Veulens..

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Veulens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 19:06

Een nichtje van mij krijgt voor d'r verjaardag een veulentje! Ze wilde weten wat ze ongeveer kwijt was aan eten, spulletjes ed per maand. Omdat Anne zelf geen internet heeft, vroeg ze of ik het voor har wilde vragen. Ze woont zelf op een boerderij, en het veulen mag lekker opgroeien in de wei met de pony's van de buren. Ze krijgt waarschijnlijk een shetlandertje. Weten jullie hoeveel je kwijt bent aan een shettenveulen, en dan afgezien van stalling en aanschaf Knipoog ?

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:01

Hoefsmidkosten, wormenspuit evt. andere dierenarts kosten. Ik weet niet hoeveel gras het veulen op die wei heeft, maar als het niet veel is moet hij ook hooi en evt. veulenbrok? Lijkt me niet nodig bij een Shetlandveulen, veulenbrok. Tenminste..shetlandveulens die ik ken zijn moddervet, die hoeven vast geen biks...
Oja natuurlijk ook borstel, halster enz. en als ze er later op wil gaan rijden of voor de kar wil doen tuig...Shetlandveulen is vast niet zo duur als een grotere pony...

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:02

Uhm bijna niks.
Ligt ook een beetje wat ze met hem wil gaan doen. Maar in de eerste maanden is gras voldoende als er winig gras is kun je er hooi bij geven. Kost ongeveer 2.50 per baal.
Ik weet niet wat voor spullen ze nog nodig heeft.
Maar voor een halstertje ben je ongeveer 10 euro kwijt een halstertouw 7 euro. Je kan zo'n tasje kopen waar alle poetsspulletjes inzitten zijn geloof ik iets van 12 euro.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Flins
Berichten: 900
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:58

Nou niet echt veel hoor!!!
En trouwens dat merkt ze vanzelf wel toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:44

Flins schreef:
Nou niet echt veel hoor!!!
En trouwens dat merkt ze vanzelf wel toch?


nou, je kan beter voorbereid zijn dan dat je voor verassingen komt te staan Verward

Flins
Berichten: 900
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:44

Shet is al goedkoop in de verzorging dus veulen nog minder!!

Poetsspullen-------------------10 euro
Veulenhalster + touw---------10 euro
Nou veulenbrok misschien als het nodig is of basis.------20 euro per zak ong.
Stro en Hooi

Daar heb je in het begin al genoeg aan.
Die spulletjes komen wel na een tijdje

Rond de 40 euro per maand.
Waarschijnlijk zelfs minder.
Zoveel eten ze toch niet .

Steefie_3

Berichten: 48
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:37

Flins schreef:
Shet is al goedkoop in de verzorging dus veulen nog minder!!

Poetsspullen-------------------10 euro
Veulenhalster + touw---------10 euro
Nou veulenbrok misschien als het nodig is of basis.------20 euro per zak ong.
Stro en Hooi

Daar heb je in het begin al genoeg aan.
Die spulletjes komen wel na een tijdje

Rond de 40 euro per maand.
Waarschijnlijk zelfs minder.
Zoveel eten ze toch niet .


je hebt gelijk!
maar je moet (vooral een shetlander) niet te veel hooi en biks geven! Natuurlijk wel als tie nog een veulen is. Maar shetlanders zijn al stevig gebouwd kwa lichaam. Dus je moet wel uitkijken dat je hem niet teveel eten geeft want dat gaat tot problemen leiden! Maar het is slim dat je het vraagt want misschien heb je iets aan de antwoorden! Veel succes ermee! *LOL*

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:46

Halstertje heeft ze al, borstels ook Lachen Alleen eten en hoefsmid en dierenarts, wormenkuur, en later wil ze erop gaan rijden, alleen denk ik dat ze dan veel et groot is, nu is ze 10 jaar.. Hoe duur is een wormenkuur, en bekappen?

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:50

En is het trouwens heel veel duurder als ze een shet koopt die al ingereden is? Ze wil hem namelijk zelf inrijden, vandaar een veulen, maar ik ben bang dat dat geen goed idee is, zoveel ervaring heeft ze niet met paarden Scheve mond Maar hoeveel zijn jullie per maand kwijt aan een volwassen shet?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:30

Ongv het zelfde als een veulen.
Alleen dan hoofdstel, zadel er nog bij dekje.

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 13:41

En hoeveel kost ponyvoer, hoelang doe je ermee? Ze is namelijk bezig een lijstje te maken met daarop alle kosten.
Wat is de gemiddelde prijs van een ponyzadel?
En van een ponyhoofdstel?
En wat heb je nou allemaal precies nodig? Borstels, halster, zadel, hoofdstel, voer.. Zijn er nog dingen die we vergeten zijn?

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 17:29

En hoelang doe je met een zak voer? Tong uitsteken

sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:14

Sooff schreef:
En hoelang doe je met een zak voer? Tong uitsteken

Voor een shetlander?
Redelijk lang, zolang die op het land staat met genoeg gras heeft die geen of heel weinig nodig..

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 18:46

Hoe lang is redelijk lang? 2 maanden? Verward

sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:04

Sooff schreef:
Hoe lang is redelijk lang? 2 maanden? Verward

Zoals ik al zei, dit ligt er aan hoeveel je per dag voert..

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:13

bedankt voor de antwoorden! Lachen

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:39

het eerste jaar hoeft een veulen niet naar de hoefsmid(alleen als hij b.v rare of te snel groeiende hoefjes heeft) kost mischien €26 ??
Bix kost ong. 9 euro, doe je wel een maandje mee(als je hem niet elke dag een schep geeft iig Knipoog ) En dan eens per jaar geent.. enten zelf is niet duur.. maar de voorrij kosten Scheve mond

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:35

Wat zijn de voorrijkosten dan? Bloos!

