Eigen paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:17

Welke omgeving zoek je een verzorgpony? Wellicht zijn er bokkers die iets voor je weten.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:23

Wat je wel kunt doen is dat jouw ouders het paard kopen, dat hij dus helemaal van jullie is, en dat je dan je vriendin al dan niet betaald laat bijrijden. Als er dan onenigheid zou komen zijn jullie de baas en maken jullie uit wat er moet gebeuren. Toch is ook die constructie gevoelig voor ruzies tenzij het een heel erg goede vriendin is.Op de manege blijven staan is denk ik wel goed omdat je dan veel hulp en gezelligheid hebt en dat heb je niet met een pony ergens op een wei waar verder niets bij is.

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 18:45

@Dreamboy
Ik woon in Zierikzee en moet er met de fiets naartoe

@Anjali
Het is wel een goede vriendin die ik al lang ken, maar het is zeker een goed idee.
Laatst bijgewerkt door Ponymeisje14 op 28-04-23 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:50

Als je een eerste eigen paard zou krijgen, neem dan een braaf ervaren leerpaard en geen jong fel dier die er misschien heel mooi uitziet maar waar je je niet veilig en vertrouwd mee zal voelen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:54

Ponymeisje14 schreef:
Ja de paarden komen voldoende buiten in weides en Paddocks.

Ik ga inderdaad nog even nadenken over het delen, want mijn ouders willen het paard eventueel ook alleen bekostigen.

Heel verstandig :j

Gewoon een voorbeeldje waar ruzie door komt.
Paard word kreupel jij en je ouders willen naar de kliniek om het te laten onderzoeken, ouders van je vriendin vinden dat te duur en willen eerst een paar weken afwachten.
Echt bijna zeker ruzie komt er dan.
Echt nooit samen doen, de beste vrienden zijn zo al vijanden geworden.

Zelf zou ik echt nog geen paard kopen.
Maar als je er toch perse voor gaat.
Dan is inderdaad een ouder paard wat al alles gezien en meegemaakt heeft de beste optie.
Die liever lui dan moe is.

En laat altijd, altijd door je eigen gekozen dierenarts minimaal klinisch keuren.
Niet een keuring van de verkoper accepteren ook al was die gisteren.
Nee zelf laten uitvoeren. Kost je maar een paar hond euro maar kan duizenden ellende schelen na een tijdje.

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 19:14

@anjali
Ik zal echt geen jonge felle pony nemen als ik soms last van angst heb hoor. Maak je geen zorgen ;)

@DuoPennoti
Bedankt voor de tips :D

Verzorgpony's in de buurt van Zierikzee zijn ook zeker welkom. <3

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:30

Omdat topicstarter 12 jaar is verplaats ik dit topic naar Young Riders talk.

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 09:19

Oke dankjewel :D

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:52

DuoPenotti schreef:
Ponymeisje14 schreef:
Ja de paarden komen voldoende buiten in weides en Paddocks.

Ik ga inderdaad nog even nadenken over het delen, want mijn ouders willen het paard eventueel ook alleen bekostigen.

Heel verstandig :j

Gewoon een voorbeeldje waar ruzie door komt.
Paard word kreupel jij en je ouders willen naar de kliniek om het te laten onderzoeken, ouders van je vriendin vinden dat te duur en willen eerst een paar weken afwachten.
Echt bijna zeker ruzie komt er dan.
Echt nooit samen doen, de beste vrienden zijn zo al vijanden geworden.

Zelf zou ik echt nog geen paard kopen.
Maar als je er toch perse voor gaat.
Dan is inderdaad een ouder paard wat al alles gezien en meegemaakt heeft de beste optie.
Die liever lui dan moe is.

En laat altijd, altijd door je eigen gekozen dierenarts minimaal klinisch keuren.
Niet een keuring van de verkoper accepteren ook al was die gisteren.
Nee zelf laten uitvoeren. Kost je maar een paar hond euro maar kan duizenden ellende schelen na een tijdje.

En wat ook nog een reden voor ruzie kan zijn: Als het paard bijv. kreupel wordt en jij vindt dat dat de schuld is van je bijrijder omdat zij er iets onverantwoordelijks mee heeft gedaan.

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 10:08

Ja, er zijn blijkbaar best veel redenen tot ruzie :( Ik had daar eigenlijk nog niet zo over nagedacht, omdat het echt een goede vriendin is.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:20

Als je gaat bezichtigen of proefrijden, zorg dat je iemand bij hebt met verstand van zaken.
Verder denk ik dat wij weinig kunnen zeggen over ras of leeftijd, want karakter van het dier telt zwaarder. Maar inderdaad wat hier gezegd wordt.. brave dieren zijn vaak duurder.

Overigens zou mijn voorkeur ( en ik denk die van jouw ouders ook) eerst lease zijn.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:21

Goed dat je er zo grondig over nadenkt!

Het eerste wat ik me bedenk is: hebben je ouders ervaring met paarden? Een eigen paard hebben komt neer op elke dag naar stal gaan (als je paard niet volpension staat in ieder geval), de stallen uitmesten, voeren, beweging geven. Dat is best pittig om jarenlang te doen. Het is ook super leuk, maar bedenk je dat je het paard dan ook nog hebt als je van school verandert, misschien zelfs nog als je gaat studeren. Je vriendinnen hebben dan opeens veel interesses in andere dingen waar je dan misschien geen tijd meer voor hebt. Dat is dan een bewuste keuze.

Ik kocht mijn eigen paard toen ik 23 was geloof ik. Ik had manege ervaring, jarenlang gereden met verzorgpaarden en ook prive lessen gehad op een stal en veel buitenritten gereden en deels begeleid in het buitenland. Toch is een eigen paard echt andere koek. De dingen die je moet regelen, de zorgen die erbij komen kijken. Medische kennis, inlezen over welzijnsnormen... Dat zijn geen dingen voor iemand van 12 helaas en dat zal op jouw ouders terecht komen. Ik hoop dat ze zich daar bewust van zijn want een pony voor een kind is eigenlijk min of meer ook gewoon een pony voor de ouders.

Het doet me overigens ook erg denken aan de tijd dat ik ongeveer die leeftijd had en met een vriendinnetje wel een eigen paard wilde kopen. Gelukkig is dat er nooit van gekomen want dat had echt nooit goed gegaan. Te weinig kennis en ervaring en ouders die niets met paarden hebben. :+

Desalniettemin kun je met genoeg begeleiding prima een eigen paard hebben natuurlijk! Een wat oudere pony die alles wel gezien heeft en waar je uren mee kunt tutten is ideaal. :j

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 10:29

Mijn ouders hebben geen ervaring met paarden, maar de ouders van mijn vriendin wel. (Al denk ik dat zij het paard alleen gaat bijrijden als het zover is)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:31

Dan zou ik het niet doen.
Ik had een eigen op jouw leeftijd, maar mijn ouders hadden paarden, en dus heel veel ervaring. Dat is een heel andere situatie.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:32

Ponymeisje14 schreef:
Mijn ouders hebben geen ervaring met paarden, maar de ouders van mijn vriendin wel. (Al denk ik dat zij het paard alleen gaat bijrijden als het zover is)


In dat geval zou het veel beter zijn voor jullie als je vriendin zou kopen en jij zou bijrijden. Kan je lekker alle kennis en ervaring opdoen die nodig is - of juist heel hard ergens tegenaan lopen en blij zijn dat je eenvoudig kan stoppen :)

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 10:36

Avalanche schreef:
Dan zou ik het niet doen.
Ik had een eigen op jouw leeftijd, maar mijn ouders hadden paarden, en dus heel veel ervaring. Dat is een heel andere situatie.


Misschien is het ook nog een idee om een oud-manegepaard te kopen (na een jaartje een verzorgpony)?

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 10:39

Poekkie schreef:
Ponymeisje14 schreef:
Mijn ouders hebben geen ervaring met paarden, maar de ouders van mijn vriendin wel. (Al denk ik dat zij het paard alleen gaat bijrijden als het zover is)


In dat geval zou het veel beter zijn voor jullie als je vriendin zou kopen en jij zou bijrijden. Kan je lekker alle kennis en ervaring opdoen die nodig is - of juist heel hard ergens tegenaan lopen en blij zijn dat je eenvoudig kan stoppen :)


Ja ik heb dit ook al voorgesteld aan mijn vriendin (we zijn er nog even over aan het nadenken, maar als mijn vriendin het goed vind wordt dit het)

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:43

Ik zou beginnen met een verzorgpony/paard.
Een eigen paard is echt heel anders dan een manegepaard.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:46

Manegepaarden lopen uren per dag. Als die dan opeens overgaat naar een heel ander regime met amper een uurtje per dag werk kan ik niet zeggen of die braaf zal blijven.

‘T ding met die paarden is dat ze alle trukken wel goed kennen maar ook nog gecorrigeerd worden door heel wat ruiters. Als jij als enige of met twee rijdt weten ze heel snel waar ze mee weg kunnen komen. Dusja… kan goed gaan, maar kan evengoed nog veel zwaarder de mist in gaan dan een privépaard. ‘T is vooral de kunde van de ruiter die van belang zal zijn.

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 10:48

Oke, dan ga ik toch echt eerst op zoek naar een verzorgpony of ik lease het paard van mijn vriendin :o

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:49

Ponymeisje14 schreef:
Avalanche schreef:
Dan zou ik het niet doen.
Ik had een eigen op jouw leeftijd, maar mijn ouders hadden paarden, en dus heel veel ervaring. Dat is een heel andere situatie.


Misschien is het ook nog een idee om een oud-manegepaard te kopen (na een jaartje een verzorgpony)?

Is best een idee hoor. Sowieso een verzorgpony leer je onwijs van, zeker als die pony een eigenaar heeft die het niet erg vindt dat je nog veel moet leren en je daarin meeneemt. En die mensen zijn er echt wel.

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 10:59

Oke, heel erg bedankt voor de reacties *\o/*

iina

Berichten: 52
Geregistreerd: 04-05-23
Woonplaats: Westerlo (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:57

Lekker ervaring opzoek met verzorgpaarden, zo deed ik het ook en nu op mijn 26 jaar ben ik daar heel blij om dat het zo is gegaan ook al wou ik op mijn 12 jaar ook al een paard :)

iina

Berichten: 52
Geregistreerd: 04-05-23
Woonplaats: Westerlo (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:13

Ik zou verder gaan met een verzorgpaard of bijrijpaard waar je nog veel van kunt leren en onder begeleiding. Tot je meer ervaring hebt en dan kun je kijken voor een eigen paard :)

Ponymeisje14
Berichten: 30
Geregistreerd: 18-02-23

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 10:39

Ik heb trouwens een verzorgpaard gevonden! Het is een al wat oudere koudbloed en de eigenaar helpt me heel goed *\o/*