Tot welke lengte op Shetlander rijden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kan je met 1.65 en 41 kg nog op een flinke shet van ruim 1.10 rijden?

Ja
28 (5%)
Nee
470 (89%)
Misschien
26 (4%)

Totaal aantal stemmen: 524


Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 22:01

Hey,tot welke lengte op een Shetlander rijden? En dan bedoel ik geen kleine maar echt een grote van ruim 1 meter 10. Ik ben zelf 1.65 en weeg iets van 41 kg. Zou ik daar nog op kunnen? Wat vinden jullie? Zelf denk ik als de pony het nog leuk vind is het geen probleem maarja dat weet je nooit zeker.

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:04

Nee, niet doen. Dat gaat echt niet mooi passen. :)

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:12

Kijk.. Het kan, maar wil je het is de vraag. Waarom wil je het?
Is het een shet die nog groen is en als wat langere lichte goede ruiter zadelmak gaat maken? Oke, dan vind ik dat het kan. Dat is namelijk een stuk beter dan een kind van hetzelfde gewicht zonder balans.
Maar is het gewoon je pony die je kreeg die je 10 was en je wil er eigenlijk nog op rijden.. Nee, dan vind ik dat je echt wat moet zoeken wat beter past.

Denk ook aan het zadel he. Een goed passend zadel is heel belangrijk en ik denk toch echt dat op die kleine korte ruggetjes van shetjes geen goed zadel gaat liggen die zowel goed ligt op de rug als waar jij goed correct op kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:12

Oei nee. En zie het alsjeblieft niet als "als de pony het nog leuk vind is het geen probleem". De pony kan niet praten dus kan je niet vertellen of die het leuk vind ja of nee. Maar ga er maar vanuit dat ookal is jou gewicht misschien prima dat het voor een kleine pony niet fijn is als er iemand op rijd die veel te lang is.. Dus nee ik zou het echt niet doen..

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:13

Love123abc schreef:
1 meter 10. Ik ben zelf 1.65.

Dat is hetzelfde als iemand van 2.5 meter lang op een paardje van 1,65m
Of iemand van 2,25 meter op een pony van 1,50m.
Of iemand van 2,10m op een pony van 1,40m.

Anoniem

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:26

Nee niet doen. Waarom zou je dit willen? Ga er lekker mee mennen, grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelen etc maar rijden zou ik niet doen. Qua gewicht zal het vast nog kunnen maar door jouw lange lijf breng je de pony uit balans.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:41

nee dat moet je niet willen.. ondanks dat je niet veel weegt is je lengte echt te lang

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:58

Ik heb vroeggahh tot 165 en 45 kg op mijn brede shet van 110 gereden, kon altijd prima alleen qua lengte was het gewoon klaar met 165.

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 08:05

_lauraaa_ schreef:
Nee niet doen. Waarom zou je dit willen? Ga er lekker mee mennen, grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelen etc maar rijden zou ik niet doen. Qua gewicht zal het vast nog kunnen maar door jouw lange lijf breng je de pony uit balans.


Ik heb zelf al een paar verzorgshets maar daar rij ik niet op. Nu kreeg ik de vraag of ik het leuk vond om op een andere grote shet te rijden. De eigenaar denkt zelf dat het nog wel kan. Ik ga er binnenkort voor het eerst heen en dan ga ik kijken. Ik zal dan nog wel sturen of ik er nog op ga.
lnvdh schreef:
nee dat moet je niet willen.. ondanks dat je niet veel weegt is je lengte echt te lang

Ik heb geen idee hoe groot die shetten precies zijn. Ik ga aan de handdaarvan even kijken. Het word ook niet dagelijks rijden maar 1x in de week. En al het kan lekker een buitenritten.

Euridicey schreef:
Kijk.. Het kan, maar wil je het is de vraag. Waarom wil je het?
Is het een shet die nog groen is en als wat langere lichte goede ruiter zadelmak gaat maken? Oke, dan vind ik dat het kan. Dat is namelijk een stuk beter dan een kind van hetzelfde gewicht zonder balans.
Maar is het gewoon je pony die je kreeg die je 10 was en je wil er eigenlijk nog op rijden.. Nee, dan vind ik dat je echt wat moet zoeken wat beter past.

Denk ook aan het zadel he. Een goed passend zadel is heel belangrijk en ik denk toch echt dat op die kleine korte ruggetjes van shetjes geen goed zadel gaat liggen die zowel goed ligt op de rug als waar jij goed correct op kan zitten.

