hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoevaak zijn jullie van je paard gevallen

0
24 (6%)
1-5
107 (30%)
6-10
36 (10%)
meer
186 (52%)

Totaal aantal stemmen: 353


Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:02

Friezenkind schreef:
Mij hele ‘paarden tijd’ geen idee. Eigen paard een keer. Paard was ergens van geschrokken en ik kon het geren en bokt na een tijdje niet uitzitten.

Oef ja als ze gaan rennen en ze geven dan een bak, dan lig je er vaak naast. Heb ik altijd. Derest zit ik uit, maar als ze gaan rennen en ze een bok geven dan lig ik.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:03

nine1987 schreef:
Ik weet niet of dit meetelt? Paard struikelde en ik rolde over z'n hals en landde netjes op m'n voeten.. :))

Ik was best een soort trots op mezelf.. :D


Wauw hoop dat ik als ik nog een keer val op deze manier val haha

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:13

Van mijn eigen paard ben ik een keer of drie gevallen.
Een keer met paard en al :+ In galop gleed ie met de achterhand zo onderuit..
Een keer in rengalop op het veld, toen ik em om wilde trekken omdat hij precies de verkeerde kant op ging, en meneer een sprong naar de andere kant opzij maakte :roll:
En een keer bij een weigering voor de hindernis, en een halve seconde later toch maar vanuit stilstand een meter te hoog er overheen terwijl ik alweer in het zadel zat :roll: Ook geen aanrader (vooral met westernzadel) :') Mijn binnenbeen was bont en blauw haha.
Verder alleen heel vroeger op de manege een enkele keer.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:28

8nnemiek schreef:
Van mijn eigen paard ben ik een keer of drie gevallen.
Een keer met paard en al :+ In galop gleed ie met de achterhand zo onderuit..
Een keer in rengalop op het veld, toen ik em om wilde trekken omdat hij precies de verkeerde kant op ging, en meneer een sprong naar de andere kant opzij maakte :roll:
En een keer bij een weigering voor de hindernis, en een halve seconde later toch maar vanuit stilstand een meter te hoog er overheen terwijl ik alweer in het zadel zat :roll: Ook geen aanrader (vooral met westernzadel) :') Mijn binnenbeen was bont en blauw haha.
Verder alleen heel vroeger op de manege een enkele keer.


Oei Vallen met je paard is echt geen pretje!
Ja inderdaad als kind val je zo vaak en heb je echt nergens last van dat je gewoon niet meer weet hoe of wat haha.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:41

Heb het niet bijgehouden, in al die jaren best wel wat :')

Van mijn huidige paard 4 of 5 keer denk ik, waarvan de laatste keer ergens deze periode een jaar geleden was :=

Elke keer als ik het terug zie vraag ik mij weer af waarom ik hier niet op kon blijven zitten _O- . Maar ze twijfelde (en dat doet ze zelden, dus niet op voorbereid) en sprong naar rechts onder mij vandaan. Had even 5 minuten nodig om weer lucht te krijgen en had mij in mijn hoofd al 3 keer afgemeld voor ons L debuut de week erna, maar gelukkig mijn moed en ego weer bij elkaar geschraapt en door gegaan hahah.


Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:49

Melisje_92 schreef:
Heb het niet bijgehouden, in al die jaren best wel wat :')

Van mijn huidige paard 4 of 5 keer denk ik, waarvan de laatste keer ergens deze periode een jaar geleden was :=

Elke keer als ik het terug zie vraag ik mij weer af waarom ik hier niet op kon blijven zitten _O- . Maar ze twijfelde (en dat doet ze zelden, dus niet op voorbereid) en sprong naar rechts onder mij vandaan. Had even 5 minuten nodig om weer lucht te krijgen en had mij in mijn hoofd al 3 keer afgemeld voor ons L debuut de week erna, maar gelukkig mijn moed en ego weer bij elkaar geschraapt en door gegaan hahah.

[ Video ]


Oei pijnlijk! Stoer dat je er weer op ben gestapt! met springen is het soms lastig inschatten. Was er altijd erg slecht in daarom maar me gestopt en verder gegaan in de dressuur haha

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:22

Tijdens het lessen nooit. Maar toen ik een lease pony had, toen wel :')
Denk keer of 6 in totaal? Gelukkig niks gebeurd. En direct weer opgestapt

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:40

In mijn pony tijd regelmatig. Ook in de tijd dat ik jonge springpaarden beleerde ben ik regelmatig onvrijwillig afgestapt.
De laatste keer was wel episch. Onder het mom van stoppen op je hoogtepunt zeg maar. Ik heb een rotatie val gemaakt, brak zo ongeveer alles wat kon breken inclusief mijn rug op meerdere plaatsen. Ik kwam op de fiets naar stal en vertrok in een helikopter. Normaal stapte ik direct weer op maar dat is niet meer gebeurd.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:57

Tazzey schreef:
In mijn pony tijd regelmatig. Ook in de tijd dat ik jonge springpaarden beleerde ben ik regelmatig onvrijwillig afgestapt.
De laatste keer was wel episch. Onder het mom van stoppen op je hoogtepunt zeg maar. Ik heb een rotatie val gemaakt, brak zo ongeveer alles wat kon breken inclusief mijn rug op meerdere plaatsen. Ik kwam op de fiets naar stal en vertrok in een helikopter. Normaal stapte ik direct weer op maar dat is niet meer gebeurd.


Omg wat heftig! Ben je hier helemaal van genezen? En heb je daarna nog angst gehad met rijden?

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 01:01

Oef tazzy dat is heftig. Hoop dat je er weer goed bovenop gekomen bent.


Ik ben ooit in de manege les als kind 11x van een paard gevallen. Dat was echt opstappen bokken vallen en weer Opstappen dus ja meer dan 6x zeker.
Inmiddels ben ik in de 50 er is de val frequentie beduidend lager en dat is maar goed ook want je voelt het ook 3 dubbel zo hard als vroeger.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 01:49

Tazzey schreef:
In mijn pony tijd regelmatig. Ook in de tijd dat ik jonge springpaarden beleerde ben ik regelmatig onvrijwillig afgestapt.
De laatste keer was wel episch. Onder het mom van stoppen op je hoogtepunt zeg maar. Ik heb een rotatie val gemaakt, brak zo ongeveer alles wat kon breken inclusief mijn rug op meerdere plaatsen. Ik kwam op de fiets naar stal en vertrok in een helikopter. Normaal stapte ik direct weer op maar dat is niet meer gebeurd.


Oei die is heftig. Kort geleden, of al lange tijd? Weer helemaal opgeknapt?

Ik heb gelukkig nooit iets ernstig gehad bij het vallen *klopt af*. Alleen bij mijn vorige paard wel een keer goed zeer gedaan en bang voor hem dat ik die dag niet meer opstapte.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 01:56

Paardjes101 schreef:
@onpaard k heb eigelijk het idee hoe meer ik val, hoe erger het wordt vroeger met springen viel ik en sprong ik er zo weer op. Daarna had ik steeds meer dat ik af en toe even moest bij komen van de val en er dan weer op ging. Vervolgens een paar keer dat ik echt even wat moest drinke in de kantine voordat ik er weer op ging. Toen een keertje gehad dat ik naar de spoedeisend hulp moest, maar gelukkig alleen me enkel gekneusd had.
En toen beetje aan het einde van vorig jaar dus me pols gebroken. En een paar dagen geleden afgevoerd door de ambulance met een gebroken rug, stuitje, rib, jukbeen en klaplong. Ik val dus steeds slechter haha


Oh, dat is niet best. Soms kan je gewoon pech hebben en naar vallen. Hoe gaat het nu met je? Heel veel beterschap :(:)

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 02:18

Oef paardjes101 das ook heftig. Hoe gaat het dan nu met jou?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 03:31

Oei paardjes101, pijnlijk!

Vroeger als kind elke maand minstens een keer bij manege 1, een x zelfs 3 keer in een les. Bij manege 2 kan ik me geen val herinneren.
Nu met eigen paarden: 4x van mijn oudste, doodbrave kinderpony en allemaal bloopervallen (zelfs van een stilstaande pony gevallen die niet eens bewoog :') Iets met een schuivend zadel).
Van mijn jongste verbazingwekkend nog nooit gevallen ondanks best noemenswaardige pogingen van zijn kant.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:15

Ff afkloppen maar zo ver nog nooit. Zover alle rare sprongen blijven zitten, zelfs toen ik een bokfestijn kreeg (paard wat zag dat hij eng vond en wat hij nogal uitbundig uitte). Ik heb van nature slecht balans (is nu wel beter dan ooit door het rijden), dus mijn lichaam heeft al een leven lang ervaring met mezelf uit reflex opvangen voor ik val :+ . Maar komt vast nog wel een keer dat het wel mis gast, ik rij pas een ruime anderhalfjaar.

Enige keer zo ver dat ik het idee had dat ik eraf ging vallen was de eerste keer draven zonder beugels, maar ging nog net goed. Inmiddels gaat dat wel prima gelukkig.

