hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoevaak zijn jullie van je paard gevallen

0
24 (6%)
1-5
107 (30%)
6-10
36 (10%)
meer
186 (52%)

Totaal aantal stemmen: 353


Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:09

Bielsje schreef:
Ik gok op "meer" maar 100% zeker weten doe ik het niet _O-

Ergens denk ik dat ik enorm vaak gevallen ben toen ik zadelloos op 1 van onze shetlanders reed en later toen ik onze pony zadelmak ging maken.
Zeker weten doe ik het echter maar van 2x omdat die redelijk indruk maakten. Toen ik een jaar of 7 was vroeg ik mijn moeder iedere 5 minuten hoe laat het was na het rijden, was wat vreemd en toen ze daardoor bij de pony ging kijken stond die opgezadeld in een open stal :'). We waren beiden braaf naar huis gegaan maar waarschijnlijk afzonderlijk en ik had een hersenschudding.
De andere keer ben ik met pony en al op concours in het Z springen over de kop gegaan toen we net wat te fanatiek waren, het gras net iets te lang en wat nat, en de pony weg gleed bij de afzet. Feitelijk gezien niet gevallen maar aan de andere kant was ik ineens onder en de pony boven en dat heeft me een jaartje in een rolstoel opgeleverd :Y)

Was wel de laatste keer en momenteel staat de teller op 24 jaar niet gevallen. En dat klop ik heeeel snel af _O-

Spoiler:
Ondertussen heb ik wel echt periodes dat ik bang ben om te vallen, beetje irrationeel, maar voorlopig zet mn huidige vriend netjes zijn 4 hoefjes in het zand op het moment dat ik zeg dat ik het echt niet meer ga redden... Vroeger ging het te snel om te beseffen, tegenwoordig gaat het in slowmotion >;)



Oeff heftig hoor! Hoe ben je uiteindelijk van je angst afgekomen naar die pijnlijke vallen of had je daar geen last van?

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:12

Beterschap paardjes 101, dat is niet niks wat je allemaal hebt.


Vroeger ben ik best vaak gevallen.
In die tijd zonder cap of bp. :o
Reed toen bij een handelsstal die handelde in alles in het goedkope segment, dus daar kwam wat voorbij...
Ik was niet bang en ging overal opzitten, wat ook vliegles betekende.

1 keer herinner ik me nog dat ik op een pony zat en de instructie kreeg je mag niet sturen. Ook niet vragen waarom, gewoon er op gaan zitten :P
Eerst was ik alleen in de bak en we stapten en draafden wat rond, ging prima.
Maar toen kwam er iemand bij. Gezegd dat ik niet mocht sturen, maar uiteindelijk zouden we toch een bijna botsing krijgen dus ik stuurde heel zacht. Daarop begon het paard te bokken. Maar die zat heel lekker, net een schommelstoel, dus vond het wel lollig. Paard niet, werd pissig en gooide zich in in van die bokken zo bam opzij op zijn zij. Ja dan lig je er onder en ben je er ook af :P
Als ik daar aan terug denk, arme pony, vast haken van hier tot tokio, maar niemand had toen van een tandarts gehoord.

Maar ook grappige vallen, paard dat stopt bij springen, hoofd ook naar beneden doet en ik zo als een glijbaan naar beneden roetste tussen de 2 balken van een oxer door en ik het zo grappig vond dat ik daar de slappe lach kreeg. Ja je bent puber of niet natuurlijk :P

Maar ook een paard dat de balk bij de voorbenen niet kwijt raakt en we samen over de kop gaan, hij rolde gelukkig rechts en ik links.

De laatste keer was een paar jaar terug, paardje struikelde in galop, probeerde echt overeind te blijven, maar lukte niet en ging ook op de knieien, toen ging ik er dus ook af.
Wel heel schattig, hij liep een volte en kwam braaf kijken, wat doe jij daar nou?

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: hoe (vaak) zijn jullie van je paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:26

@onpaard ja dat heb ik dus ook inderdaad. Vorige jaar me pols gebroken na een val van me paard. Toen een tijdje heel angstig geweest en was eigelijk net weer van me angst af. Ik hoop dat me dat na deze val ook weer gaat lukken!