Waarschijnlijk word het zonder zadel.
Ik heb geen idee of ze allemaal ingereden zijn. Anders zijn we het wel van plan. Ik ga samen met iemand die iets kleiner en iets lichter is.
Annet_Dottie schreef:
Oei nee. En zie het alsjeblieft niet als "als de pony het nog leuk vind is het geen probleem". De pony kan niet praten dus kan je niet vertellen of die het leuk vind ja of nee.

Zo zie ik het wel. Ik ken mijn eigen shets lang genoeg om te weten wat ze leuk vinden. Nou zijn dat niet hele grote shetten dus rij ik er zelf niet meer op. Een ander jong meisje mag van mij maar op 2 van de 3 rijden. Aan de andere is te merken dat ie het echt niet leuk vind.
En idd een pony kan niet praten maar je kan veel merken aan de lichaamstaal. Oren, en het gedrag.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 08:24

Nee je bent veel te lang en ook nog van plan op niet vlakke ondergrond zoals een buitenrit. Zonder stabiele drukverdeling van een zadel en op een ongetrainde (dus niet rij fit) shet. En nee dit is geen lijstje wat je met eigen ideeën naast je neer kan leggen want de basis is je bent veel echt veel te lang. Je zwaarste bovenlichaam deel (hoofd en schouders) zit dusdanig hoog dat de pony veel werk heeft aan stabiel blijven met zo een lengte erop. Rijden is gewoon zielig in zo een situatie, je bent er om te zorgen voor de dieren niet je eigen belang voorop zetten.

Paarden doen heel graag hun best (dat is niet hetzelfde als leuk vinden) vaak voordat ze tonen dat ze het niet aankunnen ben je al flink de grens over gegaan.

Als je wil rijden neem les, als dat niet kan succes met het zoeken van een (bij)rijpony.

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 08:53

lovelynutia schreef:
Nee je bent veel te lang en ook nog van plan op niet vlakke ondergrond zoals een buitenrit. Zonder stabiele drukverdeling van een zadel en op een ongetrainde (dus niet rij fit) shet. En nee dit is geen lijstje wat je met eigen ideeën naast je neer kan leggen want de basis is je bent veel echt veel te lang. Je zwaarste bovenlichaam deel (hoofd en schouders) zit dusdanig hoog dat de pony veel werk heeft aan stabiel blijven met zo een lengte erop. Rijden is gewoon zielig in zo een situatie, je bent er om te zorgen voor de dieren niet je eigen belang voorop zetten.

Paarden doen heel graag hun best (dat is niet hetzelfde als leuk vinden) vaak voordat ze tonen dat ze het niet aankunnen ben je al flink de grens over gegaan.

Als je wil rijden neem les, als dat niet kan succes met het zoeken van een (bij)rijpony.

Ik heb ook al z'n 3 a 4 jaar rijles.

Anoniem

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:08

Okee dus je vraagt hier of het kan, of het verstandig is. Iedereen zegt duidelijk nee niet doen. Waarop jij zegt " ik ga er binnenkort kijken en dan zie ik wel of ik er op ga of niet ".
Waarom open je dan een topic? Je doet toch wel wat je zelf denkt dat goed is dus dan heeft vragen wat je moet doen hier niet zoveel zin toch
Gelukkig maar dan dat je jouw shetjes goed kent, maar hoe ik het begrijp is het niet jou shet waar het in dit topic over gaat..
En geloof me dat er heel veel te lieve paarden zijn die hun baasje willen pleasen en niet aangeven dat ze pijn hebben of het niet leuk vinden. Denk je dat mijn Arabische merrie van 1,53 een kick gegeven heeft toen ik standaard bijna dagelijks op haar reed met m'n toen 90 kilo? Nee hoor. Maar iedereen zei tegen mij het kan wel je bent niet te zwaar, achteraf om me niet te kwetsen maar ik was veel te zwaar (ben ik uiteindelijk dankzij bokt achter gekomen hier waren ze eerlijker dan de mensen om me heen ;) ) maar mijn paard liet niks merken hoor dat ze daar last van had..

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:56

- je bent eigenlijk te lang
- je gaat zonder zadel
- je gaat op een buitenrit
- de shet is niet getraind
- je rijdt pas 4 jaar (ik neem aan dat je op een manege rijdt, want dan is 4 jaartjes 1x per week niet meer dan 208 rijuur en dat is weinig)

Zie je iets in dit lijstje waaruit je kan zeggen "ja.. dit is echt een goed idee"
Dat de eigenaren zeggen dat het kan is tot daar aan toe. Ik zie dat je 15 bent, wees hier de volwassenen en durf het ethische besluit te nemen om te zeggen "ik vind dit niet kunnen, ik voel me hier niet prettig bij", want dat zou je eigenlijk moeten voelen en vinden.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:14

Ik ben ook 1.65 en kan me qua lengte echt niet voorstellen om op een shet te zitten. Vind dat veel te lang. Hoe dun je ook bent..

