Paard perongeluk gedekt?!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:46

Je variabelen zijn: wel of niet succesvol gedekt. Oftewel wel of geen ejaculatie. Dat zegt alsnog niets over de kans op dracht :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:46

Napie schreef:
TS vraagt om een kansberekening die we alleen maa kunnen maken met de variabelen die we hebben namelijk ze is wel of niet succesvol gedekt. Dus dan is mijn mijn enige antwoord:? Wel of niet drachtig. Twee variabelen.

Nee, je noemde letterlijk de kans op dracht 50%. En dat is en blijft nonsens. En dat heeft geen fluit te maken met de hoeveelheid variabelen.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:33

Flower033 schreef:
anjali schreef:
Ik hoop dat ts een eventueel veulen laat leven.

Vegetariër?


Hey laat ons erbuiten aub :')

Ik zou ook zeggen, gauw scannen of de merrie drachtig is en zo ja, vind ik afknijpen/aborteren/hengstig laten spuiten een prima oplossing.

Een veulen is geen kleinigheidje, de hele dracht (plus kosten e.d.) ook niet en het gevaar voor complicaties voor merrie/veulen zijn ook niet te verwaarlozen.

Ik ben benieuwd of de merrie drachtig blijkt te zijn!

Boras
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:17

Kuggur schreef:
Napie schreef:
TS vraagt om een kansberekening die we alleen maa kunnen maken met de variabelen die we hebben namelijk ze is wel of niet succesvol gedekt. Dus dan is mijn mijn enige antwoord:? Wel of niet drachtig. Twee variabelen.

Nee, je noemde letterlijk de kans op dracht 50%. En dat is en blijft nonsens. En dat heeft geen fluit te maken met de hoeveelheid variabelen.


Jij hebt gelijk! Nou blij? :)

Ennnn weer een nieuwe poging om on topic en een beetje positief naar elkaar te blijven.
Van dat geneuzel wordt toch niemand blij.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:24

Erectie is niet nodig om drachtig te worden, voorvocht kan voldoende zijn.

Ik zelf zou er niet zo'n problemen mee hebben. Zou wel kijken hoe je het de volgende keer Kunt voorkomen (degelijk hekwerk/draad/stroom?)

Je kan na laatste dekking rond de 18 dagen scannen of wachten rond de 21 dagen worden ze weer ergens hengstig.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:32

StalNollie schreef:
Erectie is niet nodig om drachtig te worden, voorvocht kan voldoende zijn.

Ik zelf zou er niet zo'n problemen mee hebben. Zou wel kijken hoe je het de volgende keer Kunt voorkomen (degelijk hekwerk/draad/stroom?)

Je kan na laatste dekking rond de 18 dagen scannen of wachten rond de 21 dagen worden ze weer ergens hengstig.


Grinnik. Me hoela. Bij een paard moet het zaad (of evt voorvocht) ín de baarmoeder worden gebracht, dus dóór de baarmoedermond heen. Daarom maakt de penis van een paard ook zo'n mooi 'waaiertje' aan het uiteinde, om zich 'vast' te zetten achter de baarmoedermond.
Als jij me kunt vertellen hoe dat lukt zonder erectie hoor ik het graag.

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:41

Zou inderdaad niet weten hoe een hengst met een slappe een merrie kan bevruchten :=

thequeensmum
Berichten: 3547
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:47

Kabayo schreef:
Zou inderdaad niet weten hoe een hengst met een slappe een merrie kan bevruchten :=


En ik zou niet weten hoe een hengst met een slappe hem erin moet krijgen.
Maar ik leer graag bij :D

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:44

Een slappe is wat anders als geen voorvocht produceren.

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:46

StalNollie schreef:
Een slappe is wat anders als geen voorvocht produceren.

Ik heb het ook over een erectie.
Niet een ejaculatie

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:56

Ik gok dat stalnorrie een ejaculatie bedoeld ipv erectie.

Echter, zit er al zaad bij voorvocht bij een eerste sprong? Ik dacht van niet maar hoe ik daarbij kom?

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:58

Waarom zou het niet in voorvocht zitten? Is dat niet gewoon net als bij andere zoogdieren -inc mensen- altijd een risico?

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:03

AlwaysH schreef:
Waarom zou het niet in voorvocht zitten? Is dat niet gewoon net als bij andere zoogdieren -inc mensen- altijd een risico?


Ja maar toch pas na de eerste keer ejaculeren ooit?

Even google geraadpleegd;
‘ De kans is erg klein, maar zeker niet nul. In het voorvocht kunnen dus zaadcellen van een vorige ejaculatie meekomen die in de penis zijn achtergebleven. Deze zaadcellen zijn niet oud of misvormd, het zijn dezelfde zaadcellen als in vers sperma. Het zijn er alleen wel veel minder.’

Dus dan moet hij al een keer eerder gedekt hebben.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:05

Balko schreef:
AlwaysH schreef:
Waarom zou het niet in voorvocht zitten? Is dat niet gewoon net als bij andere zoogdieren -inc mensen- altijd een risico?


Ja maar toch pas na de eerste keer ejaculeren ooit?

Even google geraadpleegd;
‘ De kans is erg klein, maar zeker niet nul. In het voorvocht kunnen dus zaadcellen van een vorige ejaculatie meekomen die in de penis zijn achtergebleven. Deze zaadcellen zijn niet oud of misvormd, het zijn dezelfde zaadcellen als in vers sperma. Het zijn er alleen wel veel minder.’

