als je gaat studeren, meer reistijd hebt en langere dagen maakt, zal je het waarschijnlijk drukker hebben. Dus ik zal denk ik in jouw situatie je eerste studiejaar afwachten.
En waarom direct met een verzorger beginnen? Dan heb je dus al niet genoeg tijd. De eerste periode wil je toch gebruiken om je paard te leren kennen. Een band opbouwen. Zou dan niet direct een verzorger nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:19 



 
Profiel   

Ik ga mee met Britt. Dit jaar valt nog wel in te schatten, maar vervolgonderwijs kan je planning wel volledig over hoop gooien. Ik zou wachten tot je minstens een half jaar vervolgonderwijs hebt gehad en weet hoe dat er uit ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:21 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik weet nog niet helemaal welke opleiding ik wil gaan doen. Ik zat te denken aan Hippisch Bedrijfskunde, maar ben bang dat ik na de opleiding niet ver kan komen (ik had ervaringen gelezen). Ik heb ook nog andere opleidingen gevonden, maar die zijn (te) ver. Ik wacht wel nog een paar jaar voordat ik een eigen paard neem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:29 



 
Profiel   

Ik zou ook wachten. Heb zelf mijn paard in het tussenjaar na de havo gekocht. Daarna paardenhouderij gaan doen (geen aanrader).
Was wel te combineren omdat ik mn huiswerk nooit deed en mijn paard op den duur op de stal stond waar ik stage liep.

Maar als je een hbo studie wilt gaan doen, zou ik zeker even wachten.
Qua hippische bedrijfskunde, ik weet niet of je hier direct veel aan hebt, maar je toont dan wel hbo niveau aan, wat je met solliciteren best kan helpen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 07:34 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:37 



 
Profiel   

Ik zou wachten tot je examenjaar voorbij is. Ik was 11 toen ik mijn merrie kreeg en vind het prachtig dat we samen zijn opgegroeid, maar ik denk dat het me veel stress en druk had gescheeld als ik later was begonnen aan een eigen paard. Nu vind ik het een verkeerde inschatting om zo jong te beginnen, in mijn geval dan.

Ik heb mijn studententijd juist ervaren als de periode waarin ik de meeste vrije tijd had. Het ligt eraan welke studie je doet uiteraard, maar op de universiteit had ik veel meer vrije tijd dan tijdens mijn middelbare school tijd en in mijn werkende leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:27 



 
Profiel   

Ja, maar wat is later? Studie is druk, werk is druk met misschien zelfs wel kinderen, partner etc.
Ik heb ook sinds mijn 11e eigen paarden en ben nu geslaagd voor mijn mavo, nou heb ik hier geen boek voor open geslagen en werk ik niet, dus ik heb tijd zat, maar volgend jaar ga ik naar het havo met 3 paarden... Ik zou het toch werkend moeten maken.
Waarom werk je? Moet dat van je ouders of betaal je zo je paard? Zou je dat kunnen laten vallen in het geval dat het allemaal niet past?
Mijn vriendin op het gymnasium heeft geen tijd voor een eigen paard, zij heeft veel huiswerk, werkdruk etc. Verwacht jij dat ook te hebben met je examen? Hoe zit het met je studie? Heb je het dan ook?
Een perfect moment bestaat niet dus bedenk even of je het misschien wel fijn vind om na een dag leren voor je examen even naar je paard te gaan. Denk er ook aan of het vol, half pension word of geheel in eigen beheer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:33 



 
Profiel   

Na je eindexamen ben je best lang vrij. Dat zou een goede periode kunnen zijn om met een eigen paard te starten. Alle tijd om aan elkaar te wennen voor je weer naar school gaat. Toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:49 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik even wachten tot je weet wat je wil gaan studeren. Dan is het makkelijker om gericht een keuze te maken. Want dan weet je of je op kamers gaat of hoeveel reistijd je hebt. En wat studeren kost.

