Tot welke lengte op Shetlander rijden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kan je met 1.65 en 41 kg nog op een flinke shet van ruim 1.10 rijden?

Ja
28 (5%)
Nee
470 (89%)
Misschien
26 (4%)

Totaal aantal stemmen: 524


poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:47

Ik ben 10 cm groter dan jou (1.75m), maar voor het mooie was ik zelfs al te groot voor mijn (brede) bijrijdfjord van 1.40m.

snorkel1986

Berichten: 3032
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:01

Euh hier ook 165 en minder dan 60 kilo maar denk er niet over.. qua lengte vond mij zelf allang op mijn paard :+

Maarikzit vrij lang met mijn benen voor het oog moet mijn opvolger voor paard minimaal 170 zijn... paard is nu ook 165... En ook niet heel rank gebouwd _O-

assie

Berichten: 9492
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:24

Ach... is het ideaal? Nee. Is het plaatje mooi? Nee.
Kan het kwaad? Discutabel.

Ruim 20 jaar geleden (au, ik voel me oud) toen ik een jaar of 13 was reed ik met ongeveer die lengte en gewicht ook regelmatig op een flinke shetlander van 1m10 ofzo. Zonder zadel, met een dekje met dekensingel. Mijn benen staken er meters onderuit. Het zag er niet uit, echt niet! En toch gingen we mee op buitenrit met de (volwassen) eigenaresse. Zij reed dan op haar merrie van 1m70 en ik erachteraan op de Shetlander.
We (inclusief de Shet) hadden de grootste lol, de Shet hield het op zijn gemakje vol en haalde regelmatig grapjes uit met zo'n heerlijk boefig hoofd. De Shet was toen al twee keer zo oud als ik en heeft het daarna nog jaren volgehouden. Hij had ook niet echt last van een mee-zittende ruiter die amper iets woog.

Wat ik met mijn verhaal wil zeggen: het is zeker niet ideaal en in een dressuurring heb je niks te zoeken. Maar of je er nu écht zoveel schade mee doet? Ik vraag het me af.
Ik verbaas me een beetje over het lage inlevingsvermogen. Vroeger was écht niet alles beter, maar deze grootste lol mét de knol (en niet ten koste van de knol) had ik niet willen missen. Maar goed... inzichten veranderen en misschien is dit er één van.

Dus TS... als je de keuze hebt; zoek naar een wat grotere pony. Of kijk of je bijvoorbeeld kunt leren mennen. Dan heb je dat probleem met grootte sowieso niet ;)

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:27

Nee absoluut niet.

Je bent 15, je lichaam is waarschijnlijk niet in verhouding. Je benen zijn te lang en je boven lichaam is te lang.
Ongeacht het gewicht, je bent te lang. Je pony is niet meer stabiel als er een meid op de rug zit die voor zijn gevoel heen en weer slingert. Als jij een lange stok vastbindt op je rug, ook al is het heel licht, ben je niet in balans. Zo is het ook voor je pony.

Je gaat ook nog op buitenrit? Stel je pony struikelt, dan liggen jullie beide op de grond. Je pony heeft dan gewoon de evenwicht niet meer, dat wil je niet ervaren. Gun die pony een gezonde rug en doe het niet.

En ga niet vragen voor die ene inmiddels 3% die ja heeft gezegd. Want dat is gewoon dom. Dan zit je precies te zoeken naar jouw gewenste antwoord en heeft dit topic 0 zin.
Dus, wil je een eerlijk antwoord? Of alleen maar mensen die ja zeggen? In dat laatste geval kun je dit topic maar beter sluiten eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:32

Love123abc schreef:
Er zijn ook mensen die ja hebben gestemd, kunnen die miss ook uitleggen waarom?


Aangezien niemand hier gereageerd heeft met ja joh dat kan makkelijk (bijvoorbeeld), zou ik er vanuit gaan dat een paar dit voor de grap of uit sarcasme hebben gedaan ;) je bent inderdaad vooral op zoek naar het antwoord wat je graag wil horen (lezen) is de indruk die ik ook krijg.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:36

Nee absoluut niet, ik ben zelf 1,63 en denk er geeneens aan om op een pony kleiner dan 1,45 te gaan zitten
Je zal helaas echt veels te groot zijn

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 18:39

Ik ben al langs geweest. Pony's zijn mega groot. Het zijn verschillende leeftijden. Het is doorrijden, inrijden en gw rijden. Ik ga nu dit topic sluiten. Als je nog wat wil zeggen stuur me een pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:45

Love123abc schreef:
Ik ben al langs geweest. Pony's zijn mega groot. Het zijn verschillende leeftijden. Het is doorrijden, inrijden en gw rijden. Ik ga nu dit topic sluiten. Als je nog wat wil zeggen stuur me een pb.


Je bent 1.65. Je past niet op een shet. Een pony van 1.40 zou wel kunnen.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:57

Love123abc schreef:
Ik ben al langs geweest. Pony's zijn mega groot. Het zijn verschillende leeftijden. Het is doorrijden, inrijden en gw rijden. Ik ga nu dit topic sluiten. Als je nog wat wil zeggen stuur me een pb.


Een pony van 1.10 is niet mega groot.

Waarom zijn mensen altijd zo, ze openen een topic voor een vraag, maar wijzen vervolgens alles af. Of ze zoeken naar de ene 1% die het helaas met hun eens is.

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 19:53

Ehh het zijn Shetlanders he! Voor een shet is het groot. Het past ook Gw nog. Pony heeft brede rug, lange rug en is stevig.

Selina

Berichten: 14340
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:57

Voor een shet is het inderdaad groot. Maar dat betekent niet dat jij er daardoor op past. Zoek lekker een pony van 1,40+ en dan hoef je het niet dagelijks voor jezelf goed te praten.

miereneter

Berichten: 2574
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:58

Je moet dit gewoon niet willen. Ik ben 1,60 en licht, en vind het absoluut niet kunnen. Heb uitzonderlijk op een pony van 135 cm gereden die even een volwassen ruiter nodig had. Een paar keer tot het dier wat vertrouwen had gewonnen, en vond het echt het alleruiterste randje van wat kan. Ik torende boven dat beestje uit, was niet comfortabel voor mij en pony. Zou het niet snel weer doen.

7ofhearts

Berichten: 2833
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:18

Brainless schreef:
Love123abc schreef:
1 meter 10. Ik ben zelf 1.65.

Dat is hetzelfde als iemand van 2.5 meter lang op een paardje van 1,65m
Of iemand van 2,25 meter op een pony van 1,50m.
Of iemand van 2,10m op een pony van 1,40m.




Laten we deze rekensom eens ergens definitief parkeren.
Gezien dit soort vragen die met grote regelmaat terug komen.
Duidelijker als dit kan het niet worden.

Anastasia24

Berichten: 2723
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:27

Goh ts, je ziet zelf toch wel dat dat absoluut niet past? Jammer dat je niet luistert naar andere bokkers. Ik ben 1.67, okal zou ik 40 kg wegen, ik zou van z'n leven lang niet op een shetlander gaan zitten.
Ik snap dat het leuk is, pony's inrijden, doorrijden, etc, maar het is niet eerlijk tegenover het dier. Zet niet je eigen geluk boven dat van een dier en zoek een andere mogelijkheid om zonder zorgen met paarden om te gaan.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:19

Eerlijk? Ik zie t probleem niet zo. Al helemaal als het alleen gaat om doorrijden. Mijn ruitertje is ook tegen de 165, pony is 110. Verdient het de schoonheidsprijs? Nee. Maar is het heel handig om de pony braaf te houden? Ja. En zodra ik ook maar een beetje zou merken dat het te zwaar werd of oncomfortabel dan is t klaar.
Afbeelding

pillow
Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:38

Je geeft aan dat je 165cm en 41 kg. Dat laatste geloof ik echt niet, tenzij je anorexia of zoiets hebt. Ik ben ook 165 en zie me echt niet op een pony van 110cm

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 20:55

Je kant geloven of niet dat ik 41 weeg. En nee ik heb geen anorexia.
BrechtCarlos: zo ziet het er bij mij ook uit. En de pony doet niet moeilijk ofzz. En idd tzelfde als jij zegt, als het oncomfortabele word ga ik er ook egt niet meer op.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:59

Grand Prix paarden doen ook niet altijd moeilijk, maar kunnen in ontzettend veel pijn verkeren. Ik zeg het alleen maar.
Je wilt niet luisteren, prima. Hoop dat je over 5 jaar terugkijkt op je mening van nu en ziet dat het een ethisch stuk is waar jij misschien anders over na had moeten denken.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:04

BrechtCarlos schreef:
Eerlijk? Ik zie t probleem niet zo. Al helemaal als het alleen gaat om doorrijden. Mijn ruitertje is ook tegen de 165, pony is 110. Verdient het de schoonheidsprijs? Nee. Maar is het heel handig om de pony braaf te houden? Ja. En zodra ik ook maar een beetje zou merken dat het te zwaar werd of oncomfortabel dan is t klaar.
[ [url=m/3rvhgv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Sorry, maar dit vind ik wel een heel groot probleem. Ze kan zo ongeveer mee lopen.
Die zou dus onmiddelijk van stal vliegen bij ons.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:05

Je bent gewoon helaas echt veels te groot. Paarden zijn vmuchtdieren en dus een ster in ongemak verbergen
De persoon op de foto van brechtcarlos is ook echt veels te groot
Ik zou opzoek gaan naar een andere grotere verzorg pony

7ofhearts

Berichten: 2833
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:50

BrechtCarlos schreef:
Eerlijk? Ik zie t probleem niet zo. Al helemaal als het alleen gaat om doorrijden. Mijn ruitertje is ook tegen de 165, pony is 110. Verdient het de schoonheidsprijs? Nee. Maar is het heel handig om de pony braaf te houden? Ja. En zodra ik ook maar een beetje zou merken dat het te zwaar werd of oncomfortabel dan is t klaar.
[ [url=m/3rvhgv.jpg]Afbeelding[/url] ]





Mogelijk een verkeerd foto moment.......maar hoe dan ook zeg ik nee. Krijg spontaan een "Slagharen flashback "
Dat moest ook allemaal maar kunnen.

Febeeeee
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-21

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:08

Ik werk op een manege met shetlanders en een paar grotere pony’s, lengte en gewichtsgrens voor de pony’s bij ons ligt op 160. Onze shetjes zitten tussen de 1.10 en de 1.15. Als je alleen vraagt of het kan voor je eigen gevoel en je toch niet gaat luisteren dan moet je het niet vragen, want dan weet je al dat er iets niet klopt. Zoals al eerder gezegd is, ik hoop dat je later terugkijkt en het eens bent met de reacties hier, dat het niet kan.

Daarnaast is het ook voor jezelf echt niet fijn als je een pony die al onervaren (en dus weinig balans heeft want ik ga er even vanuit dat ze niet vanaf de from getraind worden) is gaat rijden en hij is te klein, is het voor jou en de pony allebei lastiger om balans te houden, en jouw bewegingen hebben een groter effect op de pony omdat jouw bovenlijf boven de pony uittorent. Daardoor maak je het voor jezelf en de pony erg lastig…

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:27

Poekkie schreef:
BrechtCarlos schreef:
Eerlijk? Ik zie t probleem niet zo. Al helemaal als het alleen gaat om doorrijden. Mijn ruitertje is ook tegen de 165, pony is 110. Verdient het de schoonheidsprijs? Nee. Maar is het heel handig om de pony braaf te houden? Ja. En zodra ik ook maar een beetje zou merken dat het te zwaar werd of oncomfortabel dan is t klaar.
[ [url=m/3rvhgv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Sorry, maar dit vind ik wel een heel groot probleem. Ze kan zo ongeveer mee lopen.
Die zou dus onmiddelijk van stal vliegen bij ons.



Meelopen? Volgens mij kijk je niet helemaal goed. Als dat het geval zou zijn zou ze dus echt niet meer op die pony stappen

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:25

Ik kijk heel goed… die benen zijn sterk opgetrokken, zouden nog zeker 20 cm lager komen als ze ze gewoon zou laten hangen.
Voor mij is dit een vorm van dierenmishandeling en daar blijf ik bij.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:39

Afbeelding

Het er mijn liniaal voor bij gepakt hoor.
Daar moet het beentje