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:27

DuoPenotti schreef:
Beterschap paardjes 101, dat is niet niks wat je allemaal hebt.


Vroeger ben ik best vaak gevallen.
In die tijd zonder cap of bp. :o
Reed toen bij een handelsstal die handelde in alles in het goedkope segment, dus daar kwam wat voorbij...
Ik was niet bang en ging overal opzitten, wat ook vliegles betekende.

1 keer herinner ik me nog dat ik op een pony zat en de instructie kreeg je mag niet sturen. Ook niet vragen waarom, gewoon er op gaan zitten :P
Eerst was ik alleen in de bak en we stapten en draafden wat rond, ging prima.
Maar toen kwam er iemand bij. Gezegd dat ik niet mocht sturen, maar uiteindelijk zouden we toch een bijna botsing krijgen dus ik stuurde heel zacht. Daarop begon het paard te bokken. Maar die zat heel lekker, net een schommelstoel, dus vond het wel lollig. Paard niet, werd pissig en gooide zich in in van die bokken zo bam opzij op zijn zij. Ja dan lig je er onder en ben je er ook af :P
Als ik daar aan terug denk, arme pony, vast haken van hier tot tokio, maar niemand had toen van een tandarts gehoord.

Maar ook grappige vallen, paard dat stopt bij springen, hoofd ook naar beneden doet en ik zo als een glijbaan naar beneden roetste tussen de 2 balken van een oxer door en ik het zo grappig vond dat ik daar de slappe lach kreeg. Ja je bent puber of niet natuurlijk :P

Maar ook een paard dat de balk bij de voorbenen niet kwijt raakt en we samen over de kop gaan, hij rolde gelukkig rechts en ik links.

De laatste keer was een paar jaar terug, paardje struikelde in galop, probeerde echt overeind te blijven, maar lukte niet en ging ook op de knieien, toen ging ik er dus ook af.
Wel heel schattig, hij liep een volte en kwam braaf kijken, wat doe jij daar nou?


Dankjewel! Pfoe jij hebt ook wel het ene en andere meegemaakt zie ik. Knap hoor, vind het erg stoer van je dat je toch weer elke keer ben opgestapt!

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:56

Paardjes101 schreef:
Bielsje schreef:
Ik gok op "meer" maar 100% zeker weten doe ik het niet _O-

Ergens denk ik dat ik enorm vaak gevallen ben toen ik zadelloos op 1 van onze shetlanders reed en later toen ik onze pony zadelmak ging maken.
Zeker weten doe ik het echter maar van 2x omdat die redelijk indruk maakten. Toen ik een jaar of 7 was vroeg ik mijn moeder iedere 5 minuten hoe laat het was na het rijden, was wat vreemd en toen ze daardoor bij de pony ging kijken stond die opgezadeld in een open stal :'). We waren beiden braaf naar huis gegaan maar waarschijnlijk afzonderlijk en ik had een hersenschudding.
De andere keer ben ik met pony en al op concours in het Z springen over de kop gegaan toen we net wat te fanatiek waren, het gras net iets te lang en wat nat, en de pony weg gleed bij de afzet. Feitelijk gezien niet gevallen maar aan de andere kant was ik ineens onder en de pony boven en dat heeft me een jaartje in een rolstoel opgeleverd :Y)

Was wel de laatste keer en momenteel staat de teller op 24 jaar niet gevallen. En dat klop ik heeeel snel af _O-

Spoiler:
Ondertussen heb ik wel echt periodes dat ik bang ben om te vallen, beetje irrationeel, maar voorlopig zet mn huidige vriend netjes zijn 4 hoefjes in het zand op het moment dat ik zeg dat ik het echt niet meer ga redden... Vroeger ging het te snel om te beseffen, tegenwoordig gaat het in slowmotion >;)



Oeff heftig hoor! Hoe ben je uiteindelijk van je angst afgekomen naar die pijnlijke vallen of had je daar geen last van?


