Wat te doen na de manege?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 23:13

Hallo Bokkers,
Ik weet niet meer zo goed wat ik moet, vandaar mijn vraag! Ik rijd al een tijdje niet meer op de manege, en heb ook al verschillende verzorgpony’s gehad, maar ik loop een beetje vast. Ik heb laatst toch maar weer een proefles gereden op een manege bij mij in de buurt, maar het beviel totaal niet, ik ben er echt ‘uitgegroeid’ denk ik. In mijn regio zijn verzorgpony’s bijna niet te vinden, en wat er te vinden is kost of (te) veel geld (ben bereid wel wat te betalen net zoals op de manege, maar rond de 100 euro vind ik te gek worden en valt buiten mijn budget), het is voor te veel dagen (ik zit in mijn examenjaar, 1/2 dagen is het max haalbare) of het gaat om het verzorgen van een shetlander. Ik hou van shets, daar niet van, maar ik wil graag mijn vaardigheden uitbreiden, meer leren, groeien etc. Het lijkt mij bijvoorbeeld heel leuk om in een paardenbedrijf mee te helpen als bijbaantje of met iemand mee te gaan als groom of ruiter of iets dergelijks. (Ik ben 16 voor als dat er toe doet).
Nu vraag ik me af, hoe zijn jullie verder gegroeid na de periode van manegelessen en de Shetlanders? Graag hoor ik persoonlijke verhalen, wie weet kan ik wat inspiratie opdoen!

Nynkex01
Berichten: 1125
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 00:08

Als je je vaardigheden wilt uitbreiden zou je toch dressuur/springles moeten volgen van iemand die zelf op hoger niveau heeft gereden, en dan is € 100 in de maand niks, los van wat je voor een lease/verzorg/bijrijpaard moet betalen. Maar het is de investering zeker meer waard dan manegeles

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 00:41

Misschien eens kijken of er iemand in je buurt les geeft op prive paarden, is wel duurder, maar je hebt dan wel alleen de lusten en het is je investering dan wel waard.

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 07:47

Nynkex01 schreef:
Als je je vaardigheden wilt uitbreiden zou je toch dressuur/springles moeten volgen van iemand die zelf op hoger niveau heeft gereden, en dan is € 100 in de maand niks, los van wat je voor een lease/verzorg/bijrijpaard moet betalen. Maar het is de investering zeker meer waard dan manegeles


Bedankt, maar zoals ik noemde ben ik niet rijk en is een bijrijdpaard dus niet te vinden. Als ik €200,- in de maand voor een bijrijdpaard en les had liggen dan had ik de vraag niet gesteld :)

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 07:48

alice0cullen schreef:
Misschien eens kijken of er iemand in je buurt les geeft op prive paarden, is wel duurder, maar je hebt dan wel alleen de lusten en het is je investering dan wel waard.


Heb ik al eerder naar gekeken maar helaas niks gevonden.

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 07:49

Ik krijg nu allemaal oplossingen aangeboden, maar zoals ik al zei; ik ben op zoek naar ervaringen van anderen, níét naar oplossingen. Ik heb over deze suggesties namelijk allemaal al een keer nagedacht, en deze zijn dus niet mogelijk!

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:58

Tja je wilt wat of je wilt niks.. als je weet wat een paard houden kost dan zou je waarschijnlijk een bijdrage van 100,- geen probleem vinden. Of je gaat 1 uurtje per week lessen op de manege, of je zoekt een bijrijdpaard. Meer werk, meer tijd en meer geld. Elk heeft zo zijn voor en nadelen dus het is afwegen wat het je waard is

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 08:02

pluisje88 schreef:
Tja je wilt wat of je wilt niks.. als je weet wat een paard houden kost dan zou je waarschijnlijk een bijdrage van 100,- geen probleem vinden. Of je gaat 1 uurtje per week lessen op de manege, of je zoekt een bijrijdpaard. Meer werk, meer tijd en meer geld. Elk heeft zo zijn voor en nadelen dus het is afwegen wat het je waard is


Goedendag,
Ik waardeer de milde kritiek, maar zoals genoemd hoef ik geen oplossingen!!! Ik wil ervaringen van mensen horen, nieuwe manieren. Het gaat niet om wat het me “waard” is of niet. Helaas is niet iedereen rijk! Ik heb geen budget van €100,- of €200,- in de maand, dat heb ik gewoonweg echt niet. Ook zit ik in mijn examenjaar, ik heb de tijd niet vijf dagen in de week! Als ik nog een keer advies krijg dat ik m’n portemonnee maar even moet opentrekken dan gaat er een slotje op.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:05

Ik had het geluk een pony te krijgen van m'n ouders. Maar als dat niet gelukt was dan had ik toch op andermans paarden gaan rijden. Ik pas inmiddels niet meer op m'n pony maar heb wel een tijd een paard van buren gereden en mee gelest.

Heb je geen handelsstal in de buurt waar je mag rijden in ruil voor helpen met stallen mesten? Hoeft vast niet 5 dagen in de week. In welke regio zit je? Mss dat iemand hier wel een verzorger zoekt. Iemand die wil leren is juist heel fijn. Niet iedereen zoekt via internet. Juist via via heb je de meeste kans.

Ik zocht juist iemand die graag wil lessen met m'n pony. Zelf vind ik de verzorging leuk dus dat hoeft iemand niet te doen. Maar dat is lastig te vinden of ze zijn te groot

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:06

Toen ik stopte op de manege met 14 jaar ben ik ook opzoek gegaan naar een bijrijdpaard eerst kwam ik ook alleen de dure tegen die voor mij totaal geen optie waren. Ook de shetlanders was niet mijn ding. Dus heb ik besloten op de manege door te rijden en onder tussen een advertentie op marktplaats te zetten.
Uiteindelijk heb ik een leuk paard gevonden waar ik veel op kon rijden het begon met 2 vaste dagen later naar bijna dagelijks. Dit kwam wel omdat ik zorgde dat ik er altijd was als ze me nodig hadden en omdat ik nooit afbelde zodat ze een betrouwbare factor hadden waar ze echt van op aankonden. Dat is veel mensen een hoop meer waard dan geld. Toen dat paard na 2 jaar werd verkocht heb ik meerdere bijrijdpaarden in mijn prijsklassen gevonden.

Als jij een betrouwbare verzorger bent hechten de meeste mensen daar meer waarde aan dan aan het geld.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:07

Ik kon destijds op mijn manege doorgroeien naar verzorgster van een eigen paard op de manege.
In ruil voor helpen met verzorging (poetsen, stal uitmesten) mocht ik rondjes uitstappen na de training en dat werd langzaam uitgebouwd tot stukje narijden aan het eind van de training, losstappen voor de training, tot volledig rijden als de eigenaar eens en dag niet kon.

En kon zo doorgroeien dat ik mijn manegeles op het verzorgpaard mocht gaan rijden en van daaruit doorgegroeid (en gespaard) naar privélessen, onderlinge wedstrijden en toen doe goed gingen officiële KNHS wedstrijden (tot aan Z dressuur).

Bijna elke eigenaar van een pension paard op die manege had op die manier iemand erbij die kon helpen met verzorging en als beloning soms 1, soms meerdere keren per week op het paard mocht rijden.
Meeste mensen keken in de manegelessen welke ruiter hen aansprak kwa rijden en wie daarvan dan langs de bak zaten als ze zelf aan het rijden waren, om bv eens te laten uitstappen oid.

Dus ik ben doorgegroeid óp de manege, het stadium na de manege kwam bij mij pas jaren later, toen mijn laatste verzorgpaard in verband met koliek moest worden ingeslapen en ik verhuisde en ik het aanbod kreeg om mijn favoriete manegepony een goede oude dag te geven.
Die heb ik naar mij toe laten brengen en niet op een manege maar op een kleinschalige pensionstal gezet.
Toen was voor mij pas het stadium na de manege aangebroken.

scrabbel

Berichten: 949
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:07

Er zitten ook grote verschillen tussen manages. Misschien eens een proefles doen bij een andere manage.

Mijn zusje reed bij een andere manage dan mij. Zij was te jong. Achteraf met de kennis die ik nu heb was deze 100x beter

Ik ben zelf begonnen met lessen en binnen half jaar verzorgponies en daaruit eigen paard.

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 08:09

capopjekop schreef:
Ik had het geluk een pony te krijgen van m'n ouders. Maar als dat niet gelukt was dan had ik toch op andermans paarden gaan rijden. Ik pas inmiddels niet meer op m'n pony maar heb wel een tijd een paard van buren gereden en mee gelest.

Heb je geen handelsstal in de buurt waar je mag rijden in ruil voor helpen met stallen mesten? Hoeft vast niet 5 dagen in de week. In welke regio zit je? Mss dat iemand hier wel een verzorger zoekt. Iemand die wil leren is juist heel fijn. Niet iedereen zoekt via internet. Juist via via heb je de meeste kans.

Ik zocht juist iemand die graag wil lessen met m'n pony. Zelf vind ik de verzorging leuk dus dat hoeft iemand niet te doen. Maar dat is lastig te vinden of ze zijn te groot


Bedankt voor het advies! Hier heb ik wat aan :o . Ik zit in de regio Rotterdam/Den Haag. Via internet is idd niks te vinden, maar wie weet moet ik dan maar even rond gaan mailen naar stallen. Laatst kwam er bijvoorbeeld wel een oproepje voor een stalmedewerker, maar helaas wordt mijn mail naar aanleiding daarvan compleet genegeerd…

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 08:10

scrabbel schreef:
Er zitten ook grote verschillen tussen manages. Misschien eens een proefles doen bij een andere manage.

Mijn zusje reed bij een andere manage dan mij. Zij was te jong. Achteraf met de kennis die ik nu heb was deze 100x beter

Ik ben zelf begonnen met lessen en binnen half jaar verzorgponies en daaruit eigen paard.


Ja, dat heb ik laatst dus gedaan. Helaas heb ik al zowat alle maneges in mijn omgeving gehad, en het spreekt me allemaal niet meer aan (of het nou om dierenwelzijn gaat of omdat de lessen gewoonweg saai zijn).

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:13

Beautydekoe schreef:
Nu vraag ik me af, hoe zijn jullie verder gegroeid na de periode van manegelessen en de Shetlanders? Graag hoor ik persoonlijke verhalen, wie weet kan ik wat inspiratie opdoen!


Door iedere dag (6/7 dagen per week) te helpen met stalwerk (uitmesten etc) en daar na een tijd goede begeleiding voor terug te krijgen. Daar heb ik alles van geleerd.

Als je 1 dag per week tijd heb zou ik eerder gewoon verschillende prive lesgevers proberen.
Met een verzorgpony zonder begeleiding is het wel leuk maar je ontwikkeld jezelf daar niet mee, eerder omgekeerd omdat je fouten niet gecorrigeerd worden.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 30-08-22 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:14

Beter gewoon langs gaan. Dan hebben mensen meteen een beeld van jou als persoon. Een mailtje is ook makkelijker te negeren. Heb je mensen in je omgeving met eigen paarden? Laat hen weten dat je op zoek bent. Als ze dan iets horen kunnen ze jou aanraden.

Verder zou ik wel even kijken naar je manier van reageren in dit topic. Als ik zou twijfelen en ik zie je zo pittig reageren zoals die reactie boven die van mij dan zou dat wel voor twijfel zorgen of we een klik kunnen hebben. Als eigenaar heb je geen zin in gezeik met een bijrijder

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:20

Wij zelf hebben meer aan iemand die onze paarden berijd in ruil voor hulp (mesten). Minimaal 2 dagen in de week en les nemen bij mijn partner (die instructie is) les hoeven we evenmin geld voor want het goed rijden van ons paard vinden we belangrijker.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:29

Ervaring: na de manegelessen, diverse verzorgpony's en bijrijdpaard ben ik gestopt met alles en pas weer opgepakt na mijn opleiding zo'n 5 jaar later.
Was werkende en kon me meer dingen veroorloven en ik had de tijd ervoor.



Wel ben ik het shetlandergebeuren nooit ontgroeit :+

IngeK
Berichten: 878
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:36

Ik heb zelf onbetaalde bijrijdpaarden gehad, maar daarvoor moet je inderdaad geluk hebben. De tip van een paar jaar wachten tot je klaar bent met je studie en wat meer te besteden hebt, is ook een goede.

Ik weet verder niet zo goed wat je wil horen, TS. Ervaringen van anderen zijn uit een andere regio, een andere tijd, mensen hebben andere vaardigheden et cetera. Jij zit met je eigen situatie: je hebt én geen tijd om veel/fulltime te komen helpen (bijvoorbeeld als werkstudent/stalruiter/stalhulp), én geen geld om een financiële bijdrage te geven, maar je wil wel een uurtje per week goedkoop rijden én ervan leren (dus les krijgen?) Én dan ook nog met aandacht voor dierenwelzijn én op jouw niveau? En dan wordt je boos als mensen zeggen dat de wereld zo niet werkt? Mensen op bokt besteden hun vrije tijd aan jouw probleem, wees blij dat je reacties krijgt ;)

Je voelt je niet prettig op de manege, o.a. vanwege dierenwelzijn. Ik kan mij zomaar voorstellen dat er een verband zit tussen het dierenwelzijn op de manege (bijvoorbeeld de hoeveelheid en kwaliteit van het ruwvoer) en dat je daar voor minder dan 100 euro per maand iedere week een uur op kan rijden én lessen. Goedkoop gaat ten koste van het paard.

Snap overigens heel goed dat je dat niet kan missen en dat dat frustrerend is. Maar daarom is paardrijden ook een luxesport en niet vanzelfsprekend voor iedereen. Of je moet dus veel geluk hebben. Of het gesprek aangaan met de manege waarom je je er niet meer thuis voelt. Er zijn zat maneges waar je ook als volwassene en op goed niveau kan rijden. Misschien helaas niet in jouw buurt.

Als het niet lukt wat je wil, zou ik trouwens lekker proberen met een van die shetjes aan de gang te gaan en je te verdiepen in het werken vanaf de grond, of mennen, of beiden. Kun je ook veel van leren waar je ook met grotere paarden veel aan hebt. Shetlanders zijn ook gewoon paarden immers.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:39

Ik had ook geen geld voor les of paarden.
Ik heb toen bij een handelstal in de buurt alles mee gedaan in ruil voor les. Mesten, tuig poetsen, hooi van het land halen. Gewoon alles.
Dus elke zaterdag en zondag en elke vrije middag.
Alle vakanties toen ik op school was elke dag. En ze konden op mij rekenen geen dag sloeg ik over.
Van daaruit ben ik naar particulieren gegaan die ook handelde maar kleinschalig.
En mocht dan ook 1 paard op wedstrijd uitbrengen. Dat kreeg ik incl les allemaal betaald.
Daar was ik dagelijks.
Meste stallen. Haalde mee hooi van het land. Repareerde mee de omheining.

Lees ik jou verhaal wil je in theorie van alles.
Maar sorry, voor gratis er niets voor over.

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 08:45

Ik denk dat mijn opmerking hierboven nogal verkeerd wordt opgevat. Ik vind het feit dat er om een bijdrage gevraagd wordt hartstikke begrijpelijk, alleen heb ik er zelf het geld niet voor. Ik vraag daarom niet om meningen van mensen dat ik de tijd en het geld er maar “voor over” moet hebben, want dat geld heb ik niet en dat gaat er ook niet komen. Ik ben hartstikke blij voor de mensen die dat geld schijnbaar wel hebben! Bedankt aan iedereen die mijn berichtje goed gelezen heeft en persoonlijke ervaringen gedeeld heeft!

Even een extra toevoeging: ik hoef niet perse een plek waar ik beter kan leren rijden te vinden. Een leuke bijbaan als stalmedewerker of helpen als groom lijkt me ook hartstikke leuk. Dit staat allemaal ook in mijn originele bericht, maar het wordt nu opgevat alsof ik in het Z wil leren rijden van een gediplomeerd instructrice voor niks. Dat is natuurlijk niet zo heh :)

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:52

Bij ons was er vroeger ook geen geld voor paard te rijden.
Ik heb jaren bij een fokker van New Forest ponys mee gelopen.
Ik mestte uit, deed allerlij stal klusjes en verzorgde de ponys werk in ruil voor rijden.
Wellicht jij ook een plek kan vinden waar ze wel een handje kunnen gebruiken in ruil voor ....

Beautydekoe
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 08:53

Popstra schreef:
Bij ons was er vroeger ook geen geld voor paard te rijden.
Ik heb jaren bij een fokker van New Forest ponys mee gelopen.
Ik mestte uit, deed allerlij stal klusjes en verzorgde de ponys werk in ruil voor rijden.
Wellicht jij ook een plek kan vinden waar ze wel een handje kunnen gebruiken in ruil voor ....


Goed idee, bedankt!

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:54

Als je er geen geld voor hebt dan houdt het dus blijkbaar gewoon op.

Met paarden omgaan is geen recht.

Of je stopt er (tijdelijk) mee totdat je wel meer geld hebt of je gaat keihard werken zodat A opvalt als betrouwbaar en verder kan groeien op een stal of B als bijbaan en zo geld verdient wat je dan kan uitgeven.

Echt veel meer keuzes zijn er niet.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:57

Even een algemeen advies. De bokt community is best groot en hoe je je hier opstelt blijft aan je 'plakken'. Ook al begrijp ik je irritatie als mensen je vraag niet goed begrijpen, dan nog is het aan te raden om geduldig en vriendelijk te blijven ('dank voor het antwoord maar eigenlijk bedoel ik mijn vraag anders' of iets in die geest). Je komt nu over alsof je een behoorlijk kort lontje hebt en wat aan de stijfkoppige kant bent.

Verder, het is wel degelijk een goede tip om een berichtje te sturen naar instructeurs in je directe omgeving en daarin uit te leggen wat je zoekt en eventueel te vragen of je een dagje met ze mee mag lopen, die gunst kan je bijv terugbetalen door een weekendje hun stallen uit te mesten voor nop. Zij kennen ook veel paardenmensen die mogelijk ondersteuning nodig hebben.

Laatst, je hebt een lastige leeftijd voor paardeneigenaren. Minderjarige bijrijders zijn complex qua verzekeringen en vaak is er stalbeleid dat minderjarigen niet alleen op stal mogen komen. Het kan goed zijn dat het vooral een kwestie is van geduld, boven de 18/20 zal je een stukje beter in de markt liggen als bijrijder.