pony gaat hangen/ is angstig met vaststaan

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

pony gaat hangen/ is angstig met vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 18:22

Hallo allemaal! ik heb een heel leuk lease paard, echt een schat di houd van aandacht. Alleen is er 1 probleem: Met het vaststaan tijdens het poetsen gaat hij hangen, en laast gebeurde het dus ook dat hij in paniek raakte. De eigenaar van Davito (het paard) vertelde dat hij bij zijn vorige eigenaar niet vaststond tijdens het poetsen etc. Wel vind hij het goed om vastgehouden te worden tijdens het poetsen door iemand anders. Binnenkort verhuist hij en gaat hij op een box. Nu vroeg ik me af. Zal ik het erbij laten en gewoon in de box poetsen en hem dus niet vastzetten, om zal ik hem ''leren'' om vast te staan. en zo ja, hebben jullie tips om het hem te leren? Ik hoor graag wat jullie er van vinden want zelf kom ik er niet zo goed uit.

Xx

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: pony gaat hangen/ is angstig met vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:26

Ik heb een paard gehad wat niet vast kon staan. En dat vanaf het begin ( veulen). Heb van alles geprobeerd, maar vast was oorlog!! Met gevaar voor paard zelf. Ik heb hem geleerd om stil te staan tijdens het poetsen, opzadelen en inspannen.
Wat we ook probeerde, vast was paniek.
Ik heb geoefend met een longeerlijn door de vastzetoog. Dus 2 x door het oog en zeLF vast houden. Dat ging goed. Zodat hij toch speling had, alles hebben we gedaan. Ze zal in niet gek, oefenen heeft zin. Maar wat niet wil, wil niet. Mijn paard stond perfect stil los tijdens alle handelingen, zelfs hoefsmid. Als hij los was. Vast was hij een dodelijk projectiel. Keuze snel gemaakt.

Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Re: pony gaat hangen/ is angstig met vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 20:46

Bedankt voor je reactie <3

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:48

Eerste tip: om reflexmatige redenen gaat een paard altijd tegen (steviger) druk in - dat valt niet af te leren.
Het punt is dus voorkomen, een zacht gewicht verdragen de meeste dieren goed - MITS ze geleerd hebben dat dit veilig kan zijn.

Tweede tip: als je de principes van clickertraining weet, kun je daar veel plezier van hebben. (Heel belangrijk is dat je weet hoe je kunt voorkomen dat je dier compleet op voer gefocust wordt.)

Tip drie: als er in het volgende programma iets mis gaat,
moet je acuut stoppen, een tijdje wachten en heel langzaam her-beginnen.
(Het principe van 'soms een stap terug en dan weer succes' gaat hier niet op.)

Ik heb ooit het volgende gedaan.
Ik leerde het dier eerst de woorden 'blijf staan'
'kom een pasje naar me toe'
and for safety reasons 'ho' (mijn tenen moeten nog langer mee).

'Zit dat er allemaal in',
dan eerst hetzelfde met een halster aan,
dan hetzelfde met een loshangende lijn/ leadrope,
en gaat dat allemaal met plezier en speels en een blij paard,
dan ga je op een rustige dag het volgende doen.

Zet je arm met je 'onafhankelijke hand' met de elleboog op je heup - je MAG NIET terug kunnen trekken.
(... in het zadel moet je ook een onafhankelijke hand hebben en daar gaat het anders...)

En dan pak je zachtjes de leadrope op,
geeft een grammetje druk EN
tegelijkertijd zeg je het woord voor 'kom een pasje naar mij toe'.
Doel: het dier voelt hééél kort een BEETJE druk en dat wordt acuut minder door de pas naar voor.
Belonen, knuffelen en klaar voor vandaag.

En dat langzaam 'uitbouwen'
als één gram kan,
probeer voorzichtig twee gram.

En vooral: laat het dier telkens direct komen.
Daarmee leer je, dat als Knollie druk achter de oren voelt,
het dier ZELF in staat is om de druk te verminderen - en daar hoort nog beloning van de mensen bij ook.

Eefjebeefje

Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Re: pony gaat hangen/ is angstig met vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 20:57

Heel erg bedankt voor alle tips!!