Ik had na het over de kop gaan échte angst, niet voor rijden maar wel voor springen. Ik had het geluk dat mijn vader erg "hard" is en hoewel het gebeurde toen er al bijna een paard voor me klaarstond (die zou een half jaar later onder het zadel gaan), kwam ik daar echt niet op voor ik vol vertrouwen weer in het Z, het was zelfs ZZ volgens mij, rond kon springen. En dat duurde even... Net zolang uit laten bellen tot we weer L waren (lang leve verliespunten) en toen langzaam weer naar het ZZ :')
Toen we waren gevallen en de ambulance was gebeld, de pony okee bleek en mijn laarzen waren uitgeknipt, heeft mijn vader samen met een kennis mij op de pony gegooid en heeft hij met de pony aan de hand gestapt tot de ambulance er was :Y). Er ging een kennis met me mee want paps moest voor de pony zorgen natuurlijk ;)

Toen ik met de auto voor een trein had gezeten kwam paps naar het ziekenhuis, even dacht ik iets van "ohh, dat is best lief!", maar nee. Hij nam me mee in de auto, stapt 100mtr voor een spoorwegovergang uit en zei dat ik als de bliksem over die overgang moest rijden _O-. Het helpt wel denk ik...

Als ik nu soms last heb van angst (had ik behoorlijk toen iemand anders van mijn huidige paard af was gezeild), neem ik even pilletjes van Dr. vd Hoogh. Krijg je op de één of andere manier ballen van :+

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:06

Ik ben echt zo vaak gevallen dat ik de tel kwijt ben geraakt haha.

Wat me nog bij staat is, jong dressuurpaard..stapte er op maandag op, na een stukje rijden ging dat beest helemaal uit haar plaat..bokken, bokken, bokken..op een gegeven moment zat ik op de kont en met de volgende bok stond ik er ineens naast, landde op mijn voeten en net toen ik stond vlogen de achterbenen rakelings langs mijn hoofd. Ging echt allemaal maar net goed, wat bleek later dat mijn collega de paarden het hele weekend niet naar buiten had gedaan. Ik was behoorlijk pissig en heb deze toen in het vervolg maar eerst even gelongeerd zolang ik deze moest rijden.

Andere stomme val was ook een jong dressuurpaard, beest was enorm ril..kreeg muisjes in het middagvoer omdat er anders helemaal niet te rijden mee was (niet mijn keuze) dan moest je haar longeren en dan kon je er op, maar alleen in de binnenbak en alleen als je heel stil bleef zitten. Een keertje met je tong klakken en dan was je ineens heel snel 40 meter verder, dat idee.
Ik kon er redelijk goed mee overweg totdat ik een keer met galop aanspringen oid mijn buitenbeen iets te ver naar achteren legde, beest ging zo explosief uit haar plaat dat ik ineens vol op mijn buik lag. Ik zag toen echt letterlijk sterretjes..en kan het me nog goed herinneren omdat ik de dag erna echt zo beurs was dat ik gewoon zonder hulp niet uit de stoel kon komen.

Oja en niet met rijden maar wel heel stom, mijn voet is een keer blijven haken in de dubbele longe net op het moment dat het paard heel erg naar voren ging. Ik ben toen zijwaarts onderuit getrokken, onderrug zei knak en er verschoof een wervel en vervolgens een paar meter op mijn buik voortgetrokken. Dit was echt niet grappig..heb er nog steeds last van. Ik zeg nu dus altijd tegen iedereen met een dubbele longe die aan elkaar zit dat het verstandiger is om deze doormidden te knippen.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:07

Tazzey schreef:
In mijn pony tijd regelmatig. Ook in de tijd dat ik jonge springpaarden beleerde ben ik regelmatig onvrijwillig afgestapt.
De laatste keer was wel episch. Onder het mom van stoppen op je hoogtepunt zeg maar. Ik heb een rotatie val gemaakt, brak zo ongeveer alles wat kon breken inclusief mijn rug op meerdere plaatsen. Ik kwam op de fiets naar stal en vertrok in een helikopter. Normaal stapte ik direct weer op maar dat is niet meer gebeurd.


Oef wat heftig joh!

