[VOLG] the American dream… WK extreme cowboy racing 2023!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

[VOLG] the American dream… WK extreme cowboy racing 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 20:18

:):)
Aangezien ik dit wel bijzonder genoeg vind om een volgtopic over te openen… bij deze!

Ik zal even beginnen bij het begin; ik ben Blomme, 17 (en dus bezig aan mijn laatste jaar in de youth-categorie) en afkomstig van België. In 2020 heb ik mijn oude pony meegesleurd naar mijn eerste wedstrijd extreme cowboyracing onder het motto “we zien wel wat er gebeurt”, maar jammer voor de portemonnee van mijn ouders toch dat beestje te pakken gekregen :')

Inmiddels is Moontje bijna een jaar op pensioen en ben ik succesvol bezig met mijn 7jarige tinkerhengst Joey, die ik helemaal zelf opgeleid heb. Met hem was ik vorig jaar ook Belgisch kampioen in de Green Horse divisie, en dit jaar reservekampioen bij de jeugd :)
Haarbal in kwestie:
Afbeelding

Midden Juli kreeg ik de fantastische kans om een 2daagse clinic te volgen met de enige echte Lee Hart (meervoudig wereldkampioen, hoogste level Judge, superbekende trainer en bovenal de beste paardenman die je ooit tegen zult komen). Die ging heel serieus, zoals je kon zien:
Afbeelding
(Links is een Israëliër die speciaal naar hier was gekomen om maar onder Lee te rijden, rechts Mattijs Werbrouck)
Lee bleek echt heel erg fan te zijn van hoe ik rij (heeft Joey meermaals dead-broke genoemd, wat uit de mond van zo’n grote man echt een compliment is) en liet tijdens het middageten samen met Vicky terloops eens vallen of ik het niet zou zien zitten om eens mee te doen aan het WK, ervan uitgaande dat ik mij kwalificeer. Hoefde hij geen twee keer te vragen, mama was echter wat moeilijker te overtuigen :')
Die avond, toen de clinic van die dag afgelopen was en ik met mijn sociale angsten mijn moed bijeen geschraapt had, toch mama mee kunnen trekken naar Lee zelf om te vragen of hij me dat echt zag doen (en of ik daar überhaupt iets KON gaan doen), blijkt dat die Amerikanen toch erg overtuigend kunnen zijn, want de volgende dag toen we even pauze hadden kreeg ik dit berichtje…
Afbeelding
Geloof dat ik in mijn hele leven nog nooit zó blij was geweest!
Lee had dat weekend zelf al een paard voor me in gedachten wat hij dacht dat goed ging matchen (want Joey op de vlieger is niet te doen), en moest dit juist nog met de eigenaresse bespreken.

Twee weken later werd het officieel… dit zat in de mailbox :o
Afbeelding
En de volgende dag kreeg ik bericht van Vicky dat het paard ook in orde was!

Inmiddels ben ik ook ingeschreven (in zowel de Youth als de International), heb ik toestemming van school, is de reispas aangevraagd en écht alles geregeld. Vicky en Mattijs van Akisniranch zullen me die twee weken zowat adopteren, ik vlieg met Vicky mee (want Mattijs zit al in Amerika) en blijf met hun op de hotelkamer. 25 oktober vertrek ik, om de kans te krijgen mijn paardje wat te leren kennen en nog enkele dagen les te krijgen van Lee. 1-5 november is de wedstrijd.

Het is nog even (2 maand en een dag) maar ik dacht, laat me het topic al openen, dan kunnen jullie de road towards it all van nog wat wedstrijden hier in België en eventuele updates die ik al heb een beetje meevolgen :D

Ik kijk er in ieder geval echt enorm naar uit, het is een kans die ik maar 1 keer in mijn leven zal krijgen. Ben Lee en vooral ook Vicky en Mattijs eeuwig dankbaar dat ze mij deze kans willen geven <3

Riviera87
Berichten: 416
Geregistreerd: 05-05-20

Re: [VOLG] the American dream… WK extreme cowboy racing 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:18

Super tof voor je! Kan je me wat uitleggen wat extreme cowboy rating precies inhoud?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] the American dream… WK extreme cowboy racing 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:23

Dat klinkt super. You go girl!

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:26

Ik ga je volgen hoor, knap wat je op je jonge leeftijd al hebt weten te bereiken.

Had jij ook een jaar of wat geen veulen gefokt?

Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:30

Wat super zeg! Ik volg *\%/*
Zo’n kans joh, en wat mooi dat je zo’n support krijgt, ook - en niet in de laatste plaats- van je ouders

You go girl!

(en wat heb je een mooie naam!)

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:30

Wat een super gaaf avontuur. Ik ben heel benieuwd naar alles wat je mee gaat maken

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:30

Wauw! Wat gaaf! Gaan genieten van die kans! Vond jouw vorige topic met je knappe tinker al ontzettend leuk, ik volg dus zeker. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:35

Wauw, wat een kans en wat een ervaring! En niet in de laatste plaats: wat een compliment! :D

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 21:39

Riviera87 schreef:
Super tof voor je! Kan je me wat uitleggen wat extreme cowboy rating precies inhoud?

Exca (de afkorting) is kort gezegd een discipline uit de westernsport waarbij je een parcours van 13 hindernissen (welke zowel gebaseerd zijn op wat je “in het wild” zou tegenkomen, als testen hoe goed je je paard onder controle hebt en hoe dapper je paard is; speciale bruggen (soms bewegend), sprongetjes, gordijnen, poortjes, controleoefeningen uit de reining, roping, koetjes, ingewikkelde backups, en zóveel meer) dat je op tijd rijdt.

Je krijgt punten van 0tem10 per afzonderlijke hindernis waarbij 5,5 het “average” is en waarmee je dus start, en hiervan worden dan telkens kwart puntjes afgetrokken of bijgegeven afhankelijk van gebeurtenissen en uitvoering tijdens de hindernis en ervoor/na
Ook krijg je punten op je horsemanship, dus hoe vriendelijk je rijdt, hoe goed jij en je paard resoneren, of je je paard door moeilijke momenten heen kunt loodsen en hoe je dat doet,…
En tenslotte de tijd, zolang een combinatie onder de 8 minuten het parcours aflegt krijg je per 20 seconden die je je onder die 8 minuten bevindt 1 bonuspunt.

Je parcours krijg je de ochtend zelf, dus je kunt niet de specifieke hindernissen van die dag op voorhand trainen. En er staan geen nummertjes, dus je hoopt elke keer maar dat je geheugen je niet in de steek laat :=
https://youtu.be/x0cppgeQzfY?feature=shared
Dit is een filmpje van Bill Cameron, nog een andere grote trainer op het WK :)

@Romacor: indd, een hengstje van What A Wave uit een Chic Olena merrie. Die is inmiddels verkocht :)

Heel erg bedankt iedereen <3

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [VOLG] the American dream… WK extreme cowboy racing 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:42

Wat ontzettend gaaf, lijkt op working equitation maar dan op zn western?

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] the American dream… WK extreme cowboy racing 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:44

Wat ontzettend gaaf!! Ik ga je topic dus zeker volgen!
Jammer dat je niet met Joey kan doen, maar wie weet ooit als het WK op Europese bodem is.

Go for it! Stoer op jouw leeftijd ook!

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] the American dream… WK extreme cowboy racing 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:52

Heb het even opgezocht. Was niet de hengst die jij bedoelde. Was Spicy. Heb je haar ook nog?

Rijden jouw tegenstanders wel op hun eigen paarden tijdens het wk?

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 21:56

Rocamor schreef:
Heb het even opgezocht. Was niet de hengst die jij bedoelde. Was Spicy. Heb je haar ook nog?

Rijden jouw tegenstanders wel op hun eigen paarden tijdens het wk?

Ah Spicy, ja die is inmiddels al 3,5 en een paar keer onder het zadel geweest! Heb ik zeker nog :)
Afbeelding

En ja, in de youth wel. International hebben allemaal geleende paarden. Hoeft niet perse een nadeel te zijn, op een paard dat je niet kent ben je alerter en deze is echt al een ouwe rot in het vak :)

Bernadth99

Berichten: 140
Geregistreerd: 22-05-14
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:58

Wat gaaf! Ik volg :j

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] the American dream… WK extreme cowboy racing 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:01

Wat ontzettend leuk, ik volg!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 22:07

Inmiddels staat mn tuig ook alweer geolied klaar voor de laatste international dit jaar (hoewel het maar een halfuurtje rijden is) :D de punten tellen 3x mee en het is met finale, dus 3 runs in plaats van 2. Spannend!
Afbeelding
Pony is voor morgen, die staat snachts buiten dus nu wassen heeft geen nut :')

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] the American dream… WK extreme cowboy racing 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:15

Wat een gave droom laat jij nu al uitkomen! En wat mooi dat je ouders je zo steunen. Ik volg graag al je mooie avonturen van de komende maanden. Succes morgen!

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:18

Wat gaaf en wat fijn dat je ouders je hierin steunen! Kun je de link naar dit topci niet delen in het western topic?

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:22

Wat een geweldige kans en wat fantastisch dat je ouders je daarin ondersteunen, ik ga volgen :)

hesterve

Berichten: 1926
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:29

Wauw super leuk dat je deze kans krijgt. Heel veel plezier en succes!

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:32

Geweldige ouders!!! Geniet er volop van!
Ik volg ook.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 17:16


MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [VOLG] the American dream… WK extreme cowboy racing 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:14

Leuk om jullie filmpje te zien!
Wat vond jij drammerig? Zelf denk ik vooral bij de stukjes achterwaarts? De poort, de bocht achteruit en de paal die viel?

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 18:23

Poort en bocht gingen nog redelijk (bocht achteruit was een halve meter breed dus moest de hele tijd kleine correcties stellen), drammerig als ik dat ik in zn mond al heel “luid” moest zijn voor ons doen om reactie te krijgen :) na elke hindernis wou hij vooral zelf al vertrekken, ik moest me volgens hem maar gewoon vasthouden :')

Hij heeft trouwens een nieuw ruitertje erbij <3
Afbeelding

higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:32

Wat ontzettend gaaf !
Ik blijf je verhaal volgen, heel leuk
Geniet ook van de weg ernaar toe en heel veel succes !!!