pony wil niet springen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xoxo_spetter
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-02-24

pony wil niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 13:25

hoi allemaal. Ik heb een vraagje. ik wil heel graag met me pony Spetter leren springen maar hij wil nooit over de hindernissen. We denken dattie gewoon stout is en ik zag een paar maanden terug dit filmpje hier op bokt is dit een goede manier om um te leren springen?

xoxo Rianne
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 03-02-24 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje verwijderd

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:31

Nee dit is niet de manier. Zeker niet als beide het nog moeten leren. Sommige pony’s houden gewoon echt niet van springen. Die zijn niet stout.

Wat je kunt proberen is eerst je pony aan de hand over een balkje mee te nemen. Gaat dat goed en zonder stress, dan op de pony in stap precies hetzelfde doen. Zorg dat zowel links als rechts van de balk de pony steun heeft door een andere balk of de bakrand. Gaat dit simpel, dan kun je dit vanuit draf proberen. Dat ga je langzaam uitbouwen.

Kijk anders op Instagram eens naar de filmpjes van w.endy s.choltens en kijk hoe die alles langzaam opbouwt
Laatst bijgewerkt door Lithya op 03-02-24 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:33

Hmm nee, dat lijkt me niet de manier. Deze is strak aan de slof en kan geen kant op.

Heb je les? Want dat lijkt me de eerste stap. Niet zelf gaan knoeien.

laetitia98

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:33

Zo te zien vind deze pony het allemaal nog best heel erg spannend. Probeer anders vanaf de grond de pony te laten wennen aan balkjes. Begin met 1 enkel bakje en bereid het zo uit.

Tot hij er gewoon rustig overheen loopt en de spanning weg is.

Ook zou ik het op een wat vriendelijkere manier proberen op te lossen. Het is denk ik zo te zien nog een jong dier die nog veel moet leren en dan is er over meppen niet echt een oplossing om het dier er overheen te krijgen want je wilt namelijk dat die het leuk gaat vinden.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:34

Naast dat ik het gevoel heb dat hier een pannetje groentesoep staat te pruttelen..

Nee zo leer je niet springen. Stap naar de eigenaar van de verzorgpaard en vraag of je mag springen en als dat mag of ze je wilt helpen. Komen jullie er samen niet uit? Haal er dan een instructeur bij.

Je paard leren wennen aan balken en sprongen kun je overigens ook heel fijn vanaf de grond trainen.

Rocamor

Berichten: 10876
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:36

Nee wat mij betreft is dit geen goede manier. Met de zweep er flink achter en van voor een flinke slof...

Freekieee

Berichten: 1759
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: pony wil niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:55

Totaal niet de manier nee.. lekker strak van voor en dan met de zweep er over heen.

Geef je pony de ruimte. Stapje voor stapje. Desnoods eerst aan de hand. Over een balk. Steeds beetje meer.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:02

Celebi schreef:
Naast dat ik het gevoel heb dat hier een pannetje groentesoep staat te pruttelen..

Nee zo leer je niet springen. Stap naar de eigenaar van de verzorgpaard en vraag of je mag springen en als dat mag of ze je wilt helpen. Komen jullie er samen niet uit? Haal er dan een instructeur bij.

Je paard leren wennen aan balken en sprongen kun je overigens ook heel fijn vanaf de grond trainen.


Vraagje: pannetje groentesoep....?
Eigenaar verzorgpaard?? Volgens heeft TS het over haar eigen pony . Kortom, ik snap je reactie echt niet.

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:06

Dit filmpje ja 3 jaar terug op YouTube geplaatst, daarnaast word het meisje in het filmpje “naam” genoemd, en jij noemt jezelf 'naam'?
Laatst bijgewerkt door balance op 03-02-24 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:06

laetitia98 schreef:
Zo te zien vind deze pony het allemaal nog best heel erg spannend. Probeer anders vanaf de grond de pony te laten wennen aan balkjes. Begin met 1 enkel bakje en bereid het zo uit.

Tot hij er gewoon rustig overheen loopt en de spanning weg is.

Ook zou ik het op een wat vriendelijkere manier proberen op te lossen. Het is denk ik zo te zien nog een jong dier die nog veel moet leren en dan is er over meppen niet echt een oplossing om het dier er overheen te krijgen want je wilt namelijk dat die het leuk gaat vinden.


Heb je het over TS haar pony? Volgens mij gaat het youtube filmpje over een andere pony en vraagt TS of dit een manier is om haar eigen pony Spetter aan het springen te krijgen.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:07

Er staat ook dat ze dit filmpje gevonden heeft op bokt? En of dit een goede manier is. Niet dat ze dit zelf is.

Maar nee, dit is absoluut geen goede manier. Je kan het diervriendelijk oplossen ipv met geweld en tegenstrijdige hulpen zoals op het filmpje. Heb je les, ts?

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Re: pony wil niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:09

Oh oeps, las het verkeerd, sorry ts, maar nee dit filmpje is absoluut geen voorbeeld om een pony te leren springen. Ik zou een goede instructeur zoeken die jou kan helpen, desnoods met een andere pony erbij zodat je achter de pony kan aansturen

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:11

CharleyT schreef:
Vraagje: pannetje groentesoep....?
Eigenaar verzorgpaard?? Volgens heeft TS het over haar eigen pony . Kortom, ik snap je reactie echt niet.


Ik zou toch zweren dat er eerst verzorgpony in de openings post stond maar dat zal ik er dan wel bij gedroomd hebben. :o

Die groentesoep is een Bokt term voor als er trol accounts bezig zijn om Bokkers een beetje op de stang te jagen. Gezien het een jonge gebruiker is die nét geregistreerd is en het een filmpje betreft waar in principe makkelijk kritiek op te geven is kreeg ik dat voorgevoel.

Anyhow, neemt niet weg dat mijn punt blijft: haal er een goede instructeur bij. Dat is denk ik het beste advies wat je kunt krijgen als je wilt leren springen met je jonge pony. Daar leren jullie beide van.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:13

Nee dit is niet de manier en je pony is niet 'stout'. Of hij snapt het niet, of hij vindt het niet leuk of het doet hem pijn. Ik zou er met een goede instructeur naar kijken :)

xoxo_spetter
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 14:17

Celebi schreef:
CharleyT schreef:
Vraagje: pannetje groentesoep....?
Eigenaar verzorgpaard?? Volgens heeft TS het over haar eigen pony . Kortom, ik snap je reactie echt niet.


Ik zou toch zweren dat er eerst verzorgpony in de openings post stond maar dat zal ik er dan wel bij gedroomd hebben. :o

Die groentesoep is een Bokt term voor als er trol accounts bezig zijn om Bokkers een beetje op de stang te jagen. Gezien het een jonge gebruiker is die nét geregistreerd is en het een filmpje betreft waar in principe makkelijk kritiek op te geven is kreeg ik dat voorgevoel.

Anyhow, neemt niet weg dat mijn punt blijft: haal er een goede instructeur bij. Dat is denk ik het beste advies wat je kunt krijgen als je wilt leren springen met je jonge pony. Daar leren jullie beide van.
Nee maar ik heb al heel veel manieren geprobeerd en het lukt thuis maar niet Ik heb les en in de les springt hij wel maar de juf vind dat ik meer moet oefenen maar thuis is hij dan heel stout maar maar ik snap nu dat ik wat anders moet doen. ik dacht omdat het hier op bokt stond dat dit een goed voorbeeld was maar dan ga ik aan de juf vragen wat een betere manier is.

Bedankt allemaal

xoxo

xoxo_spetter
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 14:18

Freekieee schreef:
Totaal niet de manier nee.. lekker strak van voor en dan met de zweep er over heen.

Geef je pony de ruimte. Stapje voor stapje. Desnoods eerst aan de hand. Over een balk. Steeds beetje meer.
kan ik m aan de hand meenemen of moet ik iemand anders vragen?

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:34

Nee dit is de manier die lompe mensen gebruiken zonder geduld en verstand van paarden. Hoe krijg ik een paard onzeker over balken Ipv vertrouwen.

Liggen er altijd balkjes in de bak. Zo niet leg er als je gaat rijden er een paar neer.
En ga lekker dressuur rijden tussen die balkjes door. Er naast stappen en draven. Zodat je pony er aan went dat er balken liggen en dat die niet eng zijn.
En als hij dan ontspannen aanvoelt stap je er eens over. Misschien wel pas na 5 keer rijden.
Gaat hij stilstaan. Prima. Laat hem maar kijken. Snuffelen. Draai zelf weg. Word niet boos. Gewoon weer in rust proberen.

Zo leren ze het allemaal. Op een manier dat een balk een goed iets is.

En niet een eng ding waarover je van ellende heen moet omdat de meppen nog vervelender zijn en het kiezen uit 2 kwade is.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:36

Celebi schreef:
CharleyT schreef:
Vraagje: pannetje groentesoep....?
Eigenaar verzorgpaard?? Volgens heeft TS het over haar eigen pony . Kortom, ik snap je reactie echt niet.


Ik zou toch zweren dat er eerst verzorgpony in de openings post stond maar dat zal ik er dan wel bij gedroomd hebben. :o

Die groentesoep is een Bokt term voor als er trol accounts bezig zijn om Bokkers een beetje op de stang te jagen. Gezien het een jonge gebruiker is die nét geregistreerd is en het een filmpje betreft waar in principe makkelijk kritiek op te geven is kreeg ik dat voorgevoel.

Anyhow, neemt niet weg dat mijn punt blijft: haal er een goede instructeur bij. Dat is denk ik het beste advies wat je kunt krijgen als je wilt leren springen met je jonge pony. Daar leren jullie beide van.


Ben het helemaal met je eens hoor, dit filmpje heeft maar heel even erop gestaan voordat het eraf gehaald is. Dat een nu nieuwe gebruiker maanden geleden precies dat linkje voorbij heeft zien komen én heeft opgeslagen of de link heeft onthouden, én ook nog probleemloos een YT video kan linken, lijkt mij ook wat onwaarschijnlijk :+

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:37

Celebi schreef:
Naast dat ik het gevoel heb dat hier een pannetje groentesoep staat te pruttelen..

Nee zo leer je niet springen. Stap naar de eigenaar van de verzorgpaard en vraag of je mag springen en als dat mag of ze je wilt helpen. Komen jullie er samen niet uit? Haal er dan een instructeur bij.

Je paard leren wennen aan balken en sprongen kun je overigens ook heel fijn vanaf de grond trainen.


Krijg hetzelfde gevoel bij dit topic.

Mocht het toch serieus zijn, TS zoek een goede instructeur.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:50

Oh lees nu pas goed door jullie opmerkingen dat ze het filmpje op bokt heeft gezien.
Dat heb ik gemist.
Wat stonden daar dan voor tips bij xoxo ? Toch ook niet dat het een goede manier was denk ik?
Dus waarom denk je dan dat het een oplossing is?


Ik begin nu ook wel aan groentesoep te denken....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:51

Ik ben misschien naïef, maar als iets openbaar op internet staat is het niet moeilijk te vinden waar het staat/heeft gestaan, toch :o ? Dit staat nota bene gewoon op youtube, waar je filmpjes als favoriet kunt markeren. Kan me best indenken dat je dingen opslaat die je online tegenkomt, en later eens terug kijkt.

Ik kan me voorstellen dat je, wanneer je als 12-jarige een filmpje ziet waarin zo gejubeld wordt, je af gaat vragen of het idd zo moet. Vooral als je al wat gefrustreerd bent omdat het jou niet lukt.

Anywho, hoop voor TS dat ze les heeft en dit filmpje links laat liggen.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:55

Ik heb hele afspeellijsten opgeslagen staan op YT, ja. := Van muziek tot hobby dingen, juist om het makkelijker terug te vinden.

Hoe weten of zien jullie dat dit filmpje er maar kort op heeft gestaan? :o?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:01

Nope, niet de manier. Dit is een gevalletje pony eroverheen jagen. Zo gaat ie springen associëren met angst.
Springen leer je stapje voor stapje, eerst aan de hand en later onder het zadel.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:05

xoxo_spetter schreef:
hoi allemaal. Ik heb een vraagje. ik wil heel graag met me pony Spetter leren springen maar hij wil nooit over de hindernissen. We denken dattie gewoon stout is en ik zag een paar maanden terug dit filmpje hier op bokt is dit een goede manier om um te leren springen?

xoxo Rianne

Video link



NATUURLIJK IS JE PONY STOUT, het ligt altijd aan je paard/pony, noooooooooooit aan de ruiter/instructie


springen begint bij de dressuur, vertrouwen en begrijpen wat de ruiter wil, dat moet je hem/haar leren,

begin met balkjes lopen, wendingen rijden om staanders/tussen hindernissen door, breng hem - en je zelf - in balans, weet wat je wil en wat je van je paard/pony vraagt

goede instructie kan je daarbij helpen, iemand die je paard en uw wijze van rijden kent


niet alleen voor TS:
verbaast me dat ik na zoveel jaar op bokt nog altijd weer deze topics tegenkom, er verandert dus helemaal niets aan instructie en lesgeven, opleidingen,
terwijl er toch heel veel goede tips /adviezen gegeven worden, heel bizar
Laatst bijgewerkt door balance op 03-02-24 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: video link opnieuw verwijderd

MARenAMY

Berichten: 72
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:08

Misschien kun je voor het vertrouwen tussen jullie een keer een join-up proberen en daarna beginnen met balkjes draven enzovoort. Zodat je daarna steeds iets hoger kunt