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:17

Elisa2 schreef:
Ik ben echt zo vaak gevallen dat ik de tel kwijt ben geraakt haha.

Wat me nog bij staat is, jong dressuurpaard..stapte er op maandag op, na een stukje rijden ging dat beest helemaal uit haar plaat..bokken, bokken, bokken..op een gegeven moment zat ik op de kont en met de volgende bok stond ik er ineens naast, landde op mijn voeten en net toen ik stond vlogen de achterbenen rakelings langs mijn hoofd. Ging echt allemaal maar net goed, wat bleek later dat mijn collega de paarden het hele weekend niet naar buiten had gedaan. Ik was behoorlijk pissig en heb deze toen in het vervolg maar eerst even gelongeerd zolang ik deze moest rijden.

Andere stomme val was ook een jong dressuurpaard, beest was enorm ril..kreeg muisjes in het middagvoer omdat er anders helemaal niet te rijden mee was (niet mijn keuze) dan moest je haar longeren en dan kon je er op, maar alleen in de binnenbak en alleen als je heel stil bleef zitten. Een keertje met je tong klakken en dan was je ineens heel snel 40 meter verder, dat idee.
Ik kon er redelijk goed mee overweg totdat ik een keer met galop aanspringen oid mijn buitenbeen iets te ver naar achteren legde, beest ging zo explosief uit haar plaat dat ik ineens vol op mijn buik lag. Ik zag toen echt letterlijk sterretjes..en kan het me nog goed herinneren omdat ik de dag erna echt zo beurs was dat ik gewoon zonder hulp niet uit de stoel kon komen.

Oja en niet met rijden maar wel heel stom, mijn voet is een keer blijven haken in de dubbele longe net op het moment dat het paard heel erg naar voren ging. Ik ben toen zijwaarts onderuit getrokken, onderrug zei knak en er verschoof een wervel en vervolgens een paar meter op mijn buik voortgetrokken. Dit was echt niet grappig..heb er nog steeds last van. Ik zeg nu dus altijd tegen iedereen met een dubbele longe die aan elkaar zit dat het verstandiger is om deze doormidden te knippen.


Oeff ongeluk zit in een klein hoekje. Ja ik ben ook echt ontelbare keren gevallen, vooral vroeger. Die van mij is ook erg rillerig, wordt wel steeds minder. Als die schrikt lig ik er eigelijk gewoon standaard af. In het begin was dat dus elke keer. Nu was het eigelijk sinds vorig jaar niet echt meer gebeurd.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:02

Je leert daar wel echt van rijden en niks doen he? :D

Ja sommige dingen zijn gewoon stom, bij paarden is het gewoon zo belangrijk om goed op te blijven letten.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:56

Elisa2 schreef:
Je leert daar wel echt van rijden en niks doen he? :D

Ja sommige dingen zijn gewoon stom, bij paarden is het gewoon zo belangrijk om goed op te blijven letten.


Ik heb van me pony vroeger heel veel leren uitzitten. Heb op een gegeven moment ook op andersmans pony’s gereden waar iedereen van afviel. Tegenwoordig heb ik die skills en durf niet meer zo. Bij Mijn huidige paard zit ik eigelijk bijna niks uit. Wordt ook steeds erger omdat ik meer angst krijgt .Als die van mij gaat rennen verstijf ik van de angst en lig ik er zo af. Elke keer hetzelfde… iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Paardjes101 op 18-02-24 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24042
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:21

Ik denk een stuk of 4x van mijn eigen paard, sinds dat ik haar in 2006 ben gaan inrijden. Best netjes in 18 jaar {:} Daarvoor nog wel een paar x in de 10 jaar op de manege, maar geen idee hoeveel

Eerste keer omdat ik per ongeluk een tikje gaf op d'r pijnlijke litteken :o Ze was toen net onder het zadel.

Een keer tijdens een bok in galop. Tegen de badrand. Ik dacht dat ik m'n arm had gebroken en m'n rug was flink geschaafd. En net naast een plank waar een spijker uit stak, had ook anders kunnen lopen :o Het was ook bij een bak waar geen kip meer kwam dus was helemaal alleen en dat vond ik achteraf ook wel een ding.

