wat vinden jullie van maneges¿¿¿¿

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:43

Ik vind de manege waar ik af en toe rijd goed Lachen De paarden lopen max. 2 keer per dag, staan in grote, ruime en schone stallen, krijgen genoeg voer en worden goed behandeld. Ze hebben plezier in hun werk en dat kan je zien Lachen

IK vind het goed dat er maneges zijn, anders zou iedere beginner een eigen paard moeten kopen en daar worden ze ook niet beter van

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 14:45

hallo zeg de paarden zijn echt niet 'meestal ' ziek hoor!
bij mij op de manege worden ze hartstikke goed verzorgd
en het is er altijd supergezellig!

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 14:50

*berichtje 200 Tong uitsteken *
Ik heb het niet zo op maneges hoor...
Vooral de grote maneges niet. Ik heb leren rijden op de HJC manege in Tolbert, daar reed ik op Misty. Misty was 26 jaar en moest 6 (!!!) uur per dag aan de longeerlijn beginnerslessen lopen. Die 6 uur vind ik al niet normaal, maar op wat voor manier??¿¿ Misty bleef in leven doordat hij/zij elke dag een spuitje kreeg, anders reddie ie het niet. Ik heb dan zoiets van: Zoek er dan een paar beginnerspony's bij. Uiteindelijk is Misty 'naar een weitje ergens helemaal achter de manege' gegaan, de slacht dus. Nou, leuk leven hoor Boos! .
Dan een manege waar een vriendin van mij rijdt, daar moeten ze de paarden en pony's 'aan de teugel' rijden als ze dat kunnen. Hoe rijden ze daar 'aan de teugel'? Gewoon door hun handen extreem laag te houden en het hoofd in een krul te trekken. Nou, ook lekker . Ze rijden daar ook allemaal met sporen terwijl ze hun voeten niet eens normaal stil kunnen houden (dat is dus de hele tijd geprik).
Ik kan er echt niet tegen hoor, hoe het er op sommige maneges aan toe gaat! Het zijn gewoon paardrijfabrieken waar alleen maar aan de mensen wordt gedacht Stoom uit je oren !
Toen ik bij Tolbert wegging ben ik naar manege Oostwold gegaan, een kleine manege waar elke pony persoonlijke aandacht kreeg en niet al een robot werd behandeld. Misschien was het er wel wat rommeliger, maar toch beter dan dat de paarden zo worden behandeld dan op die andere maneges!
Maar gelukkig zijn er nog wel maneges waar de paarden wél goed en eerlijk wodren behandelt Lachen !

fresanna

Berichten: 175
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:28

een manege is leuk als het een goede manege is, en als ze de paarden met respect behandelen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:32

Ik vind een manege een goede plek om te leren rijden. Ze hebben er paarden en pony's die geschikt zijn voor beginners en dat is wat je nodig hebt als je leert rijden.
Natuurlijk zijn alleen maneges goed die de dieren eerlijk en respectvol behandelen, maar dat geld voor alle paardeneigenaren. Ik heb altijd veel lol gehad op de manege waar ik heb leren rijden en gestald heb gestaan.

Fenn

Berichten: 6168
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:44

Ik rijd ook bij een manege, maar die is goed genoeg. De paarden staan overdag in paddocks of in de bak en het zijn ruime stallen. Zulke maneges zijn juist goed, want je leert er wel hoe je met paarden om moet gaan en je leert er rijden

Een paardje bij ons op de manege (Bowie) was eerst een privé paardje. Daar wassie veels te druk. Bowie bokte steigerde en als ze hem uit de stal haalde dan was hij weg. De eigenaar vond dat ook niet allemaal leuk en hij werd verkocht aan onze manege. Nu is Bowie een manege pony en dat vind hij geweldig. Hij loopt vrij veel mee en geniet. (als we buiten rijden vooral van het eten). Beginnertjes vind hij ook melig, want dan kan hij lekker dribbelen. Ook vind hij het best als hij lekker veel aandacht krijgt en hij is lekker dik.

Er staan natuurlijk ook paarden die liever niet lopen (Sanous bijvoorbeeld) en die lopen dan ook niet meer mee met springlessen enzo.

Ik weet ook wel dat er super slechte maneges zijn, maar niet zo veel en ik denk dat als mensen erachter komen hoe slecht die manege is ze er snel weg zijn. Lachen

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:00

Alline schreef:
Hoeveel uur de pony's moeten lopen, weet ik niet, maar wel genoeg. )


Het is daar meestal zo dat de kinderen die daar rijden (alleen de kinderen weet ik verder niet) dat die niet hoeven te poetsen en te zadelen (dat leren ze dus niet) het paard staat gewoon nog in zijn stand klaar met zadel enzo en dan word ie gereden en zo weer een ander een uur les en weer een ander een uur les etc etc.


Ik heb persoobnlijk niks tegen maneges, maar wel dus tegen de manege's die niet erg goed zijn voor hun paardjes, maar ik denk dat het best wel een beetje meevalt wat TS schrijft, dat bijna alle maneges slecht zijn...

Ik vind het een beetje kort door de bocht om het zo te zeggen... Hoeveel paardeneigenaren zijn wel niet zo... Tsja Rolleyes

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:42

Alline schreef:
Ik snap niet dat de lesgeefmensen zich daar niet schamen...
(sorry voort lange verhaal, maar ik moet me ff afreageren )

Of de eigenaar. Ik ken ook een manege met een iniemini binnenbak, alleen stands, geen buitenbak, en de paarden staan van 3 uur 's middags tot 's avonds 10 uur opgezadeld. Ze komen dus van de stal in de binnenbak en worden daarna weer teruggezet. Geen wei, geen buitenbak, niets. Na een paar jaar draait bijna elk paard door, en dan komt er weer een ander. Er wordt doorgereden op onregelmatige paarden en op paarden met drukplekken.
Ik snap niet dat mensen zo met dieren om kunnen gaan, maar de mensen die er rijden zijn natuurlijk net zo goed fout. Zij willen niet te veel betalen, willen niet zelf opzadelen, enz. Zolang er mensen komen en betalen hou je zelf de slechte maneges in stand.
Maar je zit ook nog met het probleem dat sommige mensen uit onkunde dus een verkeerde manege uitzoeken in de veronderstelling dat het wel goed is. En dan leren ze dat bepaalde dingen normaal zijn, terwijl ze dat niet zijn. Maar het rijden op paarden met een kapotte rug moet iedereen gewoon weigeren.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:44

Persoonlijk vind ik het vreselijk. Tot en met 10 jaar zou ik het voor (mijn eventuele) kinderen wel fijn vinden, maar van een verzorg/eigen paard leer je veel meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:56

dat slaat nergens op, je scheert alle maneges over 1 kam: dat bijna alle paarden ziek zijn. Rolleyes kijk eerst is verder dan je neus lang is voordat je wat zegt! Dat dat zo op jouw manege is, of in de buurt van jou wil het nog niet zeggen dat alle maneges zo zijn. Net alsof alle paarden van de mensen met een eigen paard nooit ziek zijn.
Bij ons lopen de paarden maar 2 uur per dag en elke zondag het bos in.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:05

LoutjeLouLou schreef:
dat slaat nergens op, je scheert alle maneges over 1 kam: dat bijna alle paarden ziek zijn.

Er zijn goede maneges. Elke dag weidegang, max. 2 uur per dag lopen, gelpads uit voorzorg, enz.
Gelukkig zijn er goede maneges. Een eigen paard is niet voor iedereen weggelegd, maar leren omgaan met paarden kun je op een goede manege wel een enigzins leren, een basis kun je hier krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:10

germie schreef:
Er zijn goede maneges. Elke dag weidegang, max. 2 uur per dag lopen, gelpads uit voorzorg, enz.
Gelukkig zijn er goede maneges. Een eigen paard is niet voor iedereen weggelegd, maar leren omgaan met paarden kun je op een goede manege wel een enigzins leren, een basis kun je hier krijgen.

