Hoe vaak naar de hoefsmid

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:11

Voor m’n paarden zonder ijzers: gemiddeld ‘s zomer iedere 6/8 weken en s winters iedere 8/10 weken.
En voor m’n paard met ijzers voor komt de smid vaak een keer extra tussendoor (gemiddeld 5-6 weken).

Maar ik spreek nooit van te voren af. Ik bel wanneer het bijna nodig is en dan komt hij altijd binnen een week (of binnen 1-2 dagen als ik weer een ijzer mis).

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:39

Floran schreef:
Jeetje wat gaan sommige vaak zeg! Hier kan er in de winter zo 3 a 4 maand tussen zitten. Zomer elke 8-10 weken. Dan moet eigenlijk alleen mijn werkloze paard die de wei niet uit komt. De andere die wel mee gaat op buitenritjes vijlt hij dan alleen voor mijn idee de rafeltjes er even af, die slijt verder vanzelf.

Ik schrik er vooral van hoe weinig sommigen gaan.

Hoefonderhoud is belangrijk, en het gaat niet alleen om slijtage, maar ook om vorm en gebruik van de voet. Een hoef die verkeerd slijt, kan op lange termijn een onevenredige belasting op de pezen geven.
Sommige paarden krijgen platvoeten of gaan struikelen omdat de teen te lang wordt. En dan moet de balans in de voet aangepast worden.

Fudge

Berichten: 1022
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:25

Avalanche schreef:
Floran schreef:
Jeetje wat gaan sommige vaak zeg! Hier kan er in de winter zo 3 a 4 maand tussen zitten. Zomer elke 8-10 weken. Dan moet eigenlijk alleen mijn werkloze paard die de wei niet uit komt. De andere die wel mee gaat op buitenritjes vijlt hij dan alleen voor mijn idee de rafeltjes er even af, die slijt verder vanzelf.

Ik schrik er vooral van hoe weinig sommigen gaan.

Hoefonderhoud is belangrijk, en het gaat niet alleen om slijtage, maar ook om vorm en gebruik van de voet. Een hoef die verkeerd slijt, kan op lange termijn een onevenredige belasting op de pezen geven.
Sommige paarden krijgen platvoeten of gaan struikelen omdat de teen te lang wordt. En dan moet de balans in de voet aangepast worden.


Bij een afwijkende voetstand en ongelijke belasting zou ik ook vaker een smid laten komen. Mijn merrie (deze wordt wel gereden) heeft nette gelijke hoeven en de smid kon er nu na 8 weken echt niets afhalen.

Mijn ruin heeft wel 1 graasvoetje, maar hij wordt niet meer bereden en heeft er geen last van. Ja, misschien als de smid elke 4 weken een klein beetje bij vijlt wordt het verschil tussen de voetjes wat minder groot. Maar vervolgens staat hij zo 12 uur per dag weer op de ene voetje te leunen tijdens het grazen... het is ook wat het is denk ik dan.

Er zit wellicht ook nog wel verschil in waar je paard staat merk ik zelf. Bij mij staan ze aan huis, ik voel me soms al bezwaard als de smid er maar 1 hoeft te bekappen. Terwijl toen ze nog op pension stonden en de smid kwam toch voor meerdere paarden dan kon hij makkelijker een keer vaker er even langs vijlen.

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:47

Avalanche schreef:
Floran schreef:
Jeetje wat gaan sommige vaak zeg! Hier kan er in de winter zo 3 a 4 maand tussen zitten. Zomer elke 8-10 weken. Dan moet eigenlijk alleen mijn werkloze paard die de wei niet uit komt. De andere die wel mee gaat op buitenritjes vijlt hij dan alleen voor mijn idee de rafeltjes er even af, die slijt verder vanzelf.

Ik schrik er vooral van hoe weinig sommigen gaan.

Hoefonderhoud is belangrijk, en het gaat niet alleen om slijtage, maar ook om vorm en gebruik van de voet. Een hoef die verkeerd slijt, kan op lange termijn een onevenredige belasting op de pezen geven.
Sommige paarden krijgen platvoeten of gaan struikelen omdat de teen te lang wordt. En dan moet de balans in de voet aangepast worden.