Tijdens een fotoshoot, zonder zadel (en cap :o) in galop, ze deed een gekke sprong en toen viel ik nog best hard. Maar het is wel vast gelegd :+

Afbeelding

En een keer een val/afsprong tijdens een springparcours. Ik verlor mn evenwicht, zij zou links gaan rn ik voelde dat ik ging vallen, dus soort van eraf gesprongen :=

Oeh. De laatste keer was pasgeleden. Maar dat was niet echt eraf vallen. Ik zat zonder zadel, parkeerde haar naast het trapje om af te stappen en stapte mis. Dus viel naast t trapje en onder m'n paard. Die overigens niet eens opkeek, alsof ik het altijd zo doe :))

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:28

Tancreda4 schreef:
Ik denk een stuk of 4x van mijn eigen paard, sinds dat ik haar in 2006 ben gaan inrijden. Best netjes in 18 jaar {:} Daarvoor nog wel een paar x in de 10 jaar op de manege, maar geen idee hoeveel

Eerste keer omdat ik per ongeluk een tikje gaf op d'r pijnlijke litteken :o Ze was toen net onder het zadel.

Een keer tijdens een bok in galop. Tegen de badrand. Ik dacht dat ik m'n arm had gebroken en m'n rug was flink geschaafd. En net naast een plank waar een spijker uit stak, had ook anders kunnen lopen :o Het was ook bij een bak waar geen kip meer kwam dus was helemaal alleen en dat vond ik achteraf ook wel een ding.

Tijdens een fotoshoot, zonder zadel (en cap :o) in galop, ze deed een gekke sprong en toen viel ik nog best hard. Maar het is wel vast gelegd :+

[ [url=m/MVbHAa.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een keer een val/afsprong tijdens een springparcours. Ik verlor mn evenwicht, zij zou links gaan rn ik voelde dat ik ging vallen, dus soort van eraf gesprongen :=

Oeh. De laatste keer was pasgeleden. Maar dat was niet echt eraf vallen. Ik zat zonder zadel, parkeerde haar naast het trapje om af te stappen en stapte mis. Dus viel naast t trapje en onder m'n paard. Die overigens niet eens opkeek, alsof ik het altijd zo doe :))


Dat is nog best netjes inderdaad! Die tegen de bakrand deed zeker veel pijn? Ik vind het juist wel fijn als niemand ziet dat je valt eigelijk. Al die sensatie zoekers aan de zeikant, bah! Ben daar geen fan van. Als er iets is kan je altijd nog iemand bellen.

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:33

Ik vind wel dat je 2 soorten eraf vallen hebt.

Als kind spelen , erop klauteren en langs de andere kant er weer af . 100… den keren.
Proberen te staan , molentje over de rug , … . Maar dat zijn leuke eraf-val momenten.

Tijdens het rijden een 5 tal keer vermoed ik. Brave pony en onhandige ruiter

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:34

Haha Tancreda stapt gewoon altijd zo af..

Paardjes, ja je valt door het verstijven door de angst. Dat is een moeilijk circeltje hoor..heb je er hulp bij van een instructeur? Ik zou zeggen, eerst zorgen dat je paard niet meer gaat rennen door meer dressuurmatige controle en een one rein stop. Tegelijk zorgen dat je ontspannen blijft in je lichaam dmv ademhalingsoefeningen. In het uiterste geval wil een emdr sessie ook nog weleens helpen.

Tancreda4

Berichten: 24042
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:37

Paardjes101 schreef:
Dat is nog best netjes inderdaad! Die tegen de bakrand deed zeker veel pijn? Ik vind het juist wel fijn als niemand ziet dat je valt eigelijk. Al die sensatie zoekers aan de zeikant, bah! Ben daar geen fan van. Als er iets is kan je altijd nog iemand bellen.


Nou ik was nogal geschrokken en omdat ik dacht dat m'n arm was gebroken was t wel fijn geweest dat er iemand bij was. Stel dat ik wel de spijker had geraakt, arm gebroken of flauw was gevallen. Nu moest ik van die verlaten plek nog een kwartier terug naar stal stappen := Ik gebruikte een bak bij een stal die was opgedoekt dus kwam echt niemand meer :=

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:41

Elisa2 schreef:
Haha Tancreda stapt gewoon altijd zo af..

