Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Korte of lange zweep?

 
Profiel   

Neen?

M'n instructrice zegt nochtans altijd: Als hij niet luistert, tikje op de schouder!
Het is natuurlijk nog gwn de basis dat we aan het leren zijn hé...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-06 15:39 



 
Profiel   

Ik vind een lange zweep het handigst, dan kan je af en toe als dat nodig is een klein tikje geven, hoef je niet steeds de teugels aan 1 hand los te laten

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-06 21:58 



 
Profiel   

ik vind korte zweep (80 cm geloof ik die ik heb) het fijnst!
Want anders heb je zo'n zwaar ding in je handen..

Maar met lange zweep kan je wel tikje op ze kont geven zonder teugels in 1 hand te nemen. En met korte moet dat wel.. anders trek je je paard in ze mond

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-06 22:43 



 
Profiel   

Amaris schreef
Neen?

M'n instructrice zegt nochtans altijd: Als hij niet luistert, tikje op de schouder!
Het is natuurlijk nog gwn de basis dat we aan het leren zijn hé...


Een tikje net achter de kuit is echt een logischer plaats. Ook bij de basis. Vind het wel een beetje raar van je instructrice dat ze je leert om een tik bij de schouder te geven. In het begin is het wel moeilijk om achter je kuit bij te tikken zonder dat je onbedoeld toch in zijn mond zit. Misschien leert ze je daarom een tik op de schouder te geven maar ik zou dat toch eens met haar overleggen.


Een tik op de kont zoals sommigen hier zeggen is in de basis nog niet aan de orde. Dit kun je doen om je paard zijn achterhand er meer onder te laten plaatsen. Dit kan alleen als hij op dat moment het betreffende been in de lucht heeft en dan moet je wel heel goed kunnen voelen wat je paard aan het doen is (doe ik zelf ook niet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-06 13:24 



 
Profiel   

ik heb een springzweep en die vind ik nog het fijnst

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-06 13:25 



 

Ik geef mijn voorkeur aan een langere zweep, die worden over het algemeen ook in de dressuur gebruikt en korte voor springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-06 10:00 



 
Profiel   

Liefst een lange zweep, maar ook omdat ik meer dressuur..
met springen wel een korte zweep natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-06 12:29 



 
Profiel   

Ik gebruik een zweepje van ong. 90 cm.
Ook weer niet té lang, want dan is het zo onhandig om 'm in je andere hand te nemen. En met een kort zweepje rij ik gewoon niet fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-06 13:40 



 
Profiel   

Ik gebruik een wat langere zweep, anders kom ik niet bij de achterhand van mijn grote peerd.
Had ook een kort zweepje voor langere buitenritten, maar die heb ik laten vallen op het strand en ding was meteen foetsie

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-06 18:35 



 
Profiel   

Ik rijd nooit met een korte zweep, als ik tik is het altijd op de kont en met een lange dressuurzweep kan ik m'n handen nog netjes op z'n plaats houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-06 19:01 



 
Profiel   

Hangt van de groote van je pony af. Onze paarden winkel zei:: Als je een pony van ongeveer 1.45 heb mag je geen langere zweep dan 1 meter..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-06 19:33 



 
Profiel   

Ik vind een lange zweep handiger: zo kan ik mijn handen gewoon op hun plaats houden terwijl ik aantik. Maar meestal rijd ik zonder zweep, omdat ik ze toch maar laat vallen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-06 14:10 



 
Profiel   

Lange zweep.
Dan hoef ik idd niet mijn handen van hun plaats te halen en kan ik makkelijk een tikje achter de kuit geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-06 14:28 



 
Profiel   

Lange zweep, en idd.. een tikje hoort niet op de schouder..

Het is meer bedoeld om duidelijker te maken wat hij/zij moet doen, dat hij moet reageren/ erbij blijven etc. Of als het paard door je been valt een klein tikje geven achter de kuit. En niet op de schouder.. gebruik 'm dan niet .. *Roll

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-06 15:43 



 
Profiel   

Ik heb het liefst een lange zweep, ik heb echt een hekel aan die kleine spring zweepjes. ik kan er gewoon niet mee om gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-06 19:04 



 
Profiel   

Liever helemaal geen zweep. Maar als ik moet kiezen een lange zweep.
Heb een tijd lang een paard gereden waar ik geen zweep nodig had, nu elke keer als ik met zweep moet rijden krijg ik pijn in mn hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-06 19:17 



 
Profiel   

Ik gebruik eigenlijk altijd een kort zweepje. Weet niet waarom

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-06 19:40 



 
Profiel   

Lange zweep vind ik persoonlijk fijner, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk .

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-06 20:34 



 
Profiel   

Ik rij gewoon zonder zweep ,maar als ik met zweep rij is het een lange..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-06 19:51 



 
Profiel   

Ik rijd met een lange zweep dressuur, springen doe ik met een korte zweep.
Maar meestal rijd ik zonder zweep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-06 15:10 



 
Profiel   

hangt van de grote van je paard af ook denk ik. Op een paard van 1.70 is een zweep van 1.20m niet zo superlang. Maar op een pony van 1.20 is die zweep veeeeel te lang
Dus je moet zelf eenbeetje kijken hoe groot je paard is.
Als beginner is het misschien handiger om eerst een kortere zweep te nemen. Deze zijn iets handiger om van hand te wisselen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-06 15:17 



 
Profiel   

Ik heb liefste een maatje tussen een spring - en dressuur zweep in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-06 20:27 



 
Profiel   

Ik rijd eigenlijk gewoon met een korte. Ik weet niet waarom maar ik kan nog prima een tikje achter m'n kuit geven zonder de teugels los te laten hoor. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-17 15:46 



 
Profiel   

Ik vind lange zweep fijner en duidelijker voor zowel mij als het paard :j .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-17 15:50 



 
Profiel   

Dit topic is van 2006, ik vermoed dat ts ondertussen al haar keuze gemaakt heeft dus hier een slotje :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-17 16:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen