Shetlander met X-benen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem15363
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-11-23

Shetlander met X-benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 22:18

Hoi, ik heb een mini Shetlander die 1 jaar is en bijna 2 alleen hij heeft X- Benen alleen is dit heel erg? Kan ik nog genoeg met hem doen later zoals mennen? En is hier iets aan te doen?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander met X-benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:19

Wat zegt je smid?

Anoniem15363
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 22:44

tamary schreef:
Wat zegt je smid?

Die heeft er tot nu toe niks bijzonders over gezegd of aandacht aan besteed

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Shetlander met X-benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:49

Voor of achter?

Achter heet dit koehakkig en komt regelmatig voor. In beperkte mate kan het slijtage verergeren, maar is het doorgaans niet echt schadelijk

Anoniem15363
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 22:50

Bowo schreef:
Voor of achter?

Achter heet dit koehakkig en komt regelmatig voor. In beperkte mate kan het slijtage verergeren, maar is het doorgaans niet echt schadelijk


Juist alleen aan de voorkant

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:51

Franse stand.
Hij had vanaf veulen bekapt moeten worden voor een betere stand. Of dat nu nog (een beetje) kan weet ik niet.

Anoniem15363
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 22:52

Nikass schreef:
Franse stand.
Hij had vanaf veulen bekapt moeten worden voor een betere stand. Of dat nu nog (een beetje) kan weet ik niet.


Is dit is erg?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:59

Voor zover ik weet is het van belang of de voeten wel recht op de grond staan. Als ze iets naar binnen of naar buiten staan krijg je een ongelijke belasting, waardoor je pony last kan krijgen van pezen en gewrichten.
Ik weet niet of je pony nu last heeft met gewoon lopen, anders zou hij misschien wel gewoon voor het karretje kunnen. Maar ik weet er te weinig van om dat te kunnen zeggen.
Jammer dat je smid er nooit aandacht aan heeft besteed. Ik denk namelijk dat je een goede smid er naar zou moeten laten kijken. Die kan beoordelen hoe de situatie is, en hoe de gevolgen op korte en langere termijn vermoedelijk zijn.

Anoniem15363
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 23:02

Afbeelding
Nikass schreef:
Voor zover ik weet is het van belang of de voeten wel recht op de grond staan. Als ze iets naar binnen of naar buiten staan krijg je een ongelijke belasting, waardoor je pony last kan krijgen van pezen en gewrichten.
Ik weet niet of je pony ook last heeft met lopen, anders zou hij misschien wel gewoon voor het karretje kunnen. Maar ik weet er te weinig van om dat te kunnen zeggen.
Jammer dat je smid er nooit aandacht aan heeft besteed. Ik denk namelijk dat je een goede smid er naar zou moeten laten kijken. Die kan beoordelen hoe de situatie is, en hoe de gevolgen op korte en langere termijn vermoedelijk zijn.


Ik heb het ook niet gevraagd aan de Smit maar ik denk dat ik dat nog wel ga doen. Hij is ook nog niet heel lang bij ons. Hij heeft er niet last van met lopen dus ik betwijfel of het heel erg is. Hier is nog een foto van hoe het er uit ziet.
Afbeelding

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:45

Och wat n droppie :)
Misschien rechter hoef wat naar binnen. Maar vraag het je smid! Misschien valt het reuze mee en kun je lekker met m aan de gang *\o/*

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Shetlander met X-benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 00:48

X-benig en Franse stand is wel weer wat anders.
Een echt x-benige stand heb ik nog nooit in het echt gezien, vandaar dat ik eerst dacht aan koe-hakkig.

X-benig is een afwijking vanuit de knie. Frans is een afwijking vanuit de kogel. Zie ook de afbeeldingen op deze site.
https://hoofcare.nl/voet-en-beenstanden/

Linkerbeen lijkt aardig recht, en het rechterbeen is net niet goed te beoordelen.

Al dit soort afwijkingen vergroten de slijtage, maar of dat echt beperkend wordt op termijn, is een kansspel.
Een goede smid kan zeker ondersteunen

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 08:28

Mijn shet heeft hetzelfde. Franse stand inderdaad.
Ze heeft in de 12 jaar dat ik haar heb geen dag kreupel gelopen en wel altijd voor de sulky gestaan.
Ondertussen is ze 31.
EDIT: die van mij loopt met haar voorvoeten zelfs voor elkaar, alsof ze op een evenwichtsbalk loopt :o

Afbeelding

Het is inderdaad zo dat het de kans op andere aandoeningen (vooral artrose) vergroot, maar het kan dus ook zijn dat hij nergens last van krijgt :)
Goed in de gaten houden hoe hij loopt en overleg met de smid of er nog iets aan te doen is.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Shetlander met X-benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:59

Het is X benig inderdaad, geen franse stand.

X benig komt vaak voor bij shetlanders, er kan zo meer en verkeerde belasting op de knieen ontstaan. Je kunt er met de smid over hebben, voor corrigeren is het te laat. Maar ik denk dat het wel belangrijk is dat deze regelmatig naar de smid gaat en de hoeven in ieder geval steeds recht gezet worden want dit zal ook scheef afslijten.

Anoniem15363
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 11:27

Nikass schreef:
Och wat n droppie :)
Misschien rechter hoef wat naar binnen. Maar vraag het je smid! Misschien valt het reuze mee en kun je lekker met m aan de gang *\o/*

Zal ik doen, bedankt.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Shetlander met X-benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:50

Wat een leuk diertje heb je daar!

Het lijkt mij ook nog wel mee te vallen, maar echt goed kun je het pas zien als hij netjes vierkant staat en ook recht vooruit kijkt.

Maar de hoefsmid of een ander deskundig oog een keertje mee laten kijken is altijd wijs, daar leer je van :Y)

Draems
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-12-23

Re: Shetlander met X-benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:56

Ik heb hier helaas geen verstand van, maar inderdaad wat een droppie!

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Shetlander met X-benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:58

Je zou het ook altijd een keer kunnen voorleggen bij een dierenarts wanneer deze er toch is voor de jaarlijkse entingen of gebitscontrole ofzoiets. Misschien krijg je vanuit daar ook nog wat advies of misschien de uitspraak dat je je weinig zorgen hoeft te maken.

Wel echt een droppie!