Wat is het vaakst vergeten in de opvoeding?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
User3
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-23

Wat is het vaakst vergeten in de opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 16:20

Wat vinden jullie echt het belangrijkste in de opvoeding van een veulen of jong paard? Ben benieuwd wat andere mensen echt onmisbaar vinden in de training.

Voor mij vind ik beenhulpen aanleren vanaf de grond heel belangrijk, maar ik zie het niet vaak gebeuren bij andere mensen.
Ik doe dit simpel gezegd door druk te geven op de buik van het jonge paard, waar het been van de ruiter zou liggen, en te belonen wanneer het paard naar voren loopt.
Uiteraard gaat een bereden paard niet vooruit puur door beenhulpen, maar uit ervaring merk ik dat dit het inrij proces wel veel eenvoudiger maakt voor het paard. Dit doe ik ook bij “probleem paarden” die een nieuwe start nodig hebben vanaf de grond, omdat ze zo “opnieuw” de hulpen kunnen leren zonder dat ze overspannen worden door de aanwezigheid van een ruiter.
Laatst bijgewerkt door User3 op 17-02-24 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wat is het belangrijkst in de opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:24

Consequent zijn komt als 1e in me op :D bij alles.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:29

Nibbit schreef:
Consequent zijn komt als 1e in me op :D bij alles.


Dit wilde ik ook opnoemen.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:42

Nibbit schreef:
Consequent zijn komt als 1e in me op :D bij alles.

Precies.
Duidelijkheid zonder frustratie van de eigenaar.

Been hulpen? En als het een men paard word? Of nooit gereden?

Opzij gaan voor druk wel. Maar dat is toch wat anders.

User3
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 16:45

DuoPenotti schreef:
Nibbit schreef:
Consequent zijn komt als 1e in me op :D bij alles.

Precies.
Duidelijkheid zonder frustratie van de eigenaar.

Been hulpen? En als het een men paard word? Of nooit gereden?

Opzij gaan voor druk wel. Maar dat is toch wat anders.


Kan toch geen kwaad als een men paard of niet-bereden paard been hulpen kent? Zoals ik al zei, ik ben er heel bewust van dat dit niet vaak zo wordt gedaan. Maar uit ervaring werkt het vaak wel heel erg goed voor als het paard uiteindelijk wordt ingereden.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:46

Nibbit schreef:
Consequent zijn komt als 1e in me op :D bij alles.


Dit dus. Beenhulpen staat bij mij ver onderaan, als ze niet direct meelopen aan de hand dan klik ik met mijn tong dus koppel je voorwaarts daar al aan. Bij inrijden krijg je dan een klik en zacht been waardoor ze dat er ook automatisch aan gaan koppelen en daar heb ik nooit een probleem mee ondervonden. Als het paard maar ten alle tijden weet waar het aan toe is, is er geen reden om "overspannen" te worden imo.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:51

Één van de belangrijkste dingen vind ik zelf altijd het overal mogen aanraken. Daarna accepteren van halster, voetjes geven en in de mond mogen kijken. Als de basis er goed inzit maakt dat alles wat daarna komt een stuk eenvoudiger.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:53

User3 schreef:
Kan toch geen kwaad als een men paard of niet-bereden paard been hulpen kent? Zoals ik al zei, ik ben er heel bewust van dat dit niet vaak zo wordt gedaan. Maar uit ervaring werkt het vaak wel heel erg goed voor als het paard uiteindelijk wordt ingereden.

Kwaad niet. Nut ook niet.
En heb er een paar honderd zadelmak gemaakt. En ze snapte alle zonder moeilijk gedoe beenhulpen.
Als mensen dat niet kunnen als ze erop zitten... Moeten ze stoppen met een paard beleren. Dan gaat er wel meer mis dan geen goede beenhulpen kennen..

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:55

Hoe simuleer je de beenhulp voor voorwaarts van de grond? Want ik zie het lastig voor me om vanaf de grond aan twee kanten tegelijk druk te geven :+ van een kant druk word toch vaker geassocieerd met opzij gaan. Ik leer inderdaad wel opzij voor druk van de grond af aan, en dan op drie manieren; achterhand, voorhand en het hele lichaam/buiging aannemen. Ik vind stemcommando voor voorwaarts dan veel waardevoller :j Ik heb op heel veel dravers gereden die eigenlijk geen beenhulpen kenden maar daar kon je best prima mee rondrijden, zolang je geen dressuurmatig werk verwacht :D

Wat ik als eerste aan zou leren, naast het meelopen aan het halster en wijken voor druk natuurlijk, is gok ik voorwaarts en ho, en vanuit daaruit dan weer achterwaarts. Dat kan beide op stem en door druk en dat kan je dan weer uitbouwen naar andere, meer complexe hulpen

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Wat is het vaakst vergeten in de opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:03

Stil staan is toch wel een pet peeve van me. Ik wil dat een paard met een touwtje om de nek kan staan en ik kan poetsen, voetjes optillen etc. Ook met opstappen vind ik dat een paard stil moet blijven staan. Het is een kwetsbaar moment voor ruiter en paard. Ik zie toch veel mensen die genoegen nemen met direct wegstappen als je je been eroverheen slaat.

Maar dit punt sluit ook aan bij het consequent zijn natuurlijk.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Wat is het vaakst vergeten in de opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:34

Gezien de vraag en leeftijd van de topicstarter verplaats ik het topic naar YRT.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:52

Piekosjj schreef:
Hoe simuleer je de beenhulp voor voorwaarts van de grond? Want ik zie het lastig voor me om vanaf de grond aan twee kanten tegelijk druk te geven :+ van een kant druk word toch vaker geassocieerd met opzij gaan. Ik leer inderdaad wel opzij voor druk van de grond af aan, en dan op drie manieren; achterhand, voorhand en het hele lichaam/buiging aannemen. Ik vind stemcommando voor voorwaarts dan veel waardevoller :j Ik heb op heel veel dravers gereden die eigenlijk geen beenhulpen kenden maar daar kon je best prima mee rondrijden, zolang je geen dressuurmatig werk verwacht :D

Wat ik als eerste aan zou leren, naast het meelopen aan het halster en wijken voor druk natuurlijk, is gok ik voorwaarts en ho, en vanuit daaruit dan weer achterwaarts. Dat kan beide op stem en door druk en dat kan je dan weer uitbouwen naar andere, meer complexe hulpen


Ik moest stiekem wel even lachen om het wijken voor druk "natuurlijk" want dat doe ik dan weer niet, met als resultaat dat de tandarts laatst 5 minuten met volle kracht tegen de kont van mn paard stond te duwen zonder dat hij ook maar iets deed _O-.

Genoeg dagen dat ik mijn armen niet op kan tillen of dat ik tijdens het lopen of borstelen een soort van omval en dan zorg ik altijd dat ik richting mijn paard val en het zou echt heel jammer zijn als hij dan weg zou stappen O:) Ik zeg "bij" en hij gaat opzij. Ik denk trouwens niet dat ik dat bewust heb aangeleerd ofzo, net als 95% van de rest van de dingen die hij kent :')

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:35

Ohja dat is niet zo 'natuurlijk' voor iedereen ja :)) Ik heb onbewust mijn paard ook heeeel veel aangeleerd, maar ze is ook zo goed in signalen oppikken. Ze parkeert zelf zonder commando in als ik op een steen/boom/krukje ga staan, echt ideaal als je er tijdens buitenrit eens af moet stappen :D en ze weet precies waar op buitenrit ik extra aansingel dus daar gaat ze zelf al netjes stilstaan :+ En zo kan ik nog uren doorgaan over de dingen die ze zichzelf heeft aangeleerd, echt zo grappig.

Mijn paard gaat heel specifiek om als ik op haar 'heup' druk geef, dat hoeft meestal nogeens fysiek druk te zijn maar is wijzen al genoeg. Mijn hoefsmid kan dus ook soms heel lang op haar kont staan duwen maar ze duwt dan alleen maar harder terug :') Andersom, is ze zo goed in wijken voor druk dat toen ik haar voor het eerst ging scheren ze heel netjes week voor de druk van de scheermachine.. Dat was dan weer niet helemaal de bedoeling :+ Na wat heen en weer had ze gelukkig door dat ze netjes stil mocht blijven staan :j

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:38

Stilstaan.
Stilstaan met poetsen
Stilstaan in de wei, los als je je paard even wilt inspecteren
Stilstaan bij de hoefsmid
Stilstaan als ze op de poetsplaats op je moeten wachten
Stilstaan met inspannen of opzadelen
Stilstaan als in halthouden

Ik leerde het jonge spul altijd zsm goed stilstaan. Leven lang plezier van.

En na stilstaan komt... jawel voorwaarts op stem :))

Naja voor de rest is alles simpel :+

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:43

Ik vergeet het ook wel eens aan te leren, maar vind persoonlijke ruimte een belangrijke. Als je paard een gekke bui heeft terwijl je die aan de hand meeneemt, dan heb je liever dat ie zijn bokkesprongen niet bovenop jou uitvoert. Helaas is mijn jongste rotverwend en heeft hij veel ontzag voor zijn kuddegenoten en te weinig voor mij, wat me woensdag toch een val - natuurlijk juist in de grootste plas die er lag :) - en een blauwe schouder opgeleverd heeft (maar kon erger geweest zijn, mijn grootste probleem dat ik mijn bril kwijt was in de modder, gelukkig pensionklante aanwezig die is helpen zoeken)

Bitchy
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:04

Respect in alle opzichten.
Ik heb mijn ruintje zelf gefokt.
Vanaf dag 1 was mijn insteek: ik heb respect voor jou als paard, maar jij hebt mij te respecteren als mens en dus als ranghogere.
Ik ben daar altijd heel consequent in gebleven.
Dat heeft voor ons gewerkt, we hebben altijd met alles heel ontspannen samengewerkt.
Hij is inmiddels 25 jaar, al jaren met pensioen, als altijd makkelijk in de omgang, helemaal relaxed en respectvol, en ondanks zijn shivering-been vol vertrouwen bij zowel smid als osteopate.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Wat is het vaakst vergeten in de opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:02

Respect voor mijn ruimte inderdaad. Dat geldt niet alleen voor veulens trouwens. Mijn (toen 9-jarige) merrie had daar ook moeite mee toen ik haar net had. Rende dwars door je heen de stal uit als je de deur open deed. Of de wei uit, trouwens. Inmiddels weet ze dat ze even moet wachten tot ik het halster omgedaan heb en haar uitnodig om mee te lopen. Veel fijner voor ons alletwee :)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is het vaakst vergeten in de opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:11

Bij mij staat op 1: vertrouwen.

En na vertrouwen komt consequent zijn.

Daarnaast inderdaad respect voor jou en jouw ruimte.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:15

Door consequent zijn krijg je imo vertrouwen. Ze weten wat ze aan je hebben. En die duidelijkheid geeft vertrouwen.

Maar die dingen gaan zo hand in hand dat het eigenlijk moeilijk is er specifiek een op 1 te zetten.

En idd respect voor je ruimte. Ik ook een hele belangrijke :j
Maar ook het wederzijdse respect wat genoemd werd.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is het vaakst vergeten in de opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:43

Ja zo zou het moeten zijn inderdaad, helaas ken ik ook paarden waarvan mensen denken dat ze heel consequent zijn geweest maar die hartstikke bang zijn geworden. Daarom zet ik het op 1.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:53

Snap wat je zegt.
Maar die mensen zijn dan niet consequent geweest.
Maar onduidelijk en onredelijk.
En ja zomaar wat streng zitten doen zullen onkundige vast wel consequent kunnen noemen. Helaas...

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is het vaakst vergeten in de opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:54

Nou dat dus..en dan niet door hebben dat het paard alleen maar vervelender wordt door hun eigen gedrag.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Wat is het vaakst vergeten in de opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:28

Stil staan met opstappen is belangrijk om goed aan te leren bij jonge paard. (Je kan al vroeg beginnen met stil staan met een krukje). Bestaan zoveel paarden met opstapangst.