slager

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:13

ellenlouise schreef:
Ik zou mijn paard meenemen naar Artis en loslaten in de leeuwen- of tijgerkooi, dan sterft ie nog een beetje een natuurlijke dood.



geloof je het zelf...? Schijnheilig

Steefie_3

Berichten: 48
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:16

Ja nogal raar he ?! Verward

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:24

ellenlouise schreef:
Ik zou mijn paard meenemen naar Artis en loslaten in de leeuwen- of tijgerkooi, dan sterft ie nog een beetje een natuurlijke dood.

Denk het ook ja Haha!

Als mn paard nog vervoerd kan worden gaat ze naar de slacht. Vriendelijker dan inslapen vind ik. Als dat niet meer kan of ze is al verzwakt krijgt ze een spuitje.

meisjeapel
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:42

bliksemluver schreef:
en denk je er wel aan dat als jeje paard ziet liggen, verdoofd is en dan probeert op te staaan Verdrietig dat is toch veel zieliger?



ik heb vorig jaar naar de slager geweest om me paardje weg te brengen maar om dat ze de pin mis schoten (in zijn hals) dan weet je dat een paard kan schreeuwen dus ik zal het nooit meer doen

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:48

meisjeapel schreef:
ik heb vorig jaar naar de slager geweest om me paardje weg te brengen maar om dat ze de pin mis schoten (in zijn hals) dan weet je dat een paard kan schreeuwen dus ik zal het nooit meer doen


ielll...eng idee Scheve mond

Flins
Berichten: 900
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:56

meisjeapel schreef:
ik heb vorig jaar naar de slager geweest om me paardje weg te brengen maar om dat ze de pin mis schoten (in zijn hals) dan weet je dat een paard kan schreeuwen dus ik zal het nooit meer doen


En dat is het 2de nogal onduidelijke Verward

Maargoed....iedereen mag zelf beslissen of je hem inslaapt of laat slachten. Eerlijk gezecht sluit ik me wel bij rowan17 aan...

Of je bekijkt het van de andere kant

Inslapen-->kost geld
Slachten-->je krijgt geld

Hoe dan ook het is zielig.... Huilen

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:58

fresco schreef:
Nee, je moet je liefste vriend (een vluchtdier) in elkaar laten zakken, terwijl hij nog bij kennis is, wat al zeker 10 minuten duurd, en dán pas het genade spuitje geven.....


Over indianen verhalen gesproken... heb tot mijn grote verdriet binnen 1,5 jaar tijd twee jonge paarden verloren één van 2,5 en één van 3 jaar oud. Allebei heb ik ze in laten slapen, de eerste bij een dierenkliniek, je komt aan, ze gaat van de wagen, ze krijgt een kalmeringsmiddel (zelfde als normaal, bij onderzoek bijv.), zodra ze suf wordt gaat er een infuusnaald in en dan wordt er meteen een overdosis narcosemiddel toegediend. Nog voor ze de grond raakte was ze overleden en nee ze heeft hierbij niets gebroken. Dan blijven ze er nog even bij tot het hart er helemaal mee gestopt is en ze geen reflexen meer geven. Al met al was het binnen 2 minuten gebeurd.
De tweede had haar been gebroken en kon niet meer vervoerd worden, dierenarts was al terplaatse toen het gebeurde (was er toevallig voor iets anders) bij haar duurde het ietsje langer voor het kalmeringsmiddel werkte vanwege de adrenaline in het lichaam (pijn), daarna precies hetzelfde verhaal. Alleen was zij eerst gaan liggen voor de fatale spuit kwam. Haar hart stopte er iets later mee vanwege de adrenaline in het lichaam maar ook zij was vrijwel meteen overleden... Het verliep in beide gevallen zeer rustig.

Boos! Ik word er dus ook echt niet goed van als mensen zeggen dat het onderhand 'mishandeling' is om je paard in te laten slapen! DAT IS NIET ZO! Voor mij is inslapen hetzelfde (qua tijd) als slachten maar beter voor mijn gemoedsrust. Je beste maatje verliezen is al erg genoeg! Met inslapen heb je tenminste langer de tijd om afscheid te nemen van het lichaam. Iets waar ik veel baad bij heb gehad.

Tuurlijk is iedereen vrij om te doen en laten wat hij/zij zelf wil, je moet je zelf goed voelen bij je beslissing. Of je nu kiest voor slachten of inslapen. Het is je eigen keuze, maar slachten is beslist niet humaner dan inslapen. Dat wilde ik even kwijt. Dank jullie wel!

_Marjon_
Berichten: 10668
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:21

meisjeapel schreef:
ik heb vorig jaar naar de slager geweest om me paardje weg te brengen maar om dat ze de pin mis schoten (in zijn hals) dan weet je dat een paard kan schreeuwen dus ik zal het nooit meer doen


jah maar hoevaak gebeurd dat nou.... Verward

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:35

bliksemluver schreef:
jah maar hoevaak gebeurd dat nou.... Verward

niet altijd iig.

Dat is het hem juist. Beide manieren kunnen heel efficient zijn, beide manieren kunnen ook totaal verkeerd af lopen. Ik heb al verhalen gehoord van mensen die hun paard lieten inslapen, en die paarden vochten letterlijk tegen de spuit en het was heel erg om te zien, ook al enkele verhalen over slagers die verkeerd schieten en het paard lijdt toch nog.

Maar ook verhalen van paarden die vredig zijn ingeslapen en verhalen van paarden die snel en pijnlijs neergeschoten werden. Geen een van de twee manieren is de beste manier, ze kunnen alletwee zowel goed als verkeerd aflopen.

Boety
Berichten: 157
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:05

ik zou denk ik ook mijn pony naar de slager brengen het is wel zielig maar, als je naar de DA. gaat om hem te laten in slapen duurt het heel lang voor dat hij egt dood is. en dat leid hij ook en bij de slager is het gewoon gelijk dood. en dat is voor een paard ook lekkerder

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:20

meisjeSappel je bent een beetje in de war denk ik!

De slachters zelf zullen nooit...maar dan ook nooit misschieten met een masker op. Technisch onmogelijk!! dit zeker een dikke duim verhaal OF je hebt het stervens proces verkeerd geimprenteert.

Ik hen ondertussen een 12 tal paarden zelf afgeleverd en heb nooit enige onregelmatigheid bij gezien op het slachthuis. Ik heb ook een twintigtal paarden op stal gezien en daar waren er 3!! van waar het niet vlekkeloos bij ging.

Het ligt voornamelijk aan het paard. je kan niet verwachten van een paard in the prime of its life dat hij zich (met enig karakter dan wel) neerlegt bij een spuit. Een paard dat op is zal dat wel doen, het zal dus per paard verschillend zijn.....

De ene kan je thuis in laten slapen, de andere is nog veel te veel midden in het leven en zal abrubter aan zn einde moeten komen

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:53

Even een vraagje

Naar de slager; is dat altijd dood'schieten'? En by een spuitje gaan ze niet naar de slager? of begryp ik dat verkeerd?

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 01:18

Bij de slager krijgen paarden een soort masker op waarij op een moment een pin in het hoofd schiet. De pin gaat direct de herdenen in en het paars is op slag binnen een tel dood. Bij inslapen gaat het paard gebruikelijk onder narcose en is dan niet meetr bij bewustzijn daarna krijgt dan een nog en ectra spuit (overdosis narcose of gif) waaraan het paard dood gaat dat is het verschil.

met een schietmasker een pin door de hals schieten is wat ik ervan weet (en wat F&K ook zegt) praktisch onmogelijk.

Dood bij de slacht gaat in ieder geval sneller, maar je paard wordt daarna voor het vlees gebruikt.
Inslapen kan ook rustig en vredig gaan maar duurt wat langer daarna wordt zijn lichaam vernietigd meestal door verbranding. Dat is zo ongeveer het verschil.

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 01:22

Pfffff tjsa ik snap sommige mensen nog steeds niet --- zal ik nooit begrijpen hoor --- je paard naar de slager brengen..

Stel, je hebt een babytje wat een ziekte heeft waar hij dood aan zal gaan. Heel veel pijn, maar je weet dat hij geen leven heeft.. misschien zal je dan moeten besluiten om hem 'dood te maken'.. tsja dan schiet je toch ook geen kogel door de kop..

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:37

Coentjuh schreef:
Stel, je hebt een babytje wat een ziekte heeft waar hij dood aan zal gaan. Heel veel pijn, maar je weet dat hij geen leven heeft.. misschien zal je dan moeten besluiten om hem 'dood te maken'.. tsja dan schiet je toch ook geen kogel door de kop..

Nee zeker niet. Ik ben zowiezo slecht in scherpschieten en dan wordt ik nog aangeklaagd wegens moord ook Haha! , ik zal btw nooit zèlf een paard kunnen neerschieten, wel het laten doen.

Maar àls het nu mogelijk was dat je een echt doodzieke baby kon doodschieten (jezus wat een onderwerp Scheve mond ) en ik wist dat die baby onmiddelijk dood ging en er niks van voelde, geen enkele pijn voelde, misschien zelfs sneller weg is dan met een spuitje, waarom niet? Maargoed dit klinkt nogal vreselijk cru, ik hoop toch dat ik nooit een babytje moet doodmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:50

Dit onderwerp is gewoon heel moeilijk. Iedereen heeft een standpunt over of hij het wel of niet doet, en het is gewoon heel moeilijk om de ander te overtuigen in dit soort gevallen! Er zijn aan allebei de mogelijkheden risico's gebonden, en de een vind het wel humaan de ander niet. Eigenlijk heeft dit topic geen zin, je leest nare verhalen en we komen er toch geen steek mee verder! Niemand zal nu toch maar opeens zijn paard in laten slapen of naar de slacht doen...

Geen enkel afscheid zal prettiger dan de ander zijn want het is en blijft verschrikkelijk om een dierbaar iemand met wie je een groot deel van je leven hebt doorgebracht te verliezen.

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:20

Ja indd, hier kunnen we nog wel een tijdje mee doorgaan. Het kan bij allebei fout gaan en het kan ook dat je paard gewoon heel snel weg is met een spuitje. Iedereen moet gewoon maar doen wat ie het beste vindt als dit met je paard moet gebeuren.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:50

Imo kun je nooit een paard vergelijken met een baby of mens, hoe gek je er ook op bent. Daarbij zou ik persoonlijkliever doodgeschoten worden dan door een erg pijnlijke ziekte langzaam sterven.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:47

Coentjuh schreef:
Pfffff tjsa ik snap sommige mensen nog steeds niet --- zal ik nooit begrijpen hoor --- je paard naar de slager brengen..

Stel, je hebt een babytje wat een ziekte heeft waar hij dood aan zal gaan. Heel veel pijn, maar je weet dat hij geen leven heeft.. misschien zal je dan moeten besluiten om hem 'dood te maken'.. tsja dan schiet je toch ook geen kogel door de kop..



Je mag je eigen voorkeur hebben maar ik vind niet dat je mensen die hun paard naar de slager brengen dan maar minder vind. Er is namelijk niet een jusite manier het is persoonlijk voor iedereen. Jij zal je paard nooit naar de slager brenge, dat is prima maar als anderen dat wel doen is dat ook prima. Bij de slager wordt je paard op en snelle nette menaier aan zijn einde gebracht. Kogels worden niet meer gebruikt zoals je hieboven hebt kunnen lezen gaat het met een pin. Het paard is binnen een seconde dood en voelt er niks van. Dus het is niet zieliger dan inslapen. Het is puur wat je als eigenaar zelf prettig vind.

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:22

OK dan! Juist! OK dan!

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:44

moeilijke keuze's ik hoop dat ik dat nog lang niet hoef mee te maken..

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:16

meisjeapel schreef:
ik heb vorig jaar naar de slager geweest om me paardje weg te brengen maar om dat ze de pin mis schoten (in zijn hals) dan weet je dat een paard kan schreeuwen dus ik zal het nooit meer doen


Dat vind ik knap ... sinds wanneer schiet een slager in de hals Verward

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:48

rowan17 schreef:
meisjeapel schreef:
ik heb vorig jaar naar de slager geweest om me paardje weg te brengen maar om dat ze de pin mis schoten (in zijn hals) dan weet je dat een paard kan schreeuwen dus ik zal het nooit meer doen


Dat vind ik knap ... sinds wanneer schiet een slager in de hals Verward

ik denk dat ze bedoeld dat hij toen hij misgeschoten werd in de hals terecht kwam.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:32

ik snap niet dat mensen een paard naar de slagerbrengen !
het paard heeft jarenlang trouwe diens gedaan en dan word ie naar de slager gebracht...dat vind ik oneerlijk maar die mensen moeten het zelf weten...

Fjordenlover

Berichten: 90
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:21

Snap het niet Verward Verward Verward Verward