Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Galop

 
Profiel   

Haay!
Ik leer al een tijdje galopperen, aan de longeerlijn. Ik vind het niet eng (-al ben ik vooraf soms wat zenuwachtig, maar valt best mee.).
Ik heb niet een vast paard, maar heb op verschillende soorten paarden gezeten (snelle, rustige, grote).
Ik hou me steeds vast aan het zadel zodat ik niet val. Mijn moeder zegt dat ik het best zonder vast te houden zou kunnen, alleen dat durf ik dus niet.
Heeft er iemand tips voor?
Groeten, Sam.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 17:28 



 
Profiel   

Neem zitles/galoples van een ervaren instructrice. Het liefst in het begin op een paard met een wat vlakke galop. Zij kan jou precies aangeven waar je op vastloopt en kan je goede tips geven. Wij kunnen vanaf een schermpje niet zien hoe jij zit kwa balans etc. Als je balans niet fijn voelt bijv. , kan ik mij voorstellen dat het eng is om los te laten. Succes en uiteindelijk lukt het je zeker !

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 18:01 



 
Profiel   

Stel je doelen stap voor stap.
Vb
Eerste keer de manen vast nemen i.p.v. het zadel ( of anders een bokriem.
Volgende keer 1 hand los laten
Dan afwisselen van handsteun.
Tenslotte beide handen los.

Je zult zien, hoe minder je jezelf vast houdt, hoe gemakkelijker je mee beweegt en zit. Gewoon jezelf ontspannen laten meebewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 18:04 



 
Profiel   

Als jij het niet durft, gewoon nog niet doen. Simpel als dat. Niets overhaasten, jij voelt zelf wanneer jouw balans goed genoeg is en maakt zelf die keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 18:05 



 
Profiel   

koend schreef
Stel je doelen stap voor stap.
Vb
Eerste keer de manen vast nemen i.p.v. het zadel ( of anders een bokriem.
Volgende keer 1 hand los laten
Dan afwisselen van handsteun.
Tenslotte beide handen los.

Je zult zien, hoe minder je jezelf vast houdt, hoe gemakkelijker je mee beweegt en zit. Gewoon jezelf ontspannen laten meebewegen.


En maak het vooral niet te moeilijk met allerlei theorie. Gewoon go with the flow.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 18:05 



 
Profiel   

Luister gewoon naar de instructeur, of is je moeder ook je instructeur hierin?

Wat goed helpt is eerst eens proberen het zadel vast te houden met 1 hand, de andere hand 'los'.
Probeer ook geen steun te pakken aan het zadel maar losjes vasthouden en de beweging van het paard opvangen met je zit.

De moeilijkste stap is zorgen dat je in balans zit in het zadel in galop. Met je billen in het zadel 'geplakt', met lange benen die niet klemmen. Grip op je stijgbeugels. En meebewegend met het paard.
De galop is een beweging van 'achter naar voren', zoals je ook op een schommel zou doen. Maar dan in de ritme van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 18:06 



 
Profiel   

Mijn dochter vond het eerst ook eng. Haar juf zei dat ze eerst 1 hand los kon laten en dan daar eerst mee oefenen. Hand los en dan je neus aanraken, bovenop je cap leggen, hand naar voren enzo.

Toen ze dat goed kon met rechts, daarna met de andere hand en toen dat goed ging allebei los voor een stukje.

Het komt vanzelf goed, galop is gewoon een heel andere beweging dan draf en stap. En dat voelt gewoon anders. Even de tijd er voor nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 18:38 



 
Profiel   

Alle tijd nemen die je nodig hebt en je door niemand laten pushen om zonder vast het zadel vast te houden als jij daar nog niet klaar voor bent.

Als je op een paard rijdt waar jij je vertrouwd bij voelt kun je altijd eerst beginnen met één hand loslaten.

Veel plezier met rijden! Het komt vanzelf goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 18:46 



 
Profiel   

SammyOS schreef
Haay!
Ik leer al een tijdje galopperen, aan de longeerlijn.


Wat goed...!
Ik ben jaloers!

Het is prima om eerst goed te leren zitten, voordat je allerlei hulpen moet gaan geven. +:)+

Citaat
Ik vind het niet eng (-al ben ik vooraf soms wat zenuwachtig, maar valt best mee.).
Ik heb niet een vast paard, maar heb op verschillende soorten paarden gezeten (snelle, rustige, grote).

Prima.
Ook van afwisseling leer je.
Citaat
Ik hou me steeds vast aan het zadel zodat ik niet val. Mijn moeder zegt dat ik het best zonder vast te houden zou kunnen, alleen dat durf ik dus niet.
Heeft er iemand tips voor?
Groeten, Sam.

1) Pas op, ik zet altijd puntjes op de i.

2) Vasthouden is uitstekend.
Dat hoort zo.
Vooral met je buitenhand (dan ga je het makkelijkst mee met de beweging van de volte).
Zo leren de leerlingen ('eleves') in de Spaanse Rijschool het ook.
... zeg dat maar tegen je moeder!
(Die waarschijnlijk hartstikke trots op jou is...!!)

3) Natuurlijk zitten we er niet boven op om er af te vallen...
Maar...
Het doel is, dat jij in balans kunt zitten in galop.
Nou, daar heb je stevige buikspieren voor nodig, dus dat is 'trainen en de tijd nemen', die spieren komen door te oefenen.