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:20

Ik ben 1.75, 58 kg, dus dan zou ik wel op een welsh a/b pony kunnen rijden?
Nee, je moet er gewoon niet opstappen, nergens goed voor.
Er zijn dingen genoeg die je met de pony kan doen naast rijden.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:26

Met 1,65 ben je zo ongeveer al net zo groot als een normale volwassene, dus het antwoord is nee. Dat is gewoon echt zielig.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:30

Ik laat al bijna 2 jaar mijn, nu 8 jarige, nichtje al niet meer op mijn shetlander.
Mijn shet is 1.07, ik weet niet precies hoe groot en hoe zwaar mijn nichtje is.
Maar op het oog vind ik haar al veel te zwaar en te lang.

Jolien87

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:34

Ik kan me voorstellen dat je het een geweldig leuk idee vindt om te doen en dat je hoopt dat de reacties vooral bestaan uit bevestigingen dat dit wel kan maar dit is echt geen goed idee.
Op geen enkele manier is dit verantwoord, ook niet voor één keertje.
Er zijn genoeg andere leuke dingen die je kunt doen met shetlanders, maar in jouw geval is erop rijden niet één van die dingen.
Er zijn tal van diereneigenaren die hun dier door en door kennen maar die ook vaak genoeg niet door hebben dat hun dier pijn of ongemak ervaart. Je zult niet de eerste zijn die pas achteraf te horen krijgt dat het beestje al een tijd met pijn loopt. Ik kan me niet voorstellen dat je dit wilt, hoe fijn het ook lijkt om erop te rijden.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:49

Love123abc schreef:
En idd een pony kan niet praten maar je kan veel merken aan de lichaamstaal. Oren, en het gedrag.

Mijn shet deed alles wat ik haar vroeg, zonder enige twijfel. Wist ik veel dat het dier ontzettend veel pijn had, want ze riep het niet, altijd oortjes naar voren etc. Het waren de hele kleine details die het prijsgaven dat ze wél last had. Dier is bijna 10 jaar bij mij geweest en nog moest ik heel goed kijken. Lichaamstaal zegt niet alles.

Wees verstandig, realiseer je dat je met 165 in lengte je een klein dier enorm in de weg kan zitten. Je benen, je bovenlijf: alles is te lang.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:07

Love123abc schreef:
Hey,tot welke lengte op een Shetlander rijden? En dan bedoel ik geen kleine maar echt een grote van ruim 1 meter 10. Ik ben zelf 1.65 en weeg iets van 41 kg. Zou ik daar nog op kunnen? Wat vinden jullie? Zelf denk ik als de pony het nog leuk vind is het geen probleem maarja dat weet je nooit zeker.


Dat is veel te zwaar en veel te lang voor een shet. Ik ben 1m61 en no way dat ik op mijn shet, of zelfs op een A of een kleine B zou gaan zitten.
Die beestjes zijn keihard, proberen nog te dribbelen met 70 kg op hun rug, maar dat wil niet zeggen dat het gezond is voor hen.
Moest er hier op stal een meid van die lengte en gewicht op een shet gaan zitten, vloog ze dezelfde dag nog met pony en al buiten. Zo’n dierenmishandeling zou ik nooit toelaten.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:14

Hier stond vroeger een volwassen vrouw in de buurt die was kleiner als ik dus kleiner als 1.60 en een stuk dunner en ik ben al niet zwaar met 58 kilo dus verwacht zij nog een stuk lichter.
Zij reedt haar shetlander nog en toch bleef ik t een vreemd gezicht vinden en niet kunnen.
Ik zou t dus nooit doen.
Ik zou haast zeggen ga er aangespannen mee rijden maar daar heb je wel ervaring voor nodig en lessen en dat is niet overal even makkelijk te vinden.

Jolien87

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:29

Daarnaast zegt gewicht ook niet alles.
De lengte van de ruiter of amazone heeft ook invloed met het oog op balans.

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 22:29

Er zijn ook mensen die ja hebben gestemd, kunnen die miss ook uitleggen waarom?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:35

6% heeft ja of misschien gezegd, ga nou niet zoeken naar het antwoord dat je wil horen..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:38

Ik ben 1m60 maar ik ga echt niet op een shetlander, laat staan op een kleine C pony rijden. Een slanke D pony staat zelfs gek voor het mooie plaatje.

Doe het niet, er zijn zoveel meer leuke dingen om te doen met die kleine ponies.