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:28

Dat zijn kosten die de Dierenarts altijd rekent om bij je te komen. (Benzine enz. Is een vast bedrag) Dat noemt men voorrijkosten Lachen

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:21

Sooff schreef:
Ze wil hem namelijk zelf inrijden, vandaar een veulen, maar ik ben bang dat dat geen goed idee is, zoveel ervaring heeft ze niet met paarden Scheve mond


Praat dan ajb het idee uit haar hoofd... Scheve mond

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:17

ik zou dan meteen en ingerden shet kopen dat is tog veel leuker voor haar ?(en makkelijker)

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:00

halster en touw hoor je bij het paard te krijgen, maar paard groeid dus moet je er alsnog een halen..

brokken, hooi, bortsels, hoefsmid, ontwormen, dierenarts als dat nodig is, later idd tuig en dergelijk

shetjes zijn duurder als je denkt...

fraukje
Berichten: 19
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:32

Jullie denken dta best wel goedkoop is maar dat is helemaal dus niet zo,,,
Want hooi is juist niet beter dan gras ze kan hem beter bij een boer op een priveweiland zetten ofzo vanwege dat je ent al hoorde dat het gras dan maar heel kort mee gaat,,,!!!!En ik ben het eens dat je een ingerede paard moet nemen!!!En alels om heen ben je echt geen 40 euro per maand kwijt hoor,,,zal ongeveer wel rond de 100 euro woorde zeker want als je bij een boer zet ofzo kost het wel rond de 80 euro stallign maar dan hoef je geen voer en zo te kopen!!!!(voor shetlander he)Alleen jah ontwormen en hoefsmidt kost ook erg duur!!! daar zal je wel samen intotaal 60 euro kwijt zijn dus,,,,,
Sterkte
(K)ussies miii

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:14

fraukje schreef:
Jullie denken dta best wel goedkoop is maar dat is helemaal dus niet zo,,,
Want hooi is juist niet beter dan gras ze kan hem beter bij een boer op een priveweiland zetten ofzo vanwege dat je ent al hoorde dat het gras dan maar heel kort mee gaat,,,!!!!En ik ben het eens dat je een ingerede paard moet nemen!!!En alels om heen ben je echt geen 40 euro per maand kwijt hoor,,,zal ongeveer wel rond de 100 euro woorde zeker want als je bij een boer zet ofzo kost het wel rond de 80 euro stallign maar dan hoef je geen voer en zo te kopen!!!!(voor shetlander he)Alleen jah ontwormen en hoefsmidt kost ook erg duur!!! daar zal je wel samen intotaal 60 euro kwijt zijn dus,,,,,
Sterkte
(K)ussies miii


Sorry hoor maar m'n nekharen staan overend.

Jullie denken dat het best wel goedkoop is maar dat is dus helemaal niet zo. Want gras is beter dan hooi, ze kan hem beter bij een boer op een priveweiland zetten, vanwege dat je ent al hoorde dat het gras dan maar heel kort mee gaat. (? Die zin snap ik niet) En ik vind ook dat je een ingereden paard moet nemen. En alles bij elkaar kost je echt geen 40 euro per maand hoor. Zal wel ongeveer rond de 100 euro worden zeker, want als je bij een boer zet ofzo kost het wel rond de 80 euro stalling, maar dan hoef je geen voer enzo te kopen. Alleen ontwormen en hoefsmid kost erg veel! daar zal je wel samen 60 euro kwijt zijn dus.

Clown

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:38

Monster schreef:
het eerste jaar hoeft een veulen niet naar de hoefsmid(alleen als hij b.v rare of te snel groeiende hoefjes heeft) kost mischien €26 ??
*Onze veulens gaan v.a. 3 mnd. naar de smid! Hij kijkt dan of de hoeven (stand) korrekt is en kan als het nodig is, meteen korrigeren! Voor het bekappen van een volwassen paard, betaal ik 16 € , voor een veulen 12 € .
Bix kost ong. 9 euro, doe je wel een maandje mee(als je hem niet elke dag een schep geeft iig Knipoog )
*Shetjes hebben idd niet zoveel krachtvoer nodig. De 2 -volwassen- shetjes bij mij op stal, krijgen per dag een handvol biks, verder ca 4 plakken hooi per dag.
ECHTER: ook al heeft een shetje niet veel nodig, het is wel belangrijk voor een gezonde groei, dat de veulens een goede brok/müsli krijgen, waardoor ze de juiste vitamine binnen krijgen!!

En dan eens per jaar geent.. enten zelf is niet duur.. maar de voorrij kosten Scheve mond
*Hier wordt 2 x per jaar ingeent. Als de pony samen met anderen komt te staan, kunnen ze ook tegelijkertijd ingeent worden; scheelt een hoop in de voorrij kosten Knipoog !
Vergeet ook de wormkuur niet; zeker als veulen is het belangrijk, dat dat regelmatig gebeurd! (Tot een jaar, iedere 8 weken). Nu heeft een shetje niet zo heel veel nodig en zal je waarschijnlijk met 1 spuit, 3 x toe komen Knipoog !
Als je de pony thuis kunt neerzetten (en dus verder geen stalkosten hebt) kun je rekenen met een bedrag van rond de 50 € .
Denk er wel aan, dat er natuurlijk kosten bijkomen als de pony ziek is en er een DA voor moet komen!!
Een volwassen (en ingereden) shet kost wat meer, maar daar kan je vriendin dan wel meteen mee aan de slag. Ik heb zelf paarden (jaarling + volwassen) en mijn ervaring is, dat de kosten voor voer e.d. voor mijn jaarling niet veel minder zijn, dan die voor de volwassene paarden