Paardjes, ja je valt door het verstijven door de angst. Dat is een moeilijk circeltje hoor..heb je er hulp bij van een instructeur? Ik zou zeggen, eerst zorgen dat je paard niet meer gaat rennen door meer dressuurmatige controle en een one rein stop. Tegelijk zorgen dat je ontspannen blijft in je lichaam dmv ademhalingsoefeningen. In het uiterste geval wil een emdr sessie ook nog weleens helpen.


Ja bij mijn vorige val ben ik heel goed begeleid en heeft iemand een tijdje me paard gereden, waardoor ze heel braaf werd. Was nu weer een paar maanden er zelf op aan het rijden en heeft in die tijd niks gedaan. Maar dat was thuis dan is ze veel braver. Doordat het zo goed ging dachten mijn instructrice en ik dat het een goed idee was om weer een keer een lesje mee te doen op de rijverenging. Ik heb de hele les goed met me angst om kunnen gaan tot ze schrok, omdat een ander paard ook schrok. Toen verstijfde ik weer en lag ik er dus naast. Ik ga inderdaad maar is kijken naar emdr sessies. Miscchien dat dit gaat helpen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:42

Tancreda4 schreef:
Paardjes101 schreef:
Dat is nog best netjes inderdaad! Die tegen de bakrand deed zeker veel pijn? Ik vind het juist wel fijn als niemand ziet dat je valt eigelijk. Al die sensatie zoekers aan de zeikant, bah! Ben daar geen fan van. Als er iets is kan je altijd nog iemand bellen.


Nou ik was nogal geschrokken en omdat ik dacht dat m'n arm was gebroken was t wel fijn geweest dat er iemand bij was. Stel dat ik wel de spijker had geraakt, arm gebroken of flauw was gevallen. Nu moest ik van die verlaten plek nog een kwartier terug naar stal stappen := Ik gebruikte een bak bij een stal die was opgedoekt dus kwam echt niemand meer :=


Ja dat snap ik wel, had je niet iemand kunnen bellen om je te komen halen?

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:43

He wat vervelend voor je..ja angst en verstijven is echt een nare reactie omdat het alleen maar het negatieve circeltje bevestigd. Succes ermee! Je bent er in ieder geval goed mee bezig.

Westerntrail

Berichten: 1744
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:56

Tja ik weet het eigenlijk niet jaren terug van mijn haf gevallen toen een halfuur van de wereld geweest
flinke val op mijn rug daardoor ook bij de spoedeisende hulp gezeten.
Vorig jaar met een rit door de duinen in schoorl ook behoorlijk gevallen tja wat moet je je stapt op en weer door, moest wel waren midden in de duinen.

En nu vorige week van ons nieuwe paard ook weer op mijn rug dus nu dus maar een bodyprotector aangeschaft.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:18

Elisa2 schreef:
He wat vervelend voor je..ja angst en verstijven is echt een nare reactie omdat het alleen maar het negatieve circeltje bevestigd. Succes ermee! Je bent er in ieder geval goed mee bezig.


Ja klopt! Ik wil het deze keer een beetje op dezelfde manier aanpakken en dan met die therapie sessies. Hopen dat dat gaat helpen!

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:20

Westerntrail schreef:
Tja ik weet het eigenlijk niet jaren terug van mijn haf gevallen toen een halfuur van de wereld geweest
flinke val op mijn rug daardoor ook bij de spoedeisende hulp gezeten.
Vorig jaar met een rit door de duinen in schoorl ook behoorlijk gevallen tja wat moet je je stapt op en weer door, moest wel waren midden in de duinen.

En nu vorige week van ons nieuwe paard ook weer op mijn rug dus nu dus maar een bodyprotector aangeschaft.