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:56

Ik ben niet meer helemaal hersteld. Ik heb enkele maanden in een revalidatiecentrum gelegen om opnieuw te leren lopen en bewegen.
Ik heb een incomplete dwarslaesie en ben qua beweging en lopen beperkt. Rijden is onmogelijk, buiten de enorme pijn bij zitten is de kans op een complete dwarslaesie bij een val of misstap enorm groot.
Het is al een tijdje terug en ik heb mijn leven inmiddels aangepast en ben weer helemaal happy maar mijn paarden mis ik nog dagelijks.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 08:56

Van mijn huidige pony ben ik nog nooit afgevallen, hopelijk blijft dat zo (hout vasthouden). Wel een paar keer nipt, maar hij is wel lief als hij voelt dat ik mijn balans verlies.

De vorige ben ik een keer samen mee gevallen. Hij misstapte zich en ik merkte dat hij zichzelf niet meer kon redden, dus heb ik mij in een reflex laten vallen en verder gerold. Jammer genoeg deed paardje evengoed die koprol, dus kwam hij alsnog bovenop mij terecht. Maar de klap was vast erger geweest als ik er meteen onder had gelegen, nu was ik enkel heel stijf.

Laatste keer dat ik viel was op buitenrit met een vriendin in de Loonse en Drunense duinen. Hadden ze mij daar op een 5 jarige zonder balans gezet, die elke galop ging bokken (en dat waren er veel). Kon ze best goed uitzitten tot we aan de duinen kwamen en het een beetje bergaf ging. Werd ik gewoon gekatapulteerd. Het was gelukkig een zachte val in het zand. Was de dag nadien dan ook stijver van het uitzitten, dan van de val zelf.. :')

Voor de rest in mijn jongere jaren wel heel vaak er af gelegen, al dan niet wekelijks. Ik koos dan vaak ook de onstuimigste pony's om op te rijden. Met de jaren wel iets voorzichtiger geworden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:59

Van mijn huidige paarden nog niet gevallen.

Maar van een paard van een vriendin die we zadelmak maken wel 3x gekatapulteerd geweest. Die bokt ook echt lelijk, bokt omhoog en draait zich dan om.

Dat gaat dan dus zo:
Heb bet ook als filmpje en dit hele ding duurt welgeteld 1,5 seconde
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik viel tot nu toe altijd zodanig dat ik geen blessures eraan over hou en gewoon terug opstap elke keer. (zelfs 1x in een plas water gevallen en toch ondanks natte kledij weer opgestapt).

Ik ben wel als de dood bang om ooit eens te vallen waarbij het paard ook bovenop je valt. Dat lijkt me het meest angstaanjagende.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:10

Paardjes101 schreef:
8nnemiek schreef:
Van mijn eigen paard ben ik een keer of drie gevallen.
Een keer met paard en al :+ In galop gleed ie met de achterhand zo onderuit..
Een keer in rengalop op het veld, toen ik em om wilde trekken omdat hij precies de verkeerde kant op ging, en meneer een sprong naar de andere kant opzij maakte :roll:
En een keer bij een weigering voor de hindernis, en een halve seconde later toch maar vanuit stilstand een meter te hoog er overheen terwijl ik alweer in het zadel zat :roll: Ook geen aanrader (vooral met westernzadel) :') Mijn binnenbeen was bont en blauw haha.
Verder alleen heel vroeger op de manege een enkele keer.


Oei Vallen met je paard is echt geen pretje!

Bij ons ging het gelukkig redelijk rustig, in slow motion leek het :)) Hij gleed met zijn achterbeen weg, flots op zijn kont en ik rolde er zo vanaf..
Hij bleef ook even liggen, keek nog even naar mij, zo van 'wat gebeurde er nu dan?!', en toen zijn we rustig opgestaan en ben ik er weer op geklommen :')

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:37

@onpaard ja inderdaad gewoon domme pech. Ik heb op dit moment nog erg veel pijn en ben erg geschrokken. Ik hoop dat het snel minder wordt. Dankjewel!
@poekkie ja inderdaad vroeger vielen we zo vaak zonder consequenties eigelijk. Knap hoor dat je het kan uitzitten, ik moet nog veel leren in het uitzitten van paarden.
@tazzey wat ontzettend heftig!
@gigiponys die jonge paard zijn af en toe wel heftig inderdaad ja. Heb zelf altijd wat ouderen paarden en nu een wat jongere. Nou ik heb nog nooit zo vaak de grond van dichtbij gezien.
@art_ificious oei die zijn heel gemeen inderdaad! Ja dat wil je inderdaad niet meemaken…
@8nnemiek gelukkig!

