Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Galoperen zonder zadel

 
Profiel   

Hey, ik heb even jullie hulp nodig.
Ik rij vaak op mijn paard zonder zadel, stap, draf... geen probleem. Ik rij ook met zadel en dan galoppeer ik ook. Maar vanmiddag wilde ik ook eens gaan galoperen zonder zadel (er moet een keer een eerste keer zijn), ik was best zenuwachtig. Het ging dan ook een beetje mis. Mijn paard stopte niet meer doordat onder andere ik misschien een beetje te veel kneep. Maar toen ik dat niet meer deed en ook aan de teugels trok werkte dat averechts. Ik ben toen bijna gevallen en erg geschrokken. Toch wil ik het zo graag doen! Maar als mijn paard super hard gaat lopen en niet meer wil stoppen... lijkt het me niet zo veilig.
Als jullie tips hebben hoor ik het graag! Hoe stop ik mijn paard en zorg dat zij rustig galopeerd..? Misschien doe ik dingen fout ofzo, maar geef alsjeblieft tips en geen uitscheldingen of hatelijke dingen... Het is gewoon een vraag omdat ik zo graag wil galoperen zonder zadel...
Groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:22 



 
Profiel   

Als jij zelf al spanning opbouwt, dan is het niet gek dat je paard onder je vandaan rent. Immers wil zij weg van de druk die jij (misschien onbewust) veroorzaakt. Trekken aan de teugels helpt dan ook nog eens averechts.

Hoe gaat het galopperen met zadel? Kun je dan rustig, ontspannen in het zadel blijven zitten? Kun jij je paard met zadel van galop terug naar draf krijgen?

Misschien helpt het je om met een barebackpad te gaan rijden. Dan heb je zelf meer grip en glijd je wat minder heen en weer misschien. En misschien kun je eens een zitles nemen, dan kan er iemand vanaf de grond meekijken wat je doet en wat voor effect dat op je paard heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:29 



 
Profiel   

Hoe is je overgang? Want hard is vaak moeilijk, vanuit een arbeidstempo aanspringen is makkelijker :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:31 



 
Profiel   

Marjo schreef
Als jij zelf al spanning opbouwt, dan is het niet gek dat je paard onder je vandaan rent. Immers wil zij weg van de druk die jij (misschien onbewust) veroorzaakt. Trekken aan de teugels helpt dan ook nog eens averechts.

Hoe gaat het galopperen met zadel? Kun je dan rustig, ontspannen in het zadel blijven zitten? Kun jij je paard met zadel van galop terug naar draf krijgen?

Misschien helpt het je om met een barebackpad te gaan rijden. Dan heb je zelf meer grip en glijd je wat minder heen en weer misschien. En misschien kun je eens een zitles nemen, dan kan er iemand vanaf de grond meekijken wat je doet en wat voor effect dat op je paard heeft.

Dankjewel voor je lieve tip. Ik denk inderdaad dat ik heel gespannen ben. Galopperen onder het zadel gaat wel goed. Omdat ik dan ook ontspannen ben
Barebackpad is wel een heel goed idee. Ga ik zeker voor kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:32 



 
Profiel   

Is er iemand die je eventueel aan de longe kan houden? Dan voel je jezelf misschien wat minder gespannen en kan je het zo terug rustig opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:51 



 
Profiel   

Inderdaad eerst even aan de longe misschien? Wellicht is een barebackpad of gewoon een longeersingel met een goed dekje wel wat voor je inderdaad. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 21:14 



 
Profiel   

Denk dat ik dat inderdaad een ga doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 10:13 



 
Profiel   

Een eenvoudige oplossing om je vast te kunnen houden is een longeersingel met daarop een bokriempje (of een longeertussenstukje, of een ander iets om je goed aan vast te houden). Dat geeft je vaak mentaal al veel meer zekerheid, waardoor je makkelijker los kan laten.
Aan de longe vind ik ook een goede tip, al is rechtuit soms makkelijker (zeker op tonnetjes pony's wil je soms nog wel glijden ;) ).
Vooral: lekker rustig beginnen. Zorgen dat je echt stevig en relaxed zit in draf zonder zadel en dan rustig stukjes aangalopperen. Voel je spanning komen dan meteen weer terug. Eigenlijk daarvoor nog, zodat je niet in het stuk "spanning -> paard gaat sneller -> meer spanning ->paard nog sneller etc" komt. Dat moet je nu even voorkomen. Dus aanspringen, terug. En dat steeds uitbouwen kan ook goed helpen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 10:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen