Tot welke lengte op Shetlander rijden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kan je met 1.65 en 41 kg nog op een flinke shet van ruim 1.10 rijden?

Ja
28 (5%)
Nee
470 (89%)
Misschien
26 (4%)

Totaal aantal stemmen: 524


Mars

Berichten: 33273
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:42

Kind is 15 en wil graag op shetlanders rijden dus die gaat gewoon doen wat ze wil ondanks wat bokt roept. Over 10 jaar denkt ze dan ‘ow sh*t ik was dom bezig’. Laten we hopen dat er intussen wel een volwassen/verstandig iemand in de buurt is die het welzijn van de dieren in de gaten houdt…

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:43

Love123abc schreef:
Ik ben al langs geweest. Pony's zijn mega groot. Het zijn verschillende leeftijden. Het is doorrijden, inrijden en gw rijden. Ik ga nu dit topic sluiten. Als je nog wat wil zeggen stuur me een pb.

Waarom moet je nu zo drammen? Het kan niet. Punt. Je bent te lang. Ik ben 1.62 en no way dat ik op een pony kleiner dan 1.40 ga zitten.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:55

TS, geen vragen stellen als je geen antwoorden wil. Simpel. Op een shetlander rijden met jouw lengte kan je niet ethisch verantwoorden. Zoals al erg vaak is benadrukt.

DaysOfAutumn
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-22

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 00:53

Heel verdrietig voor de pony’s dat er geen paardenliefhebber is die voor ze zorgt. Want iemand die jouw lengte oké vindt op een pony van 1.10m houdt niet van paarden.

Je bent te lang en brengt de pony’s schade toe.

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 07:15

Zolang je nog niet met je benen onder de knieën komt man het best. Shetten worden zwaar onderschat is mijn mening...

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 07:20

Ja zo kan je alles wel goedpraten natuurlijk. :')
Verloren zaak dit, jammer hoor. Zoals mars zegt, hopelijk is er iemand in de omgeving die er snel iets van zegt.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 07:27

Je bent gewoon te groot, het “zolang je niet onder de knie komt” is slechts een smoesje/fabeltje zou wel makkelijk zijn. Gewoon lekker kort zitten met je beugels en probleem opgelost.
Lieve ts zoek alsjeblieft voor het welzijn van die pony’s een andere verzorgpony, of doe alleen grondwerk

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:01

Praten tegen dovemansoren dit. En de gedeelde foto van de andere ruiter: Die past ook niet op de shet. En zie ook even de gehele loophouding van het dier. Ai.

Ga toch lekker mennen, ook hartstikke leuk. Dit gaat puur om het rijden en niet om het leuke dingen doen met het dier.

miereneter

Berichten: 2574
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:02

BrechtCarlos schreef:
Meelopen? Volgens mij kijk je niet helemaal goed. Als dat het geval zou zijn zou ze dus echt niet meer op die pony stappen


Wat mij betreft heeft Poekkie gelijk hoor, jouw ruiter is echt te groot. Het doet haar zit, tenminste op de foto, ook geen goed.

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:10

Vroeger, toen ik 12 was en ongeveer dezelfde grootte en hetzelfde gewicht als jij had heb ik ook op een shetlander gereden. Eigenaar zei 'dat het wel kon'. Pony vond dat niet leuk maar toen was ik te onervaren en te jong om die signalen te herkennen. Het zag er ook echt niet uit. Was echt een beetje sneu.
Dus ook al heb ik het zelf gedaan, ik zeg ook; doe het niet. Alle andere mensen hier zeggen het ook niet voor niets.

Shetlanders zijn echt wel sterke pony's maar het zijn gewoon geen geschikte rijpony's voor mensen met een volwassen lengte. Ook niet als je maar 41 kilo weegt.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:15

miereneter schreef:
BrechtCarlos schreef:
Meelopen? Volgens mij kijk je niet helemaal goed. Als dat het geval zou zijn zou ze dus echt niet meer op die pony stappen


Wat mij betreft heeft Poekkie gelijk hoor, jouw ruiter is echt te groot. Het doet haar zit, tenminste op de foto, ook geen goed.

Eens. Ik vind het ook echt bizar dat dat goedgepraat wordt.

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 09:27

DaysOfAutumn schreef:
Heel verdrietig voor de pony’s dat er geen paardenliefhebber is die voor ze zorgt. Want iemand die jouw lengte oké vindt op een pony van 1.10m houdt niet van paarden.

Je bent te lang en brengt de pony’s schade toe.

Oké,ik hou gw van paarden, ik wil het beste voor ze, nou is inrijden dan zoo groot probleem, zolang het nog past. En die laatste zin is egt dikke onzin.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:29

Love123abc schreef:
DaysOfAutumn schreef:
Heel verdrietig voor de pony’s dat er geen paardenliefhebber is die voor ze zorgt. Want iemand die jouw lengte oké vindt op een pony van 1.10m houdt niet van paarden.

Je bent te lang en brengt de pony’s schade toe.

Oké,ik hou gw van paarden, ik wil het beste voor ze, nou is inrijden dan zoo groot probleem, zolang het nog past. En die laatste zin is egt dikke onzin.


Zolang het nog past ja. Maat iemand van 1,65 past simpelweg helaas niet meer op een Shetlander

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:30

Inrijden is juist de ergste moment om zoiets te doen. Dan hebben ze nog het minste spieren en balans.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:37

Love123abc schreef:
Oké,ik hou gw van paarden, ik wil het beste voor ze, nou is inrijden dan zoo groot probleem, zolang het nog past. En die laatste zin is egt dikke onzin

Als je van paarden houdt en het beste voor ze wilt, ga je er niet op zitten als je te groot en te zwaar bent. Je kunt niet én het beste voor ze willen, én het goedpraten dat je erop gaat zitten terwijl je veel te groot bent. Die twee gaan niet samen.

Te groot en te zwaar is wel degelijk schadelijk.

En het is heel simpel: of je houdt van ze, en je wilt het beste voor ze, of niet.
En als jij het prima vindt om de ponies risico te laten lopen op permanente en pijnlijke blessures, geef je geen donder om die pony, dan geef je alleen om rijden.

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 09:40

1. Ik ben niet te zwaar
2. De pony's zijn mega stevig
3. Mijn bovenlichaam is niet te lang
Dus....

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:42

Je bovenlichaam is wel te lang. Jij bent 1.65. Je bent dus gewoon te lang, en je geeft helemaal niets om het ongemak of eventuele blessures voor die pony's.

Dat die pony's kapot gaan maakt niet uit toch? Als jij maar kunt rijden........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:42

Love123abc schreef:
1. Ik ben niet te zwaar
2. De pony's zijn mega stevig
3. Mijn bovenlichaam is niet te lang
Dus....


1. Je bent wel te groot
2. De pony heeft nog geen spieren en balans
3. Een pony van 1.10 is te klein voor iemand van 1.65
4. Je benen en bovenlichaam zijn te lang waardoor je niet in de juiste houding kunt zitten
5. Er past zeer waarschijnlijk geen zadel op de pony waar jij goed in past

Duidelijk?

Jorex

Berichten: 9986
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:44

En als de pony's mega stevig zijn betekent dit vaak dat ze veel te dik zijn. Dus dat in combinatie met dat ze nog niet beleerd dus onbespierd zijn maakt het echt heel erg onverantwoordelijk om erop te stappen. Bovendien verwar je trekkracht met draagkracht. Shetlanders kunnen enorm goed trekken want daar zijn ze voor gefokt. Maar ze hebben weinig draagkracht.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-03-22 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:46

Love123abc schreef:
1. Ik ben niet te zwaar
2. De pony's zijn mega stevig
3. Mijn bovenlichaam is niet te lang
Dus....


Jij mishandelt op die manier die ponies gewoon en ik ben het volledig eens met avalanche.

Dat die foto van brechtcarlos absoluut niet kan, zie jij toch ook wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:47

Waarom open je dit topic als je toch niks doet met het advies? Je bent te lang. Ik ben 1,68 maar no way dat ik zelfs op een pony van 1,30 ga stappen. Je brengt die hele pony uit balans.

Dat shetlanders veel kunnen dragen is het meest slechte excuus voor mensen die eigenlijk weten dat ze te groot/te zwaar zijn om toch er op te kunnen stappen. En shetlander zal rond de 200 kg wegen. Ga je uit van 15% van zijn eigen (gezonde) lichaamsgewicht dragen dan kom je uit op max. 30kg. Dat is dus jouw eigen gewicht inclusief kleding + tuig. Daar zit jij dus al ruim overheen.

Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:47

Wij hebben een Shetlander van 1m10 gehad. Kind dat hem reed was 1m40 en echt sprinkhaan-modelletje. Die is er na een zomer ook mee moeten stoppen want toen ze naar 1m45 ging paste dat echt gewoon niet meer. Pony wou gerust nog voor haar werken maar had het echt lastig met haar lengte

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:50

Als een paard stevig is, betekent dit juist dat hij minder kan dragen. Zeker als hij ook nog weinig spier heeft en balans doordat hij ongetraind is. Er is niks in jouw verhaal waaruit blijkt dat het een goed idee is om recreatief op dit paardje te rijden

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 09:51

1. Ze zijn niet dik
2. Ze zijn al wel gelongeerd
3. Lopen 24/7 buiten
4. Ze hebben een goedpassendzadel zowel voor de pony's als voor mij.
5. Ik rij geen pony's kapot...
En zonder beeld erbij hebben jullie geen flauw benul hoe het eruit ziet.
6. De eigenaars hebben er verstand van en die zeggen dat het geen kwaad kan. En ja ik ga geen pony's pletten als het niet meer past dan niet he. Ik stap niet op alle kleine shetten. Alleen op de grote die daar zijn.
7. De pony's zijn alleen. Nog niet ingereden.. Spieren hebben ze wel.

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 09:53

Meestal wegen grote shetten geen 200 kg maar 250