wat vinden jullie van maneges¿¿¿¿

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:07

nog ietss.... Haha!

wie zegt, dat als je op een manege hebt gereden, je het niet slecht mag vinden?????

En stel, ik reed nog op een manege ( ) dan kan ikhet evengoed slecht vinden hoor Verward

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:44

Citaat:
ik rijd niet op een manege.. maar me paardje staat er wel


Dus rij je wel op een manege Tong uitsteken

Ikzelf denk, mijn mening dus, is dat manege's gerust wel goed zijn voor hun paarden, de manege paarden zijn immers GOUD waard, zonder goede paarden komt er geen geld binnen, daarbij blijkt vaak dat alles wat gezien wordt, bij navraag totaal anders is.......

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:43

birre schreef:
hoi ik wil graag weten wat jullie van maneges vinden ik vind het niet zo leuk de meeste paarden en ponys moeten heeel veel per dag rijden Stoom uit je oren echt nie leuk hoor
en de meeste zijn allemaal ziek.
nou ja...
maar vertelen jullie is wat jullie van meneges vinden
groeten birre


de meeste zijn allemaal ziek? waar heb je dat vandaan? bij welke manege is dat? natuurlijk zijn er op elke manege wel eens paarden ziek, maar dat is ook bij prive paarden zo. oke ik moet toegeven dat de manege waar ik vroeger reed ook niet geweldig was maar de paarden werden er wel normaal verzorgt. de manege waar ik nu rij is veel beter, daar gebeurt ook wel eens iets waar ik het niet mee eens ben maar dat is gewoon een meningsverschil, de paarden staan er netjes verzorgd bij en zo hoort het ook

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:59

ik vind aan de ene kant wel goed om kleine kinderen leren les te geven, maar verder vind ik het zielig voor de paarden die daar rondjes moeten lopen.

Manou

Berichten: 3378
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:28

Ik vind ook dat er goede en slechte maneges zijn (en redelijke, van die maneges waar je niet van kan zeggen dat er kreupele paarden meelopen of dat ze te mager zijn, maar waarvan je weet dat het echt beter kan)
Wat me opgevallen is aan goede maneges (zelf gezien of gehoord van vriendinnen) is dat er vaak van die oude pony's zijn waarvan je niet door hebt dat ze oud zijn. Dat betekend niet alleen dat er goed voor ze gezorgd dat ze er zo uit zien, maar ook dat ze dat werk aan kunnen. Op een goede manege is de beweging voor een paard beter dan 23 uur op stal en 1 uurtje echt moeten presteren

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:41

TINKYgipsy schreef:
Bij mn buurmeisje met een heel groot paard Haha! En ja op maneges, maar toen ik 7 was zag ik dat soort dingen niet echt, snap je ? vast niet


Nee, tuurlijk snap ik je niet, iedereen die het niet met je eens is is nl gek.
Misschien is het een tip om je mening eens wat meer te relativeren en wat meer naar anderen te luisteren ipv je mening op te dringen.
Alles wat anders is dan zoals jij het doet is slecht (ja, ik lees meer topics van je)
Echter, als je af en toe eens verder kijkt dan je neus lang is, kan je nog veel leren.

Ik zeg niet dat als je op een manege hebt gereden, je het niet slecht mag vinden, maar een paar blz terug ging het over iemand die een bepaalde manege ontzettend slecht vond, er was echt niks goeds, maar ze had wel haar paard er staan.
Als ik een manege bar slecht vind, slechte stallen etc, staat mijn paard daar dus niet, dat bedoel ik

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:11

Ik ben niet ontvreden over mijn manege hoor! Ik rijd nou zelg al 10 jaar op een manege en heb het er erg aar mn zin!
De pony's worden bij ons echt heel erg goed verzorgt en mogen niet meer dan 3uur op een dag mee doen in de les.

Ik kan ook wel begrijpen dat mensen niet graag op een manege komen en dan ze het niet fijn vinden of etc.. Maar als er geen manege's waren van wie hadden we dan onze eerste ponyles moeten krijgen.

En de mensen met paarden aan huis hebben gewoon een eigen paradijs..

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:25

licht erg aan de manege vind ik. Als ze gewoon eerlijk tegen de paarden/pony's zijn en een beetje normaal les geven vind ik er niks mis mee. Niet iedereen heeft nou eenmaal kans om te leren rijden op een eigen paard of een paard van iemand!!

Selket

Berichten: 2259
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:15

ik ben blij dat er maneges bestaan! Anders had ik waarschijnlijk nooit leren paardrijden.. Natuurlijk zijn er maneges die minder goed voor hun paarden en pony's zorgen, maar er zijn genoeg goede hoor! Ik heb op een heel goede manege gereden waar de paarden en pony's goed verzorgd worden dus het verschilt echt per manege..

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:25

stef schreef:
Nee, tuurlijk snap ik je niet, iedereen die het niet met je eens is is nl gek.
Misschien is het een tip om je mening eens wat meer te relativeren en wat meer naar anderen te luisteren ipv je mening op te dringen.
Alles wat anders is dan zoals jij het doet is slecht (ja, ik lees meer topics van je)
Echter, als je af en toe eens verder kijkt dan je neus lang is, kan je nog veel leren.

Ik zeg niet dat als je op een manege hebt gereden, je het niet slecht mag vinden, maar een paar blz terug ging het over iemand die een bepaalde manege ontzettend slecht vond, er was echt niks goeds, maar ze had wel haar paard er staan.
Als ik een manege bar slecht vind, slechte stallen etc, staat mijn paard daar dus niet, dat bedoel ik


Jammer genoeg lease ik me paardje alleen dus ga ik er niet over waar ze staat, was het me eigen dan had ik daar zeker niet gestaan. Idd ik moest goed nadenken toen ik dr nam, want ik en maneges gaan niet zo goed samen. Maar de sfeer is er wel heel leuk en mensen gaan leuk met elkaar om (op enkele na.. de verwende ik-heb-een-paard-maar-mijn-ouders-betalen-alles meiden)
En de eigen paarden hebben goede boxen, zelfs sommige manege paarden jaja, en ze staan op vlas.. ook goed vind ik OK dan!
Alleen heb ik iets tegen de manier waarop de paarden gebruikt worden. Er zal AMPER een paard worden gepakt om eens lekker te verwennen, of eens te wandelen, of lekker een poetsbeurt en geloof me ik ben er iedere dag behalve maandag dus ik kan het best weten. Ze staan te wachten hoe ze dood gaan.

zo beschrijf ik manege paarden nou eenmaal. En ik weet niet wat jij bedoeld, maar mijn mening is zo, en als anderen een andere mening hebben moeten ze dat lekker zelf weten hun probleem maar ik mag dan echt wel zeggen dat ik het daar niet mee eens ben hoor en jij ook tegen mij natuurlijk

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:46

ik vind maneges niet slecht hun willen wel het beste voor de paarde ....
ze nemen ook paarden aan die niet verkocht kunnen worden ..en anders voor de dood gaan (terweil ze nog gewoon kunnen rijden) ....
aleen ik denk dat tinker gipsy bedoelt dat alle mensen die op de manege rijden niet goed bezig zijn ...
vornamelijk de kleintjes van af 7 tot 10 die snappen niet zo als mensen van 14 en ouder dat paarden ook gerespecteert moeten worden en niet slaan op niks af en veel gedult hebben .... zij willen ook wel eens een poets beurt en geaait en getroertolt worden ...
die kleine kindjes snappen niet dat je een paard niet in zijn vlank kan slaap of als ze bijten op hun hoofd slaan..... als ze bijten en je geeft een tik op zijn hoofd zal het hoofd schuw worden oke bijten is een groot voor beeld maar ook al wil je paard geen foet geven hebben de kleindjes als optie slaan ... dat is fout .... het is voral de omgang waar op alle maneges meer gelet moet worden ... (bijv begin prieveeles met poets zadel een paarde manieren leren)(of de leeftijd van paard rijden om hoog schoppen ( van 7 naar 10) maar de leeftijd zal heelaas niet verandere want om dat de kindere willen lessen en de oudere kindere stoppen rond 15 )

ik denk ook dat een optie is om een begeleider bij de kleindjes voor helpen op zadelen en het absoluut niet slaan regeltjes er in de stoppen (om het zo tezeggen)

ik vind maneges niet egt heel slegt aleen ik erger me dood aan die kleine kindjes ...... die moeten manieren leren ....

ik heb er tenslote 8 jaar zelf gereden

eva

meagan_sarah
Berichten: 175
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:10

Sorry maar kleine kindjes die manieren moeten leren? Natuurlijk kleine kinderen moeten nog een hoop leren maar kleine kinderen die slaan? Ik ken genoeg kinderen van 7 tot 10 die super met paarden omgaan en natuurlijk zal er wel eens eentje zijn die een tik geeft (en misschien wel een onterechte tik, maar je kunt je afvragen van wie zij hebben geleerd dat zij een paard een tik mogen geven. Ze moeten het toch ergens vandaan halen) maar dat heb je bij jongeren van 14 ook hoor. Je kunt zoiets echt niet beweren.

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:28

jah wel ik heb vaak genoeg gezien, die meisjes weten niet dat dat erg is om een tik te geven ik bedoel bijv (wat ik mee gemaakt heb ) hij wou ze bit niet in hup een ram tegen zijn hoofd (Hijs heel hoofd schuw) dus ik loop naar dat meisje (ik was woedend ze deed het nog een keer ) ik zeg vindje het normaal of zo .... zegt ze jah maar hij wil het niet ik ze, nee vind je het gek ... je mept hem zonder reden... zegt ze jah maar hij wil niet ( woest) ik zeg als ik jou sla als je iets niet doe vind je het dan leuk ?? nee nee dat vond ze niet leuk (stond me lachent aan te kijken hoe haalt ze het in der bolle ..... )

en dit heb ik niet 1 keer gezien maar wal 20 keer en zelf de les gever zij het ........

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:53

Evatjuuh, dat bedoel ik niet. Ik bedoel die paarden staan in een stand. (goedkoper in de aanschaf Haha! )(als ze mazzel hebben mogen ze in een box).
Dan staan ze daar. Sochtends voer. En ze staan nog steeds. Smiddags een uur of 2 mee lopen in de lessen. (en de manier waarop ze gezadeld worden, denk daar ook aan. Zadels niet goed opgelegd, zadels erop gooien, en als het paard dan nog echt pech heeft dan krijgt hij nog geen borstel over zijn rug. En dan ga ik van het ergste geval uit, verschilt natuurlijk bij elke manege) Oke maar dan heb ik het nog niet eens over de beginnende mensen die op de paarden rijden.
Na de les, ze staan weer. Niemand die naar ze omkijkt. Smiddags, hooi. En ze staan weer. Als er geen lessen meer zijn, mogen ze op het land. OK dan!
En smorgens, ze staan weer. Eten, en ze staan nog steeds. En weer lopen, lopen, lopen met de les mee. Eten weer, en ze staan weer.

En dan heb ik het niet eens over de manier waarop ze in de stands staan.
- band om hun nek, lekker strak, en liggen? Forget it. Niet dat paarden graag vaak liggen, of (lang) kunnen liggen i.v.m hun gewicht, maar ik vind dat de mogelijkheid er moet zijn.

En dan heb ik het niet eens over hoe de paarden eruit zien.
1. veel zien er te dun uit.
2. ongelukkig.

En ik denk zo, je weet nooit hoe het paard zich voelt, en wat hij denkt, maar aan een paard kan je wel zien of hij gelukkig is of niet.

Ieder paard heeft dezelfde rechten, of het nou een paard met goede of slechte papieren is, een oud of jong paard, maakt niet uit.

IK vind dat.... alle paarden recht hebben op vrijheid.

Zo.. Lachen

Blaaaa.... Kom maar op Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:01

Zucht, TinkyGipsy, daar gaan we weer....vind je het goed dat ik eerst even antwoord geef op de vraag voordat we die kant weer opgaan?

Even voor de goede orde: zonder maneges zou paardrijden ontoegankelijker worden voor een heleboel mensen. Je kunt er leren rijden zonder dat je een eigen paard hebt, onder begeleiding (let wel: ik geef er geen waardering voor).
Als beginnend ruiter heb je niet zoveel verstand van zaken dat je kunt zeggen: dit vind ik goed en dat vind ik minder. Maar als je je ogen goed openhoudt, eens vaker op een andere manege gaat kijken, een proeflesje her en der meepakt, kun je zelf al snel oordelen of een instructie je ligt, hoe het er op andere maneges aan toegaat, en wat je zelf prettig vindt.

Als je net zoals TinkyGipsy niet verder kijkt dan je neus lang is, en op grond van de ervaringen die je maakt op één manege denkt te kunnen oordelen over het niveau van alle maneges in Nederland, zegt dat meer over TinkyGipsy dan over de maneges....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-09-04 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:12

Nehh, dat zal ik dus nooit doen.. proeflesjes nemen... weet je hoe ik dan denk???

Dat paard moet lopen omdat IK daarvoor geld heb neergelegd dus hij moet lopen omdat IK dat wil...

nee dank je...

Kblijf lekker op me eige paardje rijden Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:14

Moet dat eigen (leasepaardje) dan ook niet lopen omdat jij dat wilt? Als je een paard leased, dan heb je daar toch ook voor betaald?

Ik vind je nu wel een beetje dom denken hoor...

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:32

Nehh dat MOET niet nee...ze MOET toch niet te lopen...
Ik rij niet graag op manege paarden... die hebben dan echt zoiets van nee he moet ik weer???
En mijn paardje staat te hinniken al kom ik aanlopen... Die vind het dus leuk om te rijden (ze hoeft immers niet al die uren te lopen!!)
Een manege paard is gewoon anders...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:34

Dus eenmaal manegepaard altijd manegepaard?

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:35

sorry ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:06

Mijn paarden hinniken ook naar mij *joepie, eten!*

Je denkt ontzettend zwartwit. Bij jou manege komen de paarden buiten, wat ik een heel goed punt vind.
Banden om de hals moeten strak, anders kan je hele nare tafrelen krijgen

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:26

TINKYgipsy schreef:

Dat paard moet lopen omdat IK daarvoor geld heb neergelegd dus hij moet lopen omdat IK dat wil...
Haha!


vind ik ook je zult het niet geloven maar veel kindjes denken zo Tong uitsteken jah je wil tog immers geen brak voor je geld het kost heel duur....
ik kan dit begrijpen ik wort ook kwaat als ik niet lekker heb gereden en denk jah en hier heb ik nouw 7.50 voor betaald (dan rij ik liever niet ) Verward Boos!
dus het is wel zo...
maar demanier waar ze met de paarde om gaan
(heb ik het over klanten ) (zoms iz het niet eens kwaat bedoelt maar gewoon het niet wetende dat paarden ook wel eens hun dag niet willen ...)

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:06

ik vind manege's niet zo erg.
de pony's en paarden hebben goede conditie,
tja het verschilt van manege, maar het is niet zo erg.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:32

evatjuuh schreef:
ik word ook kwaad als ik niet lekker heb gereden en denk jah en hier heb ik nou 7.50 voor betaald (dan rij ik liever niet ) Verward Boos!


Als je niet rijdt, dan zul je ook de keren missen dat je wel lekker hebt gereden. Want je weet niet van tevoren hoe de les gaat uitpakken, hoe de pony is, en hoe jezelf in vel zit...

Dus door niet te rijden ontzeg je je een heleboel plezier. Jammer hoor!

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:59

nee hoor ik ontzeg het me niet maar ik weet welke niet en wel lekker rijden ... ik ken ook een paard waar ik gewoon niet op ga ... en die andere 2 vind ik gewoon niet lekker rijden en dan rij ik liefer niet ... ik rij der al 8 jaar dus weet wel waar ik wel op wil en waar niet maar ben vrijdag gestopt met rijden