juist

Lisanne_Kees

Berichten: 611
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:50

Het ligt er inderdaat ana wat voor manege...ik ben zelf ook een manege kindje maar de meeste paardjes vinden het heus niet erg om 2/3 uurtjes per dga te lopen hoor! ze zijn niet anders gewent Scheve mond Natuurlijk zou ik ook liefer hebben dta manegelessen nooit betaan hadden en iedereen een eigen paardje heeft die lekker verzorgt word en 1 uurtje per dag gereden *LOL* maarja veel mensen hebben dara het geld gewoon niet voor en de manege paardjes worden heus wel vaak vertroeteld door elk kind, vele kinderen zijn (net zoals ik) gewoon blij met manege's *LOL*

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:41

Mijn manege is SUPER.
De ponys worden er onwijs goed verzorgt, en lopen helemaal niet veel uur.
Er wordt altijd eerst aan de ponys gedacht, daarna pas aan de mensen, dus als je voor jezelf wilt rijden en alle paarden hebben al 2 of 3 (ligt eraan wat voor paard het is) uur gelopen, zegt de manege gewoon dat het niet kan Lachen
En als er een pony ziek is, wat niet vaak gebeurt, krijgt die pony gewoon rust en wordt goed verzorgt tot het weer kan lopen, en dan bouwen we het gewoon weer rustig op Lachen

Nee ik heb echt niks op te merken aan mijn manege.

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:41

de uren die ze draaien Boos! vind ik niks maar ze hebben een dagh vrij (of waar ik rij) ze mogen elkedag naar buiten....(in een padehok)
eerse kun je vragen hoegaan die kindjes met paarde om ...... HEEL SLECHT die kindjes hebben egt geen idee wat je wel en niet kunt doen het is gewoon shandalig wat die kindjes van 8 en 7 doen (ook ouder) ze denken zeker dat een paard van beton is ??? Verward jah hij doet ze hoofd niet naar beneden (mep ) jah hij doet zijn hoofd nog niet naar benede (mep) jah vind je het gek dat hij hoofd schuw wort Verward daar mag p maneges egt meer gelet worden .. op alle want er zijn altijd wel van die kintjes die denken dat paarden geen gevoelens hebben Verward

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:42

dat was zeg maar over het algemeen en een stukje waar ik rij....

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:09

germie schreef:
Maar je zit ook nog met het probleem dat sommige mensen uit onkunde dus een verkeerde manege uitzoeken in de veronderstelling dat het wel goed is. En dan leren ze dat bepaalde dingen normaal zijn, terwijl ze dat niet zijn.


Ja idd, dat is ook een van de erge dingen eraan. Kinderen leren op een foute manege hoe je met paarden om moet gaan, en denken dat dat zo hoord. Hebben later een eigen paard en doen dan precies hetzelfde..
(kunnen we dr nie wat aan doen Huilen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:34

Veronakeuh, waarom rij je er dan in vredesnaam als het zo slecht is als je zegt???

Jannekeee

Berichten: 85
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:49

Tsja, maneges moeten er gewoon zijn, zelfs als je een eigen pony zou mogen, vind ik t slim eerst te leren rijden op een manege. En voor de mensen die geen eigen paard/pony kunnen hebben, is het de enige mogelijkheid om te leren rijden...
Wel vind ik dat sommige maneges barslecht zijn. Hele vieze kleine stallen, paarden bijna nooit op t land, paarden die mager zijn, kreupele paarden die mee lopen in de lessen, en dat vind ik not done.
Ik ben zelf net gestopt met rijden op de manege. Ze zijn alle grote paarden aan t verkopen, de lessen worden volgepropt met beginners, nee, da's niks. Maar qua verzorging vond ik dat de paardjes t niet slecht hebben daar. De stallen zouden wel ruimer mogen, maar zijn vrijwel altijd schoon, de paarden krijgen meer dan genoeg te eten, ze mogen bijna dagelijks een paar uur op de wei.... Is toch belangrijk Lachen

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:23

odilia schreef:
ik heb zelf 3 jaar op een manege gerenden, dat er zolang heb gereden zeg...
de paarden worden meestal niet goed behandelt, bij ons werden ze om de haverklap met de zweep geslagen...
en de meesten staan in stands, dat is hardstikke slecht (vind ik) omdat ze niet kunnen liggen
er was wel een paard op mijn manege, die wou liggen maar gleed uit over alle urine en poep bij zijn achterbenen en viel tegen de muur aan....
hij is nog een tijdje op de manege geweest om te kijken hoe hij zich te herstellen, maar hij ging toch naar de slager.
de manege waar ik reed liepen de pony's maximaal 4 uur en de paarden 2 uur, wat overgens nog best weinig is
ik heb wel op ponykamp meegemaakt dat ze 6 uur per dag moesten lopen, buitenritten en zware lessen....
op mijn manege waren de pony's best dik maar de paarden waren heel erg mager, ik vond het gewoon hardstikke ziekig om op die paarden te gaan zitten
keek je naar beneden en zag je alleen maar bot een een dun velletje eroverheen....
echt zielig.
maar je hebt sommige manege's waar ze heel goed voor de paarden zorgen gelukkig Lachen


Was dat toevallig mange de Wending?

M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 13:00

bij de manege waaar ik rij, zien de paarden en pony's er stuk voor stuk goed uit, smorgens rijden de paarden niet meer dan 2 uur en smiddags de ponys ook niet meer dan 2 uur, ze gaan van zaterdag middag tot maandag morgen de wei in alleen szomers dan, en swinter dan gooien ze de paarden en de ponys in bak los, szomers met de ponykampen, okeey dan moeten ze 4 uur per dag rijden, 2 buitenritten en 2 lesssen, maar dan gaan ze ook van vrijdag tot en met zondag de wei in en na de ponykampen, mogen ze een week de wei in, dus ik vind niet dat ze het slecht hebben, tenminste..... niet op deze manege Tong uitsteken de ponys staan de stands en de paarden in boxen. de ponys die elk jaar een veulen krijgen en de ponys die jong zijn, staan ook in boxen,
sorry voor het lange verhaal!! Scheve mond

m_forest
Berichten: 121
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:38

tis gwoon superrrrr zielig al die paarden op een manege moete dagen achter mekaar aan lopen voordat ze eindelijk eens zien dat ze er moe van worden!

en dan staan ze meestal ook nog in een staan stal je kunne hun kont niet keren ze kunnen zelfs niet gaan liggen en dan hebben ze natuurlijk ook nog heel de dag het zdel op hun rug, en heel de dahg zrijden er oo nog van die kindere op te butsen,
je zult self maar eens iemand op je rug hebben vdie niej kan rijde.... net een zak aardappele...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:45

m_forest, leer eens schrijven ofzo.....
Weet je wat zielig is? Paarden en ezels in Pakistan en Irak enzo. Dan hebben onze (manege) paarden het over het algemeen zo slecht nog niet.

Zat jij de 1e keer trouwens perfect stil op een paard? Denk het niet.

salsalover
Berichten: 110
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:12

ik rijd zelf al 8 jaar op een manege en je hebt gelijk dat de paarden er veel uur per dag lopen. maar dat zijn ze gewend. ik vind dat je op een mange meer leert dan b.v op een pony of ruiterclub omdat daar vaak ongediplomeerde insturcteurs rond lopen. ik ken een meisje die op een ponyclub rijd en bij haar is haar zit dus helemaal verkeerd aangeleerd waardoor ze altijd last van haar rug heeft. ik ben het dus niet met je eens.

Maxy
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:22

ik heb nix tegen maneges, k rij zelf ook bij een manege. trouwens, lang niet altijd rijden paarden teveel uren en zijn ze ziek, er zijn ook veel maneges waar er eht wel rekening met ze wordt gehouden.Ik ken zat maneges waar de pony's en paarden heel goed behandelt worden, dus ze zijn niet allemaal slecht!