Dus dan moet hij al een keer eerder gedekt hebben.

Eh, ook hengsten masturberen, dus nee gedekt hebben hoeft niet, met zichzelf spelen is genoeg.

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:07

ashley1 schreef:
Flower033 schreef:

Vegetariër?


Hey laat ons erbuiten aub :')

Ik zou ook zeggen, gauw scannen of de merrie drachtig is en zo ja, vind ik afknijpen/aborteren/hengstig laten spuiten een prima oplossing.

Een veulen is geen kleinigheidje, de hele dracht (plus kosten e.d.) ook niet en het gevaar voor complicaties voor merrie/veulen zijn ook niet te verwaarlozen.

Ik ben benieuwd of de merrie drachtig blijkt te zijn!


Jeetje, wat een heftig advies. Mijn merrie was ook een "oeps" geval. Gedekt door een jaarling, die uitgebroken was. Ze is inmiddels 23, en ik ben nog altijd dolgelukkig met haar.

TS geeft aan dat het veulen welkom is, waarom dan nog zulke adviezen geven?

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:15

Kabayo schreef:
Zou inderdaad niet weten hoe een hengst met een slappe een merrie kan bevruchten :=


Hier in de buurt probeerde een fokker zijn jonge hengst op een merrie te laten springen, maar meneer slaagde er niet in, vanwege slapheid... tja, dat kwam geen veulen van, logisch, maar dat is dus de grote vraag, hoe ver is de hengst die het met TS haar merrie probeerde, gekomen...

Wat is "half gedekt" bijvoorbeeld? :')

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:25

tamary schreef:
Eh, ook hengsten masturberen, dus nee gedekt hebben hoeft niet, met zichzelf spelen is genoeg.



Dat dacht ik dus ook.

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:44

AlwaysH schreef:
tamary schreef:
Eh, ook hengsten masturberen, dus nee gedekt hebben hoeft niet, met zichzelf spelen is genoeg.



Dat dacht ik dus ook.


Ik heb duidelijk geen hengsten en werk alleen met zaadbuisjes whahahaahaha.
Ik wist dit serieus niet :')

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:53

Kuggur schreef:
Napie schreef:
TS vraagt om een kansberekening die we alleen maa kunnen maken met de variabelen die we hebben namelijk ze is wel of niet succesvol gedekt. Dus dan is mijn mijn enige antwoord:? Wel of niet drachtig. Twee variabelen.

Nee, je noemde letterlijk de kans op dracht 50%. En dat is en blijft nonsens. En dat heeft geen fluit te maken met de hoeveelheid variabelen.


Officieel is het wel 50% kans.... Het is namelijk wel, of niet.

Net als dat je elke dag 50% kans hebt op regen. Het regent wel, of niet.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:58

iirrssjjee schreef:
Officieel is het wel 50% kans.... Het is namelijk wel, of niet.

Net als dat je elke dag 50% kans hebt op regen. Het regent wel, of niet.


Nee, zo werkt statistiek niet. Ook niet bij regen. De kans dat het regent wordt je keurig iedere dag voorspeld door het KNMI etc op basis van focking ingewikkelde rekenmodellen.


Statistisch gezien is de kans op bevruchting bij een eerste dekking áls die op het perfecte moment gebeurt (dus max 1 dag voor de eisprong) ongeveer 70%. Dan moet alles meezitten.

In dit geval is de kans dat déze hengst uberhaupt gedekt heeft 50/50, want niemand heeft het gezien.

Dat maakt de totale kans op een embryo 50% (de onzekerheid of er uberhaupt iets gebeurd is) maal 70% (de kans dat het onder perfecte omstandigheden de eerste keer raak is) = maximaal 35% MITS de merrie op het punt van ovuleren stond.

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:04

Het antwoord op de vraag is mijn paard drachtig? Heeft toch echt maar 2 uitkomsten; ja of nee.

En op de vraag van de titel, als je m volledig uitschrijft; Is mijn paard per ongeluk gedekt? zijn ook alleen dezelfde antwoorden mogelijk; ja of nee.

Anoniem

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:14

Wat en euhhh bijzonder topic is dit geworden *zoekt popcorn smiley*.

Ben benieuwd ts, laat je het ons nog weten?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:27

iirrssjjee schreef:
Het antwoord op de vraag is mijn paard drachtig? Heeft toch echt maar 2 uitkomsten; ja of nee.

Het gaat niet alleen om het aantal mogelijke uitkomsten, maar ook om de waarschijnlijkheid dat een bepaalde uitkomst optreedt.
In het voorbeeld van het staatslot, zijn er vele malen meer lotnummers waarop geen jackpot valt dan waarop wel de jackpot valt. Ook al zijn er maar twee uitkomsten (wel of niet de hoofdprijs), toch kun je zeggen dat 'niet de hoofdprijs' een heel stuk waarschijnlijker is dan 'wel de hoofdprijs'.

Mocht dit niet duidelijk genoeg zijn, dan vrees ik dat geen enkele uitleg zinvol is, en dan rest er niets anders dan ook de popcorn erbij pakken.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 23:00

Hier is de popcorn inmiddels op, morgen maar weer nieuwe halen. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57984
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 23:13

Er wordt hier geen verschil gemaakt tussen kans en statistiek, daar zit ‘m de discussie gok ik.

De kans is 50% (wel of niet) de statistische waarde is een heel ander getal dat af hangt van meer factoren.