Balans is dat jij makkelijk 'mee' kunt zitten met de beweging van het paard, dat je nergens hoeft te klemmen, dat je schouders geen 'wiebel' beweging van voor naar achter maken (als linkerschouder naar voor wiebelt, gaat de rechterschouder naar achter) en vooral dat je niet uit het zadel wordt gegooid.

En tot die tijd gewoon vasthouden.
Dwz: wat jouw buikspieren nu nog net niet kunnen, dat doet je buitenhand.
En geleidelijk aan loslaten - and please meteen weer actief worden als je merkt dat je gaat klemmen, je schouders gaan wiebelen, etc etc etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 22:31 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Luister gewoon naar de instructeur, of is je moeder ook je instructeur hierin?

Wat goed helpt is eerst eens proberen het zadel vast te houden met 1 hand, de andere hand 'los'.
Probeer ook geen steun te pakken aan het zadel maar losjes vasthouden en de beweging van het paard opvangen met je zit.

De moeilijkste stap is zorgen dat je in balans zit in het zadel in galop. Met je billen in het zadel 'geplakt', met lange benen die niet klemmen. Grip op je stijgbeugels. En meebewegend met het paard.
De galop is een beweging van 'achter naar voren', zoals je ook op een schommel zou doen. Maar dan in de ritme van het paard.


Heb je hier misschien tips voor. Hier loop ik zelf nog weleens tegenaan. :+
Heb in de galop dat ik te veel mijn benen wil klemmen en dus geen lange benen maar krampachtige korte benen heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 09:52 



 
Profiel   

Probeer je niet vast te houden maar gewoon mee te gaan in de beweging.
En vang de beweging op met je onderrug.
Als je snapt wat ik bedoel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:25 



 
Profiel   

RT-V -> YRT

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 11:47 



 
Profiel   

littlexannie schreef
Heb je hier misschien tips voor. Hier loop ik zelf nog weleens tegenaan. :+
Heb in de galop dat ik te veel mijn benen wil klemmen en dus geen lange benen maar krampachtige korte benen heb.



Om te leren steunen op je beugels veel verlichte zit oefenen.
Je kan ook oefenen met "door je enkel zakken", of ook wel je "hakken laag" krijgen. Dat kan je ook zonder paard oefenen.
Plaatje:
https://i.pinimg.com/736x/c6/cd/12/c6cd ... a1278d.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:40 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips! Ondertussen heb ik al geleerd om in verlichte zit in galop mijn handen "los te laten". :+ Met de beweging meegaan ga ik zeker nog oefenen, maar de verlichte zit ging al goed haha :) M'n instructrice zei dat ik aanleg heb voor springruiter *\o/* Maar zo ver ben ik nog niet -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-22 16:05 



 
Profiel   

Hoi Iedereen!

Ik ben een beginnend ruiter en heb aanstaande dinsdag mijn 8e les. Sinds mn 4e les leer ik galopperen en dit gaat best goed alleen zit ik nog niet stevig genoeg in het zadel en kan ik niet tegelijk sturen en galopperen.
Of nouja, dat kan ik vast wel maar vind het moeilijk/ griezelig.
Hopen dat het went.
Heeft er iemand tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 20:15 



 
Profiel   

Hoi Julia. Geduld is eigenlijk mijn grootste tip. Geduld met jezelf hebben, met het feit dat het allemaal niet meteen lukt. Veel oefenen. Kilometers maken. En probeer de instructies van degene die lesgeeft goed op te volgen. Succes. Het wordt ook steeds minder griezelig hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 20:17 



 
Profiel   

julia_98xx schreef
Hoi Iedereen!

Ik ben een beginnend ruiter en heb aanstaande dinsdag mijn 8e les. Sinds mn 4e les leer ik galopperen en dit gaat best goed alleen zit ik nog niet stevig genoeg in het zadel en kan ik niet tegelijk sturen en galopperen.
Of nouja, dat kan ik vast wel maar vind het moeilijk/ griezelig.
Hopen dat het went.
Heeft er iemand tips?


Hoi Julia,
ik vraag mij af hoe je in de les galopeert, en welke instructies je krijgt.

Op zich vind ik 'in de 4e les al galop' vroeg.
Het kan goed, galop zit makkelijker dan draf, maar je hebt meer spieren nodig. (Aan de longe of met voltige kun je dit goed oefenen - je voelt dan precies welke spieren het zijn.)

Nog al wat maneges laten vrijwilligers meehollen tijdens het galopperen, zodat je niet hoeft te sturen.
.... want eerlijk gezegd vind ik,
en dat is beslist geen kritiek op jou,
integendeel: jij stelt een verstandige vraag!!!...
... eerlijk gezegd vind ik dat wie niet stevig genoeg in het zadel kan zitten, niet kan sturen.

Zou je het toch proberen, is er een grote kans dat je 'aan de teugel gaat hangen'.
Dwz: idealiter hebben ruiters een onafhankelijke zit, je buikspieren en je correcte houding en je evenwicht houden jou netjes in het zadel,
je schouders zijn ontspannen,
en dan kun je teugel hulpen geven. (Anders niet.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 17:40 



 
Profiel   

@julia

Toen god zag dat paardrijden alleen voor de besten was weggelegd, vond hij het voetbal uit. }>

Jij kunt tot die besten behoren ... het komt wel goed, als je blijft oefenen. Dit is een sport voor doorzetters!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 18:18 



 
Profiel   

Je kunt ook proberen om zonder zadel te gaan rijden.
Krijg je betere balans bij groetjes Evi
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 13:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen