Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Natuurlijk bekappen of traditioneel?

 
Profiel   

Hey,

Ik liet mijn paarden vroeger altijd beslaan, maar nu enkele jaren al ijzers er af, gewoon traditioneel laten bekappen en hoefschoenen.
De hoeven zijn nog nooit zo sterk geweest als nu.

Nu hoor ik langs alle kanten erg positieve reacties over natuurlijk bekappen.
Ik heb een natuurlijk bekapper ook naar mijn paard laten kijken. Maar gezien haar 17j. Zei hij dat je een oude boom niet meer mag verplaatsen.
Wat heel eerlijk is uiteraard.
Ik heb geen second opinion daarover gedaan, maar lijkt mij aannemelijk.

Echter moet mijn veulen voor het eerst binnenkort bekapt worden, en wil ik toch een keuze maken omdat er toch veel vanaf hangt..

Benieuwd naar jullie reacties en motieven alvast!

Dank je wel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:05 



 
Profiel   

Een goede bekapper is gewoon goed, omdat die kijkt naar het individu en niet het ideaal plaatje uithakt :P

Het is alleen lastig om een goede te vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:08 



 
Profiel   

Natuurlijk bekappen bestaat niet. Er is niets natuurlijks aan bekappen. Een goede hoefsmid houdt de vorm en de stand correct en dus de voet gezond. Ik heb voorbeelden gezien van "natuurlijk" bekapte paarden die vervolgens maanden kreupel zijn. Dus, voor mij een traditionele hoefsmid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:17 



 
Profiel   

Ik heb the best of both worlds! Mijn bekapper is "klassiek" geschoold en heeft extra opleidingen natuurlijk bekappen gedaan. Zij zal dus ook echt naar het individu kijken en haar manier van bekappen daarop aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:18 



 
Profiel   

ik heb prutswerk gezien van traditionele hoefsmeden, officieel opgeleid, dus dat zegt ook niks.
Denk niet dat dit topic je veel verder gaat helpen TS :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:21 



 
Profiel   

Je bent tevreden over je huidige smid? Waarom zou je dan een andere smid voor je veulen laten komen?

En verder: eens met Albert, 'natuurlijk bekappen' bestaat niet.
Of je kunt het ook omkeren, álle traditioneel opgeleide smeden bekappen 'natuurlijk' omdat ze de natuurlijk vorm van de hoef volgen. Daar hebben ze een lange opleiding voor gevolgd, en geen 2-daagse cursus...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:25 



 
Profiel   

Sintara schreef
Een goede bekapper is gewoon goed, omdat die kijkt naar het individu en niet het ideaal plaatje uithakt :P

Het is alleen lastig om een goede te vinden



Dit.
Na drie hoefsmeden te hebben versleten met allemaal hun beperkingen. (Lange steunsels, ondergeschoven hielen, verticale scheur in de hoef.)

Toen mijn merrie flinke bal betrapping had, kreeg ze de diagnose van een kundige en ervaren dierenarts... Ondergeschoven hielen/verzenen.
Mijn eigen hoefsmid vond dit de reinste onzin. Maar toen ik hier op bokt na vroeg, was het toch echt waar.

Seccond opinie gevraagd, pas afgestudeerde hoefsmid... "Ja, ja, wel wat, maar vooral de voet as is gebroken, dat moet gecorrigeerd worden met of een ijzer of een hoefschoen met extra hakje"

Euhmmm nee, dit is gewoon te behalen met goed bekappen met kortere intervallen.

En daardoor bij een bekapper uit gekomen.

Nu na een jaar?
Zijn de voeten weer helemaal correct. Korte intervallen. Nooit gezeur meer met kreupel.
Nooit brokkelen.
Nooit scheuren.
Ook niet op gravel problemen.

En zo zullen de ervaringen ook vast andersom zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:25 



 
Profiel   

Als je nu een smid heeft die goed bekapt, zou ik het daar voor je veulen ook bij houden.
Een goede smid / bekapper gaat uit van het individuele paard. En dat natuurlijk slaat idd nergens op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:41 



 
Profiel   

Mijn bekapper (zowel traditioneel als natuurlijk opgeleid) bekapt vooral natuurlijk. Wat de kunst van het natuurlijke vooral is (naast de hielen voldoende laag houden, wat niet lukt als je er ijzers moet onder slaan), is bekappen met korte intervallen. Hier worden ze nu standaard op een 4tal weken bekapt, en daar doen de voeten het goed op. En bij problemen (zoals mijn onlangs hoefbevangen merrie) kan het niet zo erg uit de hand lopen, omdat er weinig ruimte/lengte is om de verkeerde kant op te gaan. Een pensionpony hier met hoefkatrol lijkt ook aanzienlijk beter te lopen nu hij ook zo vaak bekapt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:53 



 
Profiel   

Als jij je 'traditionele' smid vraagt iedere 4 weken te komen doet-ie dat ook hoor. Graag zelfs, da's iedere maand 40 euro ipv iedere twee maanden. Ik snap echt niet dat dát nou hét grote verschil zou moeten zijn.
Punt is dat de eigenaar van het paard over het algemeen zelf geen zin heeft in die kosten. En daarom wordt er zo fanatiek zelf geklust aan de hoeven onder het mom van 'natuurlijk bekappen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:57 



 
Profiel   

In de vrije natuur worden paarden niet bekapt, ben ik met iedereen eens. :j

'Natuurlijk bekappen' is gebaseerd op de uitgebreide observaties van een vakman van een hoefsmid - die mustangs in de vrije natuur volgde.

