Waarom geen pre?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:14

Jennyj01 schreef:
Ik vind ze zelden mooi. En als ik er naar kijk vind ik het veel “gedoe”. Veel haar, veel paard, veel beweging. En inderdaad door het spiegelen van die baasjes die continu heel de situatie analyseren. Natuurlijk valt niet alles en iedereen over een kam te scheren maar dat is hoe het op mij overkomt.


Als je als persoon de hele dag bezig bent met alles analyseren moet je inderdaad niet aan een PRE beginnen. :D

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:05

Ik heb mijn 17 jarige PRE merrie helaas 2 weken geleden moeten laten inslapen maar voor het karakter zou ik geen PRE laten staan. Ze zijn fijngevoelig en confronteren je enorm met elke fout die je maakt door zo'n enorme spiegels te zijn. Je leert haarfijn samen te werken en ze zijn enorm eerlijke dieren. De enige reden waarom ik wel voorzichtig zou zijn is de fysiek. Ik heb mijn merrie moeten laten inslapen deels door botkanker maar ook deels door artrose in de kogel wat vermoedelijk kwam van het maaien. Ze had ook enorme melanomen maar dit is minder rasgebonden. Dus ik zou ze zeker niet laten staan maar wel goed laten keuren want er zijn veel kapotgefokte PRE's op de markt ook.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:55

Olympic Orry:

wat vreselijk verdrietig. Y;(

Veel sterkte!

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:33

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
Ik zie er geregeld een (niet van mij) met echt hele lelijke grote brandmerken. Maar de kwaliteit van het paard wordt er niet minder van. Is het brandmerken zielig? Ik denk wel enigszins.Ik vind castreren zieliger en zou het zelf nooit laten doen maar ik koop wel (oudere al lang geleden gecastreerde) ruinen. Dat is dan ook niet consequent maar het is nu eenmaal zo en die paarden kunnen er zelf niets aan doen. Mijn allereerste pony was een Engelse import type Welsh Cob en die had een brandmerk van 2 letters (HR) op de zadelplek. Ik ben er nooit achtergekomen wat dat betekende.


Er is niks zielige aan castreren hoor, paarden worden goed verdoofd en krijgen pijnbestrijding en daarna kunnen ze een veel leuker en socialer leven lijden in een kudde.

Ik vind ze hengst houden vaak zieliger..

In elk geval vind je veel Spaanse paarden en ook uit Latijns-Amerikaanse landen die vanuit hun cultuur daar niet gecastreerd worden. Ze worden ook heel anders gehouden dan hier waar de meeste stallen niet op hengsten zijn ingericht.Het is een andere( paarden)cultuur en ik denk dat paarden uit die landen ook anders van karakter zijn dan waar men hier aan gewend is en dat je er daarom een klik mee moet hebben, en dus begrijpelijk dat sommigen ze niet willen, of juist wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:37

Jennyj01 schreef:
Ik vind ze zelden mooi. En als ik er naar kijk vind ik het veel “gedoe”. Veel haar, veel paard, veel beweging. En inderdaad door het spiegelen van die baasjes die continu heel de situatie analyseren. Natuurlijk valt niet alles en iedereen over een kam te scheren maar dat is hoe het op mij overkomt.
Imo zie je dat overanalyseren vooral bij mensen bij wie een PRE juist niet past. :+

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:38

anjali schreef:
In elk geval vind je veel Spaanse paarden en ook uit Latijns-Amerikaanse landen die vanuit hun cultuur daar niet gecastreerd worden. Ze worden ook heel anders gehouden dan hier waar de meeste stallen niet op hengsten zijn ingericht.Het is een andere( paarden)cultuur en ik denk dat paarden uit die landen ook anders van karakter zijn dan waar men hier aan gewend is en dat je er daarom een klik mee moet hebben, en dus begrijpelijk dat sommigen ze niet willen, of juist wel.


Dat komt omdat men merries daar voornamelijk gebruikt voor de fok en niet voor rijden, dus hebben ze alleen hengsten op stal. Wel met 3 dichte muren en tralies want stel je voor...

Dan kun je beter een ruin zijn in Nederland. ;)

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:44

Sowieso staan ze er ook veel op stal vanwege de warmte, het is inderdaad niet te vergelijken met hoe paarden hier gehouden worden.

OlympicOrry, wat verdrietig..die melanomen komen helaas veel voor bij schimmels en dus ook PRE's en kost ze ook vaak het leven. Dat zijn ook wel dingen om rekening mee te houden.
Het andere zie ik ook bij andere rassen, maar afwijkende beenstanden/ bewegingen geven natuurlijk altijd een groter risico op slijtage/ blessures.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:54

Castreren moet gewoon goed en netjes gebeuren en dan is dat hier in Nederland verder vaak beter. Er zijn hier ook wel plekken waar hengsten wel voldoende buiten komen of in een groep, maar die plekken zijn nog heel erg beperkt.
Veel mensen hebben al genoeg problemen om op een normale manier met hun paard om te gaan, dus dan is een ruin al genoeg uitdaging. Kan een hengst super braaf en makkelijk zijn, maar werkt vaak negatief op de spanningen van de mens als ze weten dat het een hengst is.

Ik heb 2 hengstveulens van 7 maanden die super braaf en makkelijk nog zijn. Ik zou mn quarter best wat langer hengst willen laten, maar dat heeft negatieve consequenties voor onze fijne kudde, dus gaan we gewoon niet doen. Er zijn ook genoeg goede hengsten.

Maar niet castreren vanwege de ingreep, zou je ook alle andere ingrepen niet moeten doen als je paard iets mankeert of een ongeluk krijgt etc.

Een paard laten staan om een brandmerk liggen ze daar echt niet wakker van en zullen daarom ook niet stoppen met brandmerken.
Onze oude merrie uit Amerika van 29 had een brandmerk en daar totaal geen last van. Ik hoef het zelf niet te doen en zal toen echt even vervelend zijn geweest, maar ze heeft ook weleens een flinke wond gehad door haar eigen stomme gedrag. Zal ook niet altijd lekker hebben gevoeld.

Een goed paard laat je niet staan om dat soort zaken.

Het teveel analyseren is altijd een probleem, maar ik denk dat sommige mensen veel kunnen leren van een correct paard die goed spiegelt.
Ik vind het eerder erg dat mensen gaan voor een simpel paard en totaal niet luisteren en lezen, waar zo een paard alles maar accepteert en braaf blijft doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:58

Elisa2 schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik vind ze zelden mooi. En als ik er naar kijk vind ik het veel “gedoe”. Veel haar, veel paard, veel beweging. En inderdaad door het spiegelen van die baasjes die continu heel de situatie analyseren. Natuurlijk valt niet alles en iedereen over een kam te scheren maar dat is hoe het op mij overkomt.


Juist niet, als je zelf goed in contact staat met je gevoel zijn ze een verademing over het algemeen. Alleen dat eerste, ja dat moet je wel zelf bezitten van nature. Voor mensen met weinig gevoel is het vaak niks.

Ik wilde net zeggen... Ik heb er hier zo eentje staan en ik vind juist heel veel rust in werken met haar. :+
Ook andere PRE's die ik gereden heb vond ik juist heel makkelijk daarin omdat ze zich zo ontzettend snel aanpassen aan je manier van rijden.
Maar als je gewoon een paard wil dat geen vragen stelt ongeacht wat je doet dan is een PRE niks voor jou nee.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:01

Buiten alles om, hoeft een beetje dribbelen niks te zeggen. Het maakt mensen soms bang en gespannen, maar het zegt niks over betrouwbaarheid.

Ik heb weleens een paardje gehad dat snel liep te dribbelen en heet kon worden, maar die waren ook altijd heel betrouwbaar, schrokken bijv niet snel en zouden nooit echt je eraf werken.

Heb een paar keer een wat slome duikelaar gehad die eerder iets onverwacht zouden doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:06

superpony schreef:
Buiten alles om, hoeft een beetje dribbelen niks te zeggen. Het maakt mensen soms bang en gespannen, maar het zegt niks over betrouwbaarheid.

Ik heb weleens een paardje gehad dat snel liep te dribbelen en heet kon worden, maar die waren ook altijd heel betrouwbaar, schrokken bijv niet snel en zouden nooit echt je eraf werken.

Heb een paar keer een wat slome duikelaar gehad die eerder iets onverwacht zouden doen.

Ze bedoelen dribbelen niet in die zin maar in de zin dat veel ruiters een PRE niet tot zijn recht kunnen laten komen waardoor ze kort gaan lopen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:41

Ayasha schreef:
superpony schreef:
Buiten alles om, hoeft een beetje dribbelen niks te zeggen. Het maakt mensen soms bang en gespannen, maar het zegt niks over betrouwbaarheid.

Ik heb weleens een paardje gehad dat snel liep te dribbelen en heet kon worden, maar die waren ook altijd heel betrouwbaar, schrokken bijv niet snel en zouden nooit echt je eraf werken.

Heb een paar keer een wat slome duikelaar gehad die eerder iets onverwacht zouden doen.

Ze bedoelen dribbelen niet in die zin maar in de zin dat veel ruiters een PRE niet tot zijn recht kunnen laten komen waardoor ze kort gaan lopen.



Ik heb er een paar lesgegeven en als ze opstapte waren de paarden vaak gelijk vlot weg en hadden veel mensen de neiging snel te "pakken" op het vlotte gevoel. Daar kreeg je vaak ook dribbelen voor terug en daardoor durfden mensen weer moeilijker los te laten. Een vicieuze cirkel.

Ben ook weleens met iemand samen buiten gaan rijden om vertrouwen daar te krijgen en halverwege geruild. Dame werd gespannen, pakte paard op, paard ging dribbelen en van kwaad tot erger.
Op mijn ruin toen durfde zijn de teugels los te laten, terwijl die van dingen kon schrikken en haar paard "alleen maar" liep te dribbelen.

Ik zag dat dribbelen vooral door spanning van de ruiter. Maakt me dan verder niet zoveel uit waar en hoe.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:06

Mkango schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik vind ze zelden mooi. En als ik er naar kijk vind ik het veel “gedoe”. Veel haar, veel paard, veel beweging. En inderdaad door het spiegelen van die baasjes die continu heel de situatie analyseren. Natuurlijk valt niet alles en iedereen over een kam te scheren maar dat is hoe het op mij overkomt.
Imo zie je dat overanalyseren vooral bij mensen bij wie een PRE juist niet past. :+


En juist mijn Spaanse dames hebben mij het over analyseren ‘afgeleerd’. Dat werkt averechts inderdaad. We leven nu, we zijn nu, WIJ zijn. Dankbaar voor. :j

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:11

Als ik jouw tekst lees, lees ik niet dat het over het ras gaat maar wat vaak in advertenties voorkomt: geen pre is geen prioriteit. Dus een springgefokt maar geen pre wordt bedoeld dat het niet erg is als het paard niet- springgefokt is

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:13

Wat betreft het analyseren, 'ik ben wel van de analyse'.
Als ik zit te 'piekeren en prakkiseren' wil de Spaanse nog wel eens stil gaan staan. 'Er is geen duidelijke aansturing, dus ik stop'. (Een manegepaard was braaf doorgelopen of had een streekje uitgehaald.)
Van Agaat Moerman herinner ik mij de opmerking 'dat het belangrijk is om bij je standpunt te blijven' (al zijn kleine compromisjes toegestaan).
Maar juist bij zo'n gevoelig dier is het zaak om wel te proberen te snappen wat er gebeurt en waarom.
Belangrijk is wel zoiets als wat Yvonne van Featherlight benoemt als intentie. Subtiele verschillen in een oefening: het gaat gewoon op gedachte (gevoel, intentie).

... zoals die ene hoek van de rijbaan die niet echt vlak is. We waren op de rechterhand. Geen enkele hoek 'lukt rijkunstig' met gewicht op de binnenschouder. Knollie had op dat moment de voorkeur voor gewicht op rechts, al probeerde ze heel zoet om het gewicht te verschuiven. En omdat ik graag op de binnenhoefslag werk, stuurde ik haar 'een hellend vlak' op, dat weer uitnodigde tot gewicht op rechtsvoor....
Toen stond ze ook stil. (Om het raadsel op te lossen heb ik zelf een paar rondjes door de bak gelopen.)

En ik ben in principe alleen maar blij met het raskenmerk van stilstaan bij gevaar (of dus onduidelijkheid).