Toen ik min paard kreeg had hij WLD, zat al halverwege zijn hoef, andere smid erbij ( was eerst mijn bijrijdpaard dus had een smid waar ik mijn twijfels bij had ) en nu gaat ie echt om de 6 weken, ik weet inmiddels hoe belangrijk het is dat je goed voor de hoeven zorgt. Met de WLD kwam hij om de 4 weken

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:08

Elke 3 weken wordt er naar gekeken en elke 6 weken doet de smid er iets aan. Vaak hoeft hij maar minimaal werk te verrichten, maar ik vind het belangrijk dat ze goed in de gaten gehouden worden en hij is er toch elke 3 weken.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:24

Floran schreef:
Bij een afwijkende voetstand en ongelijke belasting zou ik ook vaker een smid laten komen. Mijn merrie (deze wordt wel gereden) heeft nette gelijke hoeven en de smid kon er nu na 8 weken echt niets afhalen.

Mijn ruin heeft wel 1 graasvoetje, maar hij wordt niet meer bereden en heeft er geen last van. Ja, misschien als de smid elke 4 weken een klein beetje bij vijlt wordt het verschil tussen de voetjes wat minder groot. Maar vervolgens staat hij zo 12 uur per dag weer op de ene voetje te leunen tijdens het grazen... het is ook wat het is denk ik dan.

Er zit wellicht ook nog wel verschil in waar je paard staat merk ik zelf. Bij mij staan ze aan huis, ik voel me soms al bezwaard als de smid er maar 1 hoeft te bekappen. Terwijl toen ze nog op pension stonden en de smid kwam toch voor meerdere paarden dan kon hij makkelijker een keer vaker er even langs vijlen.

Dan snap ik het wel idd :j

Ik heb die van mij wel echt in het werk staan, dus ik heb ze graag goed op de voeten staan :)


Cinnepin schreef:
Toen ik min paard kreeg had hij WLD, zat al halverwege zijn hoef, andere smid erbij ( was eerst mijn bijrijdpaard dus had een smid waar ik mijn twijfels bij had ) en nu gaat ie echt om de 6 weken, ik weet inmiddels hoe belangrijk het is dat je goed voor de hoeven zorgt. Met de WLD kwam hij om de 4 weken

Ja wijs hoor, dat moet je echt, echt goed opvolgen :j

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:27

Avalanche schreef:
Floran schreef:
Jeetje wat gaan sommige vaak zeg! Hier kan er in de winter zo 3 a 4 maand tussen zitten. Zomer elke 8-10 weken. Dan moet eigenlijk alleen mijn werkloze paard die de wei niet uit komt. De andere die wel mee gaat op buitenritjes vijlt hij dan alleen voor mijn idee de rafeltjes er even af, die slijt verder vanzelf.

Ik schrik er vooral van hoe weinig sommigen gaan.

Hoefonderhoud is belangrijk, en het gaat niet alleen om slijtage, maar ook om vorm en gebruik van de voet. Een hoef die verkeerd slijt, kan op lange termijn een onevenredige belasting op de pezen geven.
Sommige paarden krijgen platvoeten of gaan struikelen omdat de teen te lang wordt. En dan moet de balans in de voet aangepast worden.


Maar als dat verder prima groeit, hoef je er dus niet zoveel aan te doen ;)

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:39

Nee, dat moet je dan alsnog wel bijhouden, en is eigenlijk ideaal om dan om de 6 weken te bekappen. Dan hoef je er namelijk steeds maar een randje af te halen. Ook zool en stralen hebben onderhoud en zorg nodig.
Ik heb zelf een paard met rotstraal gehad omdat ik daar te weinig mee deed, uiteindelijk een smid laten komen die de stralen grondig uitsneed (dat is ook maar een paar keer nodig geweest) maar straalkanker ligt echt wel op de loer met die dingen. Hoeven hebben echt echt goede verzorging nodig.

Ook er ineens centimeters afhalen heeft invloed op de pezen van je paard. Wees daar alsjeblieft zuinig op want een peesblessure ontstaat niet ineens. Die ontstaat door kleine scheurtjes van oververhitting (zoals door peeskappen) en stress, zoals ineens veel van de hoef afhalen.
En komt dan ogenschijnlijk uit het niets. Vaak is het een cumulatie van heel veel factoren, maar een peesblessure herstelt niet zomaar.

nimbletje
Berichten: 785
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:51

Hier ook in de zomer iedere 6/7 weken. In de winter meestal iedere 8 weken

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:45

Avalanche schreef:
Nee, dat moet je dan alsnog wel bijhouden, en is eigenlijk ideaal om dan om de 6 weken te bekappen. Dan hoef je er namelijk steeds maar een randje af te halen. Ook zool en stralen hebben onderhoud en zorg nodig.
Ik heb zelf een paard met rotstraal gehad omdat ik daar te weinig mee deed, uiteindelijk een smid laten komen die de stralen grondig uitsneed (dat is ook maar een paar keer nodig geweest) maar straalkanker ligt echt wel op de loer met die dingen. Hoeven hebben echt echt goede verzorging nodig.