Hij was als vakman erg verbaasd over wat hij zag...

Maar het punt is wel, dat je met name een kwpn'er niet 'één op één' precies hetzelfde kunt bekappen als een mustang.
Bij de kwpn'er ontbreekt de natuurlijke selectie,
het dier staat doorgaans op stal,
krijgt ander voer,
als hij beweegt is het doorgaans met ruiter, op zachte bodem en relatief veel draf, galop en sprongen -
.... een compleet ander paard dus.

Dat maakt de kennis en de inzichten van natuurlijk bekappen alles behalve onzin.
En wellicht zijn er nog enkele kwpn'ers ook die het op 'zulke hoeven' goed doen.

Maar idd: ik prijs mij gelukkig met een smid die zowel 'gaat voor haar vak', maar ook zorgvuldig naar het individuele dier kijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 18:59 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als jij je 'traditionele' smid vraagt iedere 4 weken te komen doet-ie dat ook hoor. Graag zelfs, da's iedere maand 40 euro ipv iedere twee maanden. Ik snap echt niet dat dát nou hét grote verschil zou moeten zijn.
Punt is dat de eigenaar van het paard over het algemeen zelf geen zin heeft in die kosten. En daarom wordt er zo fanatiek zelf geklust aan de hoeven onder het mom van 'natuurlijk bekappen'.


Als je het zou vragen. Ja!
Maar veel smeden opperen gewoon dat het prima kan om de 10 weken en sommige zelfs om de 12 weken.

Denk dat het vooral een aanname is betreft de kosten.
Als jij als eigenaar niet anders weet dat het "normaal is" om de 8 weken, terwijl kortere intervallen misschien veel beter zijn voor de voet, is het vooral onwetendheid in mijn ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 19:00 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als jij je 'traditionele' smid vraagt iedere 4 weken te komen doet-ie dat ook hoor. Graag zelfs, da's iedere maand 40 euro ipv iedere twee maanden. Ik snap echt niet dat dát nou hét grote verschil zou moeten zijn.
Punt is dat de eigenaar van het paard over het algemeen zelf geen zin heeft in die kosten. En daarom wordt er zo fanatiek zelf geklust aan de hoeven onder het mom van 'natuurlijk bekappen'.


Mijn bekapper is zo overtuigd van korte intervallen dat hij 40 euro vraagt voor bekappen op 4 weken, en maar 30 euro voor bekappen op 3 weken, zodat het voor de eigenaar geen verschil maakt. Hij neemt ook geen klanten aan die langere intervallen eisen. Langere intervallen maken zeker een verschil, de stand verandert dan toch aanzienlijk bij bekappen op langere intervallen, toch wel een aanslag op spieren en pezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 19:06 



 
Profiel   

Hier ook om de 4 weken bekappen. Soms zelfs 3 maar in de winter ook wel eens 5 weken.
Niet de termijn, maar de hoeven bepalen wanneer ze weer aan de beurt zijn. Maar 8 of 10 weken, dat is belachelijk lang imo. Dat kan alleen met een paard met perfecte voeten die genoeg op het harde loopt om niet te lange voeten te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 08:46 



 
Profiel   

Ik had m’n paard vroeger steeds traditioneel op ijzers bij een klassieke smid, enkele keren wel geprobeerd blootsvoets. Echter bleef de hoef maar flaren en brokkelen.
Sinds 3 jaar overgestapt op natuurlijk bekappen, hoeven zijn nog nooit zo goed geweest en geen flare of brokkelen meer.

Het grote verschil is denk ik dat gewone smeden bij het bekappen nog steeds bekappen alsof er een ijzer onder moet komen, dus vlak ipv kwartierbogen etc aan te brengen

Voor mij niks anders meer dan natuurlijk bekappen, heb trouwens enkele jaren geleden cursussen gevolgd om het zelf te doen. Er komt dus geen bekapper meer langs bij mij.
Vorig jaar met m’n paard naar de kliniek gemoeten wegens blessures en kreeg complimenten hoe goed bekapt ze was

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 09:49 



 
Profiel   

Hier een natuurlijk gehad, herkende schimmel in de hoef niet eens. Zelfs niet als ik vroeg weet je zeker dat het geen schimmel is. Nee dan kreeg ik een of ander zwam verhaal dat het wat anders was.
Toen er ook een scheurtje kwam in de andere hoef was ik er klaar mee.
De traditionele waar ik altijd al tevreden over was had in mijn regio weer plek en die zag ook direct schimmel. Die mag het geprutst dus nu oplossen.

