Hoeven krabben lukt niet

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 15:36

GamblersCup schreef:
Dat snap ik niet... als je de dierenbescherming belt (bestaat er nog dierenpolitie trouwens?) dan gaan ze er wat aan doen, dan komt ze op een betere plek. Als je zoveel van dat paard houdt, dan is dat toch wat je voor haar wil? Of bedoel je egoïstisch van haar te houden: dan blijft ze in die miserabele situatie zodat jij er lol aan kunt beleven?

Ik ben egoïstisch maar ik wil ook dat ze een betere plek krijgt. Maar dan zal mijn oom er ook achterkomen dat ik dit "openbaar" heb gemaakt.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:36

hannelot schreef:
Mensen ik weet het: het is vreselijk, maar meld het niet bij de dierenbescherming, ik hou te veel van haar. en HET IS ECHT WAAR!!!

dat hoef jij ook niet te doen maar je ouders.
Als deze dat niet doen zijn ze behoorlijk nalatig. Want ze weten er van.
Maar paard is zuiver, heeft nette hoeven...... dus.....

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:41

Dierenpolitie gaat echt niet zomaar ingrijpen. Paard krijgt natje en droogje en wordt verzorgt.

En nergens in Nederland is het vastgelegd dat een paard niet alleen mag staan of 24/7 op stal mag staan, dus er valt niets te handhaven.

TS zo te lezen geef je veel om dit paard. Kan je met je oom overleggen of hij een paddock kan maken of een stukje wei af kan zetten? Zodat het paard in ieder geval naar buiten komt?

Of de hoefsmid regelmatig komt of niet, kan ik mij voorstellen dat jij niet weet. Je bent daar 1x in de zoveel tijd. Al die andere uren kan er prima een hoefsmid komen.

Hoe zien de hoeven er uit? Want in het topic wat je zelf plaatst, lijken ze (voor zover je dat kan zien met al die haren) gewoon onderhouden.

Voetjes geven moet je oefenen en in vertrouwen opbouwen. Als de pony slaat is dat niet aan jou om dit te doen. Daar ben je (niet banketstaaf bedoelt) te jong voor, te onervaren, het is niet jouw pony en je komt er niet dagelijks. Wat zegt je oom hier van? Of lukt het bij hem wel?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:53

Hij zou dat dier gewoon moeten verkopen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:54

Ik verplaats dit topic naar YRT, daar past het beter.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:30

GamblersCup schreef:
Hij zou dat dier gewoon moeten verkopen.

Ik denk dat je oom het dier niet zou moeten verkopen. Maar dat Marlies best wel gelijk heeft. En ik zou Yelli niet verkopen. Misschien als je er meer komt dan je nichtjes dat je ouders en oom Yelli een soort van kunnen delen ofz? Dan kan je ook meer regelen voor haar.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:54

Zinzi_jewel schreef:
Dit is dierenmishandeling , bovendien moet een paard een paar uur per dag vrije beweging hebben .
Waar heeft het paard deze straf aan verdient?


Ik weet niet of je het andere topic gelezen hebt maar het verhaal piept en kraakt van alle kanten..

Goner
Berichten: 295
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:58

Coco4life schreef:
GamblersCup schreef:
Hij zou dat dier gewoon moeten verkopen.

Ik denk dat je oom het dier niet zou moeten verkopen.

Als de oom het beestje niet kan geven wat het nodig heeft is het eerlijker om te verkopen. Natuurlijk is dat heel jammer, maar houden van betekent ook loslaten en dat is nodig als het dier dan een beter leven (met weidegang en voldoende beweging) krijgt.

Coco4life schreef:
Misschien als je er meer komt dan je nichtjes dat je ouders en oom Yelli een soort van kunnen delen ofz? Dan kan je ook meer regelen voor haar.

Delen is vaak best wel gedoe en gaat hoogstwaarschijnlijk niets aan de situatie van de pony veranderen. Wat wel zou kunnen is dat TS met de oom in gesprek gaat over weidegang en beweging van de pony, want 24/7 op stal staan is natuurlijk niet zo fijn.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Hoeven krabben lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:36

Misschien moeten we hier niet al te hard roepen over mishandeling etc. TS komt er volgens het andere topic maar 1x per 2 weken, pony ziet er op de foto goed gezond uit en op vieze knieën en de manen misschien na, zijn de witte stukken behoorlijk wit lijkt het. Het zou ook bijzonder zijn als een pony die nooit buiten komt, vervolgens super braaf is op de weg onder het zadel en niet enkel in de berm gaat staan eten zou ik denken.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:38

Tja, het is eerlijker voor de pony om te verkopen als je het dier niet kan geven wat die nodig heeft, maar mensen kunnen heel erg verschillen in wat zij verstaan onder “wat de pony nodig heeft”. En tuurlijk kan een paard dat op een of andere manier laten merken, maar de mensen die die signalen niet opmerken zijn niet op 1 hand te tellen helaas.

TS: heeft je oom jou gezegd dat hij die hoeven niet durft uit te krabben? Waar is hij bang voor; voor het trappen van de pony of voor iets anders? Hoe / wie verzorgt de hoeven dan wel volgens je oom?
Misschien kan je met je ouders en je oom eens praten en vragen of iemand jullie kan helpen om te gaan met dat gedrag van de pony. Het verzorgen van de pony moet natuurlijk wel veilig kunnen gebeuren, dus iedereen heeft daar baat bij.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:02

Wij kunnen uiteraard niet uitgaan van wat een 11jarige hier post, maar stel dát het dier nooit daglicht ziet, dan is dat mishandeling. Of de hoefjes en de sokjes nou mooi bijgehouden zijn of niet, of het paard nou braaf gedrild is of niet. De manege paarden komen hier ook op de zondag een uurtje buiten als ze geluk hebben maar krijgen een tik als ze bokken in de les, tja, dan stopt een dier vaak uit angst met gevoel uiten.
Misschien heeft ts een rijke fantasie, dat kan, maar ze roept stellend dat het echt is. Ik vind dat de ouders hier iets in moet betekenen, dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.
Ts, praat erover met je oom, je kunt van het dier houden maar als je van iets houd wil je graag het beste toch? Als jij vind dat de pony niet goed word verzorgt en jij te weinig kan doen met één keertje zou je dit aan je ouders moeten aankaarten en samen met je oom gaan praten wat nu een oplossing is.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:32

Anastasia24 schreef:
Wij kunnen uiteraard niet uitgaan van wat een 11jarige hier post, maar stel dát het dier nooit daglicht ziet, dan is dat mishandeling.

Nog los van het feit dat ik vind dat je niet algemeen kan stellen dat je niet kan uitgaan van wat een 11 jarige vertelt, vind ik er persoonlijk nog wel een verschil in zitten tussen: komt al 3 jaar niet uit zijn stal / op de weide en nooit daglicht zien. Er zijn genoeg stallen of maneges waar ze (al dan niet enkel in de winkel) niet op de weide gaan, maar waar ze wel daglicht zien.
Stallen waar ze geen (dag)licht zien, zijn er jammer genoeg ook en ikzelf begrijp ook echt niet dat mensen hun paard op zo’n plek willen stallen. Ik ben het eens dat dat onder mishandeling valt… helaas zijn er genoeg mensen die dat zo niet zien. Twee jaar geleden gaan kijken bij zo’n stal (alle kleine ramen waren dichtgetimmerd en als er geen mensen in het gebouw waren, werd het licht uit gedaan en stonden de paarden in het donker). Ik zou mijn paard er nooit stallen, maar zo goed als al hun stallen stonden wel vol…

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:48

pluisje88 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Dit is dierenmishandeling , bovendien moet een paard een paar uur per dag vrije beweging hebben .
Waar heeft het paard deze straf aan verdient?


Ik weet niet of je het andere topic gelezen hebt maar het verhaal piept en kraakt van alle kanten..


Terug gekeken! Het is groentesoep tijd denk ik bij dit verhaal.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:09

Zinzi_jewel schreef:
pluisje88 schreef:

Ik weet niet of je het andere topic gelezen hebt maar het verhaal piept en kraakt van alle kanten..


Terug gekeken! Het is groentesoep tijd denk ik bij dit verhaal.



:D heb je nog een lekker recept te delen?