Ik heb mijn eerste pony gekregen toen ik 10 was en ze hebben toch wel aardig wat keuzes mede bepaalt. Ik ben daardoor thuis blijven wonen tijdens mijn studie bijvoorbeeld en had dagelijks 4 uur reistijd. Tijdens projecten ging ik om 7 uur van huis weg en was ik om 19.00 uur weer thuis. Gelukkig staan ze 24/7 buiten met schuilstal dus ze kregen hun beweging wel en mijn vader gaf ze 's ochtends hooi. Maar dan had ik niet altijd zin om naast verzorging met ze te doen. Als ze veel buiten komen in een kudde dan maakt dat niet uit, maar je moet er dan wel je stalling goed op uit kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:51 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Waarom werk je? Moet dat van je ouders of betaal je zo je paard? Zou je dat kunnen laten vallen in het geval dat het allemaal niet past?
Mijn vriendin op het gymnasium heeft geen tijd voor een eigen paard, zij heeft veel huiswerk, werkdruk etc. Verwacht jij dat ook te hebben met je examen? Hoe zit het met je studie? Heb je het dan ook?
Een perfect moment bestaat niet dus bedenk even of je het misschien wel fijn vind om na een dag leren voor je examen even naar je paard te gaan. Denk er ook aan of het vol, half pension word of geheel in eigen beheer...


Doordat ik werk kon ik mijn leasepony betalen. Ik betaal wel maar een deel, mijn ouders de rest. Ik denk niet dat ik dat het zou kunnen laten vallen, aangezien ik van mijn ouders wel een deel zou moeten mee betalen.
Ik heb ook echt nog geen idee wat ik van de examens kan verwachten. Maar ik denk wel dat als ik het goed zou plannen, dat het helemaal goed zou komen.
Ook is de stal waar ik dan mijn paard zou stallen een volpension.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:02 



 
Profiel   

Kan je niet met de eigenaar van je leasepaard regelen dat je daar vaker naartoe kan? Ik weet niet wat nu je taken zijn maar je kan extra klusjes op de dagen dat jij langs gaat zodat je niet extra hoeft te betalen zodat je niet extra hoeft te werken? Als het dan toch te druk word met havo5 en daarna kan je altijd terug naar je oude routine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:21 



 
Profiel   

Ik heb mijn eigen paard gekocht in de zomervakantie vlak voor m'n laatste middelbaar begon... Ik heb het prima overleefd. Het jaar erop ben ik gaan studeren, de universiteit is ca. 30 minuten op de trein, ietsje verder. (+ verplaatsing va station naar campus en station naar huis, dus ca. 1 uur in totaal).
Dat gaat over het algemeen prima, maar goed plannen is de boodschap. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vrij makkelijk 'leer' , dat helpt. Als je nu al weinig tijd hebt voor je toetsen, zou ik het niet doen.
Als je nog niet weet wat of waar je later gaat studeren, zou ik ook og wachten. Als je 2 uur moet pendelen, zal je geen tijd meer hebben voor je eigen paard, vanop kamer je paard gaan verzorgen is ook lastig. Ik zou dus wachten, tenzij je, zoals ik, al weet waar je gaat studeren en weet dat dat qua pendeltijd haalbaar gaat blijven. Je kan trouwens ook niet 3x in de week uitgaan met medestudenten en tegelijkertijd je paard gaan rijden, het is een beetje kiezen. Dus ik zou persoonlik nog even wachten (al ben ik zelf nog steeds heel blij met mijn paard).

Hou er ook rekening mee dat een eigen paard veel geld kost; de hoefsmid, zaelmaker en dierenarts van je leasepaard moet je waarschijnlijk niet (volleidg) betalen, bij je eigen paard zal je dat wel moeten

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 15:28 



 

Ligt er denk ik ook aan hoe je zelf als persoon bent :)

Stel dat je gaat studeren en ook op kamers gaat, ga je dan ook willen proeven van het studenten-/ uitgaansleven? Vaak gebeurt het dat je hoofd dan gewoon niet meer naar de paarden staat, omdat er zoveel andere leuke dingen te doen zijn!

Maar er zijn ook genoeg meiden die gedurende heel hun middelbare schooltijd, verder studeren, gaan werken altijd goed de balans weten te vinden tussen studie, werk, en paard. Er zijn ook veel leuke topics over mensen met véél hooi op de vork, die toch alles weten te combineren :) misschien vind je daar wel inspiratie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 16:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen