Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:27

hier ook "niet". Ik spaarde mijn drinkgeld op om paardrijlessen te kunnen betalen. Heb vanaf mijn 15-16 bij hele lieve mensen hun paarden mogen gaan verzorgen en bijrijden, en heb op mijn 21 ste ofzo mijn eerste veulen (uit een van die merries) aangeschaft. Een trekpaardveulen want gewone paarden waren te duur. Drie jaar later de merrie erbij gekocht.
Nog eens drie jaar later nog een spanjaard, die ik bij mijn hele lieve vriendin in ruil voor werk mocht stallen. Ondertussen staan ze allemaal in eigen beheer. Is die oude merrie dood, is er een nieuwe trekpaardmerrie bijgekomen en sinds een maandje nog een draverruin. Mijn huidige partner interesseert hem ook in paarden, dus technisch gezien zijn de jongste trekpaardmerrie en de draver van hem. :+

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:33

Ik heb 2 shetlanders dankzij mijn ouders. Mijn vader kocht een stuk land en toen daarna Alex, want zo'n leeg weiland is ook maar zo leeg en ik eiste een pony als 11 jarige. Ik bedoelde een rijpony maar tja het werd een mini shet veulen, niet zeuren over een gekregen pony. Ik heb vervolgens zelf Jorie erbij gekocht 8 jaar geleden. Maar in principe tenzij je ouders de kosten kunnen dragen, dan kun je beter een lease of verzorgpony zoeken. Ik had geluk dat ik thuis stalling heb, mijn ouders ze willen verzorgen. Mijn pa maakt eigen hooi van ons land en koopt ook strooisel. Al kan ik alles nu makkelijk zelf bekostigen, hij heeft liever dat ik het in mijn spaarpotje stop voor een eigen huis. Super lief mijn ouders, maar ik wil ze gewoon ook terug betalen. Daarom gaan ze nu gratis mee naar Epe. Ze krijgen van mij niet eens de kans om een deel van het huisje te betalen, ze komen op mijn kosten mee. Zo kan ik ten minste weer wat voor ze terug doen. :o
Als ik in de toekomst ooit een pony voor een kind ga kopen waar ik zelf niet op kan rijden, dan is mijn voorwaarde dat er een kar achter te knopen valt zodat mama er ook wat aan heeft. Ik vind door die shetlanders mennen inmiddels leuker dan rijden. :+
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-02-24 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:37

Gewoon niet!
Mijn ouders hadden er het geld niet voor, ze konden toen net aan een manege lesje betalen.
Wanneer je nu als 14 -jarige een pony kopen wilt omdat je ouders het financieel niet kunnen is het een absolute no-go. Je hebt geen vangnet wanneer er iets gebeurt wat veel geld kost.
Wanneer je in samenspraak met ouders een pony wilt kopen dan moet je afspraken maken wat je wel en niet kunt betalen, en je ouders achter je staan bij hoge onverwachte kosten.

Persoonlijk vind ik het houden van een paard tegenwoordig weer onbetaalbaar worden, dus denk er goed over na. Je geeft bijna alles op voor dat dier en alleen op jezelf gaan wonen straks kun je vergeten met een eigen pony bijvoorbeeld.....

Succes

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:59

Ik kocht mijn eerste paard toen ik 18 was, nadat ik al vroeg een bijbaantje had genomen(rond jouw leeftijd, begonnen met folders en krantenwijk, toen ik ouder was heb ik nog een tijd 6 dagen in de week ochtendkrant gelopen, dat verdiende veel beter dan de dorpskrant).

Met 16 jaar begonnen bij de supermarkt en daar zoveel mogelijk gewerkt naast mijn school.
Toen ik ging studeren en ook studiefinanciering kreeg, kwam dat ook op mijn rekening erbij en was het voor mij financieel haalbaar een paard te kunnen betalen.

Bedenk je dus wel dat je verder geen geld meer over houdt voor leuks en dat je na school of stage nog een paar avonden naar je bijbaantje moet en je dus weinig tijd hebt om te leren, omdat je in het weekend ook nog werkt. Dit moet je qua niveau dus ook zeker aan kunnen

Vervolgens had ik mijn paard, liep ik 5 dagen in de week stage, moest ik savonds nog naar mijn paard en in het weekend werkte ik 2 volle dagen..

Dus ja... als je nu alvast begint met werken en een spaarpotje maken, dan zou het in theorie over een jaar of 4/5 realistischer zijn om alles zelfstandig te kunnen doen, dan is het ook echt van jou en zal je je ouders ook niet nodig hebben om bij te dragen