Ik wou eerst ook geen bp en airvest. Een bp omdat het niet lekker zit en een airvest door de knal. Nu door me ongelukje wil toch extra bescherming gaan dragen. Ik las in een andere topic dat een bp je rug niet beschermt. Daarom ga ik toch kiezen voor een airvest.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:52

Heel vaak! Zeker als kind. Ik heb altijd eigen pony’s gehad en later paarden en deed daar van alles mee. Dat ging dan ook wel eens mis! :')

Twee keer behoorlijk in de kreukels gelegen. Eerste keer zware hersenschudding en gebroken ribben. De oorzaak weet ik niet want ik raakte bewusteloos en heb er geen herinnering meer aan. De tweede keer brak ik mijn rug op 3 plaatsen. Dat was op mijn eigen jonge paarden tijdens het inrijden. Het leek zo goed te gaan tot hij ontplofte en mij lanceerde. Achteraf gezien heb ik de hele kleine signalen van spanning gemist.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:20

:D Genoeg keer

1x niet op mijn eigen paard, tijdens mijn ruiterbewijs halen, pony gaat bokken en het ging lang goed tot die ene bok en ik vliegles kreeg. Op mijn knieen geland en er weer op en 5 min later zelfde verhaal, volgende ochtend zat ik in het ziekenhuis was in de nacht mijn knie 4x zo dik geworden en had in mijn mediale band gescheurd.

Jaren later tijdens een trektocht in het Veluwe park, ik pak van iemand een kaart aan zonder na te denken en ineens een windvlaag eronder en daar gingen we aan de ren, kaart weggegooid en meneer kwam terug in tempo totdat er een soort boom/bosje opwaaide en dat was to much, paardlief sloeg rechtsaf alleen ging ik niet mee en lag op mijn rug te spartelen, gevolg alle lucht uit mijn longen en een zere nek. Paard gevangen er weer op en serieus 5 minuten later weer zo'n bosje en daar ging ik weer.

Weer jaren later tijdens mijn les vond hij het paard achter ons ineens heel spannend en weer een scherpe bocht en lag ik weer.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:38

In 4 a 5 jaar tijd 1 keer bij mijn huidige paard.
Ik heb een spook van een paard die wel eens lekker kijkerig kan zijn en nog wel eens opzij wilt springen, normaal zit ik dat wel uit of ik voel het aankomen waardoor ik kan anticiperen op hem of mijzelf :+ Maar 2 jaar geleden was het echt onverwachts, er viel in de hoek waar ik naartoe reed een plastic stoeltje om door de wind waardoor hij opzij sprong zo ongelofelijk snel dat ik ernaast lag :') Ben er gelijk weer op gegaan maar ik voelde toch wel dat me vinger erg pijn deed, na 5 minuten ben ik er toch maar af gegaan en zag ik, nadat ik mijn handschoen had uit gedaan dat me vinger dik en blauw werd. Toch maar even foto van laten maken en jahwel gebroken := Ik was dus scheinbaar op mijn hand gevallen maar dat wist ik mij niet meer te herinneren omdat het zo snel ging. Ik heb 6 weken met een soort vinger spalkje gelopen. Nu gelukkig geen last meer van, je ziet alleen een bobbel op me vingerkoot zitten en heb ietsjes krachtverlies in die vinger.

Vroeger tijdens de manege tijd wel paar flinke klappers gehad :+ Maar gelukkig nooit ernstig
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 18-02-24 19:47, in het totaal 4 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:39

Jessix schreef:
Heel vaak! Zeker als kind. Ik heb altijd eigen pony’s gehad en later paarden en deed daar van alles mee. Dat ging dan ook wel eens mis! :')

Twee keer behoorlijk in de kreukels gelegen. Eerste keer zware hersenschudding en gebroken ribben. De oorzaak weet ik niet want ik raakte bewusteloos en heb er geen herinnering meer aan. De tweede keer brak ik mijn rug op 3 plaatsen. Dat was op mijn eigen jonge paarden tijdens het inrijden. Het leek zo goed te gaan tot hij ontplofte en mij lanceerde. Achteraf gezien heb ik de hele kleine signalen van spanning gemist.

Wow dat zijn geen kleinigheidjes! Ben je nooit bang geweest om er weer op tegaan nadat dit gebeurt was