Ruiterbewijs

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Julie
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-07-20

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 21:25

Hallo iedereen!
Ik heb een vraagje over het ruiterbewijs. Ik heb verzorgpaarden en woon naast veld waar je heel goed kan rijden. Nu vroeg ik me af wat nu echt het ding is met ruiterbewijzen. Ik vind nergens echt duidelijke informatie dus hier wat vragen aangezien ik het zonde vind honderd euro's uit te geven voor een stukje papier..
1. Waar is het echt verplicht
2. Als je in een ongeluk komt met je paard waarbij je paard (of jij zelf) verwant raakt, ben je dan nog steeds verzekerd voor je paard of zijn de zieken kosten op jezelf?
3. als je paard schrikt en een auto of iets beschadigd, geld je WA verzekering dan nog gewoon of moet je het zelf betalen?
4. Is de theorie/praktijk moeilijk te halen. En als ik het met een pony van daar doe hebben die pony's dan niet een soort 'verlatingsangst' en ze niet de groep willen verlaten etc.
5. Hoe groot is de kans dat je 'gepakt' wordt als je geen bewijs hebt en hoe groot is een boete voor het niet hebben?
6. Wie mag voor je bewijs vragen?

Alvast bedankt!

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:38

Voor bepaalde natuurgebieden is het verplicht (bron: https://www.knhs.nl/paardrijden/paardri ... terbewijs/). Ook sommige maneges vragen het als je buitenritten wilt begeleiden.
Als je je ruiterbewijs haalt moet je verplicht lid worden bij de KNHS, dan krijg je een aanvullende verzekering bij je lidmaatschap https://www.knhs.nl/verzekeringen.

En mijn eigen ervaring:
Als je lekker pittig rijdt (als in: goede stevige zit, niet angstig), is het makkelijk te halen. De theorie heb ik gehaald met 1 dag van tevoren het boek grondig doorlezen, nou moet ik wel zeggen dat ik een snelle leerling ben, dus het kan zijn dat andere mensen het anders ervaren. En de praktijk, hoe het bij mij ging was dat je eerst een parcourtje ging springen (niet zo gek hoog) en als de examinator dat goed vond, ga je door met de schriktraining (en eigenlijk was iedereen die niet door gebrek aan balans was gevallen bij een simpele sprong door) en na de schriktraining hadden we het praktijkdeel op de weg. De pony die ik had was nieuw en vond de wegmarkeringen spannend, maar ze kijken vooral hoe je het oplost, dus ik was ook gewoon geslaagd.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:55

Ik heb dat ding eeuwen geleden gehaald en inmiddels omgezet naar levenslang geldige pas (was mogelijk paar jaar terug met allerlei gerommel tussen organisaties toen). Hangt dus geen verzekering meer aan.

Je WA of eigenlijk AVP dekt normaal gesproken schade door "huisdieren" incl. paard, maar kan zijn dat je bij je verzekeraar moet melden dat je dieren hebt. AVP is hoe dan ook heel verstandig om te hebben (of je ouders als je onder de 18 bent) kost paar euro/maand. KNHS ruiterbewijs verlenging verzekering (als die er inderdaad nog is) gaat enkel in als je eigen AVP niet wil uitbetalen (schade binnen familie zoals pony trapt tegen mama's auto), maar daar hebben veel verzekeringen tegenwoordig ook aanvullende opties voor.

Je hebt hem bij sommige semi afgesloten natuurgebieden nodig om een toegangsbewijs te kopen. Maar hoe nuttig dat ding is hangt nogal af van waar je woont en wat je wil op paardengebied. Beetje fatsoenlijke stal ziet je liever rijden/eerst les meerijden voordat ze je het bos in sturen mocht je ergens een paard willen huren.