Ook er ineens centimeters afhalen heeft invloed op de pezen van je paard. Wees daar alsjeblieft zuinig op want een peesblessure ontstaat niet ineens. Die ontstaat door kleine scheurtjes van oververhitting (zoals door peeskappen) en stress, zoals ineens veel van de hoef afhalen.
En komt dan ogenschijnlijk uit het niets. Vaak is het een cumulatie van heel veel factoren, maar een peesblessure herstelt niet zomaar.


Zelfs na 3 maanden krijgen ze hier alsnog geen cm’ers af. Maar de paarden lopen wel vaak op het harde, misschien zit daar het verschil.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:47

Mijn ene paard om de 5 weken, mijn andere om de 10 weken.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:03

Poekkie schreef:
Zelfs na 3 maanden krijgen ze hier alsnog geen cm’ers af. Maar de paarden lopen wel vaak op het harde, misschien zit daar het verschil.

Daar zit zeker wel verschil in idd :j

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:05

Avalanche schreef:
Nee, dat moet je dan alsnog wel bijhouden, en is eigenlijk ideaal om dan om de 6 weken te bekappen. Dan hoef je er namelijk steeds maar een randje af te halen. Ook zool en stralen hebben onderhoud en zorg nodig.
Ik heb zelf een paard met rotstraal gehad omdat ik daar te weinig mee deed, uiteindelijk een smid laten komen die de stralen grondig uitsneed (dat is ook maar een paar keer nodig geweest) maar straalkanker ligt echt wel op de loer met die dingen. Hoeven hebben echt echt goede verzorging nodig.

Ook er ineens centimeters afhalen heeft invloed op de pezen van je paard. Wees daar alsjeblieft zuinig op want een peesblessure ontstaat niet ineens. Die ontstaat door kleine scheurtjes van oververhitting (zoals door peeskappen) en stress, zoals ineens veel van de hoef afhalen.
En komt dan ogenschijnlijk uit het niets. Vaak is het een cumulatie van heel veel factoren, maar een peesblessure herstelt niet zomaar.


Bij de mijne komt er na een half jaar niet bekappen niet eens een cm af, loopt inderdaad zoals hierboven vaak op het harde, ze groeien niet snel, brokkelen niet en zijn gewoon heel erg sterk. Af en toe begint hij wat meer naar binnen te staan en dan bel ik de smid. Dus ik denk dat het nog steeds per paard verschilt, alles in overleg met je hoefsmid doen, dan komt het wel goed.

Ik heb overigens van de week nog aan de smid gevraagd van de peesblessures, want ik was daar dus ook bang voor. Maar hij zei: nee, je hebt meer kans op een peesblessure als je er opeens veel vanaf haalt of als je snel de stand begint te veranderen door bekappen. Dus dat stelde mij in ieder geval gerust :)

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:25

Als de hoef echt perfect in balans is, en voldoende afslijt, zul je idd minder vaak hoeven bekappen.

Ik ben het 100% met je smid eens wat betreft peesblessures, daarom ben ik er groot voorstander van er vaak een beetje af te halen ipv ineens veel.

bellemare
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-07-22

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 22:19

Ik denk dat we tot de conclusie zijn gekomen dat het paard verschild :) heel
erg bedankt idereen +:)+

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:22

bellemare schreef:
Ik denk dat we tot de conclusie zijn gekomen dat het paard verschild :) heel
erg bedankt idereen +:)+

Nah, alle hoeven hebben dezelfde anatomie en werken min of meer hetzelfde.

Daarom is er ook prima een termijn te roepen die voor 90% van de paarden heel goed werkt.

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:27

Ik veil elke week tot 2 weken bij. Mijn merrie (ze heeft soms slechte periodes vanwege pssm2) soms minder vaak. Elke 3 maanden ongeveer een controle van de smid, hoewel hij zelden wat hoeft te doen. Zelf bij veilen is heel makkelijk en veel beter voor de hoeven. Goedkoper ook!


Zelf kom ik nooit aan de straal of zool, ik bekap natuurlijk. Vroeger maakte ik de straal en zool wel korter, maar de paarden gaan daar veel gevoeliger van lopen, en krijgen sneller hoefklachten. En als je erin gaat lopen snijden groeien de hoeven ook vaak verkeerd. De straal moet eigenlijk altijd op de grond staan, dat is de natuurlijke lengtemeter van de hoef.
Ik laat de hoef zo natuurlijk mogelijk, de natuur heeft de hoeven echt niet voor niks zo gemaakt!

prugelpiet

Berichten: 12571
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:44

Avalanche schreef:
bellemare schreef:
Ik denk dat we tot de conclusie zijn gekomen dat het paard verschild :) heel
erg bedankt idereen +:)+

Nah, alle hoeven hebben dezelfde anatomie en werken min of meer hetzelfde.

Daarom is er ook prima een termijn te roepen die voor 90% van de paarden heel goed werkt.


Niet alle voeten groeien even snel, dus ik deel je mening dat het hetzelfde werkt, maar het kan echt prima per paard kan verschillen hoe vaak ze de smid kunnen gebruiken.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:13

Die van mij is al 4 maanden niet geweest. Ik laat ze tussendoor checken door de smid als hij aanwezig is. Tot nu toe zijn ze nog steeds niet nodig om te bekappen, dus wacht braaf verder.

Mocht je zelf twijfelen of je paard bekapt moet worden kan je het beste het even aan je smid vragen. Die weet altijd heel goed in te schatten wanneer dit nodig is. :)

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 00:42

ellepel schreef:
wat gaat sommigen vaak?
hier om de 10 weken, eerder hoeft echt niet,gaat altijd maar een klein randje af.

Vindt ik ook
Mijn paard zijn hoeven deed Mijn smid maar eens in de 12 weken of q6 zelfs!!
De smid vondt eerder onnodig terwijl hij andere paarden weer wat vaker deed

Elk paard is anders

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 01:38

Wij doen het zelf en doen wat nodig is. Ze staan hele jaar rond 24/7 buiten op zand en steen. Zomers wel op gras erbij.

Onze shet is overleden, maar hij liep voor de sulky, had perfecte voetjes, maar moest er alsnog wel wat af halen. Ondanks ook op de weg lopen.

Hoeven zijn wel altijd kei en keihard.

Ik vind dat veel paarden heel vaak veel te weinig gaan. Zoals al werd gezegd; dan zijn de veranderingen te groot en die hebben niet alleen effect op de pezen, maar het gehele lijf.
Je ziet daardoor wel teveel problemen. Heel veel brokkelen en scheuren is echt te voorkomen.

Maar de rol van hoefsmeden is wel belangrijk. Ik vind die ook te vaak zeggen dat het nog wel even kan. Zeker als ze druk zijn, vind ik ze soms erg makkelijk.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:14

Mijn hoefsmid bepaalt dat, nu op dit moment 1x in de 9 weken, paard is met pensioen. Voorheen elke 8 weken, maar de hoefsmid is van mening dat 9 weken ook prima moet kunnen. Is het te lang dan passen we de tussentijd gewoon weer aan.

prugelpiet

Berichten: 12571
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoe vaak naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:31

Ik vind het bijzonder om te lezen hoeveel bokkers zelf aan de voeten zitten :=

Zijn jullie allemaal jaren naar school geweest om hoefsmid te worden?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:53

prugelpiet schreef:
Ik vind het bijzonder om te lezen hoeveel bokkers zelf aan de voeten zitten :=

Zijn jullie allemaal jaren naar school geweest om hoefsmid te worden?


Bekappen is niet zo moeilijk hoor.

Het is het smeden van een ijzer en correcties kunnen maken zonder je paard te schaden waar de moeilijkheidsgraad in zit.

Als je een gezond paard met prima voeten hebt is er niets spannends aan.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:13

Absolem schreef:
prugelpiet schreef:
Ik vind het bijzonder om te lezen hoeveel bokkers zelf aan de voeten zitten :=

Zijn jullie allemaal jaren naar school geweest om hoefsmid te worden?


Bekappen is niet zo moeilijk hoor.

Het is het smeden van een ijzer en correcties kunnen maken zonder je paard te schaden waar de moeilijkheidsgraad in zit.

Als je een gezond paard met prima voeten hebt is er niets spannends aan.


Inderdaad wat absolem zegt. En hier checkt de smid nog steeds om de 8 weken en tussendoor ook uitwisselen foto’s en info bij twijfel. Maar idd ook paarden met goede voeten hier. Corrigeren, andermans paarden en ijzers doe ik niks mee.