Ook zij let op flaren en maakt zo nodig boogjes in de kwartieren. Dus dat is helemaal niet dat ze allemaal maar ff bekappen of er een ijzer onder moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 09:55 



 
Profiel   

Wat ik van veel natuurlijk bekappers vind ( die dan ook zelf bijhouden ) is dat ze na een cursusje denken alles te weten. Ze hebben een aantal uur les gehad en weten ineens alles. Terwijl een traditionele smid toch echt wel een paar jaartjes een opleiding volgt. Tevens zie ik veel paarden die natuurlijk bekapt worden veel te kort lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 10:05 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Wat ik van veel natuurlijk bekappers vind ( die dan ook zelf bijhouden ) is dat ze na een cursusje denken alles te weten. Ze hebben een aantal uur les gehad en weten ineens alles. Terwijl een traditionele smid toch echt wel een paar jaartjes een opleiding volgt. Tevens zie ik veel paarden die natuurlijk bekapt worden veel te kort lopen.


Of jouw paard staat te lang?

Wat ik doe is "officieel" natuurlijj bekappen. Maar what's in a name.

Door regelmatig en oo de juiste manier te bekappen boots ik de natuurlijke slijtage aan. Doe dit ondertussen al ruim 8 jaar. Heb verschillende cursussen gedaan, eerst onder begeleiding en regelmatige controle. Na 8 jaar weet ik zonder controle wel hoe ik het moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 10:15 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Cinnepin schreef
Wat ik van veel natuurlijk bekappers vind ( die dan ook zelf bijhouden ) is dat ze na een cursusje denken alles te weten. Ze hebben een aantal uur les gehad en weten ineens alles. Terwijl een traditionele smid toch echt wel een paar jaartjes een opleiding volgt. Tevens zie ik veel paarden die natuurlijk bekapt worden veel te kort lopen.


Of jouw paard staat te lang?

Wat ik doe is "officieel" natuurlijj bekappen. Maar what's in a name.

Door regelmatig en oo de juiste manier te bekappen boots ik de natuurlijke slijtage aan. Doe dit ondertussen al ruim 8 jaar. Heb verschillende cursussen gedaan, eerst onder begeleiding en regelmatige controle. Na 8 jaar weet ik zonder controle wel hoe ik het moet doen.



Wat ik vind van veel hoeven door natuurlijk bekappers bekapt, heeft toch niks te maken met de hoeven van mijn paard? Mijn smid komt om de 5 a 6 weken en heeft mijn paard geholpen met de wld dat nu bijna weg is. Ook bijna geen brokkelhoeven meer. En hij staat niet te lang, hij moet nog wel op het harde kunnen lopen, gezien we alleen buiten rijden en nooit in de bak

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 10:23 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Wat ik van veel natuurlijk bekappers vind ( die dan ook zelf bijhouden ) is dat ze na een cursusje denken alles te weten. Ze hebben een aantal uur les gehad en weten ineens alles. Terwijl een traditionele smid toch echt wel een paar jaartjes een opleiding volgt. Tevens zie ik veel paarden die natuurlijk bekapt worden veel te kort lopen.

Wat is te kort??

Te kort voor het oog?

Heb je hier voorbeelden van?
Ben nu wel nieuwsgierig.

Hier staan ze ook "kort" maar kan na bekappen gewoon over ruw grind hoor! Terwijl ik vaak de uitspraak heb gehoord. "Wat kort!!"

Nee lief persoon, langer is niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 10:32 



 
Profiel   

Te kort als paarden lopen gevoelig en moeten daarom steeds schoenen aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 10:38 



 
Profiel   

Cinnepin: als de hoeven van jouw paard standaard te lang zijn, dan líjken natuurlijk bekapte hoeven wellicht te kort. Te kort is mijn ogen als het paard gevoelig loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 12:09 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Te kort als paarden lopen gevoelig en moeten daarom steeds schoenen aan?


Paarden met hoefijzers worden dan altijd te kort bekapt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 12:09 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Cinnepin schreef
Te kort als paarden lopen gevoelig en moeten daarom steeds schoenen aan?


Paarden met hoefijzers worden dan altijd te kort bekapt?

Hihi

En zelfs een paard dat gevoelig loopt hoeft niet perse te kort bekapt te zijn. Dat kan aan zoveel dingen liggen, bijv te lange steunsels, te dunne zool (ook die moet ‘eelt’ vormen), rotstraal. Paard loopt dan misschien beter met een lange hoefwand, maar de hoef is dan niet gezond, dan doe je eigenlijk net als met ijzers er onder aan symptoombestrijding.

Overigens ben ik ook niet er een label aan hangen. Bij beide groepen zullen goede en slechte bekappers zitten. Al zie ik wel echt heel veel paarden om me heen beroerd op de voeten staan. Maar goed die hebben wel een traditionele hoefsmid met een jarenlange opleiding, dus wie ben ik dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 13:10 



 
Profiel   

Albert schreef
Natuurlijk bekappen bestaat niet. Er is niets natuurlijks aan bekappen. Een goede hoefsmid houdt de vorm en de stand correct en dus de voet gezond. Ik heb voorbeelden gezien van "natuurlijk" bekapte paarden die vervolgens maanden kreupel zijn. Dus, voor mij een traditionele hoefsmid.

Dit..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 13:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen