Waarom geen pre?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 09:48

Hallo, altijd als ik bv op Facebook kijk staat er als mensen een nieuw paard zoeken ‘geen pre’ waarom is dit eigenlijk? Ik ben zelf dol op het uiterlijk/karakter van de pre maar wat zijn hun minpunten? Ze lijken me niet veel heter dan bv een kwpnr :Y)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 09:53

Misschien vanwege hun beweging? Spaanse rassen graaien soms wel met de voorbenen als ze draven. En ze zijn vaak ook wat compacter gebouwd korte rug = lastiger voor een passend zadel wat voor zowel ruiter als paard past, er zijn ook uitzonderingen zoals bij elk ras.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 09:59

PRE's zijn heel gevoelig en spiegelen heel erg, niet iedereen kan daarmee omgaan. Voor sommige mensen zijn ze gewoon simpel te fijn gevoelig.

Naast dat inderdaad type en beweging een rol kunnen spelen waarom mensen geen PRE willen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:09

Hai!
Elk paard is al anders natuurlijk. Soms heb je een hele hete KWPN'er die overal bakspoken ziet, en soms heb je een PRE die liever lui is dan moe.

Maar over het algemeen vind ik een PRE veel gevoeliger. Ze reageren op kleine dingen (dus ook met het rijden reageren ze op kleine hulpen). En je moet ze 'los' durven laten met het rijden. Als je ze krampachtig vasthoudt en tegenhoudt, ja, dan gaat het mis. Die manier van rijden was voor mij best wennen toen ik voor het eerst op een papierloze Spaanse stapte. Je weet dat ze op elke hulp kunnen reageren en dat ze willen werken (dus voorwaarts zijn!), maar dan moet je ze niet ook meteen tegenhouden want "oeh, spannend!".

En ze hebben een wat andere bouw dan de KWPN'ers, waardoor ze met korte passen kunnen lopen (verzamelen kunnen ze vaak prima!), maar uitgestrekte draf is bijvoorbeeld veel moeilijker om aan te leren. Ik denk dat dat voor veel mensen de reden is: de bouw is anders, ze lopen anders en je moet ze dus ook anders trainen.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:31

Misschien ook dat je soms niet weet waar ze vandaan komen, hun voorgeschiedenis, en daarom minder vertrouwen hebt dat het geen miskoop wordt.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:36

Er zijn redelijk wat kapotte PREs die hierheen gebracht worden. Dat zou mijn reden 1 zijn. Als tweede vind ik hun krabbelige manier van draven niks (uitzonderingen daar gelaten)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:36

Ja, door de hoeveelheid die hierheen geexporteerd wordt en het gebrek aan strenge selectie op gezondheid in Spanje is de gezondheid ook wel echt een dingetje.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:43

Ik ken alleen maar niet zo leuke PRE’s dus nee dank je. Dat hectische gekrabbel, ik kan er niet tegen.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:52

Ik denk dat de redenen kunnen worden gesplitst.
Over het algemeen zijn de hiernaartoe geïmporteerde PRE’s niet de beste rasvertegenwoordigers, want zo’n paard moet betaalbaar zijn, ook na import. Daarbij hebben ze meestal een Spaanse (rij)opvoeding gehad, die vaak voor trauma’s zorgt.
Voor hier gefokte PRE’s geldt dat natuurlijk allemaal niet, dus bij die paarden speelt waarschijnlijk vooral het gangenwerk, de compacte bouw en het karakter een rol. Als die drie aspecten naar ‘onze zin’ zijn, zijn ze vaak ook duur. Mijn NL-gefokte twenter heeft normale gangen (niet krabbelen of maaien en laat al een redelijke middendraf zijn), wordt groot en lijkt vooralsnog een goed hanteerbaar karakter te hebben.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:34

Geïmporteerde PRE's in de lagere prijsklasse zijn vaak niet de beste rasvertegenwoordigers.
Er zijn geweldige paarden in Spanje, maar even kijken is toch wat complexer en als je zelf de taal en cultuur niet kent.

Zijn ze in Spanje opgegroeid dan hebben ze een andere manier van omgang meegemaakt, een cultuurverschil dus. Het is niet perse altijd beter in Nederland, maar wel anders. Het kost vaak meer tijd om die handleiding in de andere taal te leren begrijpen, voor zowel paard als ruiter.

Veel PRE's zijn gevoelig en kunnen wat emotioneel zijn. Match je dat met het micromanagende rijden wat veel Nederlandse ruiters (onbewust) doen, dan werkt dat op elkaars zenuwen.

Toen ik nog in NL woonde kon ik gevoelsmatig vaak ook niet zoveel met de PRE's die ik toen kende.
Hier in Spanje viel het kwartje en viel alles op z'n plek.
Ik wil echt niet anders meer dan een Spaans paard. Geen paard heeft zo'n fijne balans tussen dapper en fijngevoelig, tussen energiek en gebalanceerd, en zo expressief <3

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:45

:j en tis ook maar net waar je voorkeur ligt natuurlijk. Ik zou zelf bijv. in zo'n advertentie kunnen zetten, geen fries, geen draver,...
Maar wat mensen praktisch gezien minpunten zouden kunnen vinden van mijn merrie zijn bijvoorbeeld dat ze extreem gevoelig is, eenkennig, wantrouwend tegenover de meeste mannen, enige trauma's van Spanje waar je mee om moet kunnen gaan, erg sterk karakter, ze loopt niet zoals een gemiddelde kwpn'er, sterke en zware voorhand, het hebben van een gebruiksaanwijzing :* (maar dat weegt voor mij niet op tegen de pluspunten)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:09

Het gekrabbel ligt ook heel erg aan de manier van gereden zijn trouwens, als ze goed op lengte gereden worden dan worden de bewegingen ook beter en ruimer. Maar goed, de bewegingsvorm blijft anders dan dat van een KWPNer natuurlijk.

Ik vind ze ook fantastisch, juist het fijngevoelige karakter en hoe licht ze zijn in de omgang over het algemeen en daarnaast cool en intelligent.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:14

Weet je zeker dat ze het paardenras bedoelen? 'Geen pre' wordt vaak ook bedoelt als 'heeft de voorkeur, maar is niet per sé nodig'. De eigenlijke betekenis van pre is 'een pluspunt' maar het wordt dus vaak wat anders bedoelt.

Ligt dus een beetje aan de context waarin het woord wordt gebruikt!

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:19

Mariett schreef:
Weet je zeker dat ze het paardenras bedoelen? 'Geen pre' wordt vaak ook bedoelt als 'heeft de voorkeur, maar is niet per sé nodig'. De eigenlijke betekenis van pre is 'een pluspunt' maar het wordt dus vaak wat anders bedoelt.

Ligt dus een beetje aan de context waarin het woord wordt gebruikt!


Goeie inderdaad!

Als het wel over het ras gaat, dan is het gewoon een kwestie van persoonlijke smaak of voorkeur. Daar valt verder weinig van te vinden. Wat de een mooi of leuk vind kan voor de ander het tegenovergestelde zijn. Soms ook zonder duidelijk reden, gewoon niets voor mij etc.

Zo ben ik bijvoorbeeld gek op de Lusitano, maar alle andere barokke rassen vind ik dan weer helemaal niets. Althans ik zou ze niet willen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:27

Idd ik lees ook vaak bij advertenties geen draver, tinker of andere koudbloeden.

Dan kan je beter vermelden wat je Wél zoekt, kwpn, bwp, nrps bv.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:31

Misschien zijn niet alle fokkers van PRE’s betrouwbaar. Of dat er paarden met tics worden gedekt en dat dan ook de nakomelingen tics hebben? Geen idee waarom. Maar als dat wel zo zou zijn begrijp ik alsnog niet waarom. Want niet iedere PRE heeft een tic. Als dit niet klopt, zeg het even vriendelijk.

Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 12:36

Mariett schreef:
Weet je zeker dat ze het paardenras bedoelen? 'Geen pre' wordt vaak ook bedoelt als 'heeft de voorkeur, maar is niet per sé nodig'. De eigenlijke betekenis van pre is 'een pluspunt' maar het wordt dus vaak wat anders bedoelt.

Ligt dus een beetje aan de context waarin het woord wordt gebruikt!

Nee want ze zeggen bv geen koudbloeden,pre’s of dravers

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:37

ElfBeau_067 schreef:
Misschien zijn niet alle fokkers van PRE’s betrouwbaar. Of dat er paarden met tics worden gedekt en dat dan ook de nakomelingen tics hebben? Geen idee waarom. Maar als dat wel zo zou zijn begrijp ik alsnog niet waarom. Want niet iedere PRE heeft een tic. Als dit niet klopt, zeg het even vriendelijk.
ook fokkers van andere rassen zijn niet altijd betrouwbaar. :) er zijn er die enkel fokken om het geld en dus niet op ziektes ofzo letten.
Zo heb je bv mensen die hun tinker of fries met CPL toch laten dekken.
:\

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:38

Art_Ificious schreef:
ElfBeau_067 schreef:
Misschien zijn niet alle fokkers van PRE’s betrouwbaar. Of dat er paarden met tics worden gedekt en dat dan ook de nakomelingen tics hebben? Geen idee waarom. Maar als dat wel zo zou zijn begrijp ik alsnog niet waarom. Want niet iedere PRE heeft een tic. Als dit niet klopt, zeg het even vriendelijk.
ook fokkers van andere rassen zijn niet altijd betrouwbaar. :) er zijn er die enkel fokken om het geld en dus niet op ziektes ofzo letten.
Zo heb je bv mensen die hun tinker of fries met CPL toch laten dekken.
:


Idd. En er zijn genoeg fokkers die wel betrouwbaar zijn.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:43

Het gaat niet om de fokkers maar om de export, de export paarden zijn over het algemeen niet de beste paarden die gefokt worden en komen veel al in handen van handelaren waarbij gebreken en/ of niet bekend zijn en of verzwegen worden.

Je kan prima hele beste PRE's uitzoeken in Spanje, die top gezond, opgevoed en gereden zijn maar die kosten dan ook wel wat.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:14

Een Pre is ook en type apart, gevoelig, sensibel, werklustig.

T zijn geen paarden die je zomaar 24/7 buiten gooit, er zijn erg veel pre uit Spanje met trauma’s of een behoorlijke handleiding.

Daarbij zijn ze rijtechnisch ook niet makkelijk, ze hebben behoorlijke valkuilen waar zoveel mensen intrappen.

Ik heb er overigens zelf 1 dus ik spreek wel uit ervaring :D

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:36

Goh, mijn PRE maak ik op zich wel blij met het paddock Paradiso systeem. Mijn vorige Spaanse uit Spanje ook. Die veranderde van heet ongeleid projectiel naar liefste kinderpoowny hobbel zonder zadel en halstertje door het dorp paard.

Elk paard heeft een geheel ander karakter. Natuurlijk zijn er bepaalde expressies en tintjes die bij het ene ras meer verschijnen dan bij een ander. Ik vind een PRE niet heet, ik vind ze juist uiterst cool in eender wat voor situatie. Het zijn enorme spiegels, maar heus eerlijk.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:20

Mijn danspartner is een PRE merrie.

Tja, nadelen....
Ze is verschrikkelijk slim. Heeft een eigen mening. Is gevoelig.
Ze kan vreselijk heet zijn en in andere dingen weer lekker nuchter.

Ze is over het algemeen braaf.
Ze is mensgericht en wil je graag een plezier doen.
Ze loopt braaf met andere mensen mee, maar om echt met haar te werken moet ze je kennen / vertrouwen. (Drie dagen weggaan 'Longeer jij mijn paard...?' zit er niet in.)
Nieuwe dingen leren vind ze leuk en kan ze goed. (Ook wel eens dingen die ik haar niet wilde leren...)
Met longeren ben ik maar opgehouden bepaalde stemcommando's te geven, want als ik denk 'laat ik eens dàt vragen' gebeurt het al...

Ze is hypermobiel dus je moet beginnen met de spieren (vooral de 'buik'spieren) er op te trainen. Aan souplesse nooit gebrek, dus soms buigt ze wel eens 'waar het niet hoort' (in de lendenen 'kwispelen' bijvoorbeeld).

En ze heeft een korte rug, een mooie 'vierkante' bouw
(trek een lijn langs de schouder en een lijn van het zitbot door het heupuitsteeksel - die geven een hoek van (bijna, in mijn geval) 90 graden, het snijpunt precies boven de plek waar de ruiter zit).
En ze is gefokt voor het soort dressuur dat ik leuk vind, ik vind de "gewone" Nederlands/duitse moderne dressuur onlogisch en onvriendelijk.

Tja - ik vind zelf niet dat hier veel minpunten staan.
Een heerlijk dier.
Geen standaard, en goed les krijgen / iemand die goed 'meekijkt' is essentieel.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:07

Het is een prachtig ras mits ze correct en gezond zijn!

Ze hebben meestal van de korte drafpassen zoals het voelt als je op een pony rijdt. En de voorbenen kunnen gaan maaien in draf of zijdelings uitzwaaien en dat vind niet iedereen fijn of mooi! En hun karakter zijn ook erg gevoelig, maar dat vind ik weer wel fijn, want zijn verder wel erg koel en niet gauw bang. Maar niet iedereen vind dat fijn!

loopjeloopje
Berichten: 36
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Waarom geen pre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:26

Hier ook een PRE merrie, volgend jaar 3 jaar in mijn bezit. 24/7 buiten, zonder deken en zeer mooi egaal in haar wintervacht. Wel een schuilstal ter beschikking, dus eigen keuze, buiten of binnen.
Qua karakter... Prachtige spiegel, gevoelig, eigen wil maar blijft goed in de samenwerking, wat inmiddels geleid heeft tot een zeer fijne samenwerking met wederzijds respect. Ze springt, doet dressuur, buitenritten, wandelen, run en ride.
Kortom, ik vind het (in elke geval deze) prachtige paarden met karakter. Niet voor iedereen weggelegd denk ik, je moet rust kunnen bewaren en vooral oog voor je paard hebben, je paard willen "lezen" om ze te begrijpen. Maar dat geld voor alle paarden...