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:07

Tazzey schreef:
Ik ben niet meer helemaal hersteld. Ik heb enkele maanden in een revalidatiecentrum gelegen om opnieuw te leren lopen en bewegen.
Ik heb een incomplete dwarslaesie en ben qua beweging en lopen beperkt. Rijden is onmogelijk, buiten de enorme pijn bij zitten is de kans op een complete dwarslaesie bij een val of misstap enorm groot.
Het is al een tijdje terug en ik heb mijn leven inmiddels aangepast en ben weer helemaal happy maar mijn paarden mis ik nog dagelijks.


Jemig Tazzey dat is heftig om mee te moeten maken. Goed om te lezen dat je er een weg in gevonden hebt al snap ik jouw paarden gemis wel.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:09

Paardjes101 schreef:
@onpaard ja inderdaad gewoon domme pech. Ik heb op dit moment nog erg veel pijn en ben erg geschrokken. Ik hoop dat het snel minder wordt. Dankjewel!
@poekkie ja inderdaad vroeger vielen we zo vaak zonder consequenties eigelijk. Knap hoor dat je het kan uitzitten, ik moet nog veel leren in het uitzitten van paarden.
@tazzey wat ontzettend heftig!
@gigiponys die jonge paard zijn af en toe wel heftig inderdaad ja. Heb zelf altijd wat ouderen paarden en nu een wat jongere. Nou ik heb nog nooit zo vaak de grond van dichtbij gezien.
@art_ificious oei die zijn heel gemeen inderdaad! Ja dat wil je inderdaad niet meemaken…
@8nnemiek gelukkig!


Ik hoop met je mee en dat je er geen blijvende schade aan overhoudt.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:12

SjonnieZ schreef:
Paardjes101 schreef:
@onpaard ja inderdaad gewoon domme pech. Ik heb op dit moment nog erg veel pijn en ben erg geschrokken. Ik hoop dat het snel minder wordt. Dankjewel!
@poekkie ja inderdaad vroeger vielen we zo vaak zonder consequenties eigelijk. Knap hoor dat je het kan uitzitten, ik moet nog veel leren in het uitzitten van paarden.
@tazzey wat ontzettend heftig!
@gigiponys die jonge paard zijn af en toe wel heftig inderdaad ja. Heb zelf altijd wat ouderen paarden en nu een wat jongere. Nou ik heb nog nooit zo vaak de grond van dichtbij gezien.
@art_ificious oei die zijn heel gemeen inderdaad! Ja dat wil je inderdaad niet meemaken…
@8nnemiek gelukkig!


Ik hoop met je mee en dat je er geen blijvende schade aan overhoudt.


Ja inderdaad als ik dat zo lees van @tazzey schrik ik best!

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:53

Ik gok op "meer" maar 100% zeker weten doe ik het niet _O-

Ergens denk ik dat ik enorm vaak gevallen ben toen ik zadelloos op 1 van onze shetlanders reed en later toen ik onze pony zadelmak ging maken.
Zeker weten doe ik het echter maar van 2x omdat die redelijk indruk maakten. Toen ik een jaar of 7 was vroeg ik mijn moeder iedere 5 minuten hoe laat het was na het rijden, was wat vreemd en toen ze daardoor bij de pony ging kijken stond die opgezadeld in een open stal :'). We waren beiden braaf naar huis gegaan maar waarschijnlijk afzonderlijk en ik had een hersenschudding.
De andere keer ben ik met pony en al op concours in het Z springen over de kop gegaan toen we net wat te fanatiek waren, het gras net iets te lang en wat nat, en de pony weg gleed bij de afzet. Feitelijk gezien niet gevallen maar aan de andere kant was ik ineens onder en de pony boven en dat heeft me een jaartje in een rolstoel opgeleverd :Y)

Was wel de laatste keer en momenteel staat de teller op 24 jaar niet gevallen. En dat klop ik heeeel snel af _O-

Spoiler:
Ondertussen heb ik wel echt periodes dat ik bang ben om te vallen, beetje irrationeel, maar voorlopig zet mn huidige vriend netjes zijn 4 hoefjes in het zand op het moment dat ik zeg dat ik het echt niet meer ga redden... Vroeger ging het te snel om te beseffen, tegenwoordig gaat het in slowmotion >;)
Laatst bijgewerkt door Bielsje op 17-02-24 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:54

@tazzey Wat heftig allemaal. Heel veel sterkte gewenst.

@paardjes101 Het is heel normaal dat je daar van schrikt. Na een val heb ik soms angst om weer te vallen maar dat slijt